Suomalaiset vuodepotilaat käytökseltään tökeröjä ja vastenmielisiä
Sairaalassa ollessani satuin saamaan sellaisen osaston lepoa ja hoivaa varten joka oli täynnä täydellisiä kusipäitä, eli potilaat riitelivät keskenään ja huutelivat hävyttömyyksiä. On täm jumalauta perkeleellinen maa, sitten kaiken kukkuraksi oli vielä hoitajatkin ylimielisiä ja nakkelivat niskojaan. Onko enää paikkaa missä saa olla sairaana rauhassa ja laadukkaassa hoivassa ?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Riitelijät pitäisi siirtää eri huoneisiin, yhtä hyvät huoneet. On varmaan tullut riita jostain tai vaikeaa. Miksi kaikki ihmiset samassa huoneessa ahtaasti ja esillä. Ehkä toinen teki tai sanoi jotain josta tuli riita. Ja hoitsujen pitäisi tehdä se huonejärjestely uudelleen. Myös taata rauha ihmisille. Miksi yksityisiä huoneita ei ole juuri.
Olin nuorena opiskelun harjoittelujaksolla kroonikko-osastolla. Kahden hengen huoneessa oli lähes satavuotias nainen ja noin kuusikymppinen tomera ja itsepäinen nainen. Tomera avasi koko ajan ikkunaa kun halusi raitista ilmaa. Satavuotias paleli koko ajan. En voi tajuta miksi kahta noin erilaista ihmistä piti pitää samassa huoneessa. Kaikista valituksista huolimatta heidät pidettiin samassa huoneessa. Eli ei, potilaat saavat vapaasti riidellä ja kärsiä hypotermiasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin osastolla kesäkuussa. Huone toveri pyrki haastamaan jatkuvasti, soitteli kelloa useasti tunnissa ja ajoittain vain testatakseen tuleeko joku. Olisi itse pystynyt hakemaan juotavansa, parantamaan peittonsa asentoa. Kiusaa pyrki tekemään kaikille. Yksinäisyyttä valitteli, eikä häntä kukaan käynyt kyllä tapaamassakaan. Miksiköhän.
Hoitajat pysyivät rauhallisina, selittivät kaiken rouvalle mutta ei.
Rouva vaihtoi huonetta ainakin kahdesti sen aikana mitä minä osastolla olin, mutta toiset eivät vain osaa olla.
Osa potilaista ei toisia passuuttaessaan tajua sitä, liika paikoillaanolo kasvattaa hurjasti veritulpan ja keuhkokuumeen riskiä. Kyllä sitä vettä pitäisi pystyä itselleen hakemaan, jos omat jalat toimivat. Veritulppa ja liikkumattomuus kuuluvat yhteen. Sen lisäksi selällään ympäri vuorokauden makoilu pistää keuhkot lyttyyn ja silloin keuhkoputkentulehdus ja keuhkokuume iskevät herkemmin. En tiedä, pitäisikö tällaisista asioista laittaa tiedotteita osastojen seinille, jotta potilaat tajuaisivat liikkua myös osastolla ihan oman etunsa nimissä. Ei sairaala ole mikään täysihoitola tai hotelli.
Nykypäivän sairaaloiden ongelma on liiallinen kiire, liian pienet hoitajaresurssit ja hankalat potilaat. Olen viettänyt runsaasti aikaa eri vuodeosastoilla ja nähnyt arkea siellä.
Lähes joka kerran samalla osastolla on ollut asiakas, joka vaatisi jatkuvan vierihoitajan palvelemaan ja passaamaan. Muuten luvassa on järjetöntä koko osastoa häiritsevää huutoa. Välillä dementoitunut asiakas karkaa yöllä sukkasillaan pihalle tai haahuilee huoneesta toiseen etsien omaa petiään.
Siinä ei paljon yksityishuoneet auta, jos toiset asiakkaat tekevät kaikkensa häiritäkseen koko osastoa tai heräät siihen, että dementikko koittaa tunkea samaan sänkyyn. Sairaalarakennukset ovat usein vanhoja, eikä niissä ole huomiotu äänieristystä. Taysissa on lisäksi huoneita, joissa on jaettu wc naapurihuoneen kanssa. Tuo wc toimii erinomaisesti kaiuttimena, eli naapurin huuto kuului huoneeseeni kovempana kuin käytävään huoneen kohdalla.
Hoitajat ovat joka kerran olleet aivan mahtavia, pitkäpinnaisia ja huolehtivia. Voin vain ihmetellä heidän jaksamistaan. Ihanat hoitajatkaan eivät valitettavasti pysty takaamaan yörauhaa osastolla, jolle sattuu yksi tai useampi häirikkö metelöimään.
Vierailija kirjoitti:
Sijaitsiko sairaala Porissa tai Loimaalla?
Porvoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin osastolla kesäkuussa. Huone toveri pyrki haastamaan jatkuvasti, soitteli kelloa useasti tunnissa ja ajoittain vain testatakseen tuleeko joku. Olisi itse pystynyt hakemaan juotavansa, parantamaan peittonsa asentoa. Kiusaa pyrki tekemään kaikille. Yksinäisyyttä valitteli, eikä häntä kukaan käynyt kyllä tapaamassakaan. Miksiköhän.
Rouva vaihtoi huonetta ainakin kahdesti sen aikana mitä minä osastolla olin, mutta toiset eivät vain osaa olla.
Osa potilaista ei toisia passuuttaessaan tajua sitä, liika paikoillaanolo kasvattaa hurjasti veritulpan ja keuhkokuumeen riskiä. Kyllä sitä vettä pitäisi pystyä itselleen hakemaan, jos omat jalat toimivat. Veritulppa ja liikkumattomuus kuuluvat yhteen. Sen lisäksi selällään ympäri vuorokauden makoilu pistää keuhkot lyttyyn ja silloin keuh
Tämä rouva kyllä käveli, kävi kurkkimassa ajoittain käytävälle. Ei hänelle makuuhaavoja ainakaan päässyt tulemaan.
Mutta kiusa se on pienikin kiusa.
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivän sairaaloiden ongelma on liiallinen kiire, liian pienet hoitajaresurssit ja hankalat potilaat. Olen viettänyt runsaasti aikaa eri vuodeosastoilla ja nähnyt arkea siellä.
Lähes joka kerran samalla osastolla on ollut asiakas, joka vaatisi jatkuvan vierihoitajan palvelemaan ja passaamaan. Muuten luvassa on järjetöntä koko osastoa häiritsevää huutoa. Välillä dementoitunut asiakas karkaa yöllä sukkasillaan pihalle tai haahuilee huoneesta toiseen etsien omaa petiään.
Siinä ei paljon yksityishuoneet auta, jos toiset asiakkaat tekevät kaikkensa häiritäkseen koko osastoa tai heräät siihen, että dementikko koittaa tunkea samaan sänkyyn. Sairaalarakennukset ovat usein vanhoja, eikä niissä ole huomiotu äänieristystä. Taysissa on lisäksi huoneita, joissa on jaettu wc naapurihuoneen kanssa. Tuo wc toimii erinomaisesti kaiuttimena, eli naapurin huuto kuului huoneeseeni kovempana kuin käytävään huoneen kohdalla.
Nykypäivän sairaaloiden ongelma on myös hankalat hoitajat ja tehtävään sopimattomat hoitajat, sen vaistoaa jo potilaskin, jolloin myös hänestä saattaa tulla hankala. Nämä ovat asioita joita EI KATSOTA vain yhdestä näkövinkkelistä.
Mulla oli kerran huonetoverina dementoitunut vanhus, joka mekasti koko ajan. Kyllä häntä ymmärsin, koska hän ei voi mitään sairaudelleen. Silloin kyllä otti hermoon, kun vierustoveri KAILOTTI puhelimeen ihan koko ajan. Soitti viiden minuutin välein jonnekin ja kailotti niin, että korvissa raikasi. Itse olin väsynyt ja kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Riitelijät pitäisi siirtää eri huoneisiin, yhtä hyvät huoneet. On varmaan tullut riita jostain tai vaikeaa. Miksi kaikki ihmiset samassa huoneessa ahtaasti ja esillä. Ehkä toinen teki tai sanoi jotain josta tuli riita. Ja hoitsujen pitäisi tehdä se huonejärjestely uudelleen. Myös taata rauha ihmisille. Miksi yksityisiä huoneita ei ole juuri.
Rahakysymys varmaan. Yksityisiä huoneita on esim kuoleville.
Ehkä eivät edes hoitoa tarvitse, jos kykenevät riitelemään. Kotiin vain, niin saa valita, mitä tv-ohjelmaa ja miten kovalla saa katsella.
Eiköhän tuo taas ole liioittelua, en ole tuollaista huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa potilaista ei toisia passuuttaessaan tajua sitä, liika paikoillaanolo kasvattaa hurjasti veritulpan ja keuhkokuumeen riskiä. Kyllä sitä vettä pitäisi pystyä itselleen hakemaan, jos omat jalat toimivat. Veritulppa ja liikkumattomuus kuuluvat yhteen. Sen lisäksi selällään ympäri vuorokauden makoilu pistää keuhkot lyttyyn ja silloin keuh
Ei sairaala kyllä mikään huonojen kokemusten mestakaan kuuluisi olla ja kuka nyt on sitten kuvitellut, että sairaala on hotelli. Sairaalan kuuluu olla sairaala sairaita varten eikä mikään riidanhaastopaikka tai ylimielisten hoitajien joukko kokoontumispaikka.
Mulla oli ihan hyvä hussissa siltasairaalassa. Pariin otteeseen siellä olin, ensiksi kolme yötä ja sitten viisi yötä.
Täysin asiallista! En tietysti voi tietää muiden kokemuksia, mutta kuten ihan kaikessa, imasta käytöksestä riippuu paljon.
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli vuodeosastolla jonkin aikaa. Viereisessä punkassa oli rouva, joka passootti itseään koko ajan meillä lapsilla, jotka kävimme äitiämme katsomassa.
Hän hirveästi valitti, kun hänellä itsellään ei ollut lapsia ketkä kävisivät katsomassa. Hän oli mustasukkainen ja kateellinen, kun äidilläni oli paljon lapsia ja lapsenlapsia, jotka vierastunnilla kävi äitiäni tervehtimässä.
Eli syyllisti meitä kohentamaan tyynyään, vaihtamaan tv kanavaa ja taas tyyny oli huonosti ja miksi Emmerdale ei jo ala. Onko varmasti oikealla kanavalla? Sanoin, etten tiedä, kun en sarjaa seuraa, jne, mitä vain suinkin keksi häiritäkseen äitini vieraita. Lopulta en enää ollut kuulevinaankaan hänen mäkätystään, koska olinhan tullut seurustelemaan äitini kanssa, enkä tuntemattoman naisen hoitajaksi!
Oikeat hoitajatkaan eivät välittäneet hänen huomiohakuisuudestaan. Eivät kuulemma saapuneet, vaikka hän soitti kelloa. No miksiköhä
Kuvailit juuri monen itsekkään lapsettoman tulevaisuudenkuvan.
Voi harmi, mä en ole kokenut tuollaista sairaalassa ollessa.
Olivatko hoitajat sisarhentoVALKOISIA.? 🥴 Kokivatko potilaat uutta " normaalia".
He ovat sairaita, kovissa kivuissa ja peloissaan, ihmisillä on kovin erilaisia tapoja reagoida siihen. Ehkä sinun kannattaa mennä lepäilemään johonkin mukavaan kylpylään ja antaa sairaiden sairastaa rauhassa.
Mikä siinäkin on, että julkisella puolella potilas ylimääräinen vaiva. Monta kertaa olen kokenut tämän. Paitsi ei mielenterveyspuolella ja erikoissairaanhoidossa, jos sinne sattuu pääsemään.
Muut vaivat flunssat jne - olet omillasi.
Yksityisellä on ystävällistä palvelua. Sinua kuunnellaan. Lääkäreitä ja hoitajia kiinnostaa kivunlievitys ja potilaan kokema kipu.
Hyvä esimerkki on kaverin hammaskipu. Odotti ensin 4 kk, että pääsi hammaslääkäriin julkisella. Suussa oli kipua. Sitten sai paikkausajan. Paikattiin se yksi ja pahin kivunaiheuttaja hammas. Vaikka suussa oli viisi muutakin reikää. Ei mitenkään voitu sitten hoitaa koko suuta kerralla ja kunnolla. Tämä on yleistä. Ei hoideta mitään muuta vaivaa samalla kuin se yksi. Tervemenoa jonoon uudestaan. Tämä on myös tehotonta yhteiskunnan kannalta pitää ihmiset vaivaisina ja pois työmarkkinoilta.
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli vuodeosastolla jonkin aikaa. Viereisessä punkassa oli rouva, joka passootti itseään koko ajan meillä lapsilla, jotka kävimme äitiämme katsomassa.
Hän hirveästi valitti, kun hänellä itsellään ei ollut lapsia ketkä kävisivät katsomassa. Hän oli mustasukkainen ja kateellinen, kun äidilläni oli paljon lapsia ja lapsenlapsia, jotka vierastunnilla kävi äitiäni tervehtimässä.
Eli syyllisti meitä kohentamaan tyynyään, vaihtamaan tv kanavaa ja taas tyyny oli huonosti ja miksi Emmerdale ei jo ala. Onko varmasti oikealla kanavalla? Sanoin, etten tiedä, kun en sarjaa seuraa, jne, mitä vain suinkin keksi häiritäkseen äitini vieraita. Lopulta en enää ollut kuulevinaankaan hänen mäkätystään, koska olinhan tullut seurustelemaan äitini kanssa, enkä tuntemattoman naisen hoitajaksi!
Oikeat hoitajatkaan eivät välittäneet hänen huomiohakuisuudestaan. Eivät kuulemma saapuneet, vaikka hän soitti kelloa. No miksiköhä
Oli varmaan rankkaa vaihtaa tv-kanava, haluatko pillimehun?
Onkohan julkisen työkulttuuri sellainen, että automaattisesti hoitajista tulee töykeitä? Ei kaikista tietenkään. Mutta ainainen valitus työn raskaudesta ja huonosta palkasta. Tämä lannistaa monet nuoret ja alalle oikeasti haluavat hoitajat.
Kuulin kerran jumpan pukuhuoneessa, kuinka vankilan sairaanhoitaja paasasi kovaan ääneen. Kuinka vangit ovat lieroja ja rosvo on rosvo, vaikka voissa paistaisi. Haluavat vain sairastupaan lepäämään. Mutta hän ei päästäkään.
Mitä hittoa? Mietin, aika sadistista vallankäyttöä. Siinä oli taas täysin väärä ihminen hoitajan työhön.
Ehkä siellä vankilassa on kuitenkin aika rankkaa, niin hiukan empatiaa ei olisi pahitteeksi.
Kokeile keskieurooppalaista menoo..
Minkälaista hoitoa sait lilluessasi paska ja kusi vedessä, suomalaisethan ulostavat altaisiin 😆
Yhden hengen huoneet ovat tarkoitettu eristyksissä oleville potilaille.