POLTTAVA kipu lapojen välissä ja käsien puutuminen..APUA!
apua haettu osteopaatilta, ei apua
fysioterapia, ei apua
nyt omt-terapia, ei hirveästi apua, mutta enemmän.
röntgenkuvat otettu, näkyy oikoryhti ja skolioosia. opiskelen, joten työasento välttämättä etukumara ja pää alaspäin kun on pakko lukea.
oireena kova kipu lavan ja rangan välisessä lihaksessa. jossain selkäsivuilla sanottiin että sauvakävely ja venyttely huono, näitä olenkin tehnyt ja totta, on vain pahentunut kivut ja käsien puutuminen!!
mikä minulla on?? Mikä avuksi? omt:ssa kokeiltu nivelten liikkuvuutta ja yksi selkänikama kuulemma ihan jumissa.
kumpi parempi tähän vaivaa, kylmä vai kuuma niskassa?
särkylääke (mikä auttaa, nyt on neurontin)
työergonomia (ei voi oikein auttaa, kun lukea ja kirjoittaa käsin on pakko)
mitä muuta itsehoitoa??
kiitos avustanne!! olen tosi väsynyt ... :(
Kommentit (42)
näköjään tämä vaiva on todella KIVULIAS aina näin tenttikauden lopussa. viime jouluna olin lähes invalidi, nyt taas kun toiseksi viimeinen iso tentti oli juuri :( opiskelu siis vaikeaa..
kyselevällä, omt ortopedinen, manuaalinen terapia, käyvät 3,5v koulutuksen ja osaavat mm mobilisoida nikamia. ovat mielestäni taitavia.
nytkin selässä naksuu lapojen välissä joku nikama aina kun suoristan ryhtiä ja molemmat lihakset tosi kipeät :(
ap
mitä liikuntaa muut vastaavavaivaiset pystytte harrastamaan??
molemmin puolin ja vedä itseäsi hitaasti taaksepäin, minusta se on ollut suht ok venytys. Lattialla selällään ja 2-3kg punttia olen nostanut rinnalle ja pään taakse, tuntuu sopivasti lapaluun välissä ja selkäfileissä.
Tuonne alkuun jo kirjoittelinkin sinulle.
laita esim. pyyhe tai lakarulla lapaluiden alle lattialle ja pötköttele siinä jonkin aikaa..
Kaikki liikunta, missä tulee vähänkin tärinää tai jossa joudutaan hartia- ja niskalihaksia jännittämään, tekee entistä kipeämmäksi ja saa kädet ja pään puutumaan ja lapojen välin kipeytymään ja jumittumaan. No perinteistä niskajumppaa voin tehdä ja keppijumppaa, mutta siinä ne sitten onkin. Pilates on oikein hyvä laji. Juoksu ei onnistu, mutta reipas kävely hyvillä kengillä käy. Pyöräily on pahasta, samoin uiminen, kun en osaa oikeaa tekniikkaa. Kaikki lääkärit ja jumpparit ja muut hoitajat sanovat aina, että lihakseni ovat hyvässä kunnossa, joten heikosta llihaskunnosta eivät kivut johdu, niin kuin monesti maallikot ja jotkut lääkäritkin luulevat, t. 22
mitä lääkkeitä muuten syötte kun kipu on kova? pidettekö kylmäpussia niskassa? tai ice poweria?
-ap-
jos sisäelimet ovat kipeät se heijastuu lihaksiin..
Monesti joudun ottamaan sekä Buranan että Panadolin. Nyt on myös Norflex-lääkitys meneillään. Otan sen iltaisin, koska se unettaa. Käytän usein kylmäpusseja ja kylmägeeliä. Ne tuntuvat minusta paremmalta kuin lämpö. Vetoa kannattaa välttää. - 22
juu kylmäpussi olen pitänyt myös melkein joka päivä..
pelottaa.. olen niin nuori. meneekö tämä koskaan ohi?nytkin selkää särkee. tekis mieli kokeilla tuota kollageenihoitoa. akupunktiotakin on tehty mut neulat vain sattui mua :( kävely, pilates voisikohan jotain jumppaa harrastaa? step tai pump?
ap
Eli joko verisuonet tai hermot on puristuksissa kaularangan tai rintakehän alueella, nikamien, rustojen tai lihasten välissä. Mulla nyt ollut helpompaa jo pitkään, mutta pahimmillaan en pystynyt nostamaan käsiä hartiatason yläpuolelle. Rosasin testissä katosi pulssi kädestä. Mulla oli sellasta hermosärkyä, joskus ihan pikkurillin päästä olkapäähän asti. Ja just puutumista ja kans sellanen ihmeellinen olo siinä lapaluiden välissä. Koulussa en voinu viitata ja siis hiusten pesu oli jo tuskasta. Jouduin lopettamaan pianonsoiton ja koulussa opettelin kirjoittamaan vasemmalla kädellä, että sain toista kättä välillä lepuutettua. Ja yo-kirjoituksen kirjoitin lopulta tietokoneella. Kävin Ortonilla näyttämässä sitä spesialistille ja sain myös fysioterapiaohjeet tähän vaivaan. Oleellista on pitää yläkropan lihakset kunnossa, uinti on ihan ykkössuositus. Toki näissä voi riippua siitä, missä se pursitus on. Mulla kans esim rintalihaksen venytys pisti niin kipeeks, että fysioterapeutti sano, että älä tee sitä...
Mulla meinaan sitä hermojen jumitusta lisäsi ruoka-aineallergia. Niin oudolta kuin se kuulostaakin, mutta kun allergiat selvisivät ja jätin ne ruuat pois, hermosäryt vähenivät! Mun oma teoria on se, että kun kerran mulla on tuolla rintakehässä niitä jumeja, niin tietty jos jonkun ruuan takia ruokatorvi/henkitorvi turpoaa, se pahentaa sitä puristusta. En vaan ensin osannut yhdistää asiaa ruokaan. Mulla oli usein sellainen olo, että jonkun pitäisi potkaista mua tohon lapaluiden väliin...
minulla kuulemma ei ole tos. kävin myös ortonissa.
se vaan pelottaa kun ei tiedetä mikä on? olisiko minulla nämä kivut monen asian summa? oikoryhti, skolioosi, lukemisesta ärtyminen jne.
ap
just siellä yläselässä kuulu hirvee pauke. Oli tosi ammattilainen, joka tiesi, mitä teki. Tuntu että lukot aukes.
oireet jatkuu vaikka lukot avattu :(
ap
mutta mikäli kyse ei ole välilevyn pullistumasta, niin tietyt jumppaliikkeet auttavat. Ystävälläni on sama ongelma, ja hän jumppaa kaksi kertaa päivässä tiettyjä liikkeitä. Esim. selkä suorassa istutaan, sormet olkapäillä ja keirretään selkää aluksi hitaasti ja sitten nopeasti sivulta toiselle. En osaa muita liikkeitä selostaa. Toivottavasti apua löytyy.
Siis kiropraktikko vai kuka? Sattuuko se?
Itselläni on koko selkä todella jumissa. Myös rintakehä on kipeä. Ja olen täysin kivun jäykistämä. Esim. tavaran nostaminen lattialta pitää tehdä todella hitaasti ja on mielettömän kivuliasta. Olen ihan invalisoitunut:( Vielä en ole edes etsinyt apua mistään.
tehoaa aika hyvin selän lihaksistoon, varsinkin sellaisiin lihaksiin joita ei muissa lajeissa tule treenattua.
Rentouttaa koko selkää.
nimimerkillä selkäongelmainen tutkija
45 juuri itsekin teen noita. istun lattialla jalat edessä ja selkä suorana. sitten otan käsillä vastakkaisista olkapäistä ja kumarran eteen ja sivuille. pitäisi saada joustoa sinne 4. nikamaan mikä jumissa. en tiedä oikein auttaako :(? nyt ainakin olen TOSI KIPEÄ :(
46 omt terapeutti saanut parhaiten fasetit auki, kannattaa mennä.
47 en ole kokeillut, tuo voisi olla hyvä!? kiitos!
ap
Mutta oletko kokeillut akupunktiota?
porukkaa, joten en heidän kohdallaan puhuisi mittavista ' laatueroista' .