Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

POLTTAVA kipu lapojen välissä ja käsien puutuminen..APUA!

Vierailija
06.04.2007 |

apua haettu osteopaatilta, ei apua

fysioterapia, ei apua

nyt omt-terapia, ei hirveästi apua, mutta enemmän.

röntgenkuvat otettu, näkyy oikoryhti ja skolioosia. opiskelen, joten työasento välttämättä etukumara ja pää alaspäin kun on pakko lukea.

oireena kova kipu lavan ja rangan välisessä lihaksessa. jossain selkäsivuilla sanottiin että sauvakävely ja venyttely huono, näitä olenkin tehnyt ja totta, on vain pahentunut kivut ja käsien puutuminen!!

mikä minulla on?? Mikä avuksi? omt:ssa kokeiltu nivelten liikkuvuutta ja yksi selkänikama kuulemma ihan jumissa.

kumpi parempi tähän vaivaa, kylmä vai kuuma niskassa?

särkylääke (mikä auttaa, nyt on neurontin)

työergonomia (ei voi oikein auttaa, kun lukea ja kirjoittaa käsin on pakko)

mitä muuta itsehoitoa??

kiitos avustanne!! olen tosi väsynyt ... :(

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monestiko olet käynyt osteopaatilla tai fysioterapiassa entä hierojalla? Särkylääke ja kevyt liikunta. Älä lue pää alaspäin. Tue vaikka kirja jotenkin eteesi. Pidä taukojumppaa vähän väliä. Älä lähde hirveän nopeaa tahtia voimistelemaan selkääsi, koska jumissa oleva selkä vain ärtyy siitä. Vähän kerrallaan, mutta päivittäin. Saithan jumppaohjeita?

T: been there, en päässyt edes sängystä lopulta ylös ja skolioosikin löytyy.

Vierailija
2/42 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nikamien lukkiutuminen on tavallista ja saattaa aiheuttaa kovat kivut. Paras lääke on lihaskunnon vahvistaminen. Kun lihaksisto on kunnossa, myös nikamat pysyvät oikeilla paikoillaan paremmin. Usein myös rangan liikkuvuutta lisäävät liikkeet auttavat, mutta lihaksisto on kaiken a ja o.

Kylmästä ja kuumasta tuskin on merkittävää apua. Työpisteen katsastaisin hyvin kriittisesti ja jumppataukoja opiskelun lomaan.

Selkävaivat ovat siitä veemäisiä, että suurimmalla osalla avaimet kivun hallintaan ovat omissa käsissä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 kirjoitus täyttä puppua minun kohdaltani! olen urheilija, lihaksisto niin kunnossa kuin olla voi. koko ikäni olen liikkunut. olen nuori! siksi tämä pelottaakin tosi paljon!

eli kertaus:

olen käynyt viimeisen 3 vuoden aikana:

fysioterapia 30 kertaa

osteopaatti 4 kertaa

omt 6 kertaa nyt

luen siis paljon pää alaspäin ja kirjoitan samalla (pakko, koska opiskelen koko ajan :(.. ) röntgenissä ei murtumaa, kylläkin skolioosi ja oikoryhti. polttava kipu lapojen välissä ja käsien puutuminen. venyttelyt ja sauvakävely pahentaneet tilannetta!

mitä jumppaohjeita 3 on saanut? minulla ongelmana lihaskipu, selän lihakset lapojen välissä ovat kuin rautaa, siksi kuntosaliharjoittelu jäykistää/kipeyttää enemmän!

ap todella väsyneenä tähän..

Vierailija
4/42 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että missä kohtaa alkuperäistä tekstiä ilmoitit olevasi urheilija, nuori ja fysioterapian yms. käyntikerrat?

Toiseksi, eihän luut kipeydy. Vaikka vika olisikin nikamissa tai selkärangan asennossa lihakset ne on jotka oireilevat väärää asentoa. Vaikka sinulla olisi vimpan päälle timmit lihakset niin ei ne saa olla rautakankea, vaan niiden pitäisi olla rennot, jos ei mitään just sille sekunnille tee.

Enkä ole itsekään vanha. Urheilu ei poissulje jumiutumista. Käsittääkseni päinvastoin.

Vierailija
5/42 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten sinulla 3 meni ohi nuo kivut? oliko ihan vastaavanlaiset? :)

ap

Vierailija
6/42 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaiva kesti lähes kaksi vuotta. En voinut nukkua esimerkiksi toisella kyljellä ollenkaan. Aamulla ei tiennyt pääseekö sängystä ylös. Piti ensin vähän kävellä, että uskalsi taivuttaa itseään.

Parantuminen? Niin, en tiedä paraneeko ikinä. Ainakaan skolioosi ei tule koskaan häviämään ja tulee aina olemaan rasite. Ensin lepoa ja särkylääkettä. Vähitellen kevyttä liikuntaa ja liikuttelua. Fysioterapeutti antoi ohjeeksi rullata pieni käsipyyhe tiukaksi rullaksi. Sen päälle makoilemaan selälleen, vähän ajan päästä liikautetaan 5cm ylemmäksi ja siinä pötkötellään, sitten taas siirretään.. Käydään yläselkä läpi niin. Muutosta ei tule helposti, varsinkaan kun ei kannata rasittaa sitä selkää liikaa. Itselläni se ärtyi tosi herkästi jos innostuin jumppaamaan sitä. Välillä käyn hierojalla. Osteopaattikin rusautteli selkää, samoin kuin fysioterapeutti. Käsittelyjen jälkeen olo oli kevyempi, mutta ei kuitenkaan sitä lopullista naksahdusta tullut, joka olisi ongelman poistanut. Jotkut kehuu shiatsu-hierontaa, en itse ole käynyt.

Vierailija
7/42 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla auttaa vähän ice power-kylmägeeli ja kylmän pitäminen niskassa! luin jostakin netistä että itsehoitona

-niskan lämpimänä pitäminen

-särkylääke

-hyvä tyyny

-kylmä/kuuma

minulla on omt:stä pieni pallo jolla rullailen. auttaa nikamalukkoihin mut ei näihin kipeisiin lihaksiin. jumppaliikeet istualtaan eteenkumarruksia (yritetän joustoa 4. selkänikamaan?)

minulla erona tuo, että nukuttua saan hyvin. aamulla ei koskaan kipeä, kipeytyy päivän mittaan ja illalla pahin.

pidän ylhäällä jos saisin apua.. kiitos tuosta pyyhekikasta! laitetaanhan pyyhe siis vaakatasoon, ei rangan suuntaisesti?

ap

Vierailija
8/42 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

magneettikuvauksessa havaitaan viimeistään,

Vierailija
9/42 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli samoja vaivoja. Onneksi sattumalta menin hieroja Pekka Hartikaiselle Hgin hieroja-asemalle. Hän osaa kollageeni-terapiaa ja kysyi voiko tehdä sitä minulle (samaan hintaan).

Kollageeni-terapia oli hiukan kivuliasta, mutta se auttoi! Pekka poisti lapojen alle ahtautuneita kalvoja ja olo oli jälkeenpäin taivaallinen. Suosittelen todella lämpimästi.

Vierailija
10/42 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaisia oireita pahentaa usein kuntosaliharjoittelu, pyöräily ja lenkkeily (staattisia yläselän alueelle). vältä niitä ainakin.

Vierailija
11/42 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt lapaluunvälilihas kivuista jo 15 vuotta. Minulla epäiltiin mm. tuota hermopuristusta yhtenä syynä. Kipu säteilee joskus rintalastan lihaksiin. Venyttelyt ja lihasvoimistelut, sauna saattaa pahentaa oireita. Kipu on kohdallani kroonistunut. Käytin alkuaikoina särkylääkettä, mutta sitä ei ruokatorveni kestänyt ja se tulehtui, se pahensi vielä lisää kipua. Lihakset ruokatorven ympärillä meni kireäksi ns. spasmiin.

Paras apu on tullut kun olen ottanut alkoholia eli lihakset rentoutuvat, tosin olen lähes absolutisti, niin siihen en voi juurikaan turvautua.

Mieheni osaa avata lukkoja selästäni se helpottaa jonkin verran myös.

Onko sinulla lapsia?imetätkö?

Vierailija
12/42 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tietää tuo kollageenihoito! Pitää ehdottomasti päästä siihen!

Kävin yhdellä maan parhaista fysiatreista ja sanoi, että magneettikuvia ei tarvita? Toisaalta YHTS:n kautta pääsisin noihin magneetteihin yleiselle puolelle, joten hyvä varmaan olisi nekin ottaa kun olen tosiaan nuori, kovat on kivut ja kestäneetkin aika kauan aikaa.

Voi ei! Miten voin kuntoilla sitten, luin muualtakin että juuri nuo lajit (kuntosali) ym eivät sovi :( uinnista en tykkää yhtään..

Miten kannattaako tuota omt jatkaa? Miten siellä pitäisi hoitaa? Olkaa kilttejä listatkaa asioita mistä muut olette saaneet apua?

-särkylääke (minulla neutontin eli kolmiolääke)

-kylmäpussi niskassa

-työasento niin, ettei pää alaspäin (tätä minun hirveän vaikea välttää, koska luen tenttiin koko ajan, ja aina tentin jälkeen olen lähes invalidi)

-rentouttava hieronta

monesti kipu on niin kova että vain itken turhautuneena!!

kaikkein pahinta on se, etten tiedä tarkalleen mikä minulla on?

skolioosi ja oikoryhti näkyy magneetissa, omt terapeutti sanoi että 4. selkänikama on ihan jumissa ja aiheuttaa puutumiset?

kiitos vastauksista ja avusta!!

-ap-

Vierailija
13/42 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei pysy. Oletko vaihtanut fysioterapeuttia? Näissä on erittäin suuria laatueroja. Toiset ovat rahastajia ja toiset todellisia auttajia. Vaasasta tiedän yhden fysioterapeutin joka ei rahasta. Hän sanoo että jos 3 kerrasta ei ole apua niin sitten ei kannata jatkaa.

Venyttely on ainut mikä sinua auttaa. ns. hyljepunnerrus

Vierailija
14/42 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole lapsia siis minulla.

mietin mitä liikuntaa pystyisin tehdä? bodypump? onko huono? missä voisin hikoilla ja tehdä kuitenkin pienillä painoilla ettei lihakset mene jumiin?

ap

Vierailija
15/42 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitsisin todella apua!

miten hyljepunnerrus tehdään?

KIITOS!!

Vierailija
16/42 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

??

Vierailija
17/42 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanna, tämä fysioterapeutti työskentelee Suomen terveystalon alakerrassa. Halpa-hallia vastapäätä. En viitsi hänen nimeään mainita suoraan mutta erittäin hyvät ohjeet. Hän voi näyttää sinulle ihan luurangolla ne liikkeet niin ymmärrät parhaiten

Hyljepunnerruksessa menet vatsalleen lattialle ja jalat rennosti suorina. Ja sitten nouset käsien varaan ylös (mielellään kädet yhdessä) voit venyttää alaselkää tai tehdä punnerruksia. Toinen liike on ottaa oven kahvoista kiinni ja vetää itsensä kyykkyyn niin että lavat irtoavat.

KUnnasmaa on Vaasassa hyvä kiropraktikko vaikkakin kallis. Ja sitten haet Hannan ohjeet Fysim....stä.

Vierailija
18/42 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaivaa on ollut 19-vuotiaasta asti ja nyt olen 47. Koskaan ei ole magneettikuvaa otettu enkä ole sitä vaatinutkaan. Mitäpä se oikeastaan hyödyttäisikään? Oikoryhti ainakin on taustalla ja nykyään varmaan kulumiakin. Itse olen saanut parhaan avun kiropraktikolta. Viisi hoitokertaa riittää pitämään kivut poissa kuukausia. Fysioterapia ei auta oikeastaan ollenkaan. Siinä menee rahat hukkaan. Paremmin auttaa hyvä hieronta. Punttijumppa on pahinta, mitä voin niskalleni ja hartioilleni tehdä ja sen on fysiatri minulta kieltänytkin. Venyttely on tarpeen, mutta ei se kipuja poista. Tämän vaivan kanssa on vain oppinut elämään. Silloin tekee tiukkaa, kun huimaa kovasti. Kipujenkin kanssa vielä pärjää, kun syö tarpeeksi särkylääkkeitä, mutta huimaus invalidisoi.

Vierailija
19/42 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjan ei tarvitse olla vaakatasossa pöydällä, vaan jonkun telineen päällä. Jos olet itse tai miehesi on näppärä, niin tuollaisen rakentaa itsekin, mutta onhan kaikenlaisia telineitä (esim. nuottitelineitä) olemassa valmiinakin. Jos lähdet nuottitelineostoksille, niin osta sellainen vähän kalliimpi, jossa kallistuskulmaa pystyy säätämään. Näin saat kirjan juuri siihen asentoon, jossa lukeminen tuntuu hyvältä. Myös lukutuolin pitää olla hyvä, työtuolin säätöjäkin kannattaa käydä huolella läpi omien mittojen mukaiseksi. Käytä luovuutta: Mieti, minkälaisessa asennossa voisit opiskella asennossa, joka ei tunnu ikävältä ja muokkaa työskentelypiste sitten sen mukaiseksi. Pienikin ylimääräinen jännitys saa aikaan suuria tuhoja, kun se jatkuu tunnista toiseen.

Käsittelyt, venyttelyt ym. ovat tietysti hyvä juttu, mutta ongelma ei häviä mihinkään, jos yksi vakavista perussyistä (huonossa asennossa lukeminen) säilyy.

Minä pääsin eroon omasta olkapäävaivastani sillä, että lopetin tyystin hiiren käytön näppäimistön sivulla. Kannettavalla käytän tasohiirtä, pöytäkoneeseen hankin vastaavan systeemin näppäimistön alle. Kävin kuukausikaupalla hierojalla, söin särkylääkkeitä ja rentouttavia, mutta lopulta paraminen lähti kunnolla liikkeelle vasta työasentoja merkittävästi muuttamalla.

Itse voisin harkita tilanteessasi esim. seuraavaa ratkaisua opiskeluasennon parantamiseksi:

- kirja nuottitelineelle

- istuimeksi työtuoli, joka tukee hyvin selkää mahdollisimman ylös (ei siis pelkkää ristiselkää)

- kirjoitusalustaksi oikean käden alle pieni pöytä säädettävillä jaloilla (esim. Ikeasta saa säädettäviä pöydänjalkoja,neljä jalkaa on 36 euroa). Pöytä sijoitetaan vinosti oikealle puolelle siten, että käsi lepää tason päällä

Vierailija
20/42 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän neuvot, kokemukset ja vastaukset ovat tarpeen!!!! Jos oikoryhtiset voivat kertoa muitakin venytyksiä ja liikkeita mitä uskaltaa tehdä?

tämän löysin ja siinä sanotaan just että sauvakävely pahasta, mitä olen valitettavasti harrastanut:

http: //www. kivuton. info/kivunlievitys/fysioterapia_niska_3. html

ap odotan vielä vast esim noista liikuntamuodoista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi