Miksi joku haluaa työllistää työpaikan sarjavaihtajan?
LinkedInissä törmää näihin, että saimme rekrytoinnit päätökseen ja meillä aloittaa Mikko/Minna, hänellä on paljon kokemusta tästä ja tuosta ja sitten kun katsoo henkilön profiilia, niin viimeisen 10 vuoden aikana työskennellyt 7-8 firmassa ja pysyy firmassa 1-1,5v. Niin mitä järkeä tämmösen sankarin työllistämisessä on, kun näemme jo CV:stä, että meillä on uusi rekry vuoden päästä?
Kommentit (27)
Riippuu roolista. Jos on muutosjohtaja niin tuo voi olla ihan perusteltuakin.
Eräs tunnettu suomalainen johtaja, jota tässä halua nimet, sanoi kerran, että hänen kokemuksensa mukaan vaativimmissa tehtävissä kestää vähintään kolme vuotta ennen kuin alkaa syntymään työkokemusta josta on hyötyä seuraavalle työnantajalle.
- Ensimmäinen vuosi menee totutellessa uuteen rooliin ja organisaatioon. Tässä vaiheessa voi hoitaa tehtäväänsä ihan hyvin hyvin mutta ei vielä tuo juuri mitään uutta ja pysyvää muutosta.
- Toisena vuonna pystyy ehkä tuomaan organisaatiolle jo jotain näkyvää lisäarvoa, uudistuksia tai niitä tuloksia joiden toivossa hänet alunperin palkattiin.
- Kolmantena vuonna henkilö itse alkaa näkemään tekemiensä muutosten vaikutuksen ja alkaa kertymään oppia.
Myös Jari Sarasvuo puhui jossain haastattelussa tästä samasta aiheesta ihan äskettäin. Hän sanoi että liike-elämässä aina välillä tulee vastaan tyyppejä, jotka vaihtavat laivaa aina ennen kuin joutuvat lunastamaan ne lupaukset joiden perusteella heidät on palkattu mielestäni kyse on ihan samasta asiasta.
Näistä huolimatta suomalaiset vaihtavat työpaikkaa mielestäni liian harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tätä sopii ihmetellä. Itse olen ollut töissä 2 v., 6 v., 6 v. ja 12 v. Luulisi, että näkee, että olen sitoutunut työntekijä.
Mutta nämä sarjavaihtavat ajavat ohi rektytilanteissa. Outoa on.
Ei sitoutuminen kauheasti kiinnosta ainakaan itseäni rekrytoijana. Toki jos työsuhteet ovat kaikki alle vuoden mittaisia niin se herättää epäilyksiä.
Pitkä työsuhde (esim yli 8-10v) voi myös helposti kääntyä hakijaa vastaan. Varsinkin jos tehtävä on ollut koko ajan sama. Siitä tulee helposti mielikuva että henkilö on jämähtänyt paikalleen tai ei ole pärjännyt työssään kun ei ole edennyt.
Pahin cv on sellainen jossa on tyyliin yksi työsuhde 19 vuoden ajan eikä mitään muuta.
Esimerkiksi minua voisi ehdottomasti luulla "sarjavaihtajaksi". Mulla on noin 12 vuotta työkokemusta ja olen ollut töissä 16 eri työpaikassa. Kaiken lisäksi olen yli 50v eli aukkoa CV:ssä on paljon.
Mutta selityksenä kaikelle on aikuisiällä puhjennut fyysinen sairaus. Menin töihin, kroppa ei kestänyt. Menin toisenlaiseen työhön, jälleen hajosi jotain. Kokeilin taas erilaista työtä, ja ei. Suurin osa töistä oli lyhyitä määräaikaisia, joita harva edes haluaisi. Minä olin aina valmis kokeilemaan.
Lopulta sain uudelleenkoulutuksen ja sen jälkeen olen tehnyt pidempiä työpätkiä. Kuitenkin yhden työpaikan toiminta päättyi, ollaan jouduttu muuttamaan puolison työn perässä jne. Seurauksena on hajanainen työhistoria, mutta toisaalta se on siten myös todella monipuolinen.
Ja juuri sitä monipuolisuutta nykyinenkin työnantaja kehui, kun 80 hakijan joukosta minut valittiin. Pointtina myös se että fyysinen sairaus ei vaikuta työssä joka ei fyysisyyttä vaadi, joten siksi olen tullut valituksi, vaikka takana on pätkiä epäsopivassa työssä.
Nyt kun ok löytynyt sopiva työ jossa lisäksi myös viihdyn, ei ole enää tarvetta vaihtaa.
Siksi kun hän tuottaa hyvin sen aikaa kun on firmassa. Samasta syystä naiset valitsevat miehen jolla on paljon kokemusta monista eri naisista; varmuudella saa ainakin jonkinlaisen positiivisen kokemuksen.
Helpoin tapa korottaa palkkaa on vaihtaa työpaikkaa. En ymmärrä miksi työnantajan kannattaisi tämmönen henkilö palkata.
Tiedän tällaisen sarjavaihtajan. On vuoden töissä, sitten lähtee uuteen paikkaan. Kannattaa rekryjen nyt katsoa kunnolla, kenet palkkaa. Äsken kävikin niin, että typykkä jäikin ilman hakemaansa paikkaa. Mahtaa ihmetellä nyt, kuinkas tää nyt tälleen??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tätä sopii ihmetellä. Itse olen ollut töissä 2 v., 6 v., 6 v. ja 12 v. Luulisi, että näkee, että olen sitoutunut työntekijä.
Ei sitoutuminen kauheasti kiinnosta ainakaan itseäni rekrytoijana. Toki jos työsuhteet ovat kaikki alle vuoden mittaisia niin se herättää epäilyksiä.
Pitkä työsuhde (esim yli 8-10v) voi myös helposti kääntyä hakijaa vastaan. Varsinkin jos tehtävä on ollut koko ajan sama. Siitä tulee helposti mielikuva että henkilö on jämähtänyt paikalleen tai ei ole pärjännyt työssään kun ei ole edennyt.
Pahin cv on sellainen jossa on tyyliin yksi työsuhde 19 vuoden ajan eikä mitään muuta.
Paljon siis löytyy syitä, miksei voi palkata ketään. Ei tästä tule mitään, ei Suomessa mikään kannata.
Tämän takia meillä on yhtä aikaa hillitön ennätystyöttömyys ja huutava työvoimapula.
Itse olen tehnyt samalla työtä kohta 24 vuotta samalla työnantajalla. Nimike on vaihtunut muutamaan kertaan ja osa on irtisanottu. Tosin työ minkä silloin aikanaan aloitin on muuttunut täysin. Ei ole niistä tehtävistä juuri mitään jäljellä. Uutta hommaa puskee ovista ja ikkunoista siihen tahtiin, ettei tahdo mukana enää pysyä. Uuden työntekijän sisäänajo kestää parhaimmillaankin 1-2 vuotta. Osa lähtee jo tuona aikana, kun eivät kestä painetta/tahtia. Tiedä sitten olisiko pitänyt vaihtaa työpaikkaa. Palkka on noussut tasaisesti. Toista samankaltaista työtä ei ole suomessa muilla yrityksillä. M50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet höpö höpö hr:ssä töissä, niin eihän se silloin liikuta. Olet yrittäjänä pk-yrityksessä töissä ja haluat tekijän, niin silloin on muutakin tekemistä, kun selailla hakemuksia ja järjestää haastatteluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 13 vuotta edellisessä paikassa, enkä hakenut mitään muuta. Kilpaileva firma oli osittain asiakkaana ja teki palkkatarjouksen josta en voinut kieltäytyä. Joten vaihdoin työnantajaa. Ihan tavallinen "haalarin kuluttaja" olen.
Riippuu työstä.
Mulla on takana iso kasa vuoden sijaisuuksia. Tässä kaupungissa on melkein mahdotonta saada vakipaikkaa opettajana, mutta sijaisuuksia riittää.
Nyt sain vakipaikan, kun hain riittävän kaukaa töitä, kauempaa kuin useimmat suostuvat ajamaan.
On joustava ja käynyt oppimassa eri työnantajilla. Ulkomailla tämä ihan normi.
No rekrytoijienhan kannattaa palkata juuri tuollaisia, että pääsevät taas rekrytoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä 19 vuodessa on ehkä kuitenkin kehitetty muutama menestyvä tuote, joissa käytetään parasta ja uusinta tietoa. Ehkä tyyppi ei vain pidä muutoksista, mutta työnantaja on ollut yritys, joka on myyty ja sitä paloitellaan. Ehkä uusi työnantaja on firma, jossa tuo tyyppi ei halua olla töissä tai ehkä hän työskentelee osastolla, joka päätetään lopettaa siksi, että se ei kiinnosta uutta omistajaa tai ehkä työntekijöiden pitäisi muuttaa toiselle paikkakunnalle tai toiseen maahan?
Jos ihminen on tyytyväinen työpaikkaansa, eikä halua edetä uralla esim. tuotekehitystehtävistä johtotehtäviin, miksi hän olisi vaihtanut työpaikkaa? Nykyään annetaan aivan liikaa painoa halulle edetä uralla (eli saada enemmän rahaa). Tuttavapiiriin kuuluu DI, joka on alallaan ehdottomasti maailman huippua. Hänen tekemäänsä työtä hyödynnetään maailmanlaajuisesti ja hän saisi koska tahansa vastaavan työn jopa moninkertaisella palkalla lähes mistä tahansa, jos vain haluaisi. Hän ei halua, koska hän tekee tälle hetkellä juuri sellaista työtä, joka häntä kiinnostaa ja hän saa tehdä etätyötä juuri niin paljoin kuin haluaa ja lisäksi nykyinen työnantaja pystyy tarjoamaan sellaisia työsuhde-etuja, joihin hänellä ei olisi pääsyä jossain muussa työpaikassa.
Vaihtamalla sopivin välein työpaikkaa välttyy myös vastuunkantajan roolilta. Ei käytännössä ehdi olla projekteissa, joiden takuuasioita joutuisi hoitamaan.
Kaksipiippuinen juttu. Henkilön oman jaksamisen kannalta hyvä, mutta työnantajille ja asiakkaille huono.
99% 25-45 vuotiaista on ap kuvailemia minnoja ja mikkoja. Kiitos boomerit kun tekivät työ elämästä rikkinäistä.