Asumisoikeus asunnoista joukkopako!
Uusien rakentamista ei enää tueta. Hallitus pitää toimintaa riskialttiina.
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Ongelmia taitaa olla lähinnä Hasolla ja pienemmillä yhtiöillä, joiden talot ovat jossain muuttotappiokunnissa.
Mutta myönnetään, asun Avaimella Kuopiossa ja vastikekulut nousivat rajusti 2023-2024.
Toisaalta indeksikorotukset Asomaksuun olivat myös kovia, n. +20%
Tämä vuosi menee 0-korotuksilla. Ero vapaiden markkinoiden vuokriin on kaventunut, mutta ARA-vuokrat ovat taas nousseet enemmän ja eroa on yhä noin 10% Avaimen eduksi.
Kyllä tämä on toki huomattu, että vapautuvat asunnot eivät mene enää nopeasti käsistä.
Etenkään nuo suuremmat kolmiot ja neliöt. Pienet menee yhä nopsaan.
Näin täällä.
Erot on varmaankin suuret. Mutta ei tässä ole mitään paniikin tunnetta. Odotellaan parin kuukauden sisällä tulevia uusia vastiketietoja ensi vuodelle.
Mitkään asunnot eivät nyt liiku. Siitä ei voi paljon päätellä. Itse kun olen nyt katsellut asumisoikeusasuntoja, niin lupaavat etteivät vastikkeet nouse tänä vuonna eikä ensi vuonna.
Nyt on tietysti vuokra-asujan paratiisi menossa kun kämppiä on tyhjillään vaikka kuinka paljon, mutta 50 vuotta touhua seuranneena olen varma että tilanne ei ole pysyvä. Nyt on luottotiedottoman narkkarin toivetilanne, mutta asumisoikeusasuntoon hän ei pääse.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niistä paettaisiin, hommat jatkaa niin kuin ennenkin? Muutama on vielä rakenteilla, onneksi. Toivottavasti järjestelmä jatkuu kun sille on itsestään selvästi tarvetta. Mitään "riskiä" siinä ei ole, ilmeisesti ongelmana on joku yhteiskunnan tuki josta ei tykätä. Sen voi poistaa.
Itse olen myymässä omistusasuntoani ja katselen asumisoikeusasuntoa. Turvaan eläkepäivien mukavan elämän. Kuukausimaksu on suunnilleen 25% pienempi kuin vastaavan vuokra, ja joku 30 tonnia jää perillisille kun aika jättää. Asuminen on yhtä turvallista kuin omistusasuminen, paitsi että ei tarvitse huolehtia asunnon arvon laskusta tai remonteista. Lähteä voi kahden kuukauden varoitusajalla ja saa rahansa takaisin.
Ja yksi juttu: nykyään vuokratalot ovat vuokrataloja ja omistustalot ovat myös vuokrataloja. Asumisoikeustalot ovat kaikkein rauhallisimpia asuinpaikkoja. Niihin ei voi kukaan asuntosijoittaja vuokraghettoa perustaa.
Juuri näin, minä olen hiton tyytyväinen asumisoikeus asuntooni, niin helkutin rauhallinen talo.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo konseptinakin ihan typerä. Muutama vuosi takaperin katoin Espoon Leppävaarassa kämänen asumisoikeuskämppä makso saman verran kuussa, kuin tien toisella puolen about saman kokoinen vuokrakämppä. Ainoo ero oli, että toiseen piti lyödä se 20k omaa rahaa kiinni.
Tuo 20k on se kynnys, joka pitää nistit siellä toisella puolella katua.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa ostaa oma!
Terveisin: Lakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niistä paettaisiin, hommat jatkaa niin kuin ennenkin? Muutama on vielä rakenteilla, onneksi. Toivottavasti järjestelmä jatkuu kun sille on itsestään selvästi tarvetta. Mitään "riskiä" siinä ei ole, ilmeisesti ongelmana on joku yhteiskunnan tuki josta ei tykätä. Sen voi poistaa.
Itse olen myymässä omistusasuntoani ja katselen asumisoikeusasuntoa. Turvaan eläkepäivien mukavan elämän. Kuukausimaksu on suunnilleen 25% pienempi kuin vastaavan vuokra, ja joku 30 tonnia jää perillisille kun aika jättää. Asuminen on yhtä turvallista kuin omistusasuminen, paitsi että ei tarvitse huolehtia asunnon arvon laskusta tai remonteista. Lähteä voi kahden kuukauden varoitusajalla ja saa rahansa takaisin.
Ja yksi juttu: nykyään vuokratalot ovat vuokrataloja ja omistustalot ovat myös vuokrataloja. Asumisoikeustalot ovat kaikkein rauhallisimpia asuinpaikkoja. Niihin ei voi kukaan asuntosijoittaja vuokraghettoa perustaa.
Voi sua!
?
Vierailija kirjoitti:
On tyhmä diili. Asuin lasten kanssa tollasessa kunnes aikuistuivat. Vastike oli aika sama kuin vuokra vastaavasta olisi ollut. Muutin lasten lähdettyä vuokralle pienempään asuntoon. Olihan siinä se, että tuli pidettyä se Asomaksu "säästössä".
Varoitus: Avain-yhtiöt on aivan järkyttävän pa*ka omistaja. Mitään korjauksia tai remontteja ei tehty. Ja poismuuttaessa keksivät asukkaan aiheuttaneen puutteita, jotka perivät siitä asomaksusta.
Ei pidä paikkaansa, mahdolliset asukkaan aiheuttamat viat tai siivouksen laiminlyönti veloitetaan vakuudesta, ei aso-maksusta. Oliko muukin tekstisi yhtä puppua?
"Kyllä meillä Helsingissä on vastike noussut kohtuuttomasti. Tämän vuoden aikana teemme erilaisen asumisratkaisun."
HASO:n ongelmat on kyllä tiedossa, kuten tuossa jo mainittiinkin.
Avaimella Kuopiossa 2014 valmistuneessa talossa vastikkeet pysyivät lähes saman 8 vuotta, ennen vuosia 2023-2024, jolloin vastikkeet nousivat sitten korkojen myötä yht. noin 12,5 -14%.
Mutta ei täällä ole mitään HASON 50%:n korotuksia ollut!
Hasohan otti riskin, ja rahoitti kohteita ilman korkosuojausta vapaalla rahoituksella.
Se oli halvempaa nollakoroilla. Sitten loppui nollakorot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo konseptinakin ihan typerä. Muutama vuosi takaperin katoin Espoon Leppävaarassa kämänen asumisoikeuskämppä makso saman verran kuussa, kuin tien toisella puolen about saman kokoinen vuokrakämppä. Ainoo ero oli, että toiseen piti lyödä se 20k omaa rahaa kiinni.
Erohan on myös se, ettei voi irtisanoa, kuten vuokrakämpän.
Voi irtisanoa kahden kuukauden varoitusajalla ja saa rahansa takaisin indeksikorotettuna. Tämä on melkoinen täky omistusasumiseen verrattuna. Ei tarvitse kytätä naapureita ja seinägraffiteja ja pelätä että kämppä menettää arvonsa. Voi lähteä milloin huvittaa ja saada rahansa takaisin.
Näin, paitsi että irtisanomisaika on 3 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi. Tuo olisi ollut hyvä malli ikääntyville.
Minä olen ikääntyvä ja aion muuttaa asumisoikeusasuntoon. Omistusasunnossa on turhaan kaikki rahat kiinni, pitää pelätä arvon laskua ja kalliita remontteja ja sitä että joku asuntosijoittaja majoittaa narkkareita naapurikämppään. Asumisoikeusasunnossa nuo huolenaiheet katoavat. Minulla asuu pari lähipiiriin kuuluvaa asumisoikeusasunnossa ja kokemukset ovat positiiviset. Varsinkin se, että koko talossa ei ole yhtään häirikköä eikä addiktia.
Minä myös asunut eri asoissa vuodesta 2014 ja kyllä tuo kynnysraha eli asomaksu siivilöi pahimmat sosiaalitapaukset pois. Lisäksi ei tarvitse pelätä kuten vuokralla että omistaja irtisanoo sopimuksen koska tahansa kun haluaakin asuntonsa omaan käyttöönsä. Jos maksaa vastikkeet ajallaan eikä aiheuta häiriötä tai riko paikkoja, asumisoikeus on käytännössä ikuinen. Vastike on nykyisestä asunnosta vähintäänkin kohtuullinen enkä saisi tällä hinnalla lähellekään näin paljon neliöitä haluamaltani asuinalueelta niin vuokrattuna kuin omaksi, koska yksinasujalle ei hirveän helposti lainaa myönnetä. Asomaksu minulla onneksi oli jo säästössä valmiina.
Oman kokemukseni perusteella tämä toimii, epäilen vähän onko nämä asojen haukkujat koskaan niissä itse oikeasti asuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisiko linkin otsikon mukaiseen tietoon?
Tuossa just, että tämä hallitus päätti pilata systeemin. Nyt talojen omistajat saavat myydä ne omistusasunnoiksi.
Vain jos on liikaa asuntoja tyhjinä. Ja ensisijaisesti niitä vuokrataan, tosin silloin vuokra on kovempi kuin ASO-vastike.
Näin on ollut sallittua jo ainakin 10 vuotta.
Ero vuokriin on kaventunut niin merkittävästi että vuokralle muuto on alkanut kiinnostaa. Miksi makuuttaa rahoja ASO-tilillä jos vastike ei ole merkittävästi pienempi kuin vuokrat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tyhmä diili. Asuin lasten kanssa tollasessa kunnes aikuistuivat. Vastike oli aika sama kuin vuokra vastaavasta olisi ollut. Muutin lasten lähdettyä vuokralle pienempään asuntoon. Olihan siinä se, että tuli pidettyä se Asomaksu "säästössä".
Varoitus: Avain-yhtiöt on aivan järkyttävän pa*ka omistaja. Mitään korjauksia tai remontteja ei tehty. Ja poismuuttaessa keksivät asukkaan aiheuttaneen puutteita, jotka perivät siitä asomaksusta.
Ei pidä paikkaansa, mahdolliset asukkaan aiheuttamat viat tai siivouksen laiminlyönti veloitetaan vakuudesta, ei aso-maksusta. Oliko muukin tekstisi yhtä puppua?
Asun Avaimella, ja jos on jotain pientä korjattavaa, niin huolto on paikalla samana päivänä ilmoituksesta, riippuen vian kiireellisyydestä.
Huoltoyhtiö on täällä Kotikulma.
Että hyvin on pelannut. Vikoja on ollut mm. pattereissa ja hanoissa. Kuluvaa osaa ja termostaatteja. Aika normaalia.
Jos asukkaat vaihtuvat, niin aina tarvittaessa vaihtavat kodinkoneet uusiin ja maalaavat ainakin pinnat. Muut rempat tarpeen mukaan.
Pois en ole muuttanut Avaimelta, että ei omaa kokemusta siitä. En ole kuullut valituksia, kun olen kohdannut entisiä naapureita.
Että Kuopiossa homma on toiminut hyvin. Motkottamista on oikeastaan vain 2023-2024 vastikekorotuksista. Kaksion 600€:n vastike nousi 690€:oon kahdessa vuodessa, mikä oli paljon. Pitkään mentiin tosin 0-korotuksilla.
Kokemuksia tuntuu olevan laidasta laitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan! Asuimme omistusasunnossa kerrostalossa, jossa liki puolet oli vuokrattu. Pääsääntöisesti vuokralaiset olivat ihan ok, paitsi yksi pariskunta. Alaoven ikkunat hajotettiin useampaan otteeseen, kovaäänisiä juhlia oli joka viikonloppu ja välillä viikollakin. Naapureita uhkailtiin jne.
Asoasuntoja ei voi vuokrata edelleen, eli taitaa olla kaikkein rauhallisin asumismuoto kerrostalossa.
Ainakin aiemmin aso-asunnon pystyi vuokraamaan eteenpäin max kahdeksi vuodeksi, jos itse joutui esim. työn tai opiskelun vuoksi tilapäisesti muuttamaan toiselle paikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Ja ns vastikkeet alkavat olla vuokrien tasoisia, eli touhu on kallista. Ei jatkoon.
Yksi näistä Haso lienee konkurssia vailla oleva.
Vierailija kirjoitti:
Ja ns vastikkeet alkavat olla vuokrien tasoisia, eli touhu on kallista. Ei jatkoon.
Miksi ei rakenneta samanlaisia eli hyvät äänieristykset, oma sauna, lyhyt matka kauppaan, hyvät liikenneyhteydet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja yksi juttu: nykyään vuokratalot ovat vuokrataloja ja omistustalot ovat myös vuokrataloja. Asumisoikeustalot ovat kaikkein rauhallisimpia asuinpaikkoja. Niihin ei voi kukaan asuntosijoittaja
Samoin minä,velattomassa osakkeessa asuva.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä meillä Helsingissä on vastike noussut kohtuuttomasti. Tämän vuoden aikana teemme erilaisen asumisratkaisun."
Avaimella Kuopiossa 2014 valmistuneessa talossa vastikkeet pysyivät lähes saman 8 vuotta, ennen vuosia 2023-2024, jolloin vastikkeet nousivat sitten korkojen myötä yht. noin 12,5 -14%.
Hasohan otti riskin, ja rahoitti kohteita ilman korkosuojausta vapaalla rahoituksella.
Mielenkiintoista. Osaatko sanoa mikä on paras asumisoikeusfirma pääkaupunkiseudulla? Olen hankkimassa asumisoikeusasuntoa, ja tällä lienee merkitystä. Jostain syystä luulin että HASO on hyvä valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja yksi juttu: nykyään vuokratalot ovat vuokrataloja ja omistustalot ovat myös vuokrataloja. Asumisoikeustalot ovat kaikkein rauhallisimpia a
Samoin minä,velattomassa osakkeessa asuva.
Se velaton osake ei paljoa lämmitä kun tulee linjasaneeraus ja julkisivuremppa... nythän noita on 'halpoja' asuntoja myynnissä kun ei niissä ole varaa remppojen pelossa kenelläkään asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Osaatko sanoa mikä on paras asumisoikeusfirma pääkaupunkiseudulla? Olen hankkimassa asumisoikeusasuntoa, ja tällä lienee merkitystä. Jostain syystä luulin että HASO on hyvä valinta.
Oli erittäin hyvä valinta mutta nyt vastikkeet samalla tasolla kuin muillakin ja nousevat edelleen ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisiko linkin otsikon mukaiseen tietoon?
Vitsi mitkä b rollit, kuvakulmat ja editit videolla!
Tuo Ylen juttu oli kyllä melkoisen dramatisoiva, ja lähinnä tuon Hällströmin synkkä yksinpuhelu, kun hän oli itse pettynyt HASO:oon, joka ei ottanut korkosuojauksia osaan kohteista, ja kakka lensi tuulettimeen.
Tilanne ei ole noin paha kaikkialla, eikä kaikissa yhtiöissä.
Vain jos on liikaa asuntoja tyhjinä. Ja ensisijaisesti niitä vuokrataan, tosin silloin vuokra on kovempi kuin ASO-vastike.
Näin on ollut sallittua jo ainakin 10 vuotta.