Kävitkö ravintoloissa siihen aikaan, kun esim. tanssiravintoloissakin iltaisin ja öisin sai vielä polttaa tupakkaa?
Muisteleppa sitä aikaa, jos kävit tupakoinnin ravintoloissa sallivana aikoina:
Kerro, miltä se tuntui, kun harmaansininen sakeahko tupakkasavuinen pilvi oli koko ravintolasalin yllä.
Tupakka huulien välissä tuprutti savuaan suurella osalla asiakkaista. Oli Colttia, Norttia, Malboroa, Belmonttia jne.
Erilaiset sytkärit sytyttivät tuon valkoisen pitkulaisen käärön suitsait, ja siinähän se ilta meni toinen toisensa jälkeen tuhkaa karistellessa tuhkikseen ja sitten tumppaus. Välillä siemaillen mitä milloin alkoholijuomasekoituksia ja olutta, lonkeroa, siideriä. Huppelihumaltuminen ja tanssiminen parketilla. :) Kaikki haisivat tupakalta. Ihan sama oliko itse polttanut yhtäkään sätkää, niin vaatteet ja hiukset olivat sen hajuisia aivan kuin ne olisi uitettu tupakan tumppiliemessä.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Viski, Kossuvichy, SininenEnkeli, JohnWalker-viskipaukku, Mustarys..ä jne. ja tupakan savun määrä vain tiheni tanssisalin yllä aamuyön tunteihin mennessä. Solistikin yski loppuillasta ja rumpali hikoili paidan kainalot märkinä.
Köyhä opiskelija tilasi aina championin (jonkinlaista katkeroa), Kerran istuttiin samass pöydässä kahden vanhemman rouvan kanssa, Ja kun he tilasivat jotain, niin tilasivat myös meille uudet drinkit. Näkivät että tytöillä oli jo kolikot käytössä. OIkeasti muistan tuon kymmenien vuosien takaa. Ja nyt tilaisuuden tullen voin käyttää vähän rahaa, kun näen vaikka torilla, että jonkun vähävaraisemman lapsen tekee mieli ilmapalloa, niin maksan sen myyjälle mahdollisimman vähäeleisesti ja lapsi saa pallon.
Oma "baari-ikäni" osui juuri noille ajoille, kun alettiin siirtymään savuttomuuteen. Ehdin kokea sen kun kaikkialla sai polttaa ja sitten sen kun tupakkikopit tuli. Itse kuuluin noihin, joiden tupakointi jäi lakimuutokseen. Olin bilepolttaja ja kun röökikopit olivat niin karseita ja ei oikein kiinnostanut enää talvipakkasilla mennä myöskään pihalle värjöttelemään, alkoi polttaminen vähetä ja lopulta loppui.
En muista, että baareissa olisi tupakointikiellon jälkeen dunkannut jotenkin erityisen kamalalta. Muistan kyllä, että tuosta kirjoiteltiin, mutta ehkä sitten itse kävin erilaisissa paikoissa missä tuota ongelmaa ei ollut.
Muistan. Haju tarttui vaatteisiin, ja jotenkin muutenkin tunnelma oli suttuisempi. Tumppeja / tuhkaa siellä täällä. Ja se haju kaupan päälle. Joten en mä ainakaan kaipaamaan sitä jäänyt. Oma lukunsa oli nää tupakkakopit... :D Oli melko sakea hengitää siellä. Ja porukka pieri / hikoili jossain kopissa toisiaan tönien.
Ei ole mitään järkeä tuossa nautintoaineessa. Kun tarkemmin miettii.
Muutaman kerran ehdin käymään "savuisissa kapakoissa". En astmaisena oikein tykännyt kun seuraavan päivän krapulaa pahensi vinkuva hengitys ja tupakalta haisevat vaatteet. En ole koskaan edes maistanut tupakkaa elämäni aikana.
No nykyisin vedetään kannabista ja peukkua, tuskin on sen mukavampaa tai terveellisempää. Ja vessoissa on verisiä ruiskuja. Ihanaa.
Tunnelma oli paljon parempi silloin, kun tupakka kärysi. En itse polttanut ja vaikka vaatteet ja tukka haisi, siinä oli oma viehätyksensä. Nyt tanssilattiat haisee järkyttävälle sekamelskalle.
Siinä oli jotain hohdokasta kun sai juoda olutta ja tupakoida baarissa/yökerhossa. Lämpimästi muistelen 90-luvun alkuvuosia mm. Jyväskylän Raatikellarilla. Nyt 50-vuotiaana en ole tupakoinut 30 vuoteen ja kaljoittelukin on jäänyt. Onneksi sai elää tuon ajan jolloin ei ollut kaikki niin kliinisen tarkkaa ja sai elää kuin pellossa.
Vierailija kirjoitti:
Sama lentokoneessa. Takarivit tupakoitsijoille. Oli makiaa pikku pöhnässä painella DC-10 ja MD11 koneilla kanarialle ja tuprutella tupakkia.
Tämä lentokonetupakointi jäi kokematta. Ei ollut siihen aikaan varaa mihinkään lomiin, ei edes Ruotsin laivalle. Sitten kun oli varaa niin kaikki oli jo kielletty.
Junassa pitkillä matkoilla parasta oli tupakkivaunu. Sielä tapas niin kivoja tyyppejä. Nykyään matkat ihan tylsiä eikä tuu tavattua uusia tyyppejä niin helposti. Surkeaa.
No enpä tiedä. Perseiden ja kainaloiden hajut ei sentään seuraa kotiin. Se tupakan haju hiuksissa aamulla krapulassa herätessä oli jotain järkyttävää, vieläkin etoo kun ajattelee.