Kävitkö ravintoloissa siihen aikaan, kun esim. tanssiravintoloissakin iltaisin ja öisin sai vielä polttaa tupakkaa?
Muisteleppa sitä aikaa, jos kävit tupakoinnin ravintoloissa sallivana aikoina:
Kerro, miltä se tuntui, kun harmaansininen sakeahko tupakkasavuinen pilvi oli koko ravintolasalin yllä.
Tupakka huulien välissä tuprutti savuaan suurella osalla asiakkaista. Oli Colttia, Norttia, Malboroa, Belmonttia jne.
Erilaiset sytkärit sytyttivät tuon valkoisen pitkulaisen käärön suitsait, ja siinähän se ilta meni toinen toisensa jälkeen tuhkaa karistellessa tuhkikseen ja sitten tumppaus. Välillä siemaillen mitä milloin alkoholijuomasekoituksia ja olutta, lonkeroa, siideriä. Huppelihumaltuminen ja tanssiminen parketilla. :) Kaikki haisivat tupakalta. Ihan sama oliko itse polttanut yhtäkään sätkää, niin vaatteet ja hiukset olivat sen hajuisia aivan kuin ne olisi uitettu tupakan tumppiliemessä.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Koko nuoruus tuli käytyä noissa paikoissa ja oli mahtavaa kun tupakointikielto tuli kaikkialle. Inhosin sitä tupakanhajua vaatteissa ja hiuksissa bileillan jälkeen.
Samoin. Vaikka itsekin jonkin verran tupakoin, niin välittömästi pesin hiuksenikin seuraavana päivänä. Ihanaa että nykyään niissäkin on tupakointikielto. Mutta siltikään en ole huomioinut että siellä paska ja hiki korostetusti haiskahtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Sama lentokoneessa. Takarivit tupakoitsijoille. Oli makiaa pikku pöhnässä painella DC-10 ja MD11 koneilla kanarialle ja tuprutella tupakkia.
Ja vähän nipistellä pepusta emäntiä, jotka olivat oikeasti kauniita ja hymyilivät vain takaisin.
Jengi oikeasti muistelee haikeina jotain röökinsavua sisätiloissa? Mikä teitä vaivaa?
En itse polttanut mutta ravintolassa tupakan savu ja haju jotenkin kuului asiaan, eikä haitannut, eikä sinne ollut edes pakko kenenkään mennä.
Töissä tuskin oli tupakoimattomia.
Hyi, mikä haju baareista tarttui. Ei se ollut mikään tupakan savun haju, vaan hiukset ja vaatteet haisivat limaiselta tuhkakupilta. Ja tosiaan krapula tuli selvinpäinkin olleelle tupakansavusta.
Lisäksi jossain vaiheessa oli erikoisuus: savuttomat pöydät. Se tarkoitti (ruokapaikoissa) huonointa pöytää vessan oven vieressä. Ikäänkuin savu ei olisi sinne leijaillut.
Onhan tuo tupakointikielto ravintoloissa vähentynyt kännitupakointia ihan varmasti.
Tanssiravintoloissa en ole käynyt, yökerhoissa kuitenkin. Jotenkin siihen tupakan savuun tottui siellä baarissa, mutta kaikki vaatteet oli pakko laittaa pesuun heti baari-illan jälkeen. Rasittavinta oli kuitenkin, kun se tupakansavu tarttu rillien sankoihin, eli haisi nenään koko ajan seuraavana päivänäkin.
Tupakointikiellon päättymisen jälkeen tuli shokkina, kuinka paljon yökerhoissa haisee ihmisten hiki. Se tupakan savu oli tämän peittänyt todella tehokkaasti.
Juu nuoruudessani. Rööki kärysi kaikkialla ja aski saattoi mennä illassa. Lopetin itseasiassa ravintoloissa käynnin jo paljon ennen kuin tupakointikielto astui voimaan.
Ravintoloissa ramppaaminen loppui tupakointikieltoon. Samaten alkoholin juomien. Ja tupakointi.
Muutama baari oli joissa ei ovelta nähnyt mihin päin suunnistaa kun savu oli niin paksua... mm. Apteekki Turussa.
Vierailija kirjoitti:
Jengi oikeasti muistelee haikeina jotain röökinsavua sisätiloissa? Mikä teitä vaivaa?
Mistä " rivien välistä" olet haikeuden löytänyt🤔. On vai kerrottu minkälaista on ollut.
Minua ei juuri haitannut tupakan haju, vaikka en itse polttanut. Se oli tuiki tavallista. Junissakin oli tupakkavaunu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä " rivien välistä" olet haikeuden löytänyt🤔. On vai kerrottu minkälaista on ollut.
Kirjaimellisesti ihan ensimmäisessä vastauksessa kyseisestä ajasta puhutaan "ihanana". Aika todellakin multaa puistot...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjaimellisesti ihan ensimmäisessä vastauksessa kyseisestä ajasta puhutaan "ihanana". Aika todellakin multaa puistot...
Taitaa olla ainut joka on tuota mieltä. Ihan hirveätähän se oli. Hiukset piti pestä monen kertaan että sai sen hajun pois.
Vierailija kirjoitti:
Viski, Kossuvichy, SininenEnkeli, JohnWalker-viskipaukku, Mustarys..ä jne. ja tupakan savun määrä vain tiheni tanssisalin yllä aamuyön tunteihin mennessä. Solistikin yski loppuillasta ja rumpali hikoili paidan kainalot märkinä.
Kävin, mutta ei ne kyllä olleet silloin aamuu nasti auki ja niissä paikoissa, jossa kävin.oli hyvä ilmastointi. Olen ollut aina herkkä tupakansavulle, mutta ilm kävin vähän paremmissa paikoissa.
Oli hyvä fiilis, kun alkuun syötiin ja tausta musiikista huolehti oikea orkesteri hiljaisella musiikilla. Pystyi ihan keskustelemaan. Myöhemmin alkoi vasta se varsinainen tamssimusiikki.
Ne paikat, joissa kävin, suljettiin kyllä viim klo 02.00. Kävisin vieläkin, jos löytyisi ko paikkoja.
Kävin ja poltin, jälkeenpäin mietittynä oli se hullua. Polttelen edelleen huppelissa eikä tulisi mieleenkään vedellä sisällä. Sen sijaan nykymeininki jossa edes terasseilla ei ole sallittua poltella pöydässä on surkeaa. Siksi ulkomaille terassille, on se vaan nautinto. Tai kotipihalla. Suomen ylihintainen lonkero on kyllä taaksejäänyttä elämää.
Kuulemma festareillakin on nykyään tupakointialueet, kyllä on ankeaa. En vetäisi keikan aikana mutta en kyllä mene mihinkään bajamajan taaksekaan. Ollaan ulkotiloissa, hei haloo. Aivan mainiosti voisi edelleen jonkun pöytäalueen ko.hommaan varata kun k18 alueella ollaan, mutta ehkä seuraavaksi kielletään se juominenkin, ollaanhan Suomessa.
Muistan. Se oli alkavan aikuisuuden haju ihan samalla tavalla kuin alkuun huppelin ja myöhemmin illasta melkein kaatokänni oli alkavan aikuisuuden tuntemus. Se vaan ns. kuului asiaan. Itse en polttanut, join kyllä ja enemmän kuin olisi kannattanut.
Ja oi mikä tunne, kun krapulassa kävit ensin suihkussa, sitten pesit vaatteet ja lakanat. Välillä piti ajaa se yhden yön jamppa pois kämpästä ensin. Aina ne halusi kahvia ja valehtelin, ettei mulla ole, jotta lähtevät sen kahvin perässä pois.
En kuitenkaan kaipaa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Hyi, mikä haju baareista tarttui. Ei se ollut mikään tupakan savun haju, vaan hiukset ja vaatteet haisivat limaiselta tuhkakupilta. Ja tosiaan krapula tuli selvinpäinkin olleelle tupakansavusta.
Lisäksi jossain vaiheessa oli erikoisuus: savuttomat pöydät. Se tarkoitti (ruokapaikoissa) huonointa pöytää vessan oven vieressä. Ikäänkuin savu ei olisi sinne leijaillut.
Onhan tuo tupakointikielto ravintoloissa vähentynyt kännitupakointia ihan varmasti.
Tämä. Savuttomat pöydät!? 😂 Junissa tupakkavaunut, isän kanssa aina niissä. Isä poltti sisällä, kun olin pieni ja autossa. Vuosia myöhemmin, remontin jälkeen äiti kielsi isää polttamasta sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Töissä tuskin oli tupakoimattomia.
Miten niin ei ollut? Kyllä takuulla oli ja mä olin yksi niiistä. Oli aivan mahtavaa kun tuli tupakointikielto.
Täällä on yksi ainoa baari eikä siellä kyllä mikään paska ja lika haise. Pahalta haisee ainoastaan vessoissa eikä niissäkään mitenkään erityisen pahalta. Ja mulla on kuitenkin herkkä hajuaisti.
Kyllä tuli aika paljon keikkailtua ysärilla eri paikoissa, yleisö poltti. Kaipaan sitä, ei rokkikeikka oli rokkikeikka ilman röökinsavua.
Muistan. Kun tuli baarista/discosta, piti laittaa pyykit suoraan koneeseen pyörimään ja mennä suihkuun ja pestä tupakanhaju pois iholta ja hiuksista, sitten vasta petiin.