Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti pyysi tuomaan tarralenkkarit, koska nauhalenkkarien pukeminen vie liikaa heiltä aikaa

Vierailija
27.08.2025 |

Kuulostaako teistä oudolta?

Lapsi siis 4v ja hänellä on hyvät nahkaiset Adidaksen nauhalenkkarit käytössä. Nyt kuitenkin päiväkoti vaatii ostamaan tarralenkkarit koska nuo nauhat vaikeuttavat heidän arkeaan niin paljon kun ne pitää sitoa pojalle kiinni.

Kommentit (134)

Vierailija
21/134 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuon ikäiset pukeudu suht itsenäisesti ja se on myös päiväkodin tavoite. Pukeutuminen on motorinen harjoitus. On lapselle epämotivoivaa, jos joutuu jäädä odottelemaan kenkien sitomista. Lapsi voi aiheuttaa häiriötä muille sillä aikaa. Kengän nauhat voi myös aueta kesken leikkie, kompastua nauhoihin ja sitten on naama auki.

Vierailija
22/134 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvä, eriäviä mielipiteitä siis löytyy. Ymmärrän kyllä nyt paremmin päiväkodin työntekijöiden näkökulman kun avasitte vähän. 

Onko meininki kuitenkin aina ollut samanlaista, vai onko tämä ns. uusi juttu? Ettei aikaa ole mihinkään. AP

Ennen vanhaan vanhemmat opettivat nauhojen solmimiset kotona.

Itse muistan opetelleeni tätä taitoa kun lähdin kouluun. Ihan aidosti en tiennyt, että tämä olisi niin iso juttu, ettei 4v sido nauhoja itse. Mutta aletaan nyt harjoittelemaan kotona :) AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/134 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvä, eriäviä mielipiteitä siis löytyy. Ymmärrän kyllä nyt paremmin päiväkodin työntekijöiden näkökulman kun avasitte vähän. 

Onko meininki kuitenkin aina ollut samanlaista, vai onko tämä ns. uusi juttu? Ettei aikaa ole mihinkään. AP

Ei ole yhtään mitenkään uusi juttu, että 4-vuotiaiden (ja myös nuorempien) ryhmässä lapset pukevat itse itsensä ja vaatteiden pitää olla sellaisia, että lapset osaavat ne pukea itse päällensä. Eikö teillä lapsi kotonakaan pue itse itseään? Nää on aika perustavan tasoisia taitoja, jotka jokaisen vanhemman pitäisi opettaa lapselleen, tai jos ei ole siihen kykenevä, pistää lapsensa päiväkotiin, jossa ammattilaiset opettavat elämän perustaidot. 

Vierailija
24/134 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sanottiin jo yli viisitoista vuotta sitten pojan mennessä ekaluokalle kouluun, että nauhakengät ei sovi kouluun. Niinpä sit hankittiin toisenlaisia kenkiä.

Vierailija
25/134 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhtään mitenkään uusi juttu, että 4-vuotiaiden (ja myös nuorempien) ryhmässä lapset pukevat itse itsensä ja vaatteiden pitää olla sellaisia, että lapset osaavat ne pukea itse päällensä. Eikö teillä lapsi kotonakaan pue itse itseään? Nää on aika perustavan tasoisia taitoja, jotka jokaisen vanhemman pitäisi opettaa lapselleen, tai jos ei ole siihen kykenevä, pistää lapsensa päiväkotiin, jossa ammattilaiset opettavat elämän perustaidot. 

Pukee toki, nauhat on ainut jota ei osaa itse laittaa. AP

Vierailija
26/134 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottava ilmapiiri tässä ketjussa! Miksi meillä lynkataan kaikki neuvoja kysyvät suoralta kädeltä? 

Vierailija
27/134 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kestettävää kahden ylivilkkaan lapsen kanssa. Kun niitä lapsia pyörii päikyn eteisessä parikymmentä, ei käy kateeksi henkilökuntaa. Omilla lapsilla oli tarralenkkarit vielä alakoulussakin.

Vierailija
28/134 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa nokian hai saappaat

Vierailija
29/134 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 4-vuotiaalla pitää olla sellaisen vaatteet että pystyy ne itse pukemaan päälle ilman apuja, pl. kurahaalarit tms. Jos ei osaa sitoa nauhoja, pukee sitten tarralenkkarit. Nauhojen sitomista voi opetella kotona. Ei ole päiväkodin tehtävä tehdä kaikkea lapsen puolesta vain koska vanhemmat haluavat jotkut tietyt "muodikkaat" kengät lapselleen päiväkotiin.

Kannattaa ihan vaan totutella näihin päiväkodin pyyntöihin, eikä isoon ääneen kaikkea ihmetellä. Työtään ne siellä tekevät parhaansa mukaan. Meillä ei esim. saanut viedä housuvaippoja p-kotiin, kun niitä pukiessa piti riisua housut kokonaan, mikä taas vei aikaa. 

Kyllä me ainakin vietiin housuvaipat silti. Niin kauan kun ne vaipat ja vaatteet sinne itse ostetaan ni ne on just sellasia, kun halutaan tai pystytään ostamaan. Päiväkoti voi toivoa, ei määrätä. Ja toivomalla tulee luutavasti parempia tuloksia ;) Ja jos lapsella ei oo kenkiä tai kausivaatteita lainkaan, se on sitten sossun töitä.

Kyllä mullakin on v-mäisiä asiakkaita, eikä nekään kaikkeen suostu, miksi pitäisi? Ja se on mun (ja monen muun) työtä.

Vierailija
30/134 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ollut se ajatus alusta lähtien että mahdollisimman helpot vaatteet päiväkotiin: tarralenkkarit, haalarit, helpot hanskat ja pipot. Ei naruja, kireitä sormikkaita, hankalia vetskareita tms. Toki jos lapsi osaa nämä pukea ilman apua niin sitten asia erikseen. Kuten moni mainitsi, päiväkodin aikuisilla ei ole aikaa auttaa 12 tai 20 lasta pukemaan, vaan tarkoitus on, että jokainen pukee itse itsensä. 

Näitä pyyntöjä ei myöskään kannatta ottaa henkilökohtaisena loukkauksena, vaan yksinkertaisesti päiväkodin pyyntöinä helpottamaan heidän arkeaan. 

Vierailija
31/134 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun lapsi ei osaa sitoa nauhoja,älä osta nauhakenkiä. Ei kellään ole aikaa juosta lapsen perässä 247. Nauhathan aukeaa muutenkin vähän väliä, tyhjennellään kenkää hiekasta jne. Näin minun lapsuudessa.

Vierailija
32/134 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiopetukseen siirtyessä lapsen tulisi olla jo aika omatoiminen pukeutumisessa, koska koulussa ei opettaja tule pukemaan eikä nauhoja solmimaan. Eli vaatii myös kotona opettelua.

Vierailija
33/134 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 4-vuotiaalla pitää olla sellaisen vaatteet että pystyy ne itse pukemaan päälle ilman apuja, pl. kurahaalarit tms. Jos ei osaa sitoa nauhoja, pukee sitten tarralenkkarit. Nauhojen sitomista voi opetella kotona. Ei ole päiväkodin tehtävä tehdä kaikkea lapsen puolesta vain koska vanhemmat haluavat jotkut tietyt "muodikkaat" kengät lapselleen päiväkotiin.

Kannattaa ihan vaan totutella näihin päiväkodin pyyntöihin, eikä isoon ääneen kaikkea ihmetellä. Työtään ne siellä tekevät parhaansa mukaan. Meillä ei esim. saanut viedä housuvaippoja p-kotiin, kun niitä pukiessa piti riisua housut kokonaan, mikä taas vei aikaa. 

Kyllä me ainakin vietiin housuvaipat silti. Niin kauan kun ne vaipat ja vaatteet sinne itse ostetaan ni ne on just sellasia, kun halutaan tai pystytään ostamaan. Päiväkoti voi toivoa, ei määrätä. Ja toivomalla tulee luutavasti parempia tulok

Tämmöset minä-keskeiset ihmiset kasvattaa kyllä surkeaa tulevaisuuden sukupolvea.

Vierailija
34/134 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset pukevat lähtökohtaisesti itse päikkärissä. Aikuiset auttavat esim toppahanskat ja lenksut lahkeista kengän alle. 

Vierailija
35/134 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mun vanhin lapsi on jo 30 vuotias ja päiväkodissa oli jo silloin sääntö että lapsen on kyettävä itse pukemaan vaatteensa ja kenkänsä, joten ei ole mikään uusi keksintö.

Vierailija
36/134 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mun vanhin lapsi on jo 30 vuotias ja päiväkodissa oli jo silloin sääntö että lapsen on kyettävä itse pukemaan vaatteensa ja kenkänsä, joten ei ole mikään uusi keksintö.

Selvä, hyvä tietää. Kuten sanottua en itse tunne lasten maailmaa yhtään, olen ainut lapsi itse enkä ollut päiväkodissa pienenä, suvussa tai lähipiirissä ei ole koskaan ollut lapsia. Aika yksin olen siis näitä kaikkia asioita ja kiemuroita joutunut miettimään ja hoksaamaan että miten kaikki toimii. AP

Vierailija
37/134 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esiopetukseen siirtyessä lapsen tulisi olla jo aika omatoiminen pukeutumisessa, koska koulussa ei opettaja tule pukemaan eikä nauhoja solmimaan. Eli vaatii myös kotona opettelua.

Kokonaisvaltainen kasvatus on myös pääsääntöisesti vanhempien vastuulla.

Vierailija
38/134 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhottava ilmapiiri tässä ketjussa! Miksi meillä lynkataan kaikki neuvoja kysyvät suoralta kädeltä? 

Mitä lynkkausta on, jos kertoo tosiasioita miten on ennenkin toimittu. 

Vierailija
39/134 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäähän siinä itsekin aamulla aikaa. Eikä kompastu pikkulapsi nauhoihin.

Vierailija
40/134 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun luistelukaudella kuopukseni ensimmäisellä ja toisella luokalla joutilaat vanhemmat kutsuttiin sitomaan luisteimen nauhoja liikuntatunnille. Oli siinä vilsekettä kuin kolme vanhempaa ja opettaja sitoi lasten luistimet olisiko ollut joku 20 - 25 oppilasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi