Onko toimeentulotukea pakkko hakea, jos on työtön?
Jos tuntee että pärjää työmarkkinatuella ja on säästöjäkin?
Kommentit (37)
Itse jäin työttömäksi (osittain omasta halustani) kun enää pari vuotta eläkkeeseen. Ansiosidonnaista saan 2600 miinus verot nyt ensi alkuun mutta porrastus kutistaa sitten sitä. Toimeentulotukea en saa koska omistusasunto ja sijoitussalkku (600k) ja jonkinverran säästöjäkin (alle 100k). Niin se vain on että tässä maassa kannattaa tehdä mahdollisimman vähän niin saa suurimmat mahdolliset tuet!
Ei ole ei mekään haettu kun otettiin vähän lainaa tehtiin pari matkaa ulkomaille ja kivaa oli. Sitten töihin.
Vierailija kirjoitti:
Itse jäin työttömäksi (osittain omasta halustani) kun enää pari vuotta eläkkeeseen. Ansiosidonnaista saan 2600 miinus verot nyt ensi alkuun mutta porrastus kutistaa sitten sitä. Toimeentulotukea en saa koska omistusasunto ja sijoitussalkku (600k) ja jonkinverran säästöjäkin (alle 100k). Niin se vain on että tässä maassa kannattaa tehdä mahdollisimman vähän niin saa suurimmat mahdolliset tuet!
Minkä takia 100 000 merkitään jossain kirjaimella K . MIKÄ ON TÄMÄ K . 600 K. MIKÄ K. SUOMEKSI TUHATTA ON T. KYMMENEN ON K . MUTTA MIKÄ IHMEEN 600 KYMMENTÄ. OLETKO JOKU RUPLA TYYPPI.
Kauanko pitää olla työssä ensin ja liiton jäsen että saa ansiosidonnaista ? Vuoden vai viisi vuotta. Pitää ensin maksaa liittoon jäsenmaksut ja olla työssä .
Vierailija kirjoitti:
Onpas ristiriitainen kirjoitus. Jos saa ansiosidonnaista 2600 niin palkan on pitänyt olla noin 6000 kuussa.
Mitä ihmeen tukea muka tarviit? Jos on työtön ja varaton niin toimeentulotuki on noin 500e+ asumismenot. Sekö sitten on isokituki? Minusta aivan naurettava raha. Siihenkö vaihtaisit oman osasi? Tottakai jos on työtön eikä omista mitään niin kaikki toimeentulo onkin pelkkää tukea eli 100% mutta onko se viissatanen nyt suurin mahdollinen tuki...?
Vierailija kirjoitti:
Kauanko pitää olla työssä ensin ja liiton jäsen että saa ansiosidonnaista ? Vuoden vai viisi vuotta. Pitää ensin maksaa liittoon jäsenmaksut ja olla työssä .
Vuosihan se taitaa nykyään olla. Ja työttömyyskassa sen ansiosidonnaisen maksaa. Voi kuulua pelkkään kassaankin ilman liiton jäsenyyttä. On myös yksityisiä kassoja.
Mä olin vuoden töissä ja säästi n tilille aina väähän rahaa, en hokannut että sitten kun työt loppuu niin en saa tt-tukea sit kun säästin tilile :D Jos oisin säästänyt käteisenä oisin saanut vuoden tt-tukea. Nyt ne säästöt on kuluneet laskuihin yms ja kohta voin viimein hakea tt-tukea
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä valitat? Tuo ansionsidonnainen riittää hyvin elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin työttömäksi ja haen vain työmarkkinatuen, joka on 595 e kuukaudessa.
Mitään muita tukia ei tipu, sillä olen kerännyt säästötilille rahaa ja olen pistänyt yli 10 vuoden ajan rahojani rahastoihin. Alla on myös vielä autokin. Kerrostalokämppäkin on jo velaton.
Joudun siis elämään tuolla 595 eurolla, joka ei siis riitä kun vastikekin on niin iso eli joudun syömään säästöjäni joka kuukausi kovaa vauhtia. Sitten kun olen persaukinen ja syönyt omaisuuteni, saan kaikki maailman tuet.
Älä sitten pety niihin "kaiken maailman tukiin", eivät ne suuria ole. Onhan se selvä, ettö jos sulla on omaisuutta, niin se käytetään ennen viimesijaista tukea, joka on toimeentulotuki.
Tämä halistushan sen päätti, ettei asumistukea saa enää omistusasuntoon.
ei tietenkään. tuskin saisit ,niin on kovat rajat. kaikki tulo huomioidaan, säästöt jne. aina ensin muu perusturva, sitten vasta jos ei kata ns ihmisarvoista elämää vot saada, tt tuki osittaistakin tai kokonaan. mutta myös jos esim. tulee sairaalalasku tms ja et enää selviä noilla nykytuloilla,sitten sairaalan kiertävä sos.työntekijä kysyy onko moiselle tarvetta. eli ihan kaikille tuo mahdollista,työssäkäyvä,opisk. työtön, eläkeläinen. ja on työttömiä joilla sijoituksia,niiden tuoilla tai myynnillä elää ,tai toinen puolisoista kykenee täysimääräiseen elättämiseen kuten puolisoilta jos avioliitossa-edellytetäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hae, koska ne kerran urkki liikaa tiliotteitani ja esn esim saanut ostaa 300e maksavaa tuotetta ja kysyttiin mihin käytit rahani jkun olin sen säästänyt ja muut sai käyttää sen tupakkaan
Höpö höpö. Miksi pitää kirjoittaa sellaista mikä ei ole totta?
just niin. tuttu osti 40e p.koneen ja toisen kerran 170e kosmetiikkaseeurumin,mitään ei kysellä, vain tuloista kysellään,ei menoista- huom-- jos olet suorittanut velvoitteesi, laskut ekaksi alta, niin ns eömisrahan käytät minkä katsot tarpeelliseksi,ruokaa,lisää asumiseen ohi taulukon, reissu, kotieläin, hoidot-hieronnat, kauneus-terveys-liikunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia 100 000 merkitään jossain kirjaimella K . MIKÄ ON TÄMÄ K . 600 K. MIKÄ K. SUOMEKSI TUHATTA ON T. KYMMENEN ON K . MUTTA MIKÄ IHMEEN 600 KYMMENTÄ. OLETKO JOKU RUPLA TYYPPI.
K = Kilo ja kilo on tuhat. Toki yleisimmin käytetään painoyksiköissä, kilogramma.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin vuoden töissä ja säästi n tilille aina väähän rahaa, en hokannut että sitten kun työt loppuu niin en saa tt-tukea sit kun säästin tilile :D Jos oisin säästänyt käteisenä oisin saanut vuoden tt-tukea. Nyt ne säästöt on kuluneet laskuihin yms ja kohta voin viimein hakea tt-tukea
Olisi kannattanut heti hakea työmarkkinatukea + asumistukea jos työssäoloehto ansiosidonnaiselle ei ehtinyt täyttyä. Nyt söit säästösi turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko hakea, mutta on älyttömän tyhmää olla hakematta mikäli siihen on oikeus.
Hakemalla toimeentulotukea myönnät kyvyttömyytesi arjen asioiden hallintaan ja löydät itsesi kuntouttavasta työtoiminnasta.
MC Nikke Teen vanha hitti päivitetty nykyaikaan:
Jos haluu saada, on pakko hakee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko hakea, mutta on älyttömän tyhmää olla hakematta mikäli siihen on oikeus.
Hakemalla toimeentulotukea myönnät kyvyttömyytesi arjen asioiden hallintaan ja löydät itsesi kuntouttavasta työtoiminnasta.
Eipä ole mitään kuntouttavaa ehdotettu vaikka olen kohta vuoden elänyt toimeentulotuella.