Taas valitettiin, etten ole siivonnut kunnolla! (siivooja)
Aika ei riitä mitenkään tekemään työtä kunnollla ja asiakas valitti, ettei työn jälki kelpaa. Aika ei riitä. Jätän jo tauot melkien aina pitämätttä. Pidän puolessa välissä sen yhden tauon, että saan syötyä, n. 10 minuuttia. Silti joka päivä 30 min ruokatauko on palkaton, vaika en ehdi pitämään sitä. Joinakin päivinä saattaa mennä yliaikaa 15-30 minuuttiaa, että saan edes jotenkin tehtyä. Yli menevästä ajasta ei mekaseta palkkaa.
.... Nyt sitten valitetttiin, ettei kelpaa. 10 vuotta työkokemusta ja fyysinen hyvä kunto löytyy. En keksi mitä enää tehdä? EN voi jatkuvasti tehdä ilmaiseksi töitä. Väsynyt.
Kommentit (76)
Tota näkee ja kuulee tosi usein, että siivotaan niin että "näyttää puhtaalta." Kun ei ole aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä maksan firmalle siitä että siivoukset tehdään sopimuksen mukaan, niin minä myös vaadin sitä. Ei minulle kelpaa selitykseksi ettei ehdi. Se ei ole minun tehtäväni ratkaista sitä ongelmaa. Se on teidän tehtävänne.
Tämä on totta, mutta muista että siivooja ei ole tehnyt sitä sopimusta. Puhelin siis kauniiseen käteen ja soittoa siivousfirmaan sille taholle joka on sopinut liian kireän aikataulun.
Itse siivoojana olisin tosiaan toivonut että asiakkaat olisivat enemmän valittaneet firmalle ja vaatineet sopimuksen noudattamista eli käytännössä työajan lisäämistä kohteissa joissa liian kireä aikataulu on syynä sille ettei asiakas saa sitä mistä maksaa.
Kolmas kerta. En ole kirjoittanut yksittäisestä siivoojasta vaan firmasta. Joissain tapauksissa siivooja voi olla myös omistaja.
Anteeksi hirveästi, vastasin kommenttiin ennen kuin olin lukenut koko ketjun loppuun. Hienoa, että valitat firmalle. Sinun kaltaisia asiakkaita tarvitaan ihan siivoojienkin takia. Toivottavasti olet firmalle yhtä tiukkana kuin täällä. Olet meidän työntekijöinä toimivien siivoojien sankari <3
Tuo on ihan hullu ala. Joskus lähes 20v sitten olin kesätöissä hotelli/hostelli siivoojana.
Rakennuksia oli useita ja niissä eritasoisia ja erilaisia huoneita, monessa oli keittiöt ja jääkaapit. Saatiin tosi lyhyt perehdytys ja sen jälkeen työtä piti tehdä yksin ja aikaa per huone oli tilanteesta riippumatta muistaakseni noin 15 minuuttia. Siinä ajassa piti vaihtaa petivaatteet, pedata sänky tai sängyt huoneesta riippuen, vaihtaa pyyhkeet, pestä lattiat lastalla, pestä kylppäri ja vessa, pyyhkiä pölyt, tiskata astiat, tyhjentää jääkaappi ja roskikset, siivota keittiö yms. Käytännössä juoksit rätti ja lasta kädessä ympäriinsä. Eipä siinä kerennyt paljoa miettimään, millä liinalla mitäkin pyyhkii, tai kuinka hyvin tulee tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulu kohteet pahimpia. Oppilaat sotkevat esim. vessat tahallaan ihan hirveään kuntoon. Välillä menee tupla-aika, että saa tehtyä, niin ettei valituksia tule. Sitten pitää tehdä muu alue nopeammin tai ilmaiseksi, kun aika loppuu.
Yhdessä koulukohteessa oli opettaja, joka ei koskaan tervehtinyt. Käytävilläkin käänsi vaan aina pään seinään päin ja ei ollut huomaavinaan. Sama opettaja kuitenkin oli sitten opettajien kesken niin hulluhauska ja positiivinen. Että tiedoksi vaan, että jos on opettajia täällä paikalla, että ne erittäin hyvät käytöstavat kuuluvat myös teille.
Mutta kertomallasi opettajallahan oli hyvät käytöstavat oman sosioekonomisen luokkansa ihmisille. Ylemmille varmaan nuolee kengänpohjia ja ties mitä muuta, ja alempia potkii. Luulitko, että opettajat olisivat jotenkin
No voi. Joltain on näemmä kokonaan mennyt ohitse idiomi "sweet summer child". Nätimminhän se on sanottu kuin naiiviksi ja elämän kovuutta kokemattomaksi arveleminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä maksan firmalle siitä että siivoukset tehdään sopimuksen mukaan, niin minä myös vaadin sitä. Ei minulle kelpaa selitykseksi ettei ehdi. Se ei ole minun tehtäväni ratkaista sitä ongelmaa. Se on teidän tehtävänne.
Tämä on totta, mutta muista että siivooja ei ole tehnyt sitä sopimusta. Puhelin siis kauniiseen käteen ja soittoa siivousfirmaan sille taholle joka on sopinut liian kireän aikataulun.
Itse siivoojana olisin tosiaan toivonut että asiakkaat olisivat enemmän valittaneet firmalle ja vaatineet sopimuksen noudattamista eli käytännössä työajan lisäämistä kohteissa joissa liian kireä aikataulu on syynä sille ettei asiakas saa sitä mistä maksaa.
Kolmas kerta. En ole kirjoittanut yksittäisestä siivoojasta vaan firmasta. Joissain
Anteeksi hirveästi, vastasin kommenttiin ennen kuin olin lukenut koko ketjun loppuun. Hienoa, että valitat firmalle. Sinun kaltaisia asiakkaita tarvitaan ihan siivoojienkin takia. Toivottavasti olet firmalle yhtä tiukkana kuin täällä. Olet meidän työntekijöinä toimivien siivoojien sankari <3
Nykyajan vitsaus vähän jokaisella. Joskus myös itselläni. Keskittymiskyvyn puute. Ei lueta kaikkea vaan jotain sieltä täältä. En ihmettele, että nykyään tulee ongelmia myös sopimusten kanssa. En ole koskaan valittanut yksittäiselle siivoojalle tai muillekaan työntekijöille hänen työstään ellei kyse ole ollut selvä virhe hänen osalta. Tällöinkin olen koettanut kertoa asian asiallisesti ja rakentavasti. Firmoihin päin olen ollut joskus hyvinkin tiukkana. Riippuen asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Koulu kohteet pahimpia. Oppilaat sotkevat esim. vessat tahallaan ihan hirveään kuntoon. Välillä menee tupla-aika, että saa tehtyä, niin ettei valituksia tule. Sitten pitää tehdä muu alue nopeammin tai ilmaiseksi, kun aika loppuu.
Yhdessä koulukohteessa oli opettaja, joka ei koskaan tervehtinyt. Käytävilläkin käänsi vaan aina pään seinään päin ja ei ollut huomaavinaan. Sama opettaja kuitenkin oli sitten opettajien kesken niin hulluhauska ja positiivinen. Että tiedoksi vaan, että jos on opettajia täällä paikalla, että ne erittäin hyvät käytöstavat kuuluvat myös teille.
Kyllä kaupat on kaikkein pahimpia. Kilpailutettu aivan tappiin, vaaditaan siivoojan olevan kantasuomalainen, jolle voi "huomautella". Näitä kameroista katsojia on myymäläpäälliköissä useita. Ei anneta avaimia ja kun koputtelet, niin ei kukaan tule avaamaan. Osa käyttäytyy suorastaan epäasiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä normaalit tauot ja valita joka päivä työnantajalle, kuinka taaskaan ei aika riittänyt. Heidän ongelmansa. Jos eivät usko, pyydä että tulevat katsomaan ja neuvomaan, miten työtä voisi tehostaa.
Työnantaja tehostaa etsimällä nopeamman työntekijän, kun kyse on matalapalkkahommista.
Siksi ne palkkaa kielitaidottomia maahanmuuttajia, eivät ymmärrä eivätkä tiedosta omia oikeuksia.
Tässä se dilemma onkin; pääsääntöisesti kukaan ei halua Suomea puhumatonta siivoojaa. Tästä kriteeristä pidetään kiinni sitä kovemmin, mitä kilpailutetumpi siivoussopimus on eli ollaan ostamassa 1000e/neliöhinnalla asuntoa merinäkymillä Helsingistä.
Eikö liitosta ole mitään apua, kun yhdessäkin valitatte? Pistäisivät tosiaan työnantajan/esimiehen tekemään havaintoesityksen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö liitosta ole mitään apua, kun yhdessäkin valitatte? Pistäisivät tosiaan työnantajan/esimiehen tekemään havaintoesityksen.
Riippuu liitosta ja yrityksen koosta. PIeni firma niin ei liittoa kauheasti kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole meidän (siivoojan) tehtävä. Mitoitukset ja hinnan asiakkaalle laskee ihan eri henkilöt, kun itse siivooja. Valita ja vaadi siivousfirman johdolta, älä siivoojalle kiukuttele.
Kuten jo aikaisemmin vastasin. Olen kirjoittanut firmasta en siivoojasta. Siivooja voi myös olla omistaja.
Ole jatkossa tarkempi, miten kirjoitat.
"Se ei ole minun tehtäväni ratkaista sitä ongelmaa. Se on teidän tehtävänne."
Viimeisestä lauseesta saa kuvan, että tarkoitat itse siivoojia.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin. Otin aikoinaan yhteyttä, kun esimies oli sitä mieltä, että lattioiden vahaus menee siinä ohessa kuin normisiivous. Saman ajan sisällä siis olisi vielä pitänyt ehtiä vahata lattioita. Liiton ukko totesi, että esimiehellä on oikeus määrätä työt. Erosin firmasta ja heti sen perään liitosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin. Otin aikoinaan yhteyttä, kun esimies oli sitä mieltä, että lattioiden vahaus menee siinä ohessa kuin normisiivous. Saman ajan sisällä siis olisi vielä pitänyt ehtiä vahata lattioita. Liiton ukko totesi, että esimiehellä on oikeus määrätä työt. Erosin firmasta ja heti sen perään liitosta.
Liittojen ei ole tarkoitus auttaa työntekijöitä vaan päästää työnantajat pulasta....kokemusta on, sain laittomat potkut ja liitosta sanottiin että kyllä "ne voi noin" tehdä,,kyseessä määräaikainen sopimus ilman koeaikaa mustaa valkoisella ns. Tuon jälkeen lopetin liiton jäsenyyden. Työnantaja valehteli että mua ois jouduttu patistaa töihin!! Tein ylimääräistä hommaa,olin ylitöitä, kehuttiin nopeutta ja tarkkuutta (kokemusta oli ennestään), silti vaan laittomasti pihalle. Olin sen jälkeen paniikissa ja itkeskelin sen 2 päivää,v"tutti ja ärsytti.
No minä ihmettelen kyllä rappusiivoojan ammattitaitoa, mukava ihminen mutta kolme viikkoa on käytävällä ollut samat läntit, kyllä pyyhkii lattiat mutta läntit jää. Aiemmin oli portaalla nikotiinipussi, en tiedä kenen suusta oli tippunut. Neljä kuukautta siinä oli, ennen kuin yksi naapuri sen siivosi pois, kun siivooja ei sitä siitä saanut. Minä en tee sellaisen töitä jolle siitä maksetaan. Että kyllä jos tekee työnsä hyvin ei tule huonoa palautetta. Ja kyllä, jos puolen tunnin tauosta ei makseta, silloin pidetään se puolen tunnin tauko, omaa tyhmyyttä on ilmaiseksi töitä tehdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole meidän (siivoojan) tehtävä. Mitoitukset ja hinnan asiakkaalle laskee ihan eri henkilöt, kun itse siivooja. Valita ja vaadi siivousfirman johdolta, älä siivoojalle kiukuttele.
Kuten jo aikaisemmin vastasin. Olen kirjoittanut firmasta en siivoojasta. Siivooja voi myös olla omistaja.
Ole jatkossa tarkempi, miten kirjoitat.
"Se ei ole minun tehtäväni ratkaista sitä ongelmaa. Se on teidän tehtävänne."Viimeisestä lauseesta saa kuvan, että tarkoitat itse siivoojia.
Jos ei ole aikaa, se on firman vaikka olisi siivooja itse omistaja, tehtävä ratkaista ongelmat ei asiakkaan joka siitä maksaa. Asiakas voi toki ratkaista ongelman, vaihtamalla firmaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi muuta sanoa kuin tsemppiä kaikille siivousalalla. Mä tein tuota muutaman vuoden, enkä enää pystynyt jatkamaan kun asiakas huusi ja valitti koko ajan enkä pystynyt tekemään työtä kunnolla annetun ajan puitteissa.
Kyseessä oli suuri kauppa joka aukesi klo 7 ja klo 6-7 välillä oli siivottava sekä myymälä että varasto. Ei se ollut mahdollista, mutta työaikaa ei "voinut" aikaistaa sillä ennen kuutta olisi pitänyt maksaa yölisää. Edeltäjäni oli tullut aamuisin omalla ajallaan klo 4.30 ja pystynyt siten hoitamaan homman. Mulla ei ollut halua eikä mahdollisuutta lahjoittaa 1,5 h omaa aikaani hyvää tulosta tekevälle firmalle päivittäin. Ei ollut muuta mahdollisuutta kuin irtisanoutua, koska en kestänyt asiakkaan raivoa enkä omaa työn jälkeäni enää.
Olin pienessä lähikaupassa myyjänä, siivooja tuli aina noin puolilta päivin, ei tervehtinyt ja itsekin sen lopetin sitten muutaman viikon päästä, kun tervehdin olisi voinut edes nyökätä. Kerran kassalle oli jono ja tämä työnsi lattianpesukonetta just siinä kassan luona ja kyllä suoraan kohti asiakkaita, kerroin siitä myymälä päällikölle, että kannattaisi ehkä jutella siivoojan kanssa. Myymäläpäällikköä kohtaan oli kyllä ystävällinen
Toi mitoitus kieltämättä syvältä! Neliömäärän mukaan lasketaan johon ei oteta huomiota kärryjen laitot, roskien viennit, pyykinpesu, tauot... Nurinkurista että se kohde mikä on likaisin ja epäsiistein annetaan se minimiaika mut toisaalla siistimmässä kohteessa taas hirveästi jopa ylimääräistä aikaa et saa vain suurimmalta osin istuskella ja mietiskellä!