Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvisproteiinista

Vierailija
26.08.2025 |

Täällä annettiin virheellistä tietoa linssien proteiinipitoisuudesta, jostain syystä keskustelu poistettiin. Tässä oikeaa tietoa:

Punaisissa kuivatuissa linsseissä on proteiinia noin 2226 g proteiinia per 100 g, vihreät linssit: noin 2025 g proteiinia per 100 g.

Tiedot THL:n sivuilta.

https://fineli.fi/fineli/fi/index

Maidossa on vain noin 3,3 grammaa proteiinia per 100 grammaa. Maidon tilalla kasvissyöjä käyttää siemenmaitoja, esim. kuorituissa seesaminsiemenissä on noin 27 g ja kuorimattomissa noin 23.5 g/100 g. Eli huimasti enemmän.

Hyvä puoli linsseissä lihaan verrattuna: sydämeen vievät valtimot eivät ahtaudu. :)

Kommentit (81)

Vierailija
81/81 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkokasvit sisältävät fytaatteja (fosforin varastomuoto) jotka heikentävät raudan, sinkin, magnesiumin ja kalkin imeytymistä kehossa. Tämän takia palkokasvit pitää liottaa huolellisesti ja esim. fermentoitujen tuotteiden ja riittävän C-vitamiinin saanti osana monipuolista ruokavaliota, vähentävät fytaattien haitallisia vaikutuksia. Ihan samalla tavalla kuin maidonkin korkea fosforipitoisuus ehkäisee kalsiumin imeytymistä maidosta ja tästä syystä maitotuotteet pitäisi hyödyntää hapatettuina.

Kuitenkin, oikea käsittely ja riittävän monipuolinen ruokavalio ovat avainasemassa tässäkin, eli sen suhteen palkokasveilla ei ole ylärajaa suosituksissa.

Itse olen ollut vegaani 15 vuotta ja palkokasvit pääproteiinin lähteenä. Hemoglobiini on ollut aina hyvä, kuten myös varatoraudat, kun olen käynyt mittauttamassa.

Nämä ketjureaktiot ovat mielenkiintoisia, esim

Kahvi on diureetti eli kaikki vesiliukoinen poistuu virtsan mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän