Kasvisproteiinista
Täällä annettiin virheellistä tietoa linssien proteiinipitoisuudesta, jostain syystä keskustelu poistettiin. Tässä oikeaa tietoa:
Punaisissa kuivatuissa linsseissä on proteiinia noin 2226 g proteiinia per 100 g, vihreät linssit: noin 2025 g proteiinia per 100 g.
Tiedot THL:n sivuilta.
https://fineli.fi/fineli/fi/index
Maidossa on vain noin 3,3 grammaa proteiinia per 100 grammaa. Maidon tilalla kasvissyöjä käyttää siemenmaitoja, esim. kuorituissa seesaminsiemenissä on noin 27 g ja kuorimattomissa noin 23.5 g/100 g. Eli huimasti enemmän.
Hyvä puoli linsseissä lihaan verrattuna: sydämeen vievät valtimot eivät ahtaudu. :)
Kommentit (81)
Vanhan polven kasvissyöjänä karsastan vegaanisia eineksiä. Kun itse aloitin kasvissyönnin v. 1980, ei sellaisia edes ollut. Opin liottamaan pavut ja tekemään niistä ja linsseistä ruokaa.
Kasvissyöjän kannattaa tehdä ruoka oikeista aineksista, jos vain jaksaa, eikä turvautua kaupan hyllyllä kuukausia lojuneeseen kasvis-einekseen. Joskus voi niin tehdä, mutta pysyvänä käytäntönä se ei takaa terveyttä.
Ihan turha verrata kasviksien ja eläinperäisten ruokien proteiinipitoisuutta.
Ihmisen elimistö ei pysty hyödyntämään kasvisproteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä avauksessa puhuttiin kypsennetyistä punaisista linsseistä, jolloin 8 g/100 g on aikalailla oikein.
Eihän se proteiini kuivatusta linssistä mihinkään katoa ruokaa laitettaessa. Proteiini itsessään ei vähene keitettäessä, mutta joitain sen sisältämiä vitamiineja tai muita ravintoaineita voi hävitä keitinveteen. Suurin osa proteiinin määrästä säilyy ruoassa, ja korkea lämpötila vain muuttaa sen rakennetta, mikä voi jopa parantaa ruoansulatusta ja proteiinin imeytymistä.
Voi luoja. Ota 100 g kuivattua linssiä, keitä se, punnitse sen jälkeen ja ylläty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos proteiinia katsoo niin kannattaa käyttää linssien lisäksi muutakin proteiinin lähdettä, esim pähkinöitä. Itse tykkään tehdä punaisista linsseistä ja cashew pähkinöistä erilaisia ruokia. On nopeeta ja helppoa :)
Kalliita ne pähkinät. Varsinkin kaseet.
Joku 250g rasia maksaa neljä euroa. Ei oo varaa tollaseen.
Itse tilaan netistä tarjousmyynnistä, esim. Rawfoodshopissa on säännöllisin väliajoin pähkinät puoleen hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhan polven kasvissyöjänä karsastan vegaanisia eineksiä. Kun itse aloitin kasvissyönnin v. 1980, ei sellaisia edes ollut. Opin liottamaan pavut ja tekemään niistä ja linsseistä ruokaa.
Kasvissyöjän kannattaa tehdä ruoka oikeista aineksista, jos vain jaksaa, eikä turvautua kaupan hyllyllä kuukausia lojuneeseen kasvis-einekseen. Joskus voi niin tehdä, mutta pysyvänä käytäntönä se ei takaa terveyttä.
Missään varmaan ole väitetyttäkään, että kasviseinekset olisivat mitään terveysruokaa.
Aina ihmetyttää nämä ihmiset jotka oikeasti luulevat, että kasviseineitä pidetään terveellisinä saati, että (nyky)kasvissyöjien ravinto koostuu niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä avauksessa puhuttiin kypsennetyistä punaisista linsseistä, jolloin 8 g/100 g on aikalailla oikein.
Eihän se proteiini kuivatusta linssistä mihinkään katoa ruokaa laitettaessa. Proteiini itsessään ei vähene keitettäessä, mutta joitain sen sisältämiä vitamiineja tai muita ravintoaineita voi hävitä keitinveteen. Suurin osa proteiinin määrästä säilyy ruoassa, ja korkea lämpötila vain muuttaa sen rakennetta, mikä voi jopa parantaa ruoansulatusta ja proteiinin imeytymistä.
Voi luoja. Ota 100 g kuivattua linssiä, keitä se, punnitse sen jälkeen ja ylläty.
Miksi ajattelet, että se proteiini olisi sieltä keitettäessä hävinnyt, kun massan paino on laskenut? THL on nimenomaan laskenut, että siitä sadan gramman kuivapainosta päätyy se ilmoitettu proteiinimäärä ateriaan.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti tässä vaan on kasvissyöjänä elelty ysäriltä asti. Selvästi elimistö on pystynyt hyödyntämään kasvisproteiinia, kyllä muuten olisi jo vakavia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään varmaan ole väitetyttäkään, että kasviseinekset olisivat mitään terveysruokaa.
Aina ihmetyttää nämä ihmiset jotka oikeasti luulevat, että kasviseineitä pidetään terveellisinä saati, että (nyky)kasvissyöjien ravinto koostuu niistä.
Olen huomannut, että nuoret vegaanit käyttävät paljon eineksiä. Mutta niin käyttävät lihansyöjätkin. Myös lihaa jäljittelevät kasvistuotteet kuten soijanakit ovat täynnä lisäaineita.
Vierailija kirjoitti:
Minun pitäisi siis 40 vuoden kasvissyönnin jälkeen olla kuollut aliravitsemukseen. Olen kävelevä ihme, kuten myös tuo ysäriltä asti kasvisravinnolla elänyt.
Vierailija kirjoitti:
siis paljonko niitä linssejä pitäisi syödä jo oma paino on 75kg ja bmi on 19?
Meneekö 400g paketti sellaisenaan? Tuhtia tavaraa
Päivän mittaan syödään muutakin ruokaa. Minulla ei ole mitään ongelmaa saada päivän proteiinintarvetta täytetyksi. Olen kevyttä sisätyötä tekevä nainen, joka ei tarvi edes 2000 kcal/vrk. Olen lakto-ovo-vegetaristi. Veriarvot ovat priimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kai ole tosissasi? Kuivatun ja kypsennetyn tuotteen paino ovat kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että nuoret vegaanit käyttävät paljon eineksiä. Mutta niin käyttävät lihansyöjätkin. Myös lihaa jäljitte
Toisaalta eipä ne einekset luultavasti myöskään ole kovin haitallisia. Lähinnä ei optimaalisen terveellstä varmaan, mutta kyllä ruoka-aineisiin lisättävien lisäaineiden turvallisuus on varsin tutkittua, eikä niissä ihan kauhean haitallisia aineita voi olla. Tosiaan monet sekä seka- että kasvissyöjät syö paljon eineksi koska se on kätevää ja helppoa, eikä se tunnu useimmille mitään ongelmia aiheuttavan. Useimmat vaan ei ole terveyshifistelijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Mut on mahdotonta saada protskun tarve täyteen kasvisruualla...
Vegaanimies täällä, moi! Hyvin saan päivittäiset protskutarpeet täytettyä ja rauta nousee salilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii. Sun pitäis eka liuottaa niitä parituntia ja vetää blenderiin.
Mut sä tarttisit kolme pakettia vähintään niitä linssejä että saisit päivän proteiinitarpeet täytetyksi :D :D :D
Maailman helpoimmat letut saa kun valuttaa valmiiksi kypsennetyn linssitetran sisällön ja laittaa tehosekoittimeen. Rikkoo yhden kananmunan sen lisäksi sekaan ja laittaa tehosekoittimeen käymään. Tietenkin jokainen maustaa linssilettunsa kuten haluaa. Paksuhkosta taikinasta paistetaan letut kuten tavallisesta lettutaikinasta.
Vierailija kirjoitti:
Keitetyssä, kypsässä, punaisessa linssissä on 7,6g proteiinia per 100g.
Lounaalla pitäisi tavoitella o,5g proteiinia per painokilo. Painan 57kg eli tapauksessani linssejä tulisi syödä 28,5g eli 216,6g eli reilu 2 dl keitettyä, kypsää linssiä
Onko lounaasi aina vain yhtä tiettyä raaka-ainetta?
Vierailija kirjoitti:
Mut on mahdotonta saada protskun tarve täyteen kasvisruualla...
Et ole tainnut ikinä syödä chili sin carnea?
Laitan tänne uusiksi kirjasuosituksen, kun alkuperäinen keskustelu poistui, eli jos kiinnostaa proteiinipitoinen kasvisruoka, niin Linda Kovasen kirja "Liikkujan kasvisruokaa" sisältää sekä ohjeita treenaavan vegaanin tai vegetaristin ravitsemuksesta, että paljon proteiinia sisältäviä ruokaohjeita.
Kirjasta oppii, että ihan aamupuurostakin voi saada 20 g proteiinia, kun siihen lisää sopivia lisukkeita, tai smoothieista. Puhumattakaan pääruoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii. Sun pitäis eka liuottaa niitä parituntia ja vetää blenderiin.
Mut sä tarttisit kolme pakettia vähintään niitä linssejä että saisit päivän proteiinitarpeet täytetyksi :D :D :D
Hahahaha haluaisin nähdä kun kaveri vetää protskun tarpeeseen liuotettuja linssejä 1200g kolmen paketin verran.
Aluksi juo niitä veden seassa ja lopuksi tehariin sekaan. Söisit vain paketillisen kananmunia mieluummin. Helpompaa.
ei pysty.
Kalliita ne pähkinät. Varsinkin kaseet.
Joku 250g rasia maksaa neljä euroa. Ei oo varaa tollaseen.