Taaperoimetyksen innokkaat vastustajat,
Mihin perustuu luulo, että kun lapsi on täyttänyt vuoden, äiti alkaa heti saada imettämisestä jotain seksuaalista mielihyvää? Saitteko itse imettäessänne? Kaikki eivät ole samanlaisia. Jotkut vain rakastavat lapsiaan ja haluavat heidän parastaan.
Toinen asia, jota olen ihmetellyt, on se, miksi se taaperoimetys häiritsee teitä niin voimakkaasti? Mitä yritätte saavuttaa haukkumisella? Rakastatte niin paljon kaikkia maailman tuntemattomia, taaperoimetettyjä lapsia, että haluatte heidän elämäänsä parannuksen? Ei, nyt alkaa naurattaa, ei pokka pidä enää... Oikeasti uskon, että syynä on kateus. Joku omassa äitiydessä tai imetyksessä ei ole mennyt putkeen. Haukkumisesta saa sitten jotain korvaavaa mielihyvää itselleen. Ainakin hetkeksi.
Kommentit (42)
Ssattuuko päähän olla noin tyhmä?
Vierailija:
Ssattuuko päähän olla noin tyhmä?
Meidän poika, 1v3kk, on saanut puolivuotiaasta saakka muutakin. Tänään on saanut aamulla banaanin ja jogurttia sekä mukista lehmänmaitoa. Ruuaksi kinkkukiusausta ja ruokajuomaksi vettä. Välipalaksi söi juuri riisimuroja ja kiisseliä. Rintaa sai aamulla, ja päiväunille mentäessä.
Samoin hän saa läheisyyttä ja rakkautta muutenkin, kuin vain imettämällä. Sylissä käy vähän väliä. Halitaan ja pussaillaan.
Ei kai kukaan oikeasti luule, että taaperoimetys sulkee nämä asiat pois?
Vierailija:
Ja lapselle voi antaa hellyyttä muullakin tavoin kuin imettämällä ja yhdistämällä se hellyys ruokaan.
siihen että koulutetut ihmiset ymmärtää paremmin asioita, että esim. kaikilla ei tule maitoa tarpeeksi, on imetysongelmia tms. Kouluttamattomat ihmiset näkevät asiat niin mustavalkoisina: jos heillä on onnistunut imetys, muillakin sen on pakko onnistua.
Kyllä minullekin yksi kouluttamaton äiti sanoi:" Mitä vaikeaa siinä imettämisessä on, senkus lykkäät tissin suuhun?" Joo, just. Ala siinä sitten puhumaan herumisrefleksistä, vastasyntyneen voimakkaasta vietistä jäädä henkiin, prolaktiinihormoonista, rintarauhasten määrästä jne jne.
Siksi sitä sanotaankin OSITTAISIMETYKSEKSI 6 kk iän jälkeen.
mutta otan vaarista vinkin ja kysyn tänään :)))
Vierailija:
siihen että koulutetut ihmiset ymmärtää paremmin asioita, että esim. kaikilla ei tule maitoa tarpeeksi, on imetysongelmia tms. Kouluttamattomat ihmiset näkevät asiat niin mustavalkoisina: jos heillä on onnistunut imetys, muillakin sen on pakko onnistua.Kyllä minullekin yksi kouluttamaton äiti sanoi:" Mitä vaikeaa siinä imettämisessä on, senkus lykkäät tissin suuhun?" Joo, just. Ala siinä sitten puhumaan herumisrefleksistä, vastasyntyneen voimakkaasta vietistä jäädä henkiin, prolaktiinihormoonista, rintarauhasten määrästä jne jne.
Vierailija:
No, jos asiallisesti puhutaan, niin ei mua häiritse jos joku ei imetä. Ihmetyttää vaan, jos joku ei viitsi edes kuukautta tai kahta imettää. Kun äidinmaito kuitenkin on sille pienelle vauvalle kaikkein parasta.
en mä sille mitään voi että maitoa tuli liian vähän ja rinnat vuosi verta kun vauva imi niin kovin. täällä vaan syyllistetään kun ei ole onnistunut. olen sitä mieltä että kaikki saa imettää ihan niin kauan kun haluaa. täällä kysytään ihmisten mielepiteitä ja kun niitä kertoo, saa vaan p..kaa niskaan.
Takuuvarma imuoteongelma, nimimerkillä toinen veritissi.
Miten muka syyllistin? Totesin ensinnäkin, että mulle on ihan sama imetitkö sinä vai et. Toisekseen, puhuin VIITSIMISESTÄ. Sinä ilmeisesti kuitenkin yritit? Ja kolmanneksi, et sinäkään voi väittää, etteikö äidinmaito olisi vauvalle parasta.
Sitä en toki tiedä, etsitkö tietoa ja keinoja maidontulon lisäämiseen. Verta vuotavat rinnanpäät kertovat yleensä vauvan väärästä imuotteesta, joka on helppo korjata jos on tietoa.
Älä viitsi olla niin herkkä. Sinulla ei sujunut imetys, ja sille ei nyt enää voi mitään. Jollain toisella sujuu, mutta ei se ole loukkaus sinua kohtaan, tai arvostelemista.
Vierailija:
Vierailija:No, jos asiallisesti puhutaan, niin ei mua häiritse jos joku ei imetä. Ihmetyttää vaan, jos joku ei viitsi edes kuukautta tai kahta imettää. Kun äidinmaito kuitenkin on sille pienelle vauvalle kaikkein parasta.
en mä sille mitään voi että maitoa tuli liian vähän ja rinnat vuosi verta kun vauva imi niin kovin. täällä vaan syyllistetään kun ei ole onnistunut. olen sitä mieltä että kaikki saa imettää ihan niin kauan kun haluaa. täällä kysytään ihmisten mielepiteitä ja kun niitä kertoo, saa vaan p..kaa niskaan.
Maisterin paperit irtosivat suuremmitta suruitta, ystäväpiirissä pitkään imettäneet ovat paria poikkeusta lukuunottamatta maistereita ja tohtoriksi väitelleitä. Mutta yhteistä kaikille on ehkä jonkinasteinen luomuhörhöily ja viherpiiperrys. :) Eikä kukaan ole mikään parikymppinen.
AP
Vierailija:
lääkärit, ekonomit, juristit yms. koulutetut (ja yleensä vielä kauniit naiset) eivät pidä imetystä tai imetyksen puuttumista minään juttuna. On siis yksi asia muiden joukossa. Mutta sitten tällaiset " white trash" -ihmiset yrittää päteä sillä että ne on imettäneet? Siis eikö herranjumala ihmisillä ole parempia asioita päteä?
ollut missään muussa vika kun siinä että vauva imi liian kovaa siihen nähden että mulla on aina ollut herkät rinnat.
Kuka se oli jolta tämä kuulema oli peräisin? Itse kuulin esim. synnärin hoitsuilta että imuote on oikein, vaikka paskat se mitään oikein oli. Kun ei ole ammattitaitoa, niin sitten ei ole. Sitten kun imuote oikeasti oli oikein, tissit alkoi heti paranemaan. Ja ne oli sentään olleet verisellä ruvella VIIKKOJA!
niin sairaalassa ja niin sanoi myös neuvolan kätilö kun tuli kotikäynnille pari viikkoa synnytyksen jälkeen. mone kerrat yritin ja itkua väänsin joka kerta.
imetykseen. Itse olen koulutettu ihminen ja ymmärrän että toiset imettää/ei imetä, toiset pystyy/toiset ei pysty jne. Siis se ei ole mikään ihmeellinen juttu, että sitä pitäisi päivitellä, syyllistää jne. Eli tilanteen mukaan mennään.
Ja outoa, vähiten intohimoisesti omasta kaveripiiristä imetykseen suhtautuu lääkärin koulutuksen saaneet.
Vierailija:
niin sairaalassa ja niin sanoi myös neuvolan kätilö kun tuli kotikäynnille pari viikkoa synnytyksen jälkeen. mone kerrat yritin ja itkua väänsin joka kerta.
Minä väänsin itkua synnärillä, pyysin varmaan kaikki hoitsut katsomaan että meneekö tämä nyt varmasti oikein ja onko tämä laitaa että tulee verta. Oikein muka oli. Kotona sama juttu neuvolantädin kanssa kun tuli käymään, kyllä ne siitä karaistuu, oli ainoa neuvo. Sitten kun tavasin kerran äitiyspakkauksen ohjetta tippa linssissä ja tein kirjaimellisesti niin kuin siinä sanottiin, tajusin missä oli ollut vika!!! Aivan jumalaton helpotus!!. Mulla oli vauvan pää väärässä asennossa. Pään pitää olla suorassa rintaan nähden. Ei se imuote pääse olemaan loppuun asti oikea, jos pää on vinossa ja vauva retkottaa selällään tyynyllä LIIAN KAUKANA RINNASTA.
Vierailija:
imetykseen. Itse olen koulutettu ihminen ja ymmärrän että toiset imettää/ei imetä, toiset pystyy/toiset ei pysty jne. Siis se ei ole mikään ihmeellinen juttu, että sitä pitäisi päivitellä, syyllistää jne. Eli tilanteen mukaan mennään.Ja outoa, vähiten intohimoisesti omasta kaveripiiristä imetykseen suhtautuu lääkärin koulutuksen saaneet.
Kuopuksen kohdalla vaadin synnärillä apua. JOKA KERTA kun aloin imettämään, pyysin imetystukihenkilön (sairaalassa oli sellainen, onneksi) katsomaan onko ote ja asento oikea.
Liian usein neuvolassa ja sairaalassa oletetaan vaan, että tottakai äiti osaa imettää ja vauva imeä, sehän on maailman luonnollisin juttu! Luonnollistahan se onkin, mutta ei ihan itsestäänselvyys ja helppo juttu.
Jos imetys sattuu, vauvalla on väärä ote. Etenkin imetystaipaleen alussa voi tuntua kipua, kun vauva käy rintaan kiinni, mutta sen pitäisi mennä ohi kun vauva on hetken imenyt. Jos ei mene, vauvalla on vääränlainen imuote, mikä yleensä johtuu siitä että vauva on väärässä asennossa rintaan nähden, eikä saa kunnolla tissiä suuhunsa.
Vierailija:
Minä väänsin itkua synnärillä, pyysin varmaan kaikki hoitsut katsomaan että meneekö tämä nyt varmasti oikein ja onko tämä laitaa että tulee verta. Oikein muka oli. Kotona sama juttu neuvolantädin kanssa kun tuli käymään, kyllä ne siitä karaistuu, oli ainoa neuvo. Sitten kun tavasin kerran äitiyspakkauksen ohjetta tippa linssissä ja tein kirjaimellisesti niin kuin siinä sanottiin, tajusin missä oli ollut vika!!! Aivan jumalaton helpotus!!. Mulla oli vauvan pää väärässä asennossa. Pään pitää olla suorassa rintaan nähden. Ei se imuote pääse olemaan loppuun asti oikea, jos pää on vinossa ja vauva retkottaa selällään tyynyllä LIIAN KAUKANA RINNASTA.
olisin pystynyt imettämään, olisin sen lopettanut ennen vuoden ikää.