Kerro esimerkkejä ilmiöstä "Joka toista sanoo, se on itse"
Esimerkiksi äitini syyttää isääni monesta sellaisesta asiasta, jotka täsmäävät äitiin. Valittaa oikein usein näistä ominaisuuksista.
Muita?
Kommentit (35)
Aikuinen, joka tuota sanontaa käyttää, on jäänyt lapsen tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Projisoinnista on kysymys. Defenssi, jota pidetään todella kehittymättömänä. Väkivaltaiset saattavat ajatella kumppanin olevan se väkivaltainen. Olisi liian tuhoisaa nähdä se itsessään. Samoin kun esim. Manipuloivat ihmiset luulevat muiden ihmisten jatkuvasti manipuloivan tai kontrolloivan heitä.
Hyvä esimerkki on se, kun täällä sanotaan itkun olevan manipulaatioita. Se on silloin sen ihmisen oma keino. Ei hän ajattele ollenkaan, että jotkut voivat itkeä ihan muusta syystä.
Entä kun minä en koskaan itke ja pidän itkemistä manipulaation keinona? Kuinka voin projisoida jotain toisiin jos en itse koskaan tee sitä itse?
Siksi, koska teidät manipuloivasi itse. Sinulla ei ole empatiaa, jonka itku yleensä herättää. Niiden manipuloivien ihmisten keino tuo on. He itkevät itse manipulaation vuoksi.
Ei tarvitse kuin sanoa yksi nimi: Fatim Diarra
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Projisoinnista on kysymys. Defenssi, jota pidetään todella kehittymättömänä. Väkivaltaiset saattavat ajatella kumppanin olevan se väkivaltainen. Olisi liian tuhoisaa nähdä se itsessään. Samoin kun esim. Manipuloivat ihmiset luulevat muiden ihmisten jatkuvasti manipuloivan tai kontrolloivan heitä.
Hyvä esimerkki on se, kun täällä sanotaan itkun olevan manipulaatioita. Se on silloin sen ihmisen oma keino. Ei hän ajattele ollenkaan, että jotkut voivat itkeä ihan muusta syystä.
Entä kun minä en koskaan itke ja pidän itkemistä manipulaation keinona? Kuinka voin projisoida jotain toisiin jos en itse koskaan tee sitä itse?
No, oletko muuten manipulatiivinen? Sanotko asioita lähinnä manipuloidaksesi milloin mitäkin? Onko luonnollisinta tulkita muiden ihmisten tunnneilmaisut tai teot lähtökohtaisesti feikeiksi?
Tiedän manipulatiivisen ihmisen, jolle ei voi edes sanoa, että "nämä ja nämä vaatteeni ovat edellisvuosituhannen puolelta ja siksi hieman ekologisesti kuluneita😁"... ilman, että hän tulkitsee sen tarkoittavan "uusia pitäisi saada! ja heti! Voitko auttaa!"
Manipulatiivinen tuntuu näkevän ja kuulevan ihan kaikessa manipuloinnin alun, ja tulkitsee siksi muita päin helvettiä.
Jos jollain lukee deittiprofiilissa "ei draamaa kiitos", tästä voi useimmiten päätellä kaksi asiaa: 1. henkilöllä on menneisyydessään suhde tai suhteita joissa oli draamaa liiankin kanssa, ja 2. henkilö syyttää tästä draamasta suhteen toista osapuolta.
Ja melko usein tämä syyttäminen johtuu siitä että henkilö on itse draamanhakuinen mutta ei pysty myöntämään sitä itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Projisoinnista on kysymys. Defenssi, jota pidetään todella kehittymättömänä. Väkivaltaiset saattavat ajatella kumppanin olevan se väkivaltainen. Olisi liian tuhoisaa nähdä se itsessään. Samoin kun esim. Manipuloivat ihmiset luulevat muiden ihmisten jatkuvasti manipuloivan tai kontrolloivan heitä.
Minulla on kotona tällainen. Tulee usein huutamaan minulle, että minä olen hänelle jostain vihainen 😅 sitten hölmistyneenä kysyn, että en minä ole vihainen, mutta oletko sinä mahdollisesti jostakin vihainen, niin homma alkaa selviämään.
Tämä on vanha sanonta mutta hyvin pitää paikkansa. H u o r a toista luulee ja varas toista varoo.
Mitä tulikivenkatkuisemmin joku puhuu homoseksuaalisuutta vastaan, sitä todennäköisemmin hän on itse homoseksuaali. Näitä tapauksiahan on useita ja etenkin ääriuskonnollisissa piireissä. Ensimmäisenä tulevat mieleen Nokia Mission Markku Koivisto ja Patrik Tiainen, nämä varmaan jäävuoren huippu ja ne julkisuuteen päätyneet, muita on vaikka kuinka paljon.
Tunnen useita ihmisiä, jotka aivan varmasti pitävät itseään hyvin avarakatseisina ja suvaitsevaisina ihmisinä.
Eivät ole. Puhuvat todella ennakkoluuloisesti ja halveksuen ja jopa hyökkäävästi esimerkiksi muiden ihmisten hengellisestä vakaumuksesta, poliittisista näkemyksistä, arvoista ylipäätään.
Minkäänlainen asiallinen keskustelu ja ajatustenvaihto ei kiinnosta, kunhan haluavat möyhöttää omaa asiaansa.
Minua haukkui todella ruma nainen rumaksi :D Sillä pärställä ja kropalla ei ollut kyllä mitään varaa sanoa.
Yleensä toista pettäjäksi epäilevä on itse pettävä ketku.
Vierailija kirjoitti:
Palstavasemmistolaiet haukkuvat jatkuvasti "persuja" kaikesta mahdollisesta ja nykyistä hallitusta velkaantumisesta ja huonosta työttömyystilanteesta. Tekevät kuitenkin itse juuri niin mistä "persuja" haukkuvat. Nykyinen hallitus taas on perinyt budjettialijäämän ja huonon talouden edelliseltä ja vasta nyt on talous lähdössä nousuun edellisen aiheuttaman katastrofin jäljiltä.
Niin, ja ne mystiset "persut" ovat vain palstailijoita jotka ovat hiemankin eri mieltä palstavasemmistolaisten kanssa, kukaan ei koskaan tuo puoluetaustaansa julki millään tavalla kommenteissa.
"Persujen" ei tarvitse erikseen tuoda julki puoluetaustaansa. Se käy vääjäämättä ilmi heidän kommenteistaan.
Tämmönenkin sanonta on: Varas varkaita pelkää
Entinen "ystävä". Syytti minua hienostelusta, koska mainitsin eräässä keskustelussa olevani suomenruotsalainen. Sanoin, ettei meidän suvullamme ole stereotyyppisesti mitään purjeveneitä ja snapsilinnaa Kauniaisissa, vaan olla tavan duunareita, jotka puhuvat ruotsia suvun iäkkäämpien läsnäollessa.
Haukkui, että olen pätemään pyrkivä hienohelma paska tästä hyvästä. Itse samaan aikaan kiusaa ja v*ttuilee kämppikselleen, koska kämppis opiskelee amiksessa ja "ystävällä" kesken jäänyt kandintutkinto. Lisäksi alistaa duunariperheenäitisiskoaan, kiristää tältä rahaa ja haukkuu tätä lapsilleen, kysyttäessä perustelee että "mitäs on jättäytynyt yhteiskunnan pohjasakaksi".
Katkaisin ystävyyden tänä kesänä. Toivottavasti pysyy poissa näköpiiristä.
Samoin muita itsekkäiksi syyttävät ovat yleensä itse niitä itsekkäimpiä. Heidän mielestään muiden pitäisi tehdä juuri niin kuin he haluavat. Jos tämä ei ole itsekkyyttä, niin ei sitten mikään.