Miten jaksaisin laihdutuskuurin loppuun asti?
Olen lääkärin kehotuksesta VLCD/ENE-dieetillä, jonka on tarkoitus kestää 3-4 kk. Syön joka päivä 5 laihdutuspirtelöä, vähän kasviksia ja kalaöljykapselin. Kaloreita tulee päivän aikana 800 kcal.
Ensimmäinen kuukausi alkaa olla jo takana. Vointini on pysynyt hyvänä, mutta olen koko ajan tahtonut kovasti syödä oikeaa ruokaa ja herkutella suklaalla. Välillä ruuan himo on piinaavan voimakas. Repsahdin viime viikolla käymään juustohampurilaisella, mutta tulin katumapäälle ja heitin sen roskiin pienen suupalan jälkeen. Kuukausi sitten kiristäneet housut tuntuu jo mukavan väljiltä, ja haluan kovasti saavuttaa tavoitepainoindeksini joka on 29.
Miten pystyisin jatkamaan laihdutuskuurin loppuun asti, kun hampparit, pizzat, muu ruoka ja suurin paheeni eli suklaa pyörii melkein jatkuvasti mielessä? Pelkään että repdahdan uudestaan, ja tällä kertaa annan ruuanhimolle lopullisesti periksi enkä saa itseäni palaamaan takaisin ruotuun.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoat edelleen patenttiratkaisua lihavuuteen: Syö niin kuin minä syön, liiku niin kuin minä liikun ja tee muutenkin niin kuin minä teen niin pysyt normaalipainoisena - katso, näin helppoa se on! Minä pystyn siihen, joten niin pystyt sinäkin jos vaan otat itseäsi niskasta kiinni ja yrität!
Teoriassa homma toimii suunnilleen noin, jos painonhallintaa lähestytään puhtaasti matemaattisten kaavojen kautta. Käytännössä eri ihmisillä on kuitenkin hyvin erilaiset mahdollisuudet pysytellä tietynlaisessa ruokavaliossa ja noudattaa muutenkin tietynlaisia elämäntapoja. Syy on osittain geeneissä ja osittain muissa asioissa (esim. vuorotyö asettaa tutkitusti omat haasteensa painonhallinnalle, ja jos on lapsena oppinut siihen että lautanen täytyy syödä tyhjäksi, suhde ruokaan on aikuisena todennäköisemmin vääristynyt kuin muilla).
Hei taas! Tottakai pientä vaihtelua ihmisissä löytyy, miten mikin asia vaikuttaa. Ehkä minulla voi olla painonhallinnan kannalta keskimääräistä paremmat geenit. Tosin, kuten aiemmin kerroin, silloin kun teininä söin mitä sattuu, enkä liikkunut mitenkään, oli painoindeksini paljon enemmän, noin 25. Minua kiinnostaa, koska olet noin syvästi tuon asiasi kannattaja, että miten itse syöt? Miten itse liikut? Oletko normaalipainossa? Oletko kohdullinen ja onko sinulla lapsia? Ja jos et näitä asioita halua kertoa, niin ei se mitään. Tekstistäsi alkaa vain helposti arvelemaan, että sinulla olisi ylipainoa ja että ehkä olet sitä useamman kerran koittanut poistaa.
Voit lopettaa saman tein sen kuurisi, sillä laihdutuskuurit eivät kuitenkaan johda mihinkään pysyvään. Pysyvä painon hallinta vaatii pysyviä muutoksia ruokailutottumuksiin ja elintapoihin eikä mitään muuta keinoa ole olemassakaan.
Laihdutus on loputon seikkailu.