Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaksaisin laihdutuskuurin loppuun asti?

Vierailija
25.08.2025 |

Olen lääkärin kehotuksesta VLCD/ENE-dieetillä, jonka on tarkoitus kestää 3-4 kk. Syön joka päivä 5 laihdutuspirtelöä, vähän kasviksia ja kalaöljykapselin. Kaloreita tulee päivän aikana 800 kcal.

Ensimmäinen kuukausi alkaa olla jo takana. Vointini on pysynyt hyvänä, mutta olen koko ajan tahtonut kovasti syödä oikeaa ruokaa ja herkutella suklaalla. Välillä ruuan himo on piinaavan voimakas. Repsahdin viime viikolla käymään juustohampurilaisella, mutta tulin katumapäälle ja heitin sen roskiin pienen suupalan jälkeen. Kuukausi sitten kiristäneet housut tuntuu jo mukavan väljiltä, ja haluan kovasti saavuttaa tavoitepainoindeksini joka on 29. 

Miten pystyisin jatkamaan laihdutuskuurin loppuun asti, kun hampparit, pizzat, muu ruoka ja suurin paheeni eli suklaa pyörii melkein jatkuvasti mielessä? Pelkään että repdahdan uudestaan, ja tällä kertaa annan ruuanhimolle lopullisesti periksi enkä saa itseäni palaamaan takaisin ruotuun. 

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunpa ihmiset älyäis ettei näillä dieteillä saada aikaan kuin vahinkoa.Jos alotta päivän vaikka kaurapuurolla ja parilla kananmunalla niin aivot ei ala huutaan mitään herkkuja.Kasviksia ,lihaa, munia  ym...ei mitään valmisruokia niin paino tippuu eikä elimisö ole stressissä

Vierailija
22/64 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kunpa ihmiset älyäis ettei näillä dieteillä saada aikaan kuin vahinkoa.Jos alotta päivän vaikka kaurapuurolla ja parilla kananmunalla niin aivot ei ala huutaan mitään herkkuja.Kasviksia ,lihaa, munia  ym...ei mitään valmisruokia niin paino tippuu eikä elimisö ole stressissä

Kunpa itse tajuaisit, että ihmiset on yksilöitä ja se mikä toimii yhdellä ei välttämättä toimi toisella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pudottanut painoa sekä lopettanut tissuttelun ja parasta on tsempata itsensä selviämään kuluvan päivän loppuun asti. Et joudu olemaan tuolla kuurilla ikuisesti ja laihdutuksen myötä nälkähimot kyllä laantuvat. 

En kuuntelisi näitä kommentteja siitä miten AP:n dieetti on tuhoontuomittu. Jos ylipainoa on paljon ja nälkähormonit sekaisin, käytännössä mikä tahansa dieetti olisi hankala ja epämiellyttävä. Jos esim. sokeriarvot ovat katossa niin sitä painoa on hyvä saada pois radikaalisti joten älä poikkea lääkärin ohjeista ainakaan palstan asiantuntijoiden ohjeilla. :D

Vierailija
24/64 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä viiden lapsen 48-vuotias äiti.Painoindeksini on 21 ja on ollut viimeiset 30 vuotta, olin teininä hieman pulska.

Miten teen sen? Liikuntaa 5 kertaa viikossa, 1 h 15 min kerrallaan. Sauvakävelyä, pyöräilyä, ulkokuntolaitteilla lyhyitä pysähdyksiä. Jätän väliin ainoastaan jos olen lomamatkalla tai jos olen kipeä. Käyn toisin sanoen urheilemassa noin 245 kertaa vuodessa. Liikunnan voi tietenkin korvata hyvin myös työmatkakävelyllä. Sitten kun kävelee pois töistä, voi tehdä 10 askelkyykkyä 10 eri lyhtytolpan kohdalla.

Ruokailu: SÄÄNNÖLLINEN. Joka ikinen päivä hyvin samantyyppinen aamupala: kaksi leipää (tumma leipää tai kauraleipää) tuorejuustolla tai avokaadolevitteellä ja kalkkunalla, viereen erilaisia vihanneksia ja hedelmiä pilkottuina noin 200-300 gr (yleensä pari salaatinlehteä, 7 minitomaattia, 10 viinirypälettä, 7 kurkunsiivua, kokonainen suippopaprika).

Lounas klo 12 tavallista kotiruokaa, mutta siten, että keitettyjä kasviksia tai salaattia on noin puolet annoksen koosta. Loppu puoli on sitten esim. kaksi pientä perunaa ja jauhelihapihvi, tai vaikka 300 gr kinkkukiusausta. Klo 14 herkkuhetki: 40 gr suklaapatukka ja jäätelötuutti. Jos on tullut kilo tai pari lisää, jätän tuon suklaapatukan pois muutamaksi kuukaudeksi, niin kilot ovat hävinneet.

Klo 17 esim. salaattiannos tai banaani ja teetä, ehkä pari riisikakkua tai vaikka joskus harvemmin vaikka pannulla paistettua paprikaa + kaalia + pähkinöitä +katkarapuja. Klo 19 iltapala sama kuin aamupala, toki leivän laatu ja kasvikset voi vaihdella.

Kerran viikossa pyrin herkuttelemaan enemmän, esim. perjantaina saatan syödä iltapalaksi muutaman palan pitsaa. Tai vaikka käydään sunnuntaina ulkona syömässä, jolloin otan ison hampurilaisen ranskalaisilla. En käytä alkoa juuri ollenkaan.

Juon vihreää teetä melkein 2 l päivässä ja rooibosta noin 4 dl. Kahvi tekee oloni pahaks ja vie unet, sitä en käytä.

Sänkyyn klo 20-21 välissä, unessa yleensä klo 22. Viikonloppuisin vähän myöhemmin.  

En koe jääneeni mistään paitsi. Vatsani on tottunut tosin sen verran kevyeen ruokaan, että kun syön hampurilaisaterian, se on kuin kivi mahassa ja se pitää nälkää helposti 8 h.

Että tämmöinen määrä vihanneksia / kasviksia on mahdollista, täytyy kaupasta ostaa kerran viikossa seuraava satsi pelkästään minulle syötäväksi:

- 2 pakettia viinirypäleitä

-5 banaania

-14 suippopaprikaa

-2 pussia salaattia

-1 jäävuorisalaatti

-2 kurkkua

-7 tomaattia

-2 pakettia mansikoita

-puolikas kaali

-700 gr pussi pakasteparsaa (keitän tuon aina kerralla, loistava tapa saada helposti muutamaksi päiväksi puolilautasellista kasviksia)

Koska vihannekset on kalliita, käydään lähes pelkästään lidlessä.

Olkaapa hyvä! Tätä elämänmallia kun noudattaa vaikka pari vuotta, niin lopputuloksena on painoindeksi 21.

Vierailija
25/64 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En kuuntelisi näitä kommentteja siitä miten AP:n dieetti on tuhoontuomittu. Jos ylipainoa on paljon ja nälkähormonit sekaisin, käytännössä mikä tahansa dieetti olisi hankala ja epämiellyttävä. Jos esim. sokeriarvot ovat katossa niin sitä painoa on hyvä saada pois radikaalisti joten älä poikkea lääkärin ohjeista ainakaan palstan asiantuntijoiden ohjeilla. :D"

Todellakin! Melkein kaikki on yrittänyt laihduttaa jo monen monta kertaa ennen kuin ollaan siinä aloittajan kuvaamassa pisteessä, jossa vaaditaan 3-4 kuukauden VLCD-kuuri painoindeksiin 29 pääsemiseksi. Vaikka osa on haksahtanut kaiken maailman ihmedieetteihin, suurin osa on yrittänyt laihduttaa myös järkevällä kalorimäärän vähentämisellä ja liikunnalla. Aloittajalla on niin paljon ylipainoa, etten ainakaan minä lähtisi ensimmäisenä kieltämään toimivaa laihdutuskeinoa pelottelemalla, että laihtuminen on mahdotonta ja vaikka se onnistuisi niin kilot tulee kuitenkin takaisin. Etenkin kun kyse on lääkärin suosittelemasta laihdutusmenetelmästä, joka sisältyy lihavuuden virallisiin Käypä hoito -suosituksiin.

Aloittajan kannattaa keskittyä ajattelemaan, minkä takia laihtuminen on tärkeää, ja tsempata loppuun asti nyt kun painonpudotus on lähtenyt hyvään alkuun. Samalla kannattaa varautua siihen, että laihempana saa syödä vähemmän kuin ennen, koska energiankulutus on aiempaa pienempi. Oletko ottanut selvää, minkä kokoisia annoksia saat syödä tavoitepainossasi? Tiedätkö, millainen ruoka pitää vähillä kaloreilla kylläisenä pisimpään? Saisitko lääkäriltä lähetteen ravitsemusterapeutille, jonka kanssa voit suunnitella tulevia syömisiäsi hyvissä ajoin etukäteen tai viimeistään sitten kun tulee aika siirtyä takaisin normaaliin ruokaan? 

Vierailija
26/64 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee laihdutuskuuria vaan muuta elämäntapojasi, niin jaksat loppuelämään asti. 

Vierailija
27/64 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalloisen lihavilla on aina joku trauma taustalla, saisitko jotain terapiaa hommattua lisäksi?

Vierailija
28/64 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä viiden lapsen 48-vuotias äiti.Painoindeksini on 21 ja on ollut viimeiset 30 vuotta, olin teininä hieman pulska.

Miten teen sen? Liikuntaa 5 kertaa viikossa, 1 h 15 min kerrallaan. Sauvakävelyä, pyöräilyä, ulkokuntolaitteilla lyhyitä pysähdyksiä. Jätän väliin ainoastaan jos olen lomamatkalla tai jos olen kipeä. Käyn toisin sanoen urheilemassa noin 245 kertaa vuodessa. Liikunnan voi tietenkin korvata hyvin myös työmatkakävelyllä. Sitten kun kävelee pois töistä, voi tehdä 10 askelkyykkyä 10 eri lyhtytolpan kohdalla.

Ruokailu: SÄÄNNÖLLINEN. Joka ikinen päivä hyvin samantyyppinen aamupala: kaksi leipää (tumma leipää tai kauraleipää) tuorejuustolla tai avokaadolevitteellä ja kalkkunalla, viereen erilaisia vihanneksia ja hedelmiä pilkottuina noin 200-300 gr (yleensä pari salaatinlehteä, 7 minitomaattia, 10 viinirypälettä, 7 kurkunsiivua, kokonainen suippopaprika).

Lounas klo 12 tavallista kotiruokaa, mutta sit

Hyvä kun olet löytänyt itsellesi sopivan tavan pysyä suht hoikassa kunnossa, mutta vähän veikkaan, että siinä auttaa myös hyvät geenit. Monella muulla on käynyt geeniarpajaisissa sen verran huono tuuri, ettei vastaava onnistu heiltä. 

Vierailija
29/64 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä nyt kysellä, että jaksatko. Sun on vaan pakko tehdä se. 

Itselläni on tiukahko ruokavalia raskausdiabeteksen takia ja sitäkin on vaan pakko jaksaa, vaikka mieli tekisi karkkia ja pitsaa. Ei ole vaihtoehtoja, kun on kyse sekä lapsen että omasta terveydestä.

Ihan samalla tavalla sulla ei ole vaihtoehtoja, koska kyse on sun terveydestä. Sä vaan suoritat sen, halusit tai et. Jos haluat tehdä oman elämäsi mukavammaksi sinä aikana, niin yritä valita sellaisia pirtelöitä ja kasviksia, joiden syömisestä nautit kaikkein eniten. Itsekin olen nyt kesällä mussuttanut esim. paljon mansikoita, maksoi mitä maksoi, koska siitä saan nautintoa ja paljon mitään muuta herkkua en sitten saakaan syödä.

Vierailija
30/64 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle ei ehkä kannata kertoa omista dieeteistä kun hän on lääkärin määrittelemällä kuurilla. Ja paino putoaa sillä ihan saletisti kun asialle antaa aikaa. Sitten kun paino on hallinnassa, pitää miettiä pidemmän aikavälin ratkaisuja ja mikä toimii aloittajalle. Tiedän itse useamman jolle lopulta toimi lihavuusleikkaus tai laihdutuslääke. 

Netistä saa lukea miten kituudieetit muuttaa aineenvaihduntaa ja aiheuttaa sen että jatkossa lihot 500 kalorilla päivässä, mutta ei se nyt ihan noinkaan mene. Valtaosa lihoaa ihan yksinkertaisesti koska syö liikaa kaloreita. Ihmishistoria on täynnä tapauksia joissa ihmiset ovat kärsineet nälänhädästä tai olleet vankileireillä ruuatta eikä se tarkoita että päästyäsi ruokapatojen ääreen turpoat obeesiksi. Laihduttaminen on yksinkertaisuudessaan matematiikkaa ja oman kulutuksen alittamista, mutta se on psykologisesti hankalaa, etenkin jos nälkähormonit ajaa syömään tai ruoka on lohtukeino. Mutta kaikki kuurit on tuhoontuomittuja jos ajattelee jo lähtökohtaisesti että kroppa menee sekaisin ja pilalle. Joillain kilot istuu tiukemmassa ja laihdutus on vaikeampaa, mutta jos joku pulska laitetaan vuodeksi autiosaarelle niin ei hän sieltä samanpainoisena kotiudu. 

Vierailija
31/64 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:Hyvä kun olet löytänyt itsellesi sopivan tavan pysyä suht hoikassa kunnossa, mutta vähän veikkaan, että siinä auttaa myös hyvät geenit. Monella muulla on käynyt geeniarpajaisissa sen verran huono tuuri, ettei vastaava onnistu heiltä. 

Joo mä luulen että geenit vaikuttaa, muttei siten ehkä miten arvelet (eli että aineenvaihduntani tukee hoikkana pysymistä). Ennemmin siten, että olen todella pitkäjänteinen, ja siten, että isäni on aina harrastanut liikuntaa joka toinen päivä. Hän on nyt 85 v ja käy edelleen sauvalenkillä tai pyöräilemässä. LOlen siis saanut jo lapsena mallin liikkumiselle. Lisäksi nautin ulkona olemisesta vehreässä ympäristössä. Koko päivän sisällä istuminen/makaaminen on minulle kauhistus. Voin paljon paremmin, kun käyn ulkona reippailemassa. Nautin siitä, että minulla on kevyt olla ja ei minkäänlaisia kipuja missään, ei edes niska/hartia/selkä -alueilla.

Vierailija
32/64 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joo mä luulen että geenit vaikuttaa, muttei siten ehkä miten arvelet (eli että aineenvaihduntani tukee hoikkana pysymistä)."

Miksi kuvittelet, että viittaan juuri aineenvaihduntaan vaikuttaviin geeneihin? Lihavuuteen liittyviä geenejä on löydetty n. 100, ja ne vaikuttavat ihmiseen monin eri tavoin. Geenit vaikuttaa paljon mm. siihen, kuinka helposti ihminen kokee itsensä kylläiseksi ja tunteeko hän esim. suklaata kohtaan lähestulkoon vastuttamattoman voimakasta himoa vai pelkästään helposti hallittavissa olevaa mieltymystä, jos hän nyt ylipäätään pitää suklaasta. 

Vierailija
33/64 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä join aikoinani tuollaisella kitukuurilla ollessani ihan hitokseen paljon maustettua teetä, ilman maitoa ja makeuttajia tietysti. Aina, kun teki mieli syödä, vedin mukillisen teetä. Purkkaa tuli myös mässytettyä niin paljon, että maha oli välillä kipeä.

Kiloja lähti kyllä huolella, mutta ne tulivat sitten hyvin reipasta vauhtia ja korkojen kanssa takaisin, kun aloin taas syödä normaalisti. Jäivät myös tiukkaan kiinni. Niin tiukkaan, että vielä nyt 15 vuotta myöhemmin niiden kanssa taistelen.

tässähän se taas ,aloin syödä "normaalisti",,,  et alkanut . vaan väärin syömistä jatkoit taas.

Et ois koskaan  lihonutkaan normaalilla syömisellä.

Vierailija
34/64 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen  pitäisi olla kaikille selvää,  että laihdutetut kilot tulee takaisin, jos palaa takaisin siihen ruokavalioon jolla ne kilot oli alun perin tullutkin. 

Vierailija
35/64 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko itseesi. Pystyt kyllä siihen!

Vierailija
36/64 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joo mä luulen että geenit vaikuttaa, muttei siten ehkä miten arvelet (eli että aineenvaihduntani tukee hoikkana pysymistä)."

Miksi kuvittelet, että viittaan juuri aineenvaihduntaan vaikuttaviin geeneihin? Lihavuuteen liittyviä geenejä on löydetty n. 100, ja ne vaikuttavat ihmiseen monin eri tavoin. Geenit vaikuttaa paljon mm. siihen, kuinka helposti ihminen kokee itsensä kylläiseksi ja tunteeko hän esim. suklaata kohtaan lähestulkoon vastuttamattoman voimakasta himoa vai pelkästään helposti hallittavissa olevaa mieltymystä, jos hän nyt ylipäätään pitää suklaasta. 

Noh, ylleensä kun painopuheissa viitataan hyviin geeneihin, niin moni (ei kaikki, kuten ilmeisesti sinä) viittaa juuri tuohon vilkkaaseen aiheenvaihduntaan. Mä muuten pidän paljon suklaasta ja syön sitä käytännössä jossain muodossa joka ikinen päivä. En kuitenkaan levyä kerralla, vaan noin 50 gr päivässä. Ihminen muuten tottuu melko nopeasti, muutamassa viikossa annoskokoihin, oli ne isoja tai pieniä.

Leptiinin eritys taas kannattaa aloittaa jo 20 min ennen kuin syö ison annoksen. Sen voi tehdä sillä, että syö isoimpaan nälkäänsä esim. hedelmän tai puolikkaan voileivän, odottaa 15-20 min ja sitten vasta syö ison ruoka-annoksen. Tulee syötyä paljon vähemmän. T. Se, kelle vastasit

Vierailija
37/64 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, ylleensä kun painopuheissa viitataan hyviin geeneihin, niin moni (ei kaikki, kuten ilmeisesti sinä) viittaa juuri tuohon vilkkaaseen aiheenvaihduntaan. Mä muuten pidän paljon suklaasta ja syön sitä käytännössä jossain muodossa joka ikinen päivä. En kuitenkaan levyä kerralla, vaan noin 50 gr päivässä. Ihminen muuten tottuu melko nopeasti, muutamassa viikossa annoskokoihin, oli ne isoja tai pieniä.

Leptiinin eritys taas kannattaa aloittaa jo 20 min ennen kuin syö ison annoksen. Sen voi tehdä sillä, että syö isoimpaan nälkäänsä esim. hedelmän tai puolikkaan voileivän, odottaa 15-20 min ja sitten vasta syö ison ruoka-annoksen. Tulee syötyä paljon vähemmän. T. Se, kelle vastasit

Kuulostaa pahasti siltä, että kuvittelet löytäneesi kaikille sopivan patenttiratkaisun lihavuuteen tai ainakin liialliseen nälän tunteeseen: Syö esim. hedelmä 15-20 minuuttia ennen kuin syöt ison ruoka-annoksen! Onko siitä tehty yhtään tieteellistä tutkimusta, miten hedelmän syöminen ennen ruokailua vaikuttaa syötyjen kaloreiden määrään? Ihmisen elimistö on monimutkainen, ja syödyn ruuan määrään vaikuttaa moni muukin asia kuin leptiini. Ja vaikka hedelmän syöminen ennen ruokailua vähentäisi syötyä kalorimäärää laboratorio-oloissa, tosielämässä voi silti olla toisin: Mitä jos hedelmän syöminen johtaakin siihen, että osa ihmisistä ei jaksakaan odottaa sen jälkeen kunnon ruokaa vaan vetäisee nälkäänsä vaikka suklaapatukan? 

Missä tieteellisessä tutkimuksessa on todettu, että ihminen tottuu muutamassa uusiin annoskokoihin, oli ne sitten isoja tai pieniä? Ja mitä sillä tottumisella tarkoitetaan? Jos laihtuminen olisi todella niin yksinkertaista, että riittää kun sinnittelee muutaman viikon pienempien annoskokojen kanssa ja loppu sujuu kuin itsestään, miksi lihavia ihmisiä on niin paljon? 

Vierailija
38/64 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selvästi ap:lle riittää, että selviää repsahtamatta kuurin loppuun asti. Sitten on taas lupa päästää peto irti ja lihottaa itsensä takaisin - korkojen kera. Ja masentua ja syödä vain lisää.

Vierailija
39/64 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunpa itse tajuaisit, että ihmiset on yksilöitä ja se mikä toimii yhdellä ei välttämättä toimi toisella. 

Eipä toi pussikuuri tunnu ap:lla toimivan, pelkkää kärsimystä.

Vierailija
40/64 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä toi pussikuuri tunnu ap:lla toimivan, pelkkää kärsimystä.

Miten niin? Ap:han kertoi voivansa hyvin, vaikka ruoka pyöriikin jatkuvasti mielessä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi