Eskarin jälkeen jo ekalla ja tokalla kouluun kyllästyneet? Erityislahjakkaita? Lisätehtävät?
Joskus tuntuisi paremmalta, että ei niin paljon olisi opittu kouluasioita eskarissa. Eskarissa lukemaan oppineet eivät välttämättä ole erityislahjakkaita. Lisätehtävien tekeminen ei ole mikään hyvä ratkaisu niille, jotka ovat menestyneet jo eskarissa.
Lapsen käsitys itsestä voi vääristyä. Hän ei välttämättä ole erityislahjakas, vaikka olisi selviytynyt eskarista muita paremmin. On riski, että tulee turhautumista.
Monet ovat oppineet ennen koulua asioita väärin. Esimerkiksi monet kirjoittavat kirjaimet ja numerot omituisesti, mikä hidastaa nopean käsialan muodostumista. Lapset turhautuvat uudelleen oppimisen tarpeesta.
Niitä lapsia, jotka osaavat lukea jo eskarista tullessaan, mutta lukevat kirjoja itsenäisesti, ei ole paljon. Huolehtikaa siitä, että lapsi myös valitsee itselleen ja lukee kirjoja, jotka kiinnostavat häntä. Silloin lukutaito kehittyy ja kun tehtävät on tehty niin voi lukea mieluista pulsakirjaa eikä jatkuvasti tarvitse kehitellä lisätehtäviä. Lisätehtävät eivät ole mikään ratkaisu siihen, että koulu voi ekalla tuntua liian helpolta. Jos eka on liian helppo niin ongelmia voi tulla kun homma vaikeutuukin huomattavasti tokalla. Käsitys koulussa olemisesta on voinut vääristyä " liian helpon" ekan luokan aikana.
Kommentit (8)
Kun toiset muodostavat AA:ta IU:ta ja UU:ta, pidemmälle oppineet saavat oman tasoistaan tehtävää, tietyy.
Terv nro 3 ja ope
Siis ihan käytännössäkin eri ryhmissä.
Yksi isä sanoi kerran, että opettajan homma on mahdoton. Löytyisikö viisaampaa ihmistä kuin tuo isä?
On monenlaista putoajaa niin kuin on monenlaista edistyneempääkin.
Oliskohan tämänpäiväisissä keskusteluissa jo sadas eukko, jonka lapsi on erityislahjakas... Hohhoijaa.
Koulu on välillä mahdoton paikka. Mutta onneksi on koti.
Tarkoitatko, että hänellä on kova homma tehdä tuota vai että se on hänen tehtävänsä vai mitä tarkoitat?
Ekan luokan opettajilla on muutenkin aika kova homma (kyllä muillakin opettajilla ymmärtääkseni on).