Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

UMK 2026 OFFICIAL đŸŽ¶đŸŽ¶đŸŽ¶

Vierailija
25.08.2025 |

Kohta se huuma taas alkaa. MitÀ tiedÀmme nyt?

1. Haku UMK:hon pÀÀttyi eilen

tÀssÀ tiedot itse kisasta:

https://eurovisionworld.com/national/finland/umk-2026

2. Euroviisut pidetÀÀnkin sitten WienissÀ 16.5.2026

MillÀ mielellÀ odotatte ja kenen toivotte olevan mukana?

Iltapulu TV-opas Katso lÀhetysajat : UMK26 - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (18726)

Vierailija
18701/18726 |
14.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tĂ€ssĂ€, ettĂ€ mikĂ€ tekee biisistĂ€ loistavan. RiittÀÀkö siihen hyvĂ€ lauluÀÀni ja hyvĂ€ melodia? Ei. MielestĂ€ni sen pitÀÀ saada aikaan joku reaktio heti kun sen kuulee. EttĂ€ suu menee hymyyn tai kyyneleet nousee silmiin, tanssijalkaa alkaa vipattaa tai mikĂ€ tĂ€rkeintĂ€, sydĂ€messĂ€ jotain liikahtaa. Ja ettĂ€ sen haluaa tietyissĂ€ mielentiloissa kuunnella uudestaan ja uudestaan. 

Onko Liekinheitin sellainen. Ei. MitÀÀn erityistÀ tunnetta ei tule, enkÀ tiedÀ, missÀ tilanteessa haluaisin tÀtÀ biisiÀ kuunnella. Kökkö melodia ja vielÀ kökömmÀt sanat. Mutta toiset tykkÀÀ, minÀ en.

MĂ€ olenkin ihmetellyt, kun aina vĂ€lillĂ€ tulee vastaan nĂ€itĂ€, joille Liekinheitin ei ilmeisesti herĂ€tĂ€ mitÀÀn tunteita. Onkohan kyseessĂ€ syvĂ€jÀÀdytetyt ihmiset tai muuten vain tunteitaan tunnistamattomat? En aidosti tajua, miten hyvĂ€ melodia, laulajan tunnepitoinen ÀÀni ja upean kirkkaana soiva viulu ei herĂ€tĂ€ tunteita. Kun kuuntelin biisin perjantaiaamuna tammikuussa, olin heti ensimmĂ€isestĂ€ lauseesta koukussa. Joo, harmitti muutama kohta sanoituksissa, kertsi olisi saanut ehkĂ€ olla voimakkaampi tai oikeastaan erottuvampi, mutta tiesin heti, ettĂ€ tĂ€ssĂ€ se on, UMK:n voittaja, kun olin tĂ€ynnĂ€ erilaisia tunteita. Sama tapahtui KÀÀrijĂ€n biisissĂ€, kun sen kuulin ekaa kertaa. Ei nĂ€istĂ€ kumpikaan ollut omaan makuuni sopivia mutta niin sitĂ€ vain tiesi, ettĂ€ tĂ€ssĂ€ on jotain. Ihokarvat pystyssĂ€, hengĂ€styminen, tarve heti kertoa siskolle, ettĂ€ kuuntele ja kerro, mitĂ€ mieltĂ€ olet. 

Musiikkimakuja on erilaisia eikĂ€ kaikkien tarvitse pitÀÀkÀÀn, mutta on kĂ€sittĂ€mĂ€töntĂ€, jos biisi ei herĂ€tĂ€ mitÀÀn tunnetta. Onko niin, ettĂ€ se ei sitĂ€ oikeasti herĂ€tĂ€ vai onko kuulija vain pÀÀttĂ€nyt, ettĂ€ koska se ei sovi musiikkimakuuni, en tunne siitĂ€ mitÀÀn? Itse asiassa se, ettĂ€ ei pidĂ€ biisistĂ€, on tunne sekin. EhkĂ€ ei silloin pitĂ€isi kĂ€yttÀÀ sanoja "en tunne mitÀÀn", kun kuitenkin tunnet, ettet pidĂ€ biisistĂ€. Biisi siis herĂ€ttÀÀ tunteita, vaikka ne eivĂ€t olisikaan positiivisia. 

Se, ettĂ€ sanoin, ettĂ€ mitÀÀn erityistĂ€ tunnetta LiekinheittimestĂ€ ei tule, tarkoitti sitĂ€, ettĂ€ se on tĂ€ysin yhdentekevĂ€ minulle. En minĂ€ sitĂ€ inhoa. Se menee toisesta korvasta sisÀÀn ja toisesta ulos. 

Joku kysyi, mikÀ sen tekee, ettÀ Liekinheitin tekee vaikutuksen. No mun mielestÀ suurin tekijÀ on kyllÀ laulajan ilmaisutaito. Viulukin on hyvÀ. Mutta ilman Peten laulua se olisi tarpeeksi vaikuttava.

Mulle taas tuo niisi on nimenomaan Lindan biisi. Ilman niitĂ€ viuluosuuksia olisi aika yhdentekevĂ€. Parkkosen laulutaito ei koskaan ole vakuuttanut. No osaahan se sinĂ€nsĂ€ laulaa, mutta Suomesta löytyy monin verroin vahvempia ja parempia miesartisteja. 

NÀen tÀmÀn kanssa enemmÀn Lindan biisinÀ ja Linda & viulunsa on ikÀÀnkuin pÀÀosassa. Parkkonen osaa toki laulaa mutta joku siinÀ lauluÀÀnessÀ vÀlillÀ hÀiritsee. EhkÀ jotenkin tukkoinen ja vÀlillÀ liian nasaali.

Vierailija
18702/18726 |
14.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Limppa esiintyy tÀssÀ 2011 videossa. On oudon oloinen. PÀlyilee sÀikkynÀ. Hopeaa yllÀ.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18703/18726 |
14.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tĂ€ssĂ€, ettĂ€ mikĂ€ tekee biisistĂ€ loistavan. RiittÀÀkö siihen hyvĂ€ lauluÀÀni ja hyvĂ€ melodia? Ei. MielestĂ€ni sen pitÀÀ saada aikaan joku reaktio heti kun sen kuulee. EttĂ€ suu menee hymyyn tai kyyneleet nousee silmiin, tanssijalkaa alkaa vipattaa tai mikĂ€ tĂ€rkeintĂ€, sydĂ€messĂ€ jotain liikahtaa. Ja ettĂ€ sen haluaa tietyissĂ€ mielentiloissa kuunnella uudestaan ja uudestaan. 

Onko Liekinheitin sellainen. Ei. MitÀÀn erityistÀ tunnetta ei tule, enkÀ tiedÀ, missÀ tilanteessa haluaisin tÀtÀ biisiÀ kuunnella. Kökkö melodia ja vielÀ kökömmÀt sanat. Mutta toiset tykkÀÀ, minÀ en.

MĂ€ olenkin ihmetellyt, kun aina vĂ€lillĂ€ tulee vastaan nĂ€itĂ€, joille Liekinheitin ei ilmeisesti herĂ€tĂ€ mitÀÀn tunteita. Onkohan kyseessĂ€ syvĂ€jÀÀdytetyt ihmiset tai muuten vain tunteitaan tunnistamattomat? En aidosti tajua, miten hyvĂ€ melodia, laulajan tunnepitoinen ÀÀni ja upean kirkkaana soiva viulu ei herĂ€tĂ€ tunteita. Kun kuuntelin biisin perjantaiaamuna tammikuussa, olin heti ensimmĂ€isestĂ€ lauseesta koukussa. Joo, harmitti muutama kohta sanoituksissa, kertsi olisi saanut ehkĂ€ olla voimakkaampi tai oikeastaan erottuvampi, mutta tiesin heti, ettĂ€ tĂ€ssĂ€ se on, UMK:n voittaja, kun olin tĂ€ynnĂ€ erilaisia tunteita. Sama tapahtui KÀÀrijĂ€n biisissĂ€, kun sen kuulin ekaa kertaa. Ei nĂ€istĂ€ kumpikaan ollut omaan makuuni sopivia mutta niin sitĂ€ vain tiesi, ettĂ€ tĂ€ssĂ€ on jotain. Ihokarvat pystyssĂ€, hengĂ€styminen, tarve heti kertoa siskolle, ettĂ€ kuuntele ja kerro, mitĂ€ mieltĂ€ olet. 

Musiikkimakuja on erilaisia eikĂ€ kaikkien tarvitse pitÀÀkÀÀn, mutta on kĂ€sittĂ€mĂ€töntĂ€, jos biisi ei herĂ€tĂ€ mitÀÀn tunnetta. Onko niin, ettĂ€ se ei sitĂ€ oikeasti herĂ€tĂ€ vai onko kuulija vain pÀÀttĂ€nyt, ettĂ€ koska se ei sovi musiikkimakuuni, en tunne siitĂ€ mitÀÀn? Itse asiassa se, ettĂ€ ei pidĂ€ biisistĂ€, on tunne sekin. EhkĂ€ ei silloin pitĂ€isi kĂ€yttÀÀ sanoja "en tunne mitÀÀn", kun kuitenkin tunnet, ettet pidĂ€ biisistĂ€. Biisi siis herĂ€ttÀÀ tunteita, vaikka ne eivĂ€t olisikaan positiivisia. 

Se, ettĂ€ sanoin, ettĂ€ mitÀÀn erityistĂ€ tunnetta LiekinheittimestĂ€ ei tule, tarkoitti sitĂ€, ettĂ€ se on tĂ€ysin yhdentekevĂ€ minulle. En minĂ€ sitĂ€ inhoa. Se menee toisesta korvasta sisÀÀn ja toisesta ulos. 

Joku kysyi, mikÀ sen tekee, ettÀ Liekinheitin tekee vaikutuksen. No mun mielestÀ suurin tekijÀ on kyllÀ laulajan ilmaisutaito. Viulukin on hyvÀ. Mutta ilman Peten laulua se olisi tarpeeksi vaikuttava.

Mulle taas tuo niisi on nimenomaan Lindan biisi. Ilman niitĂ€ viuluosuuksia olisi aika yhdentekevĂ€. Parkkosen laulutaito ei koskaan ole vakuuttanut. No osaahan se sinĂ€nsĂ€ laulaa, mutta Suomesta löytyy monin verroin vahvempia ja parempia miesartisteja. 

NÀen tÀmÀn kanssa enemmÀn Lindan biisinÀ ja Linda & viulunsa on ikÀÀnkuin pÀÀosassa. Parkkonen osaa toki laulaa mutta joku siinÀ lauluÀÀnessÀ vÀlillÀ hÀiritsee. EhkÀ jotenkin tukkoinen ja vÀlillÀ liian nasaali.

Itse pidÀn Peten lauluÀÀnestÀ, upea on, joten makuasioita nÀmÀ. TÀnÀ vuonna Ruotsin Felician ÀÀni taas ÀrsyttÀÀ korviani, vaikka artisti osaa laulaakin nuotilleen, mutta aina ei laulutaitokaan riitÀ, ÀÀnessÀkin pitÀÀ olla sitÀ jotain kuulijalle, eli kaikki mielipide kun on aina kuulijasta lÀhtevÀÀ, ja ehkÀ enemmÀn vielÀ siitÀ, toimiiko melodia ja biisi kokonaisuutena, eli herÀttÀÀkö tunteita ja ajatuksia, makujakin on tsiljoonia. HyvÀ biisi saa ihmisen ajattelemaan ja tuntemaan (jotain muuta kuin vain inhoa tai ÀrsytystÀ itse biisiÀ kohtaan).

Vierailija
18704/18726 |
14.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Loorti ei löydÀ koukkua linda pete kappaleesta

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tata-mielta-mr-lordi-on-lindan-ja-p

Vierailija
18705/18726 |
14.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kworbin listan mukaan "Kohta sataa" nousi Suomen top 200 listalle sitten vuoden 2017 😅

Vierailija
18706/18726 |
14.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pidÀn Peten lauluÀÀnestÀ, upea on, joten makuasioita nÀmÀ. TÀnÀ vuonna Ruotsin Felician ÀÀni taas ÀrsyttÀÀ korviani, vaikka artisti osaa laulaakin nuotilleen, mutta aina ei laulutaitokaan riitÀ, ÀÀnessÀkin pitÀÀ olla sitÀ jotain kuulijalle, eli kaikki mielipide kun on aina kuulijasta lÀhtevÀÀ, ja ehkÀ enemmÀn vielÀ siitÀ, toimiiko melodia ja biisi kokonaisuutena, eli herÀttÀÀkö tunteita ja ajatuksia, makujakin on tsiljoonia. HyvÀ biisi saa ihmisen ajattelemaan ja tuntemaan (jotain muuta kuin vain inhoa tai ÀrsytystÀ itse biisiÀ kohtaan).

MinÀ en ymmÀrrÀ, ettÀ onko mulla joku vika korvassa, mutta eihÀn se Felicia osaa laulaa. Silloinkin kun menee nuottiin, niin se ÀÀni on niin ohut. KyllÀ sen kuulee, kun PetellÀ on vaikeita kohtia, mutta Felicialla ei oikein muuta olekaan.

Pistin merkille, kun viisukanavalla on se kooste kaikista biiseistĂ€, niin Felician klippi oli sellainen jossa se lauloi ehkĂ€ kolme lausetta 😆

Vierailija
18707/18726 |
14.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija
18708/18726 |
14.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SiinÀ ei ole sellaista liimatarrapintaa minulle. En ihan ole vielÀ löytÀnyt, ettÀ missÀ se koukku on. Mutta ei se huono ole, hÀn pohti.

Liekinheitin ei Putaansuun mielestĂ€ ole perinteinen pop-kappale. BiisissĂ€ on jotain, joka hĂ€mmentÀÀ hĂ€ntĂ€. 

Mutta koska olen yksinkertainen rovaniemelĂ€inen hevimies, niin minulla on vĂ€hĂ€n yksinkertaiset rakennuspalikat. KĂ€yttöjĂ€rjestelmĂ€ on vĂ€hĂ€n jÀÀnyt pĂ€ivittĂ€mĂ€ttĂ€, hĂ€n murjaisi.

HÀmmentÀÀ kun on enemmÀn kuin kolme nuottia?

Vierailija
18709/18726 |
14.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Norjan Rybak hehkuttaa đŸ’ȘđŸ»đŸŽ»

Osa artikkelista tÀssÀ:

"- On niin hienoa nÀhdÀ duo, joka antaa sata prosenttia itsestÀÀn lavalla, Vuoden 2009 Euroviisut Fairytale-hitillÀÀn voittanu Alexander hehkuttaa Seiskalle.

- Linda on tÀynnÀ energiaa, intohimoa ja rakkautta musiikkiin. HÀn inspiroi minua ja muita.

Liekinheitin-kappaleen Alexander sanoo olevan hÀnestÀ tulinen ja tunteikas.

- Se, ettÀ musiikki herÀttÀÀ tunteita, on tÀrkeÀ elementti etenkin tÀnÀ pÀivÀnÀ. Ettei biisi ole mitÀÀn hissimusiikkia, Alexander vertaa.

- TÀmÀ voi todella olla teidÀn vuotenne!"

https://www.seiska.fi/ulkomaat/alexander-rybak-lataa-seiskalle-suoran-m

Vierailija
18710/18726 |
14.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SiinÀ ei ole sellaista liimatarrapintaa minulle. En ihan ole vielÀ löytÀnyt, ettÀ missÀ se koukku on. Mutta ei se huono ole, hÀn pohti.

Liekinheitin ei Putaansuun mielestĂ€ ole perinteinen pop-kappale. BiisissĂ€ on jotain, joka hĂ€mmentÀÀ hĂ€ntĂ€. 

Mutta koska olen yksinkertainen rovaniemelĂ€inen hevimies, niin minulla on vĂ€hĂ€n yksinkertaiset rakennuspalikat. KĂ€yttöjĂ€rjestelmĂ€ on vĂ€hĂ€n jÀÀnyt pĂ€ivittĂ€mĂ€ttĂ€, hĂ€n murjaisi.

MIKSI jÀtit viimeisen kappaleen laittamatta:

"- Joo, ihan hyvÀnkuuloinenhan se on ja komeannÀköistÀ meininkiÀ. Ei mitÀÀn negaa sanottavaa, pÀin vastoin. HyvÀltÀ nÀyttÀÀ ja kuulostaa, hÀn heltyi."

Vierailija
18711/18726 |
14.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"- Joo, ihan hyvÀnkuuloinenhan se on ja komeannÀköistÀ meininkiÀ. Ei mitÀÀn negaa sanottavaa, pÀin vastoin. HyvÀltÀ nÀyttÀÀ ja kuulostaa, hÀn heltyi."

Se koukku on Lindan toistuva viuluriffi.

Vierailija
18712/18726 |
14.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

YllÀttÀvÀn hyviÀ osa vaikka painunut unholaan

Vierailija
18713/18726 |
14.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa

Onhan Paranoid tosin parempi.

Vierailija
18714/18726 |
14.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Peten laulu suoraan mikrofonista - eipÀ siinÀ juuri ole valittamista

Vierailija
18715/18726 |
14.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YllÀttÀvÀn hyviÀ osa vaikka painunut unholaan

Olipahan kyllĂ€ sellainen sekamelska, ettĂ€ teki tiukkaa katsoa 😅😅😅

Vierailija
18716/18726 |
14.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin vetÀÀ. Painelin tykkÀÀ nappia tĂ€ssĂ€ monet kerrat 😆 PetellĂ€ keikka tĂ€nÀÀn Tavastialla. Tuleekohan himokkaille kotorouville kuvamateriaalia

Vierailija
18717/18726 |
14.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa

Onhan Paranoid tosin parempi.

EipĂ€ ole yllĂ€ri, ettĂ€ hevarit yms. ei hehkuta. ElĂ€mĂ€ni aikana tuntemani hevarit on todella fakkiutuneita, kaikki muu kuin raskas musa on nössöÀ ja plÀÀh. Jos jollain hevarilla on jokin muunlainenkin lemppari, siitĂ€ tehdÀÀn iso numero kuinka se on vain "guilty pleasure". Itse ÀÀnestin Lordin edustajaksi, vaikka musamakuni on todella kaukana hevistĂ€ ja muusta raskaammasta musasta. ElĂ€mĂ€ssĂ€ni olen pienen maistiaisen saanut tuollaisten ihmisten maailmasta, kun kuuntelin kaikenlaisia raskaan musan klassikoita/hittejĂ€ plus punk-biisejĂ€, ihan vain musiikillisen "sivistyksen" vuoksi. Sen jĂ€lkeen kun kuuntelee tuollaista musaa, niin kaikki muu tosiaan on jonkin aikaa vĂ€hĂ€n nössöÀ ja sen sellaista. 😅

Vierailija
18718/18726 |
14.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin vetÀÀ. Painelin tykkÀÀ nappia tĂ€ssĂ€ monet kerrat 😆 PetellĂ€ keikka tĂ€nÀÀn Tavastialla. Tuleekohan himokkaille kotorouville kuvamateriaalia

NÀin ne tilastot vÀÀristyy.

Vierailija
18719/18726 |
14.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Youtubessa voi peukuttaa videota kuin yhden kerran.

Vierailija
18720/18726 |
14.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norjan Rybak hehkuttaa đŸ’ȘđŸ»đŸŽ»

Osa artikkelista tÀssÀ:

"- On niin hienoa nÀhdÀ duo, joka antaa sata prosenttia itsestÀÀn lavalla, Vuoden 2009 Euroviisut Fairytale-hitillÀÀn voittanu Alexander hehkuttaa Seiskalle.

- Linda on tÀynnÀ energiaa, intohimoa ja rakkautta musiikkiin. HÀn inspiroi minua ja muita.

Liekinheitin-kappaleen Alexander sanoo olevan hÀnestÀ tulinen ja tunteikas.

- Se, ettÀ musiikki herÀttÀÀ tunteita, on tÀrkeÀ elementti etenkin tÀnÀ pÀivÀnÀ. Ettei biisi ole mitÀÀn hissimusiikkia, Alexander vertaa.

- TÀmÀ voi todella olla teidÀn vuotenne!"

https://www.seiska.fi/ulkomaat/alexander-rybak-lataa-seiskalle-suoran-m

HyvÀ analyysi Rybakilta. Ei tosiaan ole mitÀÀn hissimusiikkia!