Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

UMK 2026 OFFICIAL đŸŽ¶đŸŽ¶đŸŽ¶

Vierailija
25.08.2025 |

Kohta se huuma taas alkaa. MitÀ tiedÀmme nyt?

1. Haku UMK:hon pÀÀttyi eilen

tÀssÀ tiedot itse kisasta:

https://eurovisionworld.com/national/finland/umk-2026

2. Euroviisut pidetÀÀnkin sitten WienissÀ 16.5.2026

MillÀ mielellÀ odotatte ja kenen toivotte olevan mukana?

Iltapulu TV-opas Katso lÀhetysajat : UMK26 - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (19120)

Vierailija
18741/19120 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ItseĂ€ni eniten nĂ€rkĂ€stÀÀ tĂ€mĂ€ systemaattinen Linda Lampeniuksen pakotus, joka alkoi jo edellisestĂ€ UMK-kilpailusta ja pÀÀttyi ItsenĂ€isyyspĂ€ivĂ€n Linnan juhlien jatkoihin, jossa Lampenius sai soittaa Finlandian ja sai ruutuaikaa YleltĂ€. 

Mieleen tulee ajatus, ettĂ€ jossain ylhÀÀllĂ€ ja korkealla on pÀÀtetty, ettĂ€ Lampeniuksella voimaannutaan seuraavaksi. 

Haluan toivoa, ettĂ€ olen vÀÀrĂ€ssĂ€. 

TÀhÀn suuntaan UMK on valitettavasti menossa. Viime vuonna Erika nostettiin ennakkosuosikiksi ja voitti. TÀnÀ vuonna se on Linda. Muut kilpailijat ovat siellÀ lÀhinnÀ tÀytteenÀ. Liekinheittimen esitykseenkin oltiin panostettu aivan eri tavalla kuin Paalasen, vaikka mukamas samat summat oli esityksiin kÀytettÀvÀnÀ. Linda ja Pete sai kalliit pyrot, Paalanen karvaörkkejÀ ja Komiat nopeasti kyhÀtyn tanssilavan. Muiden lavasteista en muista juuri mitÀÀn, joten se kertonee tarpeeksi.

Lindaa ja PeteĂ€ vastaan mulla ei ole mitÀÀn ja selkeĂ€sti paras valittiin viisuihin, mutta onhan tÀÀ nykyinen UMK epĂ€reilu ja tĂ€mĂ€ "hypekin" tuntuu niin keinotekoiselta. 

Esiintymislavasteista ja budjeteista pÀÀttÀÀ artistin tuotantoyhtiö, eikĂ€ Yle. Joten en kommenttiasi purematta niele. 

Itse olen kyllĂ€ siinĂ€ kĂ€sityksessĂ€, ettĂ€ esitysten budjetit tulevat ylen rahoista. NĂ€in ainakin Anssi Autio on kommentoinut niin vuonna 2023 kuin myös 2025 puhuessaan esiintyjien kustannuksista. NiitĂ€ ei avata eikĂ€ kerrota myöskÀÀn, mikĂ€ on UMK:n kokonaisbudjetti mutta Ylen rahoista ne kaikki laskutetaan. 

Vierailija
18742/19120 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

YleX noista epĂ€tasaisista esiintymisbudjeteista puhui heti UMK:N jĂ€lkeisenĂ€ maanantaina ja siinĂ€ ainakin juontajat olivat siinĂ€ kĂ€sityksessĂ€, ettĂ€ esiintyjien lavasteet tulevat Ylen rahoista. Luulisi, ettĂ€ Ylen juontajilla olisi asiasta jotain tietoa. 

Toki lavasteet, tanssijat, pyrot yms. eivĂ€t ole mikÀÀn automaatio ja jos artisti ei Ă€lyĂ€ pyytÀÀ tai osaa ehdottaa mitÀÀn, voi olla, ettĂ€ ei sitten saakaan juuri mitÀÀn. Olen ymmĂ€rtĂ€nyt, ettĂ€ artistit saavat itse ehdotella ja niitĂ€ toteutetaan yllĂ€ttĂ€vĂ€n paljon. NĂ€in ainakin Windows95man sanoi haastttelussa, ettĂ€ pitÀÀ alkaa varoa, mitĂ€ pyytÀÀ, kun se kaikki sitten toimitetaan heti. Tuolloin ei Ylen leikkauksia oltu vielĂ€ toteutettu. 

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18743/19120 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ensin tuo lampenius tyrkytys alkoi nÀillÀ jutuilla

Vierailija
18744/19120 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin tuo lampenius tyrkytys alkoi nÀillÀ jutuilla

https://www.is.fi/viihde/art-2000011849998.html

Vierailija
18745/19120 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Me veronmaksajat maksamme

Vierailija
18746/19120 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ItseĂ€ni eniten nĂ€rkĂ€stÀÀ tĂ€mĂ€ systemaattinen Linda Lampeniuksen pakotus, joka alkoi jo edellisestĂ€ UMK-kilpailusta ja pÀÀttyi ItsenĂ€isyyspĂ€ivĂ€n Linnan juhlien jatkoihin, jossa Lampenius sai soittaa Finlandian ja sai ruutuaikaa YleltĂ€. 

Mieleen tulee ajatus, ettĂ€ jossain ylhÀÀllĂ€ ja korkealla on pÀÀtetty, ettĂ€ Lampeniuksella voimaannutaan seuraavaksi. 

Haluan toivoa, ettĂ€ olen vÀÀrĂ€ssĂ€. 

TÀhÀn suuntaan UMK on valitettavasti menossa. Viime vuonna Erika nostettiin ennakkosuosikiksi ja voitti. TÀnÀ vuonna se on Linda. Muut kilpailijat ovat siellÀ lÀhinnÀ tÀytteenÀ. Liekinheittimen esitykseenkin oltiin panostettu aivan eri tavalla kuin Paalasen, vaikka mukamas samat summat oli esityksiin kÀytettÀvÀnÀ. Linda ja Pete sai kalliit pyrot, Paalanen karvaörkkejÀ ja Komiat nopeasti kyhÀtyn tanssilavan. Muiden lavasteista en muista juuri mitÀÀn, joten se kertonee tarpeeksi.

Lindaa ja PeteĂ€ vastaan mulla ei ole mitÀÀn ja selkeĂ€sti paras valittiin viisuihin, mutta onhan tÀÀ nykyinen UMK epĂ€reilu ja tĂ€mĂ€ "hypekin" tuntuu niin keinotekoiselta. 

Esiintymislavasteista ja budjeteista pÀÀttÀÀ artistin tuotantoyhtiö, eikĂ€ Yle. Joten en kommenttiasi purematta niele. 

Itse olen kyllĂ€ siinĂ€ kĂ€sityksessĂ€, ettĂ€ esitysten budjetit tulevat ylen rahoista. NĂ€in ainakin Anssi Autio on kommentoinut niin vuonna 2023 kuin myös 2025 puhuessaan esiintyjien kustannuksista. NiitĂ€ ei avata eikĂ€ kerrota myöskÀÀn, mikĂ€ on UMK:n kokonaisbudjetti mutta Ylen rahoista ne kaikki laskutetaan. 

Kyse on euroviisubudjeteista mihin Yle osallistuu, ei UMK:n kilpailun budjeteista. 

Vierailija
18747/19120 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon ettÀ ranska voittaa.niillÀ oopperalaulaja ja biisikin parempi kuin suomella.Ja ranska on voittanut viimeksi melkein 50 vuotta sitten. Lintu ja lapsi kappaleella. Ihan hyvÀ jos ranska voittaa.

MÀ uskon Italian voittoon! Ihana biisi kyllÀ. Ei jÀisi harmittamaan hÀviö Italialle tai Tanskalle.

Vierailija
18748/19120 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YleX noista epĂ€tasaisista esiintymisbudjeteista puhui heti UMK:N jĂ€lkeisenĂ€ maanantaina ja siinĂ€ ainakin juontajat olivat siinĂ€ kĂ€sityksessĂ€, ettĂ€ esiintyjien lavasteet tulevat Ylen rahoista. Luulisi, ettĂ€ Ylen juontajilla olisi asiasta jotain tietoa. 

Toki lavasteet, tanssijat, pyrot yms. eivĂ€t ole mikÀÀn automaatio ja jos artisti ei Ă€lyĂ€ pyytÀÀ tai osaa ehdottaa mitÀÀn, voi olla, ettĂ€ ei sitten saakaan juuri mitÀÀn. Olen ymmĂ€rtĂ€nyt, ettĂ€ artistit saavat itse ehdotella ja niitĂ€ toteutetaan yllĂ€ttĂ€vĂ€n paljon. NĂ€in ainakin Windows95man sanoi haastttelussa, ettĂ€ pitÀÀ alkaa varoa, mitĂ€ pyytÀÀ, kun se kaikki sitten toimitetaan heti. Tuolloin ei Ylen leikkauksia oltu vielĂ€ toteutettu. 

Lindan ja Peten biisi on tehty Euroviisuihin. HeillĂ€ on ollut kaikista isoin joukko ammattilaisia työstĂ€mĂ€ssĂ€ biisiĂ€, markkinoimassa ja toteuttamassa esitystĂ€. Ja budjetista vastaa kyllĂ€ ihan Yle. Muistan millainen raivo tÀÀllĂ€ oli KÀÀrijĂ€vuotena Loreenin kappaleesta ja ruotsalaisesta viisukoneistosta. Nyt meidĂ€n omissa kisoissa nĂ€htĂ€vissĂ€ samoja elementtejĂ€. NythĂ€n UMK haluaa hieman hajurakoa viisuihin ja mainostaa olevansa enemmĂ€nkin uuden musiikin kilpailu johon sitten otetaan sellaista musiikkia, mikĂ€ myy eniten. Paalanenkin pÀÀsi mukaan vasta Takatukalla, koska muu tuotanto ei ollut tarpeeksi radiohittiĂ€. 

Vierailija
18749/19120 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lindan ja Peten biisi on tehty Euroviisuihin. HeillĂ€ on ollut kaikista isoin joukko ammattilaisia työstĂ€mĂ€ssĂ€ biisiĂ€, markkinoimassa ja toteuttamassa esitystĂ€. Ja budjetista vastaa kyllĂ€ ihan Yle. Muistan millainen raivo tÀÀllĂ€ oli KÀÀrijĂ€vuotena Loreenin kappaleesta ja ruotsalaisesta viisukoneistosta. Nyt meidĂ€n omissa kisoissa nĂ€htĂ€vissĂ€ samoja elementtejĂ€. NythĂ€n UMK haluaa hieman hajurakoa viisuihin ja mainostaa olevansa enemmĂ€nkin uuden musiikin kilpailu johon sitten otetaan sellaista musiikkia, mikĂ€ myy eniten. Paalanenkin pÀÀsi mukaan vasta Takatukalla, koska muu tuotanto ei ollut tarpeeksi radiohittiĂ€. 

Kuinka on mahdollista, ettĂ€ Yle tiesi Suomen euroviisuedustajan jo vuotta aikaisemmin, vai oliko kyse sittekin tietoisesta brĂ€ndin rakentamisesta? 

Vierailija
18750/19120 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loorti ei löydÀ koukkua linda pete kappaleesta

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tata-mielta-mr-lordi-on-lindan-ja-p

-Mutta koska olen yksinkertainen rovaniemelÀinen hevimies, niin minulla on vÀhÀn yksinkertaiset rakennuspalikat. KÀyttöjÀrjestelmÀ on vÀhÀn jÀÀnyt pÀivittÀmÀttÀ, hÀn murjaisi.

- Joo, ihan hyvĂ€nkuuloinenhan se on ja komeannĂ€köistĂ€ meininkiĂ€. Ei mitÀÀn negaa sanottavaa, pĂ€in vastoin. HyvĂ€ltĂ€ nĂ€yttÀÀ ja kuulostaa, hĂ€n heltyi.

Vierailija
18751/19120 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka on mahdollista, ettĂ€ Yle tiesi Suomen euroviisuedustajan jo vuotta aikaisemmin, vai oliko kyse sittekin tietoisesta brĂ€ndin rakentamisesta? 

No ei tietenkÀÀn tiennyt, mutta kuten sanoit, brĂ€ndiĂ€ on jo rakennettu pitkÀÀn. Aivan eri tavalla saatu kappaletta markkinoitua massoille jo ennen kuin se julkaistiin. Onhan se kilpailuasetelma silloin epĂ€reilu. Nyt saatu kisaan vielĂ€ juryt mukaan, ettei typerĂ€ kansa ÀÀnestele mitÀÀn Windowsmania enÀÀ uudelleen. 

Vierailija
18752/19120 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoin Euroviisujen avaus koskaan.

Vierailija
18753/19120 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

TÀmÀn laulu ja euroviisu biisin viulu vastaan pete ja linta

Vierailija
18754/19120 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja euroviisujen voittobiisi on tĂ€mĂ€ 👌

Vierailija
18755/19120 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja euroviisujen voittobiisi on tĂ€mĂ€ 👌

Tunnetta dramatiikkaa

Vierailija
18756/19120 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olen yrittĂ€nyt oppia tykkÀÀmÀÀn auomen viisusta. Kuunnellut vĂ€kipajolla, mutta ei, ei kosketa kiimalaulut, kuten ei viime vuonna ich kommet. Seurastaan Ă€rsyttÀÀ. 

Voiko vitutukseen kuolla? 

Vierailija
18757/19120 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon ettÀ ranska voittaa.niillÀ oopperalaulaja ja biisikin parempi kuin suomella.Ja ranska on voittanut viimeksi melkein 50 vuotta sitten. Lintu ja lapsi kappaleella. Ihan hyvÀ jos ranska voittaa.

Ranskan tĂ€mĂ€n vuoden biisi on sillisalaatti. Ei oopperalla aina voiteta.  On Ranskalta ennenkin nĂ€itĂ€ oopperalaulajia tullut, esim. Amaury Vassili jonka povattiin voittavan Euroviisut mutta ei voittanut. 

Myös Italian Il Volon Grande Amore hĂ€visi Ruotsille vaikka oli yleisön suosikki, kun juryt suosivat Ruotsin MĂ„nsia enemmĂ€n. 

Vierailija
18758/19120 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Liekinheitin hype tuntuu pakotukselta ihan senkin takia, ettÀ tÀÀltÀkin ilmiannetaan ja poistellaan kaikki kommentit, jotka vÀhÀnkÀÀn kritisoivat kappaletta. Sama meininki Jodelissa. Viisukuppilassa keskustelu vapaampaa, mutta sinne on pesiytynyt uuden polven viisufaneja jotka eivÀt oikein osaa ja jaksa perustella sitÀ, miksi biisistÀ tykkÀÀvÀt ja mitkÀ maat voisivat olla ne potentiaaliset uhat meidÀn viisuvoitolle. Vaikea saada kunnon keskustelua aikaiseksi.

Vierailija
18759/19120 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Tuleeko ranskasta oh so quiet mieleen? 

Vierailija
18760/19120 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

No mikÀ se voittobiisi on? Linkit kehiin oma suosikki