UMK 2026 OFFICIAL đ¶đ¶đ¶
Kohta se huuma taas alkaa. MitÀ tiedÀmme nyt?
1. Haku UMK:hon pÀÀttyi eilen
tÀssÀ tiedot itse kisasta:
https://eurovisionworld.com/national/finland/umk-2026
2. Euroviisut pidetÀÀnkin sitten WienissÀ 16.5.2026
MillÀ mielellÀ odotatte ja kenen toivotte olevan mukana?
Katso lÀhetysajat : UMK26 - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (19120)
YleX noista epÀtasaisista esiintymisbudjeteista puhui heti UMK:N jÀlkeisenÀ maanantaina ja siinÀ ainakin juontajat olivat siinÀ kÀsityksessÀ, ettÀ esiintyjien lavasteet tulevat Ylen rahoista. Luulisi, ettÀ Ylen juontajilla olisi asiasta jotain tietoa.
Toki lavasteet, tanssijat, pyrot yms. eivÀt ole mikÀÀn automaatio ja jos artisti ei ÀlyÀ pyytÀÀ tai osaa ehdottaa mitÀÀn, voi olla, ettÀ ei sitten saakaan juuri mitÀÀn. Olen ymmÀrtÀnyt, ettÀ artistit saavat itse ehdotella ja niitÀ toteutetaan yllÀttÀvÀn paljon. NÀin ainakin Windows95man sanoi haastttelussa, ettÀ pitÀÀ alkaa varoa, mitÀ pyytÀÀ, kun se kaikki sitten toimitetaan heti. Tuolloin ei Ylen leikkauksia oltu vielÀ toteutettu.
Ensin tuo lampenius tyrkytys alkoi nÀillÀ jutuilla
Vierailija kirjoitti:
Ensin tuo lampenius tyrkytys alkoi nÀillÀ jutuilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ItseÀni eniten nÀrkÀstÀÀ tÀmÀ systemaattinen Linda Lampeniuksen pakotus, joka alkoi jo edellisestÀ UMK-kilpailusta ja pÀÀttyi ItsenÀisyyspÀivÀn Linnan juhlien jatkoihin, jossa Lampenius sai soittaa Finlandian ja sai ruutuaikaa YleltÀ.
Mieleen tulee ajatus, ettÀ jossain ylhÀÀllÀ ja korkealla on pÀÀtetty, ettÀ Lampeniuksella voimaannutaan seuraavaksi.
Haluan toivoa, ettÀ olen vÀÀrÀssÀ.
TÀhÀn suuntaan UMK on valitettavasti menossa. Viime vuonna Erika nostettiin ennakkosuosikiksi ja voitti. TÀnÀ vuonna se on Linda. Muut kilpailijat ovat siellÀ lÀhinnÀ tÀytteenÀ. Liekinheittimen esitykseenkin oltiin panostettu aivan eri tavalla kuin Paalasen, vaikka mukamas samat summat oli esityksiin kÀytettÀvÀnÀ. Linda ja Pete sai kalliit pyrot, Paalanen karvaörkkejÀ ja Komiat nopeasti kyhÀtyn tanssilavan. Muiden lavasteista en muista juuri mitÀÀn, joten se kertonee tarpeeksi.
Lindaa ja PeteÀ vastaan mulla ei ole mitÀÀn ja selkeÀsti paras valittiin viisuihin, mutta onhan tÀÀ nykyinen UMK epÀreilu ja tÀmÀ "hypekin" tuntuu niin keinotekoiselta.
Esiintymislavasteista ja budjeteista pÀÀttÀÀ artistin tuotantoyhtiö, eikÀ Yle. Joten en kommenttiasi purematta niele.
Itse olen kyllÀ siinÀ kÀsityksessÀ, ettÀ esitysten budjetit tulevat ylen rahoista. NÀin ainakin Anssi Autio on kommentoinut niin vuonna 2023 kuin myös 2025 puhuessaan esiintyjien kustannuksista. NiitÀ ei avata eikÀ kerrota myöskÀÀn, mikÀ on UMK:n kokonaisbudjetti mutta Ylen rahoista ne kaikki laskutetaan.
Kyse on euroviisubudjeteista mihin Yle osallistuu, ei UMK:n kilpailun budjeteista.
Vierailija kirjoitti:
Uskon ettÀ ranska voittaa.niillÀ oopperalaulaja ja biisikin parempi kuin suomella.Ja ranska on voittanut viimeksi melkein 50 vuotta sitten. Lintu ja lapsi kappaleella. Ihan hyvÀ jos ranska voittaa.
MÀ uskon Italian voittoon! Ihana biisi kyllÀ. Ei jÀisi harmittamaan hÀviö Italialle tai Tanskalle.
Vierailija kirjoitti:
YleX noista epÀtasaisista esiintymisbudjeteista puhui heti UMK:N jÀlkeisenÀ maanantaina ja siinÀ ainakin juontajat olivat siinÀ kÀsityksessÀ, ettÀ esiintyjien lavasteet tulevat Ylen rahoista. Luulisi, ettÀ Ylen juontajilla olisi asiasta jotain tietoa.
Toki lavasteet, tanssijat, pyrot yms. eivÀt ole mikÀÀn automaatio ja jos artisti ei ÀlyÀ pyytÀÀ tai osaa ehdottaa mitÀÀn, voi olla, ettÀ ei sitten saakaan juuri mitÀÀn. Olen ymmÀrtÀnyt, ettÀ artistit saavat itse ehdotella ja niitÀ toteutetaan yllÀttÀvÀn paljon. NÀin ainakin Windows95man sanoi haastttelussa, ettÀ pitÀÀ alkaa varoa, mitÀ pyytÀÀ, kun se kaikki sitten toimitetaan heti. Tuolloin ei Ylen leikkauksia oltu vielÀ toteutettu.
Lindan ja Peten biisi on tehty Euroviisuihin. HeillÀ on ollut kaikista isoin joukko ammattilaisia työstÀmÀssÀ biisiÀ, markkinoimassa ja toteuttamassa esitystÀ. Ja budjetista vastaa kyllÀ ihan Yle. Muistan millainen raivo tÀÀllÀ oli KÀÀrijÀvuotena Loreenin kappaleesta ja ruotsalaisesta viisukoneistosta. Nyt meidÀn omissa kisoissa nÀhtÀvissÀ samoja elementtejÀ. NythÀn UMK haluaa hieman hajurakoa viisuihin ja mainostaa olevansa enemmÀnkin uuden musiikin kilpailu johon sitten otetaan sellaista musiikkia, mikÀ myy eniten. Paalanenkin pÀÀsi mukaan vasta Takatukalla, koska muu tuotanto ei ollut tarpeeksi radiohittiÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lindan ja Peten biisi on tehty Euroviisuihin. HeillÀ on ollut kaikista isoin joukko ammattilaisia työstÀmÀssÀ biisiÀ, markkinoimassa ja toteuttamassa esitystÀ. Ja budjetista vastaa kyllÀ ihan Yle. Muistan millainen raivo tÀÀllÀ oli KÀÀrijÀvuotena Loreenin kappaleesta ja ruotsalaisesta viisukoneistosta. Nyt meidÀn omissa kisoissa nÀhtÀvissÀ samoja elementtejÀ. NythÀn UMK haluaa hieman hajurakoa viisuihin ja mainostaa olevansa enemmÀnkin uuden musiikin kilpailu johon sitten otetaan sellaista musiikkia, mikÀ myy eniten. Paalanenkin pÀÀsi mukaan vasta Takatukalla, koska muu tuotanto ei ollut tarpeeksi radiohittiÀ.
Kuinka on mahdollista, ettÀ Yle tiesi Suomen euroviisuedustajan jo vuotta aikaisemmin, vai oliko kyse sittekin tietoisesta brÀndin rakentamisesta?
Vierailija kirjoitti:
Loorti ei löydÀ koukkua linda pete kappaleesta
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tata-mielta-mr-lordi-on-lindan-ja-pâŠ
-Mutta koska olen yksinkertainen rovaniemelÀinen hevimies, niin minulla on vÀhÀn yksinkertaiset rakennuspalikat. KÀyttöjÀrjestelmÀ on vÀhÀn jÀÀnyt pÀivittÀmÀttÀ, hÀn murjaisi.
- Joo, ihan hyvÀnkuuloinenhan se on ja komeannÀköistÀ meininkiÀ. Ei mitÀÀn negaa sanottavaa, pÀin vastoin. HyvÀltÀ nÀyttÀÀ ja kuulostaa, hÀn heltyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka on mahdollista, ettÀ Yle tiesi Suomen euroviisuedustajan jo vuotta aikaisemmin, vai oliko kyse sittekin tietoisesta brÀndin rakentamisesta?
No ei tietenkÀÀn tiennyt, mutta kuten sanoit, brÀndiÀ on jo rakennettu pitkÀÀn. Aivan eri tavalla saatu kappaletta markkinoitua massoille jo ennen kuin se julkaistiin. Onhan se kilpailuasetelma silloin epÀreilu. Nyt saatu kisaan vielÀ juryt mukaan, ettei typerÀ kansa ÀÀnestele mitÀÀn Windowsmania enÀÀ uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Hienoin Euroviisujen avaus koskaan.
TÀmÀn laulu ja euroviisu biisin viulu vastaan pete ja linta
Vierailija kirjoitti:
Ja euroviisujen voittobiisi on tĂ€mĂ€ đ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja euroviisujen voittobiisi on tĂ€mĂ€ đ
Tunnetta dramatiikkaa
Olen yrittÀnyt oppia tykkÀÀmÀÀn auomen viisusta. Kuunnellut vÀkipajolla, mutta ei, ei kosketa kiimalaulut, kuten ei viime vuonna ich kommet. Seurastaan ÀrsyttÀÀ.
Voiko vitutukseen kuolla?
Vierailija kirjoitti:
Uskon ettÀ ranska voittaa.niillÀ oopperalaulaja ja biisikin parempi kuin suomella.Ja ranska on voittanut viimeksi melkein 50 vuotta sitten. Lintu ja lapsi kappaleella. Ihan hyvÀ jos ranska voittaa.
Ranskan tÀmÀn vuoden biisi on sillisalaatti. Ei oopperalla aina voiteta. On Ranskalta ennenkin nÀitÀ oopperalaulajia tullut, esim. Amaury Vassili jonka povattiin voittavan Euroviisut mutta ei voittanut.
Myös Italian Il Volon Grande Amore hÀvisi Ruotsille vaikka oli yleisön suosikki, kun juryt suosivat Ruotsin MÄnsia enemmÀn.
Liekinheitin hype tuntuu pakotukselta ihan senkin takia, ettÀ tÀÀltÀkin ilmiannetaan ja poistellaan kaikki kommentit, jotka vÀhÀnkÀÀn kritisoivat kappaletta. Sama meininki Jodelissa. Viisukuppilassa keskustelu vapaampaa, mutta sinne on pesiytynyt uuden polven viisufaneja jotka eivÀt oikein osaa ja jaksa perustella sitÀ, miksi biisistÀ tykkÀÀvÀt ja mitkÀ maat voisivat olla ne potentiaaliset uhat meidÀn viisuvoitolle. Vaikea saada kunnon keskustelua aikaiseksi.
Tuleeko ranskasta oh so quiet mieleen?
No mikÀ se voittobiisi on? Linkit kehiin oma suosikki
Itse olen kyllÀ siinÀ kÀsityksessÀ, ettÀ esitysten budjetit tulevat ylen rahoista. NÀin ainakin Anssi Autio on kommentoinut niin vuonna 2023 kuin myös 2025 puhuessaan esiintyjien kustannuksista. NiitÀ ei avata eikÀ kerrota myöskÀÀn, mikÀ on UMK:n kokonaisbudjetti mutta Ylen rahoista ne kaikki laskutetaan.