Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

UMK 2026 OFFICIAL đŸŽ¶đŸŽ¶đŸŽ¶

Vierailija
25.08.2025 |

Kohta se huuma taas alkaa. MitÀ tiedÀmme nyt?

1. Haku UMK:hon pÀÀttyi eilen

tÀssÀ tiedot itse kisasta:

https://eurovisionworld.com/national/finland/umk-2026

2. Euroviisut pidetÀÀnkin sitten WienissÀ 16.5.2026

MillÀ mielellÀ odotatte ja kenen toivotte olevan mukana?

Iltapulu TV-opas Katso lÀhetysajat : UMK26 - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (19157)

Vierailija
18721/19157 |
14.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peten laulu suoraan mikrofonista - eipÀ siinÀ juuri ole valittamista

HyvĂ€ Pete đŸ”„

Vierailija
18722/19157 |
14.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loorti ei löydÀ koukkua linda pete kappaleesta

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tata-mielta-mr-lordi-on-lindan-ja-p

SiinÀ ei ole sellaista liimatarrapintaa minulle. En ihan ole vielÀ löytÀnyt, ettÀ missÀ se koukku on. Mutta ei se huono ole, hÀn pohti.

Liekinheitin ei Putaansuun mielestĂ€ ole perinteinen pop-kappale. BiisissĂ€ on jotain, joka hĂ€mmentÀÀ hĂ€ntĂ€. 

Mutta koska olen yksinkertainen rovaniemelĂ€inen hevimies, niin minulla on vĂ€hĂ€n yksinkertaiset rakennuspalikat. KĂ€yttöjĂ€rjestelmĂ€ on vĂ€hĂ€n jÀÀnyt pĂ€ivittĂ€mĂ€ttĂ€, hĂ€n murjaisi.

MIKSI jÀtit viimeisen kappaleen laittamatta:

"- Joo, ihan hyvÀnkuuloinenhan se on ja komeannÀköistÀ meininkiÀ. Ei mitÀÀn negaa sanottavaa, pÀin vastoin. HyvÀltÀ nÀyttÀÀ ja kuulostaa, hÀn heltyi."

Se koukku on Lindan toistuva viuluriffi.

Mua ainakin jo lĂ€hinnĂ€ piip piip piip kun se sama viulisoolo alkaa kolmatta kertaa vonkua, ja vielĂ€ siinĂ€ hetkeĂ€ ennen loppua, jonka nimenomaan kuuluisi olla vokalistin momentum, mutta ei, viulu soi. Muut vokalistit vetÀÀ siinĂ€ kohtaa palkeet auki. No, Peten momentum on sitten kait se loppu ulvaisu, mutta siinĂ€kin soitin on liian hallitseva vokaalin verrattuna. 

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18723/19157 |
14.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija
18724/19157 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SiinÀ ei ole sellaista liimatarrapintaa minulle. En ihan ole vielÀ löytÀnyt, ettÀ missÀ se koukku on. Mutta ei se huono ole, hÀn pohti.

Liekinheitin ei Putaansuun mielestĂ€ ole perinteinen pop-kappale. BiisissĂ€ on jotain, joka hĂ€mmentÀÀ hĂ€ntĂ€. 

Mutta koska olen yksinkertainen rovaniemelĂ€inen hevimies, niin minulla on vĂ€hĂ€n yksinkertaiset rakennuspalikat. KĂ€yttöjĂ€rjestelmĂ€ on vĂ€hĂ€n jÀÀnyt pĂ€ivittĂ€mĂ€ttĂ€, hĂ€n murjaisi.

"- Joo, ihan hyvÀnkuuloinenhan se on ja komeannÀköistÀ meininkiÀ. Ei mitÀÀn negaa sanottavaa, pÀin vastoin. HyvÀltÀ nÀyttÀÀ ja kuulostaa, hÀn heltyi."

Mua ainakin jo lĂ€hinnĂ€ piip piip piip kun se sama viulisoolo alkaa kolmatta kertaa vonkua, ja vielĂ€ siinĂ€ hetkeĂ€ ennen loppua, jonka nimenomaan kuuluisi olla vokalistin momentum, mutta ei, viulu soi. Muut vokalistit vetÀÀ siinĂ€ kohtaa palkeet auki. No, Peten momentum on sitten kait se loppu ulvaisu, mutta siinĂ€kin soitin on liian hallitseva vokaalin verrattuna. 

Kyse on Lindan biisistÀ, joten tottakai viulu on merkittÀvÀssÀ osassa. Harva tuntuu tajuavan sitÀkÀÀn, ettÀ kyse on duetosta, jossa toinen artisti ilmaisee itseÀÀn laulaen ja toinen juurikin sillÀ viululla.

Vierailija
18725/19157 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on Lindan biisistÀ, joten tottakai viulu on merkittÀvÀssÀ osassa. Harva tuntuu tajuavan sitÀkÀÀn, ettÀ kyse on duetosta, jossa toinen artisti ilmaisee itseÀÀn laulaen ja toinen juurikin sillÀ viululla.

TĂ€mĂ€hĂ€n on tĂ€ysin Lindan biisi. Koko idea on hĂ€neltĂ€ ja hĂ€nen tiimiltÀÀn lĂ€htöisin. Plus ettĂ€ Linda on kirjoittanut itse  kaikki noi viuluosuudet. Parkkonen on sitten vaan valittu mukaan. HyvĂ€ Lindan haastattelu Ruotsin tv:ssĂ€ joitakin pĂ€iviĂ€ sitten valaisee hyvin taustoja, löytyy youtubesta. 

Vierailija
18726/19157 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

No eihĂ€n Linda viisuihin muuten olisi pÀÀssytkÀÀn, kun se ei ole mikÀÀn soitin kisa. EnkĂ€ mĂ€ sille mitÀÀn voi, jos mua hĂ€iritsee sen viulun dominointi varsinkin kun kova ja kylmĂ€ industrial soundi vai mikĂ€ nyt onkaan. Koko biisi ja sen selittely tökki alusta alkaen enkĂ€ ole kertaakaan saanut kuunneltua sitĂ€ loppuun ja huomatkaa, en silti vĂ€itĂ€ etteikö voi viisuja voittaa, voi hyvinkin voittaa, en vaan ymmĂ€rrĂ€ miksi piip piip piip siitĂ€ niin paljon tykĂ€tÀÀn, okei? 

Vierailija
18727/19157 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa

Onhan Paranoid tosin parempi.

EipĂ€ ole yllĂ€ri, ettĂ€ hevarit yms. ei hehkuta. ElĂ€mĂ€ni aikana tuntemani hevarit on todella fakkiutuneita, kaikki muu kuin raskas musa on nössöÀ ja plÀÀh. Jos jollain hevarilla on jokin muunlainenkin lemppari, siitĂ€ tehdÀÀn iso numero kuinka se on vain "guilty pleasure". Itse ÀÀnestin Lordin edustajaksi, vaikka musamakuni on todella kaukana hevistĂ€ ja muusta raskaammasta musasta. ElĂ€mĂ€ssĂ€ni olen pienen maistiaisen saanut tuollaisten ihmisten maailmasta, kun kuuntelin kaikenlaisia raskaan musan klassikoita/hittejĂ€ plus punk-biisejĂ€, ihan vain musiikillisen "sivistyksen" vuoksi. Sen jĂ€lkeen kun kuuntelee tuollaista musaa, niin kaikki muu tosiaan on jonkin aikaa vĂ€hĂ€n nössöÀ ja sen sellaista. 😅

99,9% heviÀijistÀ valitsee karaokessa Paranoidin sijaan guilty pleasurensa eli Backstreet Boysin I Want It That Way-kipaleen ;D

-winner-

Vierailija
18728/19157 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihĂ€n Linda viisuihin muuten olisi pÀÀssytkÀÀn, kun se ei ole mikÀÀn soitin kisa. EnkĂ€ mĂ€ sille mitÀÀn voi, jos mua hĂ€iritsee sen viulun dominointi varsinkin kun kova ja kylmĂ€ industrial soundi vai mikĂ€ nyt onkaan. Koko biisi ja sen selittely tökki alusta alkaen enkĂ€ ole kertaakaan saanut kuunneltua sitĂ€ loppuun ja huomatkaa, en silti vĂ€itĂ€ etteikö voi viisuja voittaa, voi hyvinkin voittaa, en vaan ymmĂ€rrĂ€ miksi piip piip piip siitĂ€ niin paljon tykĂ€tÀÀn, okei? 

No miten voit arvioida, jos et kuuntele loppuun edes, on hiukan nolla-arvio sitten.

Vierailija
18729/19157 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten voit arvioida, jos et kuuntele loppuun edes, on hiukan nolla-arvio sitten.

No ehkĂ€ siitĂ€, ettĂ€ voitti umkn ja oddseissa ykkösenĂ€, muiden kirjoittamat kehut? 

Vierailija
18730/19157 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Uskon ettÀ ranska voittaa.niillÀ oopperalaulaja ja biisikin parempi kuin suomella.Ja ranska on voittanut viimeksi melkein 50 vuotta sitten. Lintu ja lapsi kappaleella. Ihan hyvÀ jos ranska voittaa.

Vierailija
18731/19157 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon ettÀ ranska voittaa.niillÀ oopperalaulaja ja biisikin parempi kuin suomella.Ja ranska on voittanut viimeksi melkein 50 vuotta sitten. Lintu ja lapsi kappaleella. Ihan hyvÀ jos ranska voittaa.

Saisi voittaa minunkin puolesta, mutta ÀÀnestÀÀkö suuri yleisö tuota kappaletta.... ? Löytyykö Euroopasta tarpeeksi Ranskasta/ranskankielisestĂ€ musiikista tykkÀÀjiĂ€, varsinkin kun biisi ei ole mikÀÀn tavismakuun menevĂ€ simppeli teknojumputus. EhkĂ€ oopperavivahteet  uppoaa joihinkin italialaisiin. PelkĂ€stÀÀn tuomariÀÀnillĂ€ ei voiteta. 

Vierailija
18732/19157 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olen ihan kyllĂ€stynyt. Aina UMK-finaaliin asti on hauskaa mutta kaikki lĂ€ssĂ€htÀÀ sen jĂ€lkeen. Viisuihin on niin pitkĂ€ aika enkĂ€ viitsi niitĂ€ kumminkaan katsoa. MitÀÀn viisuedustajan "matkaa" en seuraa. KÀÀrijĂ€n seurasin mutta se olikin poikkeus. Toivottavasti tÀÀ Kahvinkeitin ei voita. Ei ole rahaa eikĂ€ turvaa. Joku muu hyvĂ€ sijoitus tervetullut. 

Vierailija
18733/19157 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin voittaa, mutta Ranskan laulaja on tehnyt hauskan tanssivideon Fertosta. Miksi muuten LiekinheittimestÀ ei tehdÀ tÀllaisia videoita, mutta Kreikan ja Italian lauluista sitÀkin enemmÀn?

Vierailija
18734/19157 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan kyllĂ€stynyt. Aina UMK-finaaliin asti on hauskaa mutta kaikki lĂ€ssĂ€htÀÀ sen jĂ€lkeen. Viisuihin on niin pitkĂ€ aika enkĂ€ viitsi niitĂ€ kumminkaan katsoa. MitÀÀn viisuedustajan "matkaa" en seuraa. KÀÀrijĂ€n seurasin mutta se olikin poikkeus. Toivottavasti tÀÀ Kahvinkeitin ei voita. Ei ole rahaa eikĂ€ turvaa. Joku muu hyvĂ€ sijoitus tervetullut. 

KÀÀrijÀn matkaa seurattiin mm instan avulla ja jotenkin vauvapalstan avulla löytyi aina joku livestriimaaja ja saatiin seurata livenÀ KÀrtsÀn esityksiÀ!

Vierailija
18735/19157 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

HirveĂ€t summat kĂ€ytetÀÀn rahaa ja ei menesty kumminkaan 

Vierailija
18736/19157 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

ItseĂ€ni eniten nĂ€rkĂ€stÀÀ tĂ€mĂ€ systemaattinen Linda Lampeniuksen pakotus, joka alkoi jo edellisestĂ€ UMK-kilpailusta ja pÀÀttyi ItsenĂ€isyyspĂ€ivĂ€n Linnan juhlien jatkoihin, jossa Lampenius sai soittaa Finlandian ja sai ruutuaikaa YleltĂ€. 

Mieleen tulee ajatus, ettĂ€ jossain ylhÀÀllĂ€ ja korkealla on pÀÀtetty, ettĂ€ Lampeniuksella voimaannutaan seuraavaksi. 

Haluan toivoa, ettĂ€ olen vÀÀrĂ€ssĂ€. 

Vierailija
18737/19157 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Saiko se Sinikka Monte levytyssopimusta? 

Vierailija
18738/19157 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ItseĂ€ni eniten nĂ€rkĂ€stÀÀ tĂ€mĂ€ systemaattinen Linda Lampeniuksen pakotus, joka alkoi jo edellisestĂ€ UMK-kilpailusta ja pÀÀttyi ItsenĂ€isyyspĂ€ivĂ€n Linnan juhlien jatkoihin, jossa Lampenius sai soittaa Finlandian ja sai ruutuaikaa YleltĂ€. 

Mieleen tulee ajatus, ettĂ€ jossain ylhÀÀllĂ€ ja korkealla on pÀÀtetty, ettĂ€ Lampeniuksella voimaannutaan seuraavaksi. 

TÀhÀn suuntaan UMK on valitettavasti menossa. Viime vuonna Erika nostettiin ennakkosuosikiksi ja voitti. TÀnÀ vuonna se on Linda. Muut kilpailijat ovat siellÀ lÀhinnÀ tÀytteenÀ. Liekinheittimen esitykseenkin oltiin panostettu aivan eri tavalla kuin Paalasen, vaikka mukamas samat summat oli esityksiin kÀytettÀvÀnÀ. Linda ja Pete sai kalliit pyrot, Paalanen karvaörkkejÀ ja Komiat nopeasti kyhÀtyn tanssilavan. Muiden lavasteista en muista juuri mitÀÀn, joten se kertonee tarpeeksi.

Lindaa ja PeteĂ€ vastaan mulla ei ole mitÀÀn ja selkeĂ€sti paras valittiin viisuihin, mutta onhan tÀÀ nykyinen UMK epĂ€reilu ja tĂ€mĂ€ "hypekin" tuntuu niin keinotekoiselta. 

Vierailija
18739/19157 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saiko se Sinikka Monte levytyssopimusta? 

EiköhĂ€n sillĂ€ jo se ole. EikĂ€ se ole nykyÀÀn mikÀÀn Must. 

Vierailija
18740/19157 |
15.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TÀhÀn suuntaan UMK on valitettavasti menossa. Viime vuonna Erika nostettiin ennakkosuosikiksi ja voitti. TÀnÀ vuonna se on Linda. Muut kilpailijat ovat siellÀ lÀhinnÀ tÀytteenÀ. Liekinheittimen esitykseenkin oltiin panostettu aivan eri tavalla kuin Paalasen, vaikka mukamas samat summat oli esityksiin kÀytettÀvÀnÀ. Linda ja Pete sai kalliit pyrot, Paalanen karvaörkkejÀ ja Komiat nopeasti kyhÀtyn tanssilavan. Muiden lavasteista en muista juuri mitÀÀn, joten se kertonee tarpeeksi.

Lindaa ja PeteĂ€ vastaan mulla ei ole mitÀÀn ja selkeĂ€sti paras valittiin viisuihin, mutta onhan tÀÀ nykyinen UMK epĂ€reilu ja tĂ€mĂ€ "hypekin" tuntuu niin keinotekoiselta. 

Esiintymislavasteista ja budjeteista pÀÀttÀÀ artistin tuotantoyhtiö, eikĂ€ Yle. Joten en kommenttiasi purematta niele. 

Ketju on lukittu.