UMK 2026 OFFICIAL đ¶đ¶đ¶
Kohta se huuma taas alkaa. MitÀ tiedÀmme nyt?
1. Haku UMK:hon pÀÀttyi eilen
tÀssÀ tiedot itse kisasta:
https://eurovisionworld.com/national/finland/umk-2026
2. Euroviisut pidetÀÀnkin sitten WienissÀ 16.5.2026
MillÀ mielellÀ odotatte ja kenen toivotte olevan mukana?
Katso lÀhetysajat : UMK26 - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (19157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loorti ei löydÀ koukkua linda pete kappaleesta
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tata-mielta-mr-lordi-on-lindan-ja-pâŠ
SiinÀ ei ole sellaista liimatarrapintaa minulle. En ihan ole vielÀ löytÀnyt, ettÀ missÀ se koukku on. Mutta ei se huono ole, hÀn pohti.
Liekinheitin ei Putaansuun mielestÀ ole perinteinen pop-kappale. BiisissÀ on jotain, joka hÀmmentÀÀ hÀntÀ.
Mutta koska olen yksinkertainen rovaniemelÀinen hevimies, niin minulla on vÀhÀn yksinkertaiset rakennuspalikat. KÀyttöjÀrjestelmÀ on vÀhÀn jÀÀnyt pÀivittÀmÀttÀ, hÀn murjaisi.
MIKSI jÀtit viimeisen kappaleen laittamatta:
"- Joo, ihan hyvÀnkuuloinenhan se on ja komeannÀköistÀ meininkiÀ. Ei mitÀÀn negaa sanottavaa, pÀin vastoin. HyvÀltÀ nÀyttÀÀ ja kuulostaa, hÀn heltyi."
Se koukku on Lindan toistuva viuluriffi.
Mua ainakin jo lÀhinnÀ piip piip piip kun se sama viulisoolo alkaa kolmatta kertaa vonkua, ja vielÀ siinÀ hetkeÀ ennen loppua, jonka nimenomaan kuuluisi olla vokalistin momentum, mutta ei, viulu soi. Muut vokalistit vetÀÀ siinÀ kohtaa palkeet auki. No, Peten momentum on sitten kait se loppu ulvaisu, mutta siinÀkin soitin on liian hallitseva vokaalin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SiinÀ ei ole sellaista liimatarrapintaa minulle. En ihan ole vielÀ löytÀnyt, ettÀ missÀ se koukku on. Mutta ei se huono ole, hÀn pohti.
Liekinheitin ei Putaansuun mielestÀ ole perinteinen pop-kappale. BiisissÀ on jotain, joka hÀmmentÀÀ hÀntÀ.
Mutta koska olen yksinkertainen rovaniemelÀinen hevimies, niin minulla on vÀhÀn yksinkertaiset rakennuspalikat. KÀyttöjÀrjestelmÀ on vÀhÀn jÀÀnyt pÀivittÀmÀttÀ, hÀn murjaisi.
"- Joo, ihan hyvÀnkuuloinenhan se on ja komeannÀköistÀ meininkiÀ. Ei mitÀÀn negaa sanottavaa, pÀin vastoin. HyvÀltÀ nÀyttÀÀ ja kuulostaa, hÀn heltyi."
Mua ainakin jo lÀhinnÀ piip piip piip kun se sama viulisoolo alkaa kolmatta kertaa vonkua, ja vielÀ siinÀ hetkeÀ ennen loppua, jonka nimenomaan kuuluisi olla vokalistin momentum, mutta ei, viulu soi. Muut vokalistit vetÀÀ siinÀ kohtaa palkeet auki. No, Peten momentum on sitten kait se loppu ulvaisu, mutta siinÀkin soitin on liian hallitseva vokaalin verrattuna.
Kyse on Lindan biisistÀ, joten tottakai viulu on merkittÀvÀssÀ osassa. Harva tuntuu tajuavan sitÀkÀÀn, ettÀ kyse on duetosta, jossa toinen artisti ilmaisee itseÀÀn laulaen ja toinen juurikin sillÀ viululla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on Lindan biisistÀ, joten tottakai viulu on merkittÀvÀssÀ osassa. Harva tuntuu tajuavan sitÀkÀÀn, ettÀ kyse on duetosta, jossa toinen artisti ilmaisee itseÀÀn laulaen ja toinen juurikin sillÀ viululla.
TÀmÀhÀn on tÀysin Lindan biisi. Koko idea on hÀneltÀ ja hÀnen tiimiltÀÀn lÀhtöisin. Plus ettÀ Linda on kirjoittanut itse kaikki noi viuluosuudet. Parkkonen on sitten vaan valittu mukaan. HyvÀ Lindan haastattelu Ruotsin tv:ssÀ joitakin pÀiviÀ sitten valaisee hyvin taustoja, löytyy youtubesta.
No eihÀn Linda viisuihin muuten olisi pÀÀssytkÀÀn, kun se ei ole mikÀÀn soitin kisa. EnkÀ mÀ sille mitÀÀn voi, jos mua hÀiritsee sen viulun dominointi varsinkin kun kova ja kylmÀ industrial soundi vai mikÀ nyt onkaan. Koko biisi ja sen selittely tökki alusta alkaen enkÀ ole kertaakaan saanut kuunneltua sitÀ loppuun ja huomatkaa, en silti vÀitÀ etteikö voi viisuja voittaa, voi hyvinkin voittaa, en vaan ymmÀrrÀ miksi piip piip piip siitÀ niin paljon tykÀtÀÀn, okei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa
Onhan Paranoid tosin parempi.
EipĂ€ ole yllĂ€ri, ettĂ€ hevarit yms. ei hehkuta. ElĂ€mĂ€ni aikana tuntemani hevarit on todella fakkiutuneita, kaikki muu kuin raskas musa on nössöÀ ja plÀÀh. Jos jollain hevarilla on jokin muunlainenkin lemppari, siitĂ€ tehdÀÀn iso numero kuinka se on vain "guilty pleasure". Itse ÀÀnestin Lordin edustajaksi, vaikka musamakuni on todella kaukana hevistĂ€ ja muusta raskaammasta musasta. ElĂ€mĂ€ssĂ€ni olen pienen maistiaisen saanut tuollaisten ihmisten maailmasta, kun kuuntelin kaikenlaisia raskaan musan klassikoita/hittejĂ€ plus punk-biisejĂ€, ihan vain musiikillisen "sivistyksen" vuoksi. Sen jĂ€lkeen kun kuuntelee tuollaista musaa, niin kaikki muu tosiaan on jonkin aikaa vĂ€hĂ€n nössöÀ ja sen sellaista. đ
99,9% heviÀijistÀ valitsee karaokessa Paranoidin sijaan guilty pleasurensa eli Backstreet Boysin I Want It That Way-kipaleen ;D
-winner-
Vierailija kirjoitti:
No eihÀn Linda viisuihin muuten olisi pÀÀssytkÀÀn, kun se ei ole mikÀÀn soitin kisa. EnkÀ mÀ sille mitÀÀn voi, jos mua hÀiritsee sen viulun dominointi varsinkin kun kova ja kylmÀ industrial soundi vai mikÀ nyt onkaan. Koko biisi ja sen selittely tökki alusta alkaen enkÀ ole kertaakaan saanut kuunneltua sitÀ loppuun ja huomatkaa, en silti vÀitÀ etteikö voi viisuja voittaa, voi hyvinkin voittaa, en vaan ymmÀrrÀ miksi piip piip piip siitÀ niin paljon tykÀtÀÀn, okei?
No miten voit arvioida, jos et kuuntele loppuun edes, on hiukan nolla-arvio sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten voit arvioida, jos et kuuntele loppuun edes, on hiukan nolla-arvio sitten.
No ehkÀ siitÀ, ettÀ voitti umkn ja oddseissa ykkösenÀ, muiden kirjoittamat kehut?
Uskon ettÀ ranska voittaa.niillÀ oopperalaulaja ja biisikin parempi kuin suomella.Ja ranska on voittanut viimeksi melkein 50 vuotta sitten. Lintu ja lapsi kappaleella. Ihan hyvÀ jos ranska voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Uskon ettÀ ranska voittaa.niillÀ oopperalaulaja ja biisikin parempi kuin suomella.Ja ranska on voittanut viimeksi melkein 50 vuotta sitten. Lintu ja lapsi kappaleella. Ihan hyvÀ jos ranska voittaa.
Saisi voittaa minunkin puolesta, mutta ÀÀnestÀÀkö suuri yleisö tuota kappaletta.... ? Löytyykö Euroopasta tarpeeksi Ranskasta/ranskankielisestÀ musiikista tykkÀÀjiÀ, varsinkin kun biisi ei ole mikÀÀn tavismakuun menevÀ simppeli teknojumputus. EhkÀ oopperavivahteet uppoaa joihinkin italialaisiin. PelkÀstÀÀn tuomariÀÀnillÀ ei voiteta.
Olen ihan kyllÀstynyt. Aina UMK-finaaliin asti on hauskaa mutta kaikki lÀssÀhtÀÀ sen jÀlkeen. Viisuihin on niin pitkÀ aika enkÀ viitsi niitÀ kumminkaan katsoa. MitÀÀn viisuedustajan "matkaa" en seuraa. KÀÀrijÀn seurasin mutta se olikin poikkeus. Toivottavasti tÀÀ Kahvinkeitin ei voita. Ei ole rahaa eikÀ turvaa. Joku muu hyvÀ sijoitus tervetullut.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin voittaa, mutta Ranskan laulaja on tehnyt hauskan tanssivideon Fertosta. Miksi muuten LiekinheittimestÀ ei tehdÀ tÀllaisia videoita, mutta Kreikan ja Italian lauluista sitÀkin enemmÀn?
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan kyllÀstynyt. Aina UMK-finaaliin asti on hauskaa mutta kaikki lÀssÀhtÀÀ sen jÀlkeen. Viisuihin on niin pitkÀ aika enkÀ viitsi niitÀ kumminkaan katsoa. MitÀÀn viisuedustajan "matkaa" en seuraa. KÀÀrijÀn seurasin mutta se olikin poikkeus. Toivottavasti tÀÀ Kahvinkeitin ei voita. Ei ole rahaa eikÀ turvaa. Joku muu hyvÀ sijoitus tervetullut.
KÀÀrijÀn matkaa seurattiin mm instan avulla ja jotenkin vauvapalstan avulla löytyi aina joku livestriimaaja ja saatiin seurata livenÀ KÀrtsÀn esityksiÀ!
HirveÀt summat kÀytetÀÀn rahaa ja ei menesty kumminkaan
ItseÀni eniten nÀrkÀstÀÀ tÀmÀ systemaattinen Linda Lampeniuksen pakotus, joka alkoi jo edellisestÀ UMK-kilpailusta ja pÀÀttyi ItsenÀisyyspÀivÀn Linnan juhlien jatkoihin, jossa Lampenius sai soittaa Finlandian ja sai ruutuaikaa YleltÀ.
Mieleen tulee ajatus, ettÀ jossain ylhÀÀllÀ ja korkealla on pÀÀtetty, ettÀ Lampeniuksella voimaannutaan seuraavaksi.
Haluan toivoa, ettÀ olen vÀÀrÀssÀ.
Saiko se Sinikka Monte levytyssopimusta?
Vierailija kirjoitti:
ItseÀni eniten nÀrkÀstÀÀ tÀmÀ systemaattinen Linda Lampeniuksen pakotus, joka alkoi jo edellisestÀ UMK-kilpailusta ja pÀÀttyi ItsenÀisyyspÀivÀn Linnan juhlien jatkoihin, jossa Lampenius sai soittaa Finlandian ja sai ruutuaikaa YleltÀ.
Mieleen tulee ajatus, ettÀ jossain ylhÀÀllÀ ja korkealla on pÀÀtetty, ettÀ Lampeniuksella voimaannutaan seuraavaksi.
TÀhÀn suuntaan UMK on valitettavasti menossa. Viime vuonna Erika nostettiin ennakkosuosikiksi ja voitti. TÀnÀ vuonna se on Linda. Muut kilpailijat ovat siellÀ lÀhinnÀ tÀytteenÀ. Liekinheittimen esitykseenkin oltiin panostettu aivan eri tavalla kuin Paalasen, vaikka mukamas samat summat oli esityksiin kÀytettÀvÀnÀ. Linda ja Pete sai kalliit pyrot, Paalanen karvaörkkejÀ ja Komiat nopeasti kyhÀtyn tanssilavan. Muiden lavasteista en muista juuri mitÀÀn, joten se kertonee tarpeeksi.
Lindaa ja PeteÀ vastaan mulla ei ole mitÀÀn ja selkeÀsti paras valittiin viisuihin, mutta onhan tÀÀ nykyinen UMK epÀreilu ja tÀmÀ "hypekin" tuntuu niin keinotekoiselta.
Vierailija kirjoitti:
Saiko se Sinikka Monte levytyssopimusta?
EiköhÀn sillÀ jo se ole. EikÀ se ole nykyÀÀn mikÀÀn Must.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÀhÀn suuntaan UMK on valitettavasti menossa. Viime vuonna Erika nostettiin ennakkosuosikiksi ja voitti. TÀnÀ vuonna se on Linda. Muut kilpailijat ovat siellÀ lÀhinnÀ tÀytteenÀ. Liekinheittimen esitykseenkin oltiin panostettu aivan eri tavalla kuin Paalasen, vaikka mukamas samat summat oli esityksiin kÀytettÀvÀnÀ. Linda ja Pete sai kalliit pyrot, Paalanen karvaörkkejÀ ja Komiat nopeasti kyhÀtyn tanssilavan. Muiden lavasteista en muista juuri mitÀÀn, joten se kertonee tarpeeksi.
Lindaa ja PeteÀ vastaan mulla ei ole mitÀÀn ja selkeÀsti paras valittiin viisuihin, mutta onhan tÀÀ nykyinen UMK epÀreilu ja tÀmÀ "hypekin" tuntuu niin keinotekoiselta.
Esiintymislavasteista ja budjeteista pÀÀttÀÀ artistin tuotantoyhtiö, eikÀ Yle. Joten en kommenttiasi purematta niele.
HyvĂ€ Pete đ„