Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

UMK 2026 OFFICIAL đŸŽ¶đŸŽ¶đŸŽ¶

Vierailija
25.08.2025 |

Kohta se huuma taas alkaa. MitÀ tiedÀmme nyt?

1. Haku UMK:hon pÀÀttyi eilen

tÀssÀ tiedot itse kisasta:

https://eurovisionworld.com/national/finland/umk-2026

2. Euroviisut pidetÀÀnkin sitten WienissÀ 16.5.2026

MillÀ mielellÀ odotatte ja kenen toivotte olevan mukana?

Iltapulu TV-opas Katso lÀhetysajat : UMK26 - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (12914)

Vierailija
12621/12914 |
27.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MinĂ€ en löydĂ€ hakemallakaan mitÀÀn, mistĂ€ pahoittaa mielensĂ€. Nautin vaan lahjakkaista artisteista, monipuolisista kappaleista ja kaikenkaikkiaan hienosta karsinnasta. 

SĂ€ oot jees.

-winner-

Vierailija
12622/12914 |
27.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt keski-ikÀiselle tÀysin tomppelille, mistÀ ne esiintymisasut nÀkee???

Kiitos!

Ainakin umk:n intassa 

En itse seuraa instaa, mutta asut nÀin YouTuben shorts-videoilta, umk:n kanavalta.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12623/12914 |
27.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

OMG NOI KUVAT ANTIN ESITYKSESTÄ đŸ˜±đŸ˜±đŸ˜đŸ˜ TUUN RAKASTAMAAN TOTA

Vierailija
12624/12914 |
27.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ehkĂ€ niuho, mutta en oo ihan varma onko se hyvĂ€ juttu, ettĂ€ ylivoimainen ennakkosuosikki laitetaan esiintymÀÀn vikaksi. 

Levy-yhtiö pÀÀttÀnyt voittajan. Kyykky-Linda

Ei pÀÀtĂ€. Kansa pÀÀttÀÀđŸ’Ș

Vierailija
12625/12914 |
27.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinikka Monte 

https://www.uutisrauma.fi/ajassa/sinikka-monte-valmis-lentoon--umkartis
.

suus tuntuu Montesta edelleen uskomattomalta.

Olen todella kiitollinen, en vielÀkÀÀn oikein tajua tÀtÀ kaikkea, hÀn hÀmmÀstelee.

En osaa edes ajatella mahdollista voittoa, sillÀ jo UMK-finaalissa kilpaileminen on minulle kuin voitto.

Monte rakentaa artistin uraa vakavissaan, mutta tekee ohessa asiakaspalvelutyötÀ itÀvaltalaisessa lippupalvelussa. Kuva: Miska Voinoff

Monten UMK-kappale Ready to Leave on voimakas balladi, jota on jo ehditty kehua sosiaalisessa mediassa elokuvamaiseksi ja Montea hullun hyvÀksi. Kappale on Monten ja hÀnen tuottajansa Florian Flo Spiesin kynÀstÀ.

Yleens

malaisjuuret hyvin.

Mummo sanoi, ettÀ koko Rauma on nyt viestittÀnyt hÀnelle, kertoo Monte UMK-artistijulkaisun jÀlkeisistÀ tapahtumista.

Mummo asuu nykyÀÀn Tampereella ja pappa Porissa.

Vaikka Àiti on asunut pitkÀÀn ulkomailla, hÀn on kyllÀ edelleen raumalainen, Monte hymyilee.

Monte on varsin kansainvÀlinen artisti: puoliksi etelÀafrikkalainen Monte on syntynyt Skotlannissa ja asuu WienissÀ, ItÀvallassa. Puheessa suomen ja englannin kieli vuorottelevat.

Äiti puhuu aina mun ja veljeni kanssa suomea, hĂ€n kertoo.

Parhaillaan Monte reissaa ItÀvallan ja Suomen vÀliÀ. Suomessa aika jakaantuu UMK-kilpailun tiimoilta Helsinkiin ja Tampereelle.

Raumalla hÀn on pÀÀssyt viimeksi kÀymÀÀn viime vuosikymmenen lopulla, mutta suunnitelmissa on korjata tilanne mahdollisimman pian.

Vanhan Rauman tunnelma on ihana. Odotan, ettÀ pÀÀsen taas Café Saliin.

Monten mukaan Suomessa on helpompi saada ystÀviÀ kuin ItÀvallassa.

Ihmiset ovat aluksi vÀhÀn etÀisempiÀ, mutta tutustumisen myötÀ lÀmpimiÀ ja aitoja, hÀn kuvaa.

Usein sanotaan, ettÀ suomalaiset ovat vÀhÀn kylmiÀ, mutta minusta tÀÀllÀ on paljon rakkautta. TÀÀllÀ voi olla oma itsensÀ.

Monte miettiikin, ettÀ suomalaiset eivÀt ehkÀ ihan ymmÀrrÀ, kuinka hienoa Suomessa on.

TÀÀllÀ on ihanaa mennÀ metsÀÀn ja vain hengittÀÀ. KÀvelen Suomessa kaikkialle ja hengitÀn raitista ilmaa, Monte huokaa.

Haluan myös kiertÀÀ kauppoja, koska tÀÀllÀ on niin ihanaa ruokaa!

UMK-kilpailijoiden kappaleet julkistetaan vÀhitellen. Kuva: Miska Voinoff

Suomessa Monte on tottunut rauhoittumaan, mutta nyt UMK tuo mukanaan melkoista pyöritystÀ.

KyllÀ tÀÀllÀ edelleen rentoutuu, mutta nyt se on vÀhÀn erilaista, kuin mitÀ oli silloin, kun kukaan ei tiennyt minua, hÀn pohtii.

Kahdeksan vuoden ajan artistiuraansa rakentanut Monte on kuitenkin valmis lentoon. Finaalipaikka UMK:ssa on unelmien tÀyttymys.

Musiikin kipinÀ syttyi Montessa jo lapsena: Hannah Montana -sarja sai hÀnet haaveilemaan laulajan urasta. Jo 12-vuotiaana Monte alkoi kirjoittaa omia kappaleita. EteenpÀin ovat siivittÀneet musiikin lumo, tunteiden palo sekÀ vanhempien tuki.

Äiti uskoi aina mun musiikkiin ja sanoi, ettĂ€ tĂ€stĂ€ tulee kyllĂ€ jotain, pitÀÀ vain tehdĂ€ lisÀÀ, Monte kertoo.

Olen tosi kiitollinen siitÀ, ettÀ Àiti auttaa kaikessa. NykyÀÀn hÀn toimii myös managerinani.

Vuosikausien pitkÀjÀnteisestÀ artistiuran rakentamisesta huolimatta UMK-mahdollisuus tuntuu Montesta edelleen uskomattomalta.

Olen todella kiitollinen, en vielÀkÀÀn oikein tajua tÀtÀ kaikkea, hÀn hÀmmÀstelee.

En osaa edes ajatella mahdollista voittoa, sillÀ jo UMK-finaalissa kilpaileminen on minulle kuin voitto.

Vierailija
12626/12914 |
27.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ehkĂ€ niuho, mutta en oo ihan varma onko se hyvĂ€ juttu, ettĂ€ ylivoimainen ennakkosuosikki laitetaan esiintymÀÀn vikaksi. 

Levy-yhtiö pÀÀttÀnyt voittajan. Kyykky-Linda

Ja lobbaus alkoi jo viime vuoden umk-finaalissa.

Vierailija
12627/12914 |
27.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinikka, joka on ikĂ€nsĂ€ asunut ulkomailla, kertoi, ettĂ€ hĂ€n on usein ollut ulkopuolinen ja jĂ€tetty ulos piireistĂ€. 

Nyt umk.ssa ja Suomessa hĂ€n ei koe niin, vaan hĂ€net on otettu hyvin vastaan ja saanut rakastavia kommentteja. 

Aika jĂ€nnĂ€, kun esim. Porttion boys jalotiinalla ihan erinlaisia kokemuksia. 

Jaloviina on sellainen kuin on. Pimahtaa heti jos ei saa pelkkiĂ€ kehuja. EnkĂ€ tarkoita ettĂ€ "asiallinen kritiikki" on oikein. Mutta kun viinalta ei saa kysyĂ€kÀÀn mitÀÀn. Jos itse kertoo somessa ettĂ€ oksensi keikkapaikan takahuoneeseen niin ei saa kysyĂ€ mitÀÀn taustaa kun alkaa huutamaan. 

Voi sua ressukkaa ehkĂ€ suakin joku rakastaa😗 terveisin Tiina 

Vierailija
12628/12914 |
27.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Uutisoinnin perusteella vaikuttaa siltÀ, ettÀ voittaja olisi jo valittu. MinÀ ainakin katson esitykset ja annan sitten mielestÀni parhaimmalle sen ilmaisen ÀÀneni ja siinÀ se. Yle-sovelluksen kautta voi antaa yhden ilmaisen ÀÀnen :)

Vierailija
12629/12914 |
27.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Tartteeko Lindan vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ olla pikkuhoususillaan ja tisut tiskissĂ€?  

Vierailija
12630/12914 |
27.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YllĂ€ttĂ€vĂ€n kirpeĂ€t kommentit tuli parkkoselta ja limpalta osallistumiseen liittyen. 

MitÀ sanoivat?

Tosi vihaiseen sĂ€vyyn sanoivat ettĂ€ on vÀÀrin painostaa taiteilijoita ottamaan kantaa politiikkaan jne. Sumud Finland ei tule tĂ€tĂ€ hevillĂ€ sulattamaan. 

Pete ja linda teitte suuren virheen kun lĂ€hditte uhkailemaan tuolla tavoin. SiinĂ€hĂ€n se kanta tuli, stanan mielenosoituksen kannattajapskaduo.🖕 Ei voittoa, ei todellakaan.

Vierailija
12631/12914 |
27.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Antin puku on hieno!

Vierailija
12632/12914 |
27.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

YouTube reaktioista ihan paras on se virolainen kundi, joka arvioi biisejÀ ÀitinsÀ kanssa! Se Àiti on ihan huippu "vau, hyvÀ suomii'"

Vierailija
12633/12914 |
27.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Toivottavasti Pete tuodaan esityksessÀ esille.

Vierailija
12634/12914 |
27.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Johan tĂ€ssĂ€ viisuhuuma nousee!!!!!!!!!!!!!!!!! 

Vierailija
12635/12914 |
27.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KyllÀ trikoo on riskillÀ ruma

Vierailija
12636/12914 |
27.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antin puku on hieno!

Niin on ja esitys nÀyttÀÀ muutenkin tosi hienolta! Ihana tuo metsÀ-, satu- ja kukkateema. Nyt tykkÀÀn noista karvaisista tanssijoistakin, niillÀkin on jotkut vihreÀt lehdet pÀÀssÀ! Videolla en tykÀnnyt niistÀ mutta tÀssÀ ne nÀyttÀÀ paljon paremmilta kun in vÀhÀn erilaiset.

Vierailija
12637/12914 |
27.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silikonit. On tottunu hankkImmaan menestystÀ ja huomioo tisseillÀ ja tuhverolla. Onhan toi tyyli niin vanhanaikaista niin kuin biisikin.

Vierailija
12638/12914 |
27.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ei kai tÀÀllĂ€ ihmiset nyt oikeasti luule, ettei Pete nĂ€y esityksessĂ€ ollenkaan? :D 

Totta kai nĂ€kyy! 5 sekunnin klippi nĂ€ytetty ja siitĂ€ kauhea haloo.😅

Vierailija
12639/12914 |
27.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silikonit. On tottunu hankkImmaan menestystÀ ja huomioo tisseillÀ ja tuhverolla. Onhan toi tyyli niin vanhanaikaista niin kuin biisikin.

Harmittaa ettÀ Pete menee hukkaan nyt tÀssÀ. :(

Vierailija
12640/12914 |
27.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

KeitÀ muita vÀliaikoja vielÀ tulossa? Esiintyykö Sissal ja Miriana JJ:n ja Erikan kanssa? Esiintyykö Lordi?

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: kolme seitsemÀn neljÀ