Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

UMK 2026 OFFICIAL 🎶🎶🎶

Vierailija
25.08.2025 |

Kohta se huuma taas alkaa. Mitä tiedämme nyt?

1. Haku UMK:hon päättyi eilen

tässä tiedot itse kisasta:

https://eurovisionworld.com/national/finland/umk-2026

2. Euroviisut pidetäänkin sitten Wienissä 16.5.2026

Millä mielellä odotatte ja kenen toivotte olevan mukana?

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : UMK26 - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (19157)

Vierailija
11401/19157 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mellossa meni aivan loistava Medinan biisi jatkoon. Sen toinen laulaja Sami on ruotsinsuomalainen. Samoin jatkoon menneen Saga Ludvigsonin kappale oli hyvä. Ei kyllä Suomen edustajat valitettavasti pärjää näille.

Sami EI ole varsinaisesti ruotsinsuomalainen, molemmilla Medinan jäsenillä on juuret Tunisiassa.

Vierailija
11402/19157 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/a/74-20208095

Omakehulla ei näytä olevan mitään rajoja.

UMK voisi puolestaan ottaa mallia virolaisten juontajista, Korea oli mies paikallaan, Karl-Erik myös.

Mutta meilläpä on juontajina Jorma Uotinen ja Sami Sykkö. Tulossa on sönkötystä ja pitkiä puheita, ei mitään Korean tyylistä nopeaa reagointia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11403/19157 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mellojen toisena jatkoon päässytkin oli hyvä. Iloinen ja oikein kiva soundi ja vahva ääni solistilla.

Vierailija
11404/19157 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisellään esitettynä on vanhanaikainen. Sitä se on kun pieni pääkaupunkiseudun wannabe sanoittaja, säveltäjä + AI asialla ja vielä vuosikymmeniä sitten starana olleet mukana jotka ei ilmeisesti ole seuranneet aikaansa lainkaan. 

Biisin sisälle olisi pitänyt rakentaa jotain omaperäisempää yllättävää sekä koukkuja. Nyt biisi on kuin tyhjä talo. Raakile. Jotain olennaista jää puuttumaan.  Kylmä, nopeasti palapelin tavoin yhteen kursittu. Lyriikat on amatööritasoa. Tälläinen fiilis siitä kuuntelijalle jää.

 

Näin on. Tämä on samalla tavalla viisufaneille nopeasti räätälöity muovinen täsmäisku, kuin Erikakin oli. Lopputulos on camphenkinen, euroviisuparodiaa muistuttava spektaakkeli. Ja tietyt viisutoimittajat hehkuttavat näitä "erottujina" joukosta. 

Eilen kirjoitin (Kirjoitus poistettiin nopeasti) että Euroviisujen perinnettä ja parasta antia oli ja on edelleen nostaa lupaavia indieartisteja ja muita pikkutekijöitä esiin. Se antaa pitemmän päälle laadukkaampaa kuvaa maan musakentästä, kuin yrittää voittoa väkinäisesti. 

Vierailija
11405/19157 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viro valitsi väärän viisun! Ollie oli paras.

Vierailija
11406/19157 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viro valitsi väärän viisun! Ollie oli paras.

Höpö höpö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11407/19157 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
11408/19157 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Medina oli vähän uudempaa ruotsalaisille mutta kyllä siitä vähän Portion boys -fiilis tuli kaikesta siitä marssimisesta ja lavan täyttämisestä. Kiva yhteislaulubiisi, joten taidanpa ihan toivoa, että voittaa Mellot. Ei voita viisuja kuitenkaan. Ehkä voittaa suomalaiset, kun niillä on Ruotsi-lisää pisteissä (tosin niin on Suomellakin Suomi-lisää, joten siitä ei kannata valittaa)."

 

 

Moni on tuosta Medinasta sitä mieltä, että on just samankuuloinen ja -tyylinen kuin heidän kaikki aiemmat biisinsäkin. Eli kappale, joka on tehty jo moneen kertaan ennenkin. Itse en tunne Medinaa, tämän Mello-ehdokkaan kuuntelin. Mikäs tuossa, tarttuva, rytmikäs ja yleisöön menevä veto. 

Ja tuosta Suomi-lisästä olen kyllä samaa mieltä. Kyllä sitä ainakin viime vuonna oli varsinkin oddseissa. Hirveä hypetys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11409/19157 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mellossa meni aivan loistava Medinan biisi jatkoon. Sen toinen laulaja Sami on ruotsinsuomalainen. Samoin jatkoon menneen Saga Ludvigsonin kappale oli hyvä. Ei kyllä Suomen edustajat valitettavasti pärjää näille."

 

Oih kun ne RUOTSALAISET sitte osaa!  Ja pah. Ensinnäkin pitää päästä mällin voittoon että voi edustaa. Tuollainen saa ihan varmasti ruotsidemokraatit takajaloilleen ja agitoimaan esitystä vastaan. Sitten herää kysymys artistien etnisen taustan ja arvattavasti uskonnon huomioiden että lähtevätkö isra-viisuihin? Monta mutkaa matkassa. 

Vierailija
11410/19157 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mellojen toisena jatkoon päässytkin oli hyvä. Iloinen ja oikein kiva soundi ja vahva ääni solistilla.

Aijaa, ite taas en tykännyt yhtään nii tavanomainen renkutus, ois saanut Korslaga tai Emilia Pantic päästä jatkoon. Kolmanneksi tullut balladi kuitenkin ihan kiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11412/19157 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viro valitsi väärän viisun! Ollie oli paras.

Noëp oli paras. Voitto jäi prosentin päähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11413/19157 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erika Vikman on kyllä saanut usean session umk.ssa

Vierailija
11414/19157 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mellossa meni aivan loistava Medinan biisi jatkoon. Sen toinen laulaja Sami on ruotsinsuomalainen. Samoin jatkoon menneen Saga Ludvigsonin kappale oli hyvä. Ei kyllä Suomen edustajat valitettavasti pärjää näille.

Sami EI ole varsinaisesti ruotsinsuomalainen, molemmilla Medinan jäsenillä on juuret Tunisiassa.

 

Samin äiti on suomalainen isä tunisialainen.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11415/19157 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tänään kuuntelin ekaa kertaa sen Kreikan Ferton, jota ilmeisesti kovin on hypetetty. Eiiiii....! Eikö toi nyt ole ihan Käärijä-kopio? En ymmärrä hypeä. Omiin korviin harvinaisen tasapaksu ja tylsääkin tylsempi, CCC:kin oli  parempi vaikka en niin tykännyt siitäkään. Tänäänkö Kreikka valitsee? 

Vierailija
11416/19157 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas mitätön toi Kreikka. Mutta Linda & Pete fanit varmaan tykkää kun viulu vinkui. 

Vierailija
11417/19157 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oops! Olisikin näköjään voinut kommentoida viisuihin liittyvät jutut tuonne euroviisut-ketjuun. Luulin ettei siellä edelleenkään kukaan keskustele, kun oli pitkään aivan kuollut. Mutta on siellä taas viestejä. Eri maiden viisubiisien kommentointiin se on oikeampi paikka kuin tämä UMK. 

Vierailija
11418/19157 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipas mitätön toi Kreikka. Mutta Linda & Pete fanit varmaan tykkää kun viulu vinkui. 

 

 

Vierailija
11419/19157 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melot:

 

1. Eva Jumatate / ainoa kelvollinen biisi, joka jäi fanikulttien hautaamaksi. osoitus siitä, että ruotsalaisten olisi parasta laittaa karanteeni akteille, jotka pyörivät kisassa vuodesta toiseen, joilla ei edes ole Euroopassa kannatusta.

-----heikkouden ja huonouden viiva-----

2. Patrik Jean / jotain kelpo elementtejä, mutta aika nähty ja kuultu. korkeat vinkumiset arvasi jo ennen pihaustakaan

3. Emilia Pantic / alituotettu, alilaulettu, alilyyrisoitu. olisi voinut olla jotain potentiaalikin, jos joku olisi sanonut, että tämähän on aivan lattea raakile vielä

4. Saga Ludvigsson / trendihakuisella popkantrilla länkytettiin menemään. biisissä oli käytännössä vain kertsi rakenteena. fanikultti äänesti jatkoon.

5. Korslagda / kummelia, popedaa, ac/dc:tä, hieman lordia loppuun. kasarirockia kaikin klisein. en tiedä tekeekö edes tekoäly enää näin geneerisiä biisejä. huono laulaja/korahtelija

6. Medina / pyhä uskonnollinen kaupunki hyötyi taas fanikultista. saisi saada viiden vuoden loman tapahtumasta. vetoaa ihmisiin, joilla ei musiikillista käsityskykyä, kuuntelevat vain radiota ja nauttivat jalkapallotapahtumien avajaisnumeroista. köyhä komppi, tanssituki ja jopa teemapäivätuki. teennäistä roskaa

Vierailija
11420/19157 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko esimerkiksi Fredi ja Katri Helena olleet lupaavia indieartisteja vai mistä perinteistä oikein puhut? 

Ketju on lukittu.