Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

UMK 2026 OFFICIAL 🎶🎶🎶

Vierailija
25.08.2025 |

Kohta se huuma taas alkaa. Mitä tiedämme nyt?

1. Haku UMK:hon päättyi eilen

tässä tiedot itse kisasta:

https://eurovisionworld.com/national/finland/umk-2026

2. Euroviisut pidetäänkin sitten Wienissä 16.5.2026

Millä mielellä odotatte ja kenen toivotte olevan mukana?

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : UMK26 - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (10110)

Vierailija
9881/10110 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksei Yle pysty samaan kuin Stv vuodesta toiseen. Karsinnat, andra chansen, finaali, kansainvälisen tason lähetykset. Suomesta ei löydy edes kymmentä kappaletta finaaliin. Lähetys surkea ja maakuntatasoa."

Taas tää ainanen ruikutus joltain wannabe-ruotsalainen etikkaperseeltä, joita riittää. UMK on juuri erinomainen tällaisenaan eikä kukaan täysijärkinen halua siitä jotain viikkokausien kiertuetta missä tylsiä biisejä lukemattomia kun 7 harkittua kappaletta paljon parempi. 

Itse en jotain melodiafestivaalia ole katsonut kertaakaan paitsi viime vuonna nähdäkseni Käärijän. 

Kylläpä oli ainakin silloin ankea "kansainvälisen" tason lähetys. Etenkin puuttui se juhlahumun tuntu joka nykyään UMK-lähetyksissä.

Vierailija
9882/10110 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti Antti tuo lavalle vain itsensä lisäksi haitarin ja hienon tunnelman. Mitään ihme showta ei tarvitse olla. Olen läpeensä kyllästynyt näihin umkn agilityratoihin, joita laulajat temppuilevat läpi. 

Temppuradat ovat vanhanaikaisia. 

Korrektia viedä Liekinheitin Wieniin kun Eurooppa sodassa. Kun vielä liekit lavalla? niin avot on ajankohtaista.

Googleta liekinheitin. Liekinheittimet eivät kaikki ole sotaan liitettäviä vaan on toisenlaisiakin käytössä. Sun logiikalla ei saisi Anttikaan öristä takatukasta eikä heiluttaa saksia, kun niihinkin on moni kuollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9883/10110 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti Antti tuo lavalle vain itsensä lisäksi haitarin ja hienon tunnelman. Mitään ihme showta ei tarvitse olla. Olen läpeensä kyllästynyt näihin umkn agilityratoihin, joita laulajat temppuilevat läpi. 

Temppuradat ovat vanhanaikaisia. 

Korrektia viedä Liekinheitin Wieniin kun Eurooppa sodassa. Kun vielä liekit lavalla? niin avot on ajankohtaista.

Miksi pitää väittää,että siinä lauletaan sotajutusta?  

Liekinheitin-biisin ytimessä on rakkaussuhde, jossa toinen on yhtä aikaa vastustamaton ja tavoittamaton.

Halusin kirjoittaa ihmisestä, joka on tulikuuma mutta muuttuu yhtäkkiä jääkylmäksi. Olen itse ollut se, joka häviää suhteesta, Lampenius kertoo.

Lampenius kertoo suojelleensa itseään ihmissuhteissa koko elämänsä.

Joskus olen ollut suhteessa todella rakastunut, mutta tiennyt, että tästä ei tule mitään. En ole uskaltanut odottaa, että toinen saattaisi jättää minut, Lampenius sanoo.

Parkkosen mukaan kappaleessa kuuluu kahden eri ihmisen tarina.

Usein kuullaan vain sen näkökulma, jota on satutettu. Tässä biisissä äänessä ovat molemmat: se, joka haluaa lähelle, ja se, joka ei uskalla päästää irti. Linda laulaa viulunsa kautta, mä ääneni kautta, Parkkonen sanoo.

Vierailija
9884/10110 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komioista on varmaan vaikea olla pitämättä, iloista, harmitonta ja hyväntuulista meininkiä. Eli sarjassa "ihan kiva". (Omaan makuun vähän liian tasapaksu ja toisteinen biisi tuolla lululein hokemallaan). Mutta häviäisi kyllä viisuissa tapettiin, siellä tulee olemaan mieleenpainuvampia ja erottautuvampia biisejä vaikka kuinka monta. 

Vierailija
9885/10110 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei pääse, tuo humppapoljento ei sytytä ketään Suomen ulkopuolella. Ei tuota varmasti kukaan vihaakaan, mutta ei myöskään äänestä."

Jokainen kommentaattori on pitänyt Komioista. Paitsi se wiwibloggsin musta äijä joka taas piti Paalasesta. Ja turha tulla että "muutama kommenttaattori jäks" kun itse juuri sanoit ettei kukaan. 🖕

Ei se musta äijä lytännyt kuin Chachin. Ei kai kaikista voi pitää 

Se musta äijä ei aika ajoin näyttänyt olevan ihan täydessä terässä :D Leipääntynyt, aineissa?  No eipä sillä ole mitään väliä.

Vierailija
9886/10110 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin että jos Komioilla olisi ollut jotenki vähä haastavampi ja monipuolisempi biisi, niin olisiko parempi. Jotenki koukuttavampi. Ei ainakaan solistin laulutaidosta pitäisi jäädä kiinni. Heillä muuten tuntuu olevan pakka hyvin hallussa, esiintyminen luonnollista ja rentoa mikä on aina iso plussa liveissä.

Vierailija
9887/10110 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksei Yle pysty samaan kuin Stv vuodesta toiseen. Karsinnat, andra chansen, finaali, kansainvälisen tason lähetykset. Suomesta ei löydy edes kymmentä kappaletta finaaliin. Lähetys surkea ja maakuntatasoa."

Taas tää ainanen ruikutus joltain wannabe-ruotsalainen etikkaperseeltä, joita riittää. UMK on juuri erinomainen tällaisenaan eikä kukaan täysijärkinen halua siitä jotain viikkokausien kiertuetta missä tylsiä biisejä lukemattomia kun 7 harkittua kappaletta paljon parempi. 

Itse en jotain melodiafestivaalia ole katsonut kertaakaan paitsi viime vuonna nähdäkseni Käärijän. 

Kylläpä oli ainakin silloin ankea "kansainvälisen" tason lähetys. Etenkin puuttui se juhlahumun tuntu joka nykyään UMK-lähetyksissä.

No tämäpä. Ja ulkomaalaisten viisufanien keskuudessa UMK on hyvin tykätty, moni sanoo että jopa paras formaatti kaikkien maiden viisukarsinnoista. Tykätään mm. siitä, että kaikkiin esiintyjiin panostetaan ja kisaa on helppo seurata, kun lähetyksiä on vain yksi. Mellojen kadehtiminen on vaan sitä iänikuista suomalaisten alemmuuskompleksia mahtavia ruotsalaisia kohtaan.

Vierailija
9888/10110 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämäpä. Ja ulkomaalaisten viisufanien keskuudessa UMK on hyvin tykätty, moni sanoo että jopa paras formaatti kaikk

Mielistelyä toi ulkkisten touhu, ja biisejä pitäis olla enemmän, kun nytkin ollaan saatu valikoitua näin keskinkertaisia (huonoja) mukaan.

Vierailija
9889/10110 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinäkin miettimistä miten Liekinheittimessä saadaan se mörisevä "liekinheitin"-kohta kuulostamaan livenä hyvältä. Sinne pitäisi laittaa taakse Paalanen mörisemään. Ja just Komioilla nuo vanhat särisevät osuudet. 

Joka tapauksessa ei ne umkin livetkään ole puhdasta karsittua laulua vaan siellä taustalla voi olla ääntä tuplaava laulaja tai sitten nauhalta laulajan oma ääni minkä päälle lauletaan. Tosin en tiedä harrastetaanko umk:ssa tuota jälkimmäistä mutta Melloissa ainakin.

Vierailija
9890/10110 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monimutkaista Itkuvirsibiisiä jossa joutuu miettimään liian pitkään että mitähän nämä sanat tarkoittaa ei kannata isolle lavalle lähettää.  Jotain helpompaa missä ei tarvitse ajatella ja kaikki voi laulaa yhdessä, pitää hauskaa.

Suomella ei ole tapana menestyä biisillä joka on liian koukeroinen ja kunnianhimoinen etenkään jos joutuu miettimään että mikä tämän biisin sanoma on eikä sitä voi rallatella mukana. 

Vierailija
9891/10110 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan juhlavaltahan toi ilmapalloineen näytti.

Vierailija
9892/10110 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On siinäkin miettimistä miten Liekinheittimessä saadaan se mörisevä "liekinheitin"-kohta kuulostamaan livenä hyvältä. Sinne pitäisi laittaa taakse Paalanen mörisemään. Ja just Komioilla nuo vanhat särisevät osuudet. 

Joka tapauksessa ei ne umkin livetkään ole puhdasta karsittua laulua vaan siellä taustalla voi olla ääntä tuplaava laulaja tai sitten nauhalta laulajan oma ääni minkä päälle lauletaan. Tosin en tiedä harrastetaanko umk:ssa tuota jälkimmäistä mutta Melloissa ainakin.

En tiedä miten toi on. Aleksin keikoilla käyneenä luulen ettei hänen laulua tarvitse taustoittaa, olen ollut myös hänen akustisella keikalla. Yhtä hyvin soi oli areena mikä ja missä tahansa. Muista ehdokkaista en osaa sanoa mitään. Paalasta voi joutua jopa hiljentämään :D tai lähteekö ihan luonnostaan noin? Peten keikkoja katsellut vain youtubesta kun halusin tutkistella millainen lavakarisma on, miten ottaa kontaktia yleisöön. Laulu on  huomattavan ohutta ja kireää.

Vierailija
9893/10110 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monimutkaista Itkuvirsibiisiä jossa joutuu miettimään liian pitkään että mitähän nämä sanat tarkoittaa ei kannata isolle lavalle lähettää.  Jotain helpompaa missä ei tarvitse ajatella ja kaikki voi laulaa yhdessä, pitää hauskaa.

Suomella ei ole tapana menestyä biisillä joka on liian koukeroinen ja kunnianhimoinen etenkään jos joutuu miettimään että mikä tämän biisin sanoma on eikä sitä voi rallatella mukana. 

Miksi pitää miettiä.  En minäkään ajattele,kunhan vaan fiilistelen kappaletta ja tulee välillä laulettuakin mukana.

Vierailija
9894/10110 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melloissa 3 suomalaistaustaista kilpailijaa

Mitä sitten?

Vierailija
9895/10110 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämäpä. Ja ulkomaalaisten viisufanien keskuudessa UMK on hyvin tykätty, moni sanoo että jopa paras formaatti kaikk

Höpö höpö.

Vierailija
9896/10110 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori tai vanha, ääni komioille.

Komioiden biisi on loppujen lopuksi todella yksitoikkoista pelkän Lululein toistoa, joten vaikka solisti toki hurmaava onkin, niin hieman arveluttaa pääsisiköhön edes finaaliin.

En ymmärrä miksi Suomessa työnnetään lauluihin noita typeriä ja tyhjänpäiväisiä täytesanoja. Eihän niitä saa käyttää muissakaan teksteissä. Taitaa olla niin, että kun ei keksineet hyvää lyriikkaa niin sitten toistelevat  tuota lululei/ uliuliuli jotta saivat sen kolme minuuttisen täyteen. Köyhänmiehen humppaa. Sopiva on suomalaiseen Juhannukseen muttei ole sopiva tuo uliuliuli kansainväliseen laulukilpailuun.

Cha Cha Cha oli täytesana Käärijävuonna ja hyvinhän tuo laulatti Suomessa juhannuksena ja Euroopassa :D

Vierailija
9897/10110 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää miettiä.  En minäkään ajattele,kunhan vaan fiilistelen kappaletta ja tulee välillä laulettuakin mukana.

Kun jotain biisiä aletaan hehkuttaa, otan selvää mihin hype perustuu 

/taustoitan etenkin jos en itse heti syty siitä. Löytämisen ilo on kivaa. Kukin tekee valintansa siten kun itsestä parhaimmalta tuntuu.

Vierailija
9898/10110 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin että jos Komioilla olisi ollut jotenki vähä haastavampi ja monipuolisempi biisi, niin olisiko parempi. Jotenki koukuttavampi. Ei ainakaan solistin laulutaidosta pitäisi jäädä kiinni. Heillä muuten tuntuu olevan pakka hyvin hallussa, esiintyminen luonnollista ja rentoa mikä on aina iso plussa liveissä.

Viisuissa on pointtina myydä se kappale äänestäjälle kolmessa minuutissa kertakuuntelulla. Viisut eivät ole mikään taidemusiikkikilpailu, jossa kriitikot analysoisivat kappaleita pitkään ja hartaasti. Formaatti on sellainen, että väki äänestää lähinnä sellaista kappaletta, jonka kertosäe jää mieleen tai tarina jää mieleen sekä on uskottava. 

Vierailija
9899/10110 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisuissa on pointtina myydä se kappale äänestäjälle kolmessa minuutissa kertakuuntelulla. Viisut eivät ole mikään taidemusiikkikilpailu, jossa kriitikot analysoisivat kappaleita pitkään ja hartaasti. Formaatti on sellainen, että väki äänestää lähinnä sellaista kappaletta, jonka kertosäe jää mieleen tai tarina jää mieleen sekä on uskottava. 

Kaksi viimeisintä voittajaa voi lukea taidemusiikin puolelle.

Vierailija
9900/10110 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takatukka on lastenlaulu. Antti kertonut,että biisi herätti sisäisen lapsen eloon. Näin on  itse sanonut UMK haastattelussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi