"Miehet tavarat" yhteisessä kodissa
Usein törmää väitteeseen, että "naisen tavarat" täyttää kodin niin että miehelle jää vain jokin laatikko tai nurkka. Mietin tätä tänään, kun pakastinta järjestellessä totesin että miehen leivälle pitää edelleen jättää oma laatikko että sen löytää. Tämä on erittäin ok, mutta perustelu, että miehestä oli reilua, että kai hänellä voi yksi laatikko olla jos kaikki muu on minun tilaa, jaksaa hämmästyttää vaikka on tullut esiin ennenkin.
Minun? Onko se minun, jos pakastimessa on parsakaalia ja jauhelihaa koko perheelle ruuan laittamiseksi? Kai sen niinkin voi nähdä, jos minä sen hankin ja ruuaksi valmistan. Samalla logiikalla miehellä on vain pieni alue eteisen kaapissa, koska "minun" tavarani valtaavat muun tilan. Minähän ne lasten kypärät, kurahousut, vaihtokengät, reput ja muut hankin, huollan, pakkaan ja useammin puenkin. Kodinhoitohuoneessa miehellä on "vain yksi kaappi". Muissa on mm. lakanoita, pyykinpesuainetta, siivoustarvikkeita, lääkkeitä, vessapaperia. Ilmeisesti minun? Keittiöstä puhumattakaan, "miehen tavaroita" siellä on vain kahvinkeittoon tarvittavat jutut, ja on kovin harmissaan kun niille on huonosti tilaa - minä kuitenkin ajattelisin että ihan yhtä lailla hän kuin minä voi järjestellä ne muropaketit ja kaurahiutaleet niin että kahville on tilaa, ei ne ole henkilökohtaisesti minun, vaikka minä useammin lapsille aamupalan laitankin.
Jos mietin mikä täällä oikeasti on minun omaa tilaa, niin oma vaatekaappi, yksi hylly kylppärissä, melko samanlainen siivu eteisessä, ompelukone ja yksi kori käsityötarvikkeita. Tuskin juuri sen enempää kuin miehellä. Mutta jostain syytä mies ajattelee että kaikki palautuspullokassista lasten talvivaatevarastoon on minun. Siksi kai myös niihin liittyvät tehtävät kuuluu minulle? Voisin mielelläni antaa miehelle vähän noista "minun" kaapeista vastuulleen.
Kommentit (46)
Tämä ajatusmaailma kumpuaa siitä, että vaikka moni asia yhteistä onkin niin meillä miehillä on kovin vähän sanavaltaa niihin. Eikä sen niin väliä, happy wife equals happy life.
Tyypillinen AV-keskustelu. AP: Ajattelepa vähän, mitä tulit kirjoittaneeksi. Onko mitään, millä ajatella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen tilanne on ihan looginen jos/kun perhe on hankittu naisen sisäsyntyistä lisääntymis- ja pesimisviettiä tyydyttämään.
Miehet on ilmeisesti sun maailmassa semmoisia lapasia, että niillä ei ole mitään sanottavaa mihinkään. Niitä kuskataan paikasta toiseen kuin pässiä narussa, kun mitään omia mielipiteitä ei ole.
Naiset niitä miehiä paneekin, vaikka miestä ei yhtään huvittaisi 😅.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies tekee jotain niille muille kapineille, siitä nousee meteli.
Ai niin kuin laittaa lapsen potkimat kengät nätisti naulakon alle ja nostaa lapsen lattialle jättämän takin naulakkoon? Ihan varmasti nainen raivostuu.
Jos noin tekee niin aika saletisti ne on tavalla tai toisella väärin laitettu.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia ne miehet on. Ovat omassa perheessään muista irrallinen yksikkö. Lapset on naisen lapsia ja molempien rahat on miehen rahoja. Ei kannata edes yrittää ymmärtää, taputa päähän ja sano "kyllä, kulta, tässä sinulle laatikko niin voit käydä ostamassa omat pyyhkeet, kun olet vahingossa käyttänyt minun."
Tuollaisia ne AV-mammojen miehet ovat. Korjasin.
Jos mies siirtää kaurahiutaleet ja murot muualle, alkaa valitus, että älä koske mun tavaroihin, kaurahiutaleiden paikka on siinä,mihin sinä laitat kahvipaketin. Laita heti tavarat oikeille paikoilleen!
Miehen tavarat ovat niitä, joiden järjestyksen hän saa päättää. Vai tosissasiko väität, että annat miehen ripustaa kuopuksen takin esikoisen naulakkoon?
Ap on ymmärtänyt tämän koko jutun väärin mitä miehet asialla tarkoittaa. Oikeasti se menee niin, että nainen muuttaa miehen asuntoon. Pikkuhiljaa kaikki HUONEKALUT yms mitä mies on asuntoon itse hommannut katoaa pikkuhiljaa ja ne korvaantu tavaroilla jotka nainen hommaa. Eli sohvat, taulut, pöydät, tuolit ihan kaikki mahdolliset koriste esineet jne. Jos miehellä on esim jääkiekko paita seinällä tai jonkin joukkueen viiri niin yllättää, että huomaat vuoden päästä, että sen tilalle on tullut joku kukkataulu.
Mun exä oli sellanen "laitat väärin" Tyyppi. Laitoin astiat tiskariin väärin tai vessapaperirullan väärinpäin. Otin väärän pyyhkeen ja pesuaineetkin olin saunassa laittanut väärään hyllyyn. Mitä helvetin väliä sillä on miten päin vessapaperirulla on laitettu??? Aina ei naisia ymmärrä.
joo tai, että miten päin maitopurkin suu on jääkaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen AV-keskustelu. AP: Ajattelepa vähän, mitä tulit kirjoittaneeksi. Onko mitään, millä ajatella?
Mitä tarkoitat? AP kirjoitti hyvin ja asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo aina se vaimo huutaa, kun mies on omin lupineen laittanut kaikille ruokaa ja järjestänyt lasten kenkäkaapin. Yleinen ongelma.
Kaappi on järjestetty väärin ja ruoassa on jotakin liikaa tai siitä puuttuu jotakin.
Niinpä. Kokkasin käytännössä perheen kaikki ruuat. Aina jokin asua meni väärin.
Vierailija kirjoitti:
Ap on ymmärtänyt tämän koko jutun väärin mitä miehet asialla tarkoittaa. Oikeasti se menee niin, että nainen muuttaa miehen asuntoon. Pikkuhiljaa kaikki HUONEKALUT yms mitä mies on asuntoon itse hommannut katoaa pikkuhiljaa ja ne korvaantu tavaroilla jotka nainen hommaa. Eli sohvat, taulut, pöydät, tuolit ihan kaikki mahdolliset koriste esineet jne. Jos miehellä on esim jääkiekko paita seinällä tai jonkin joukkueen viiri niin yllättää, että huomaat vuoden päästä, että sen tilalle on tullut joku kukkataulu.
Jonkun ainoa parisuhdekokemus on taas näköjään jenkkiläiset mainstream viihdesarjat.
Miehen kanssa asuessa oli just noin. Hän piti huolen vain "omista" tavaroistaan ja jotenkin vain oletti että yleiset kodintavarat vain jotenkin ilmestyi paikalle itsestään. Erotessa se ihmetteli miksi otan mukaani kaikki kodintavarat ja kävi ilmi että oli jotenkin mieltänyt että hänen ÄITINSÄ (???) olisi ostanut kaikki päivittäisarjen jutut pyykkikorista pakasterasioihin. Kysyi miksi pakkaan muuttolaatikoihin siis sen ostamia juttuja kun siis todellisuudessa olin itse omilla rahoilla ostanut kaikki meidän kodin päivittäisesineet?
Mies ei ollut siis kuuden yhteiselovuoden aikana tajunnut että kodintavarat eivät ilmestyneet kotiin itsestään, mutta samalla kuitenkin tiennyt ettei itse ollut ostanut niitä, kun luuli äitinsä ne sinne meidän kotiin tuoneen. Voi jumalauta. Minustakin olisi ollut kivempi ostaa stereoita ja pyöränosia kuin pyykkikoreja ja aterimia joo, en niitä nyt huvikseni ostellut. Jätkä jäi omilleen suunnilleen tyhjään kämppään.
Voi jumalauta kun nousee verenpaine muistellessa tuota nuoruuden suhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Miehen harrastusjutut ovat ainakin aina väärin jos näkyvät jossain.
Miksi ne eivät olisi harrastusvälinekaapissa kuten naisenkin harrastusjutut. En minäkään viskele harrastustavaroitani pitkin sohvia ja keittiön työtasoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun ainoa parisuhdekokemus on taas näköjään jenkkiläiset mainstream viihdesarjat.
Kummallisesti näin kävi minulle, 4 kaverille myös. Ainut kenelle ei käynyt näin oli naispuolinen kaverini :D
Vierailija kirjoitti:
Miehen kanssa asuessa oli just noin. Hän piti huolen vain "omista" tavaroistaan ja jotenkin vain oletti että yleiset kodintavarat vain jotenkin ilmestyi paikalle itsestään. Erotessa se ihmetteli miksi otan mukaani kaikki kodintavarat ja kävi ilmi että oli jotenkin mieltänyt että hänen ÄITINSÄ (???) olisi ostanut kaikki päivittäisarjen jutut pyykkikorista pakasterasioihin. Kysyi miksi pakkaan muuttolaatikoihin siis sen ostamia juttuja kun siis todellisuudessa olin itse omilla rahoilla ostanut kaikki meidän kodin päivittäisesineet?
Mies ei ollut siis kuuden yhteiselovuoden aikana tajunnut että kodintavarat eivät ilmestyneet kotiin itsestään, mutta samalla kuitenkin tiennyt ettei itse ollut ostanut niitä, kun luuli äitinsä ne sinne meidän kotiin tuoneen. Voi jumalauta. Minustakin olisi ollut kivempi ostaa stereoita ja pyöränosia kuin pyykkikoreja ja aterimia joo, en niitä nyt huvikseni ostellut. Jätkä jäi omilleen suunnilleen tyhjään kämppää
"erotessa ihmetteli miksi otin kaikki tavarat mukaan, kun olin itse ostanut kaikki päivittäisarjen jutut". Tässä varmaan taas pätee se, että miehen rahat on yhteisiä ja naisen rahat on omia.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei ollut siis kuuden yhteiselovuoden aikana tajunnut että kodintavarat eivät ilmestyneet kotiin itsestään, mutta samalla kuitenkin tiennyt ettei itse ollut ostanut niitä, kun luuli äitinsä ne sinne meidän kotiin tuoneen. Voi jumalauta. Minustakin olisi ollut kivempi ostaa stereoita ja pyöränosia kuin pyykkikoreja ja aterimia joo, en niitä nyt huvikseni ostellut. Jätkä jäi omilleen suunnilleen tyhjään kämppää
Ex-avokki ilmoitti minulle, että jokaisessa kodissa on leivinpaperia, pesuainetta jne. eikä ne mitään maksa. Ei kuitenkaan osannut kertoa, että mistä kyseisiä hyödykkeitä voi ilmaiseksi noutaa.
Kyseinen heppu oli mielestään erittäin paljon älykkäämpi kuin minä. Hän sentään opiskeli yliopistossa, kun minä puolestaan kävin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin kuin laittaa lapsen potkimat kengät nätisti naulakon alle ja nostaa lapsen lattialle jättämän takin naulakkoon? Ihan varmasti nainen raivostuu.
Jos noin tekee niin aika saletisti ne on tavalla tai toisella väärin laitettu.
Mä kyllä tavallaan ymmärrän mistä tällainen kokemus kumpuaa. Saatan olla itsekin miehen mielestä juuri tällainen vaimo.
Mutta onhan se vähän tympeää tonkia koko kaappipakastin läpi löytääkseen yksi hernepussi, availla viikattuja muotoonommeltuja aluslakanoita löytääkseen oikean kokoinen sen sijaan että ne olisi niille tarkoitetuilla (lapsia varten jopa nimikoiduilla) hyllyillä, tai etsiä tuloksetta lapsille hanskoja aamukiireessä kun lasten hanskat on laitettu aikuisten kaappiin. En mä tiedä miten näistä sanoisi niin ettei se ole nalkutusta mutta että ei tarvitsisi tyytyä siihen että jos toinen osallistuu, se vaikeuttaa sitten usein omaa tekemistä. Ei kai työpaikallakaan niin toimita että yhteisen työvälineet on missä sattuu?
Eihän ne maksakkaan naiselle. Edelleenkin, miehen rahat on yhteisiä ja naisen rahat omia. Ne leivinpaperit maksetaan miehen rahoilla
En tiedä, mihin viittaat. Ehkä et mihinkään., kunhan vain kirjoittelet sanoja peräkkäin.