Joko tekoäly on korvannut sinut?
Kommentit (119)
Musta tuntuu, että ihmiset on aika pihalla siitä, miten moni ihminen tekee käytännön työtä. Lehtijutuissa mainitaan aina etätyö, tietotyö, asiantuntijatyö ja paluu toimistolle loman jälkeen, mutta meitä on paljon muitakin.
Minun työni ei ole tekoälyn tehtävissä.
Lopun ajat. Raamatun Ilmestyskirjassa kerrotaan, että tulevaisuudessa suurin osa ottaa Pedon merkin oikeaan käteen ja otsaan (mikrosiru?) Ja ilman sitä ei ole kenenkään lupa ostaa eikä myydä mitään...
Joka ottaa Pedon merkin, tuomitaan ikuiseen kadotukseen. Tekoäly on Perkeleen keksintö. Teitä on varoitettu. Kannattaa ottaa Jeesus vastaan ja pyytää syntejään anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu, että ihmiset on aika pihalla siitä, miten moni ihminen tekee käytännön työtä. Lehtijutuissa mainitaan aina etätyö, tietotyö, asiantuntijatyö ja paluu toimistolle loman jälkeen, mutta meitä on paljon muitakin.
Voi olla. Mitä työtä teet? Vanhusten pyörittäminen sängyissä, yms. tuskin tulee dramaattisesti vähenemään tekoälyn myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei kerran mene pitkään niin kerro minulle miten hetken päästä tekoäly tekee minun työni rakennuksilla purkajana?
Robotit osaavat jo rakentaa taloja niin eiköhän se purkaminenkin onnistu.
Kyllä yhtä taloa saisi tuolla vauhdilla rakentaa sata vuotta.
Tuskin rakennusukkoa kannattaa automatisoida, se on vähän kuin robotisoisi hevosen.
3-D printteri voisi tehdä talon jo ihan nykyisinkin. Ja tekisi vaikka lusikat pöytään valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Tekoäly omalla työpaikalla on niin tyhmä, ettei meinaa selviytyä edes helpoista tehtävistä oikein. Sitä saadaan odotella varmasti kauan, että osaa edes tehdä ne simppelit jutut.
Voin sanoa 100% varmuudella, että tyhmyys on näppäimistön takana. Jos syöttää roskaa, saa roskaa takaisin vastauksissa
Tämä. Ihmiset ei oikein tahdo muistaa et tekoäly on nyt 3 vuotiaan tasolla. Odotellaan kunhan pääsemme ikävuoteen 18.
Vierailija kirjoitti:
Mene AP TÖIHIN!
Laiskojen turha toive että tekoäly heidät korvaisi :D
Mun taloushallinnon ja hankinnan työt automatisoitiin hyvin pitkälle parin vuoden aikana, ja siihen päälle rakennusalan (=firman asiakkaat) huono tilanne johti siihen, että minä ja eräs toinen, vähän vastaavia hommia tehnyt, saatiin lähteä keväällä lomautusten ja yyteiden seurauksena. No, mitäpä tein? Pistin kämppäni vuokralle ja lähdin ulkomaille rallattelemaan ainakin vuodeksi. Osoite on edelleen Suomessa. Ei todellakaan kiinnosta etsiä töitä enää tämän ikäisenä (54), onneksi ei tarvitsekaan. Raada sä vaan mun puolesta niska limassa.
Toimin ihmisten kanssa kasvotusten, ja persoona on oikeastaan se, millä teen työni. Tekoälynkin kanssa voi jo jutella, mutta silti mun asiakkaat mieluummin juttelee mun kanssa kuin tekoälyn. Toisaalta, olispa kivaa kun ei enää tarvisi tehdä töitä 😃 joten olisihan se tietyllä lailla ihan kiva, että tekoäly veisi työni.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tekoälystä käytävä keskustelu esim. medioissa on hyvin kummallista, voisi jopa sanoa kehitysvastaista, ilman älyllistä argumentointia.
T. Tekoäly
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
En ole korvattavissa tekoälyllä 🤩
Todella yleinen harhaluulo
Tekoäly voi viedä työt, muttei korvata ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Minun työtäni tehtaassa kunnossapito-asentajana ei tekari koskaan tule korvaamaan !
Ei kannata olla niin varma. Robotti duunailee bemarin tehtaalla jo puolitoista vuotta sitten: https://www.youtube.com/shorts/SUGQlsNcb5E
Kehitys on nopeaa: https://www.youtube.com/shorts/pqIbLwIm_Qk
Kannattaa olla lähellä eläkeikää niin ei kirpaise niin pahasti.
You said:
Mitä tehdä tekoälyn vuoksi työttömäksi jääneille?
ChatGPT said:
Tekoälyn aiheuttama rakennemuutos työmarkkinoilla on todellinen ja kiihtyvä ilmiö. Kun tekoäly korvaa joitakin työtehtäviä, yhteiskunnan on reagoitava, jotta ihmiset eivät jää pysyvästi syrjään. Tässä on useita konkreettisia keinoja, joita voidaan toteuttaa yksilö-, yhteiskunta- ja valtiotasolla:
1. Uudelleenkoulutus ja jatkuva oppiminen
Tukiohjelmat uudelleenkouluttautumiseen (esim. valtion rahoittamat kurssit tai opintotuet aikuisille).
Painotus osaamisalueisiin, joita tekoäly ei helposti korvaa, kuten:
Ihmisten välinen vuorovaikutus (esim. hoiva, opetus, myyntityö)
Luovuus ja kulttuuri
Käsityö, tekninen työ ja kunnossapito
Tekoälyn kehitys ja hallinta itse
2. Työn uudelleenmäärittely
Tekoäly ei aina korvaa koko työtä, vaan osatehtäviä ihmiset voivat siirtyä valvomaan, täydentämään ja ohjaamaan tekoälyä.
Työnkuvien sopeuttaminen: työntekijät voivat siirtyä uusiin rooleihin, joissa heidän osaamisensa yhdistyy tekoälyyn (esim. tekoälyavusteinen asiakaspalvelija).
3. Sosiaaliturvan ja perusturvan uudistaminen
Perustulo tai osallistumistulo voi tarjota turvaa niille, joilta työpaikka katoaa ilman korvaavaa työtä.
Lyhennetty työviikko: jaetaan työtä useamman kesken tekoälyn ansiosta voidaan tuottaa enemmän vähemmällä työajalla.
4. Uusien alojen ja työpaikkojen luominen
Tekoäly synnyttää kokonaan uusia aloja, kuten:
Tekoälyn eettinen valvonta
Datakoulutus ja -analyysi
Käyttöliittymäsuunnittelu
Tarvitaan tukea yrittäjyydelle ja uusien palveluiden kehittämiselle.
5. Henkinen ja yhteisöllinen tuki
Työn menetys vaikuttaa identiteettiin. Tarvitaan:
Psykologista tukea
Yhteisöllisiä verkostoja ja vertaistukea
Aktiivista työvoimapolitiikkaa, joka ei jätä yksilöä yksin
Mitä voitaisiin tehdä nyt?
Selvittää alakohtaisia riskejä missä tekoäly korvaa työpaikkoja, missä se luo uusia.
Tukea työntekijöiden ennakoivaa oppimista jo ennen irtisanomisia.
Yhteistyö työnantajien, oppilaitosten ja valtion välillä.
Keskustelu kansallisella tasolla: mikä on työn rooli tulevaisuuden yhteiskunnassa?
Jos haluat, voin auttaa miettimään tarkemmin keinoja tietylle ammattiryhmälle tai alalle.
By messaging ChatGPT, you agree to our Terms and have read our Privacy Policy. See Cookie Preferences.
Don't share sensitive information. Chats may be reviewed for safety and abuse prevention. Learn more
ChatGPT can make mistakes. Check important info. See Cookie Preferences.
Itseäni ei haittaa, jos ja kun oma työ häviää. Olen niin kurkkuani myöten täynnä mainostoimistoelämää. Haluaisin tehdä jotain käytännönläheistä, tuntuu että esim. siivoaminen on aivoille parempaa kuin näyttöpäätetyö ja ihmisten kusettaminen.
Ei, koska vastausten saaminen ja laskenta eivät ole avain asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun työtäni tehtaassa kunnossapito-asentajana ei tekari koskaan tule korvaamaan !
Ei kannata olla niin varma. Robotti duunailee bemarin tehtaalla jo puolitoista vuotta sitten: https://www.youtube.com/shorts/SUGQlsNcb5E
Katsoin nuo videot ja ei voi muuta sanoa kuin että kehitys on nopeaa. Lääkärin töitä teen ja olen ajatellut työni olevan turvattu vielä pitkään mutta vähän alkaa mietityttämään. Epäilemättä diagnostiikka tulee paranemaan ja kuvien tai näytteiden analysointi tulee olemaan tekoälyn heiniä tulevaisuudessa. Mutta en ehkä antaisi tekoälyrobotin leikata vielä itseäni kun katsoo miten Teslan Autopilot toimii pahimmillaan, linkki https://www.youtube.com/watch?v=GiaNVdxmiwk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
En ole korvattavissa tekoälyllä 🤩
Todella yleinen harhaluulo
Tekoäly voi viedä työt, muttei korvata ihmistä.
Juttelen tekoälyn kanssa mielummin kuin monen ihmisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Tekoäly omalla työpaikalla on niin tyhmä, ettei meinaa selviytyä edes helpoista tehtävistä oikein. Sitä saadaan odotella varmasti kauan, että osaa edes tehdä ne simppelit jutut.
Voin sanoa 100% varmuudella, että tyhmyys on näppäimistön takana. Jos syöttää roskaa, saa roskaa takaisin vastauksissa
Tämä. Ihmiset ei oikein tahdo muistaa et tekoäly on nyt 3 vuotiaan tasolla. Odotellaan kunhan pääsemme ikävuoteen 18.
Monessa asiassa tekoäly päihittää suurimman osan ihmisistä jo tänä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin nuo videot ja ei voi muuta sanoa kuin että kehitys on nopeaa. Lääkärin töitä teen ja olen ajatellut työni olevan turvattu vielä pitkään mutta vähän alkaa mietityttämään. Epäilemättä diagnostiikka tulee paranemaan ja kuvien tai näytteiden analysointi tulee olemaan tekoälyn heiniä tulevaisuudessa. Mutta en ehkä antaisi tekoälyrobotin leikata vielä itseäni kun katsoo miten Teslan Autopilot toimii pahimmillaan, linkki https://
Tässä seuraava iholekurini: https://ai-derm.com
Olen saanut samaan ihovaivaan neljä eri diagnoosia, joista pari lekuria tekivät ne sekunnin silmäyksellä. Nämä johtivat kemialliseen pahoinpitelyyn, kun iho räjäytettiin salvoilla. Tuo linkin takana oleva sovellus kehaiseen olevansa 97% tarkka. Vaikka lääkäri olisi ilmainen niin miksi menisin jonottamaan puoleksi päiväksi vastaanotolle, kun luotettavamman diagnoosin voi saada nopeasti.
Leikkaukset saavat vielä odottaa, koska voi käydä näin:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. Mitä työtä teet? Vanhusten pyörittäminen sängyissä, yms. tuskin tulee dramaattisesti vähenemään tekoälyn myötä.
Kyllä humanoidirobotit kehittyvät tekoälyn lisäksi sitä tahtia, että ihminen loppujen lopuksi vapautetaan kaikista töistä, mutta voi viedä hieman aikaa.
Voit pakottaa suomalaiset yritykset, mutta kuinkas pakotat ulkomaiset firmat? Käytännössä tuolla pakottamisella ainoastaan varmistetaan että suomalaiset firmat häviävät nopeammin. Vai haluatko mahdollisesti jonkinlaisia tuotirajoituksia esim. EU-rajalle? Mutta kun tuollainen on niin typerää, koska esim. Trump.