Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toistuvat virtsarakontulehdukset ennen tai jälkeen kuukautisten, en jaksa!

Vierailija
25.08.2025 |

Tämä taitaa olla nyt kolmas tai neljäs kerta kun oireet puhkesivat. Välillä olen käynyt testeissä ja saanut antibiootit, bakteerina e. coli. On myös lämpöilyä ja virtsavaivojen lisäksi koko rakon alue kipuilee laajasti. Mistä tämä tapahtuu ja miten kierteen saa katki!

Syön säännöllisesti KarpaLact-valmistetta ja juon paljon vettä, nämä auttavat välillä oireisiin. Mutta välillä tulehdus äityy niin pahaksi, että virtsaan verta. 

Kiitos

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on estolääkitys, otan joka kerta seksin yhteydessä antibioottia. Ainoa, joka toimii

Vierailija
42/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä suojaa käytät menkkojen aikaan? Miksi suihkuttelet monta kertaa päivässä? Tämä kuivattaa sinun limakalvoja. Kerta tai korkeintaan kaksi riittää päivässä. Ulosteperäinen tuo bakteeri on. 

Ei kuukautissuoja voi liittyä tuohon, jos tulehduksia ollut sekä ennen kuukautisia että niiden jälkeen. Ennen kuukautisia ei käytetä suojia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli raskausaikana useampi vti. Karpalomehua, puuvillaiset alusvaatteet. Runsas istuminen on paha, siinä hikoilee takapuoli etenkin raskaana ollessa ja hien mukana bakteereja päätyy virtsatien suulle. Minulla oli myös E. Coli aiheuttaja. Ei ole tullut uudestaan raskauden jälkeen.

Vierailija
44/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet? Erityisesti, jos olet yli 35, kannattaa ilman muuta käyttää paikallista estrogeenia limakalvoille. Esivaihdevuosissa limakalvojen biomi muuttuu ja niiden alttius kaikille pöpöille lisääntyy. 

Vierailija
45/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös kuullut, että toisilla estrogeenin vähentyminen esivaihtareissa aiheuttaa virtsatulehduskierteen.

Vierailija
46/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hygieniaan kannattaa panostaa, pestä suihkulla alapää aina kun suoli toimii. Ja seksin jälkeen.

Työkaverilla oli ihan jatkuvasti vti, mutta hänen miehensä olikin yhteiskäytössä.

Vierailija
47/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä suojaa käytät menkkojen aikaan? Miksi suihkuttelet monta kertaa päivässä? Tämä kuivattaa sinun limakalvoja. Kerta tai korkeintaan kaksi riittää päivässä. Ulosteperäinen tuo bakteeri on. 

Ei kuukautissuoja voi liittyä tuohon, jos tulehduksia ollut sekä ennen kuukautisia että niiden jälkeen. Ennen kuukautisia ei käytetä suojia. 

Jotkut käyttä pikkuhousunsuojia jatluvasti ja kyllä niihinkin pyllypöpöt osuu. T.hoitsu

Vierailija
48/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä myös vahvasti seksiliitännäinen, varsinkin asennoissa, joissa hankaus osuu virtsaputken lähelle. Varsinkin, jos ei ole kondomia, mutta joskus myös sen kanssa (tosin yhteys on melkein 100-pros suhteessa uuteen seksikumppaniin ilman kumia...).

Se, ettei missään vaiheessa päivää pääse kuivumaan, auttaa. Ja tarkoitan siis nimenomaan riittävää vedenjuontia. Kiristävien housujen ja hiostavien materiaalien välttäminen auttaa myös, samoin kuin se, etten anna jalkojen palella.

Sen sijaan en ole huomannut mitään vaikutusta jatkuvalla alapesulla (joka usein kuivattaa ja häiritsee normaalia bakteerikantaa) tai ikävä kyllä myöskään karpalovalmisteiden käytöllä.

Vaan yksilöitähän me olemme kaikki.

Vierailija
49/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan aina 2 karpalokapselia seksin jälkeen. Minulla loppui tulehdukset siihen.

Vierailija
50/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ollut vähän samaa ongelmaa, joka räjähti käsiin kun aloitin seksielämän. Kuukautisten yhteydessä oireet yleensä pahenevat, kun hormonitoiminta muutenkin muuttuu, mutta olen huomannut, että tulehdus on tällöin jo piilevänä hautunut pidempään. Seuraavilla vinkeillä olen saanut oireet hallittaviksi:

- juo riittävästi (litra vettä päivässä ja aina seksin jälkeen

-käy aina pissalla, kun pienikin hätä (parin tunnin välein vähintään, vaikka ei olekaan hätä)

- C-vitamiinilisä käyttöön tai paljon C-vitamiinipitoisia marjoja/hedelmiä

- seksin jälkeen aina pissalle, alapesu vedellä ja kuivaus

-käytä seksissä liukuvoidetta, vaikka tarvetta ei olisi

-seksin jälkeen lasillinen 1,5-2 dl karpalomehua (sitä raakaa, joka maksaa noin 12€/pullo)

- vaihda kuukautissuojaa kolmen tunnin välein

Jos alkaa oireilla tai tulla verta, niin kuurina litra raakaa

Meillä kyllä pestään vehkeet myös ennen seksiä, jota harrastetaan vain yhden ja saman kumppanin kanssa ja aika usein. Kerran mökillä ollessa ollut vti ja se johtui silloin huonoista olosuhteista.

Vierailija
51/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikallisestrogeeni käyttöön. Ensin pari viikkoa säännöllisesti ja sitten pari kertaa viikossa. Toimii lähes kaikilla.

Ei tarvitse syödä steroideja. Terveelliset elintavat ja nestetasapaino riittävät.

Mitä höpiset. Kukaan nainen mitään steroideja ei syö. Estrogeeni ei ole steroidi😅

Vierailija
52/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta seksi ja tosiaan se nesteytys kuntoon. Veden lisäksi suoloja, mutta vesi on tärkeämpää. Vähintään 1-2 litraa päivässä, jos tuntuu oireita niin voi melkeinpä kerralla huitaista litran ja toisen tunnin päästä.

Tuolla vedenjuonnilla saa kyllä elektrolyyttitasapainonsa vituralleen. KOSKAAN ei pitäisi juoda pelkkää vettä enempää kuin lasillinen kerrallaan. 

Munuaiset muuten pystyy suodattamaan vain 2 dl nestettä tunnissa, joten pilaat nekin jos juot ylenmäärin hikoilematta. 

Vierailija
53/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muita oireita sulla on? Olen just äskettäin perehtynyt aiheeseen, koska epäilin itselläni virtsarakontulehdusta. Tosi moni vannoi D-mannoosin nimeen. Kannattaisiko sun kokeilla sitä?

Oireet ovat kipu virtsatessa ja sen jälkeen, se verivirtsa, kipu rakon ja selän alueella, tunne siitä, ettei kaikki virtsa tule kerralla ulos ja koko ajan vessahätä.

Ap

Ihan normaalit virtsatieinfektion oireet. Syön pakastimesta karpaloita muutaman kerran viikossa. Kuulemma myös puolukka toimii. Estävät haitallisten bakteerien kiinnittymisen limakalvoon. Pahaahan se on, mutta muutaman kerran viikossa syön aamupuuron, jonka päällä marjoja ja siinä yhteydessä saan syötyä myös ne karpalot. Jotkut juovat karpalomehua. Minä en pysty, maistuu pahalta. Lisäksi pyrin juomaan vettä riittävästi. Nämä on ennaltaehkäisyä. Nukun ilman pikkuhousuja. Pikkuhousuissa olen joutunut jättämään stringit ja muut hankaavat pois. Olen ollut ilman tulehduksia useamman vuoden, ja luultavimmin tuo karpalon syöminen auttaa. Ei se sen kalliimmaksi tule kuin ne karpalokapselit apteekista, mutta ne on niin yliprosessoitu, että tuskin niillä on tehoa. Ai niin, ja jos pyöräilen pidempiä lenkkejä, laitan pehmustehousut. Ei satula hankaa.

Alapäätä en pese kuin iltaisin vesisihkulla, samalla kun yleensä muutoinkin peseydyn, ja lisäksi tietysti jos käyn saunassa tmv. Kakkaamisen jälkeen pyyhin ensin kuivalla ja sitten kostutetulla paperilla, en siis pese, paitsi jos tuotos on tahmaista. Lääklri sanoi aikoinaan, että liiallinen pesu haittaa, se voi poistaa niitä hyödyllisiä bakteereja suojaamasta limakalvoja. 

Vierailija
54/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään virtsaoireet helpottivat (ei antibioottia), mutta väsyttää ihan tajuttomasti ja selkään sattuu. Nyt pelkään, voisiko tulehdus olla levinnyt? Eikö silloin olisi myös edelleen virtsaoireita?

Ap

Minulla ei ollut enää ollut pariin viikkoon tavanomaisia virtsatieoireita, kun oli mennyt munuaisiin. Mene lääkäriin _heti_, jos tulee kuumetta. Itse olin osastolla viikon. 

Pissalla käynti ja alapesu aina seksin jälkeen ja jokin karpalomehu tai -kapseli päivittäin auttoi minulla kierteeseen. Saan tulehduksen yhä lähes 100% varmuudella seuraavana päivänä, jos olen nukahtanut ennen pissalla käyntiä. 

Eilen illalla oli kuumetta 38 astetta. Menin silti töihin, jossa olen parhaillaan. Ihan naattina.. Meinaa nukahtaa pystyyn.

Ap

Vierailija
55/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut käyttä pikkuhousunsuojia jatluvasti ja kyllä niihinkin pyllypöpöt osuu. T.hoitsu

Ei pikkuhousunsuojia saa käyttää jatkuvasti. Hiivatulehdus siitä seuraa. Ja mielestäni nykyisin myös kouluissa terveydenhoitajat ohjeistavat, että pikkuhousunsuojia ei käytetä jatkuvaluonteisesti. Vanhoilla mummoilla ja papoilla toki on virtsankarkailuun suojia tai inko-housut, mutta heistä moni kärsiikin virtsatieinfektioista.

Vierailija
56/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ecoli on ihmisellä tavanomainen suolistobakteeri. Mietin, miten se pääsee virtsateihin? Pyyhitkö oikein alapään. Edestä taaksepäin?

Pesetkö päivittäin koko alakerran? Jos peset käsisuihkulla, eihän ulostebakteerit pääse virtsateihin? Netistä luulisi löytyvän ohjevideoita, ainakin koulun oppitunneilla niitä katsottiin. Kuivatessa kuivataan ensin etupuoli ja sukuelimet, sitten taaksepäin takapuoli. Pelkkä taputtelu harvoin riittää poistamaan kosteutta. 

Sehän pääsee virtsaputken suulle ja kiipeämään kätevästi virtsateihin siten, että alusvaatteet liikkuvat yleensä jonkin verran sen peräaukon kohdalta edestakaisin. Missään nimessä ei saa käyttää kuitenkaan liian kireitä ja puristavia alushousuja. Stringit ovat nyt sellaiset, joiden narun pyöriessä se E Coli kulkeutuu helposti peräaukolta virtsaputken suulle.

Nuorellakin naisella voivat olla ohuet ja herkät limakalvot, jotka eivät sellaisenaan pysty suojelemaan virtsaputken suuta ulostebakteereilta. Silloin kannattaa käydä ostamassa vahvistukseksi apteekista Vagifem-valmistetta ja käyttää sitä kerran, kaksi viikossa. Myös gyne voi kirjoittaa sen reseptin. Virtsatulehduksen aikana ja jälkeen voi olla viisasta käyttää kuurina joka päivä yksi Vagifem-tabletti emättimeen. Intiimihygienian hoito on tärkeää, mutta suosittelen unohtamaan pesunesteet ja muut, jotka vain kuivattavat ja ohentavat limakalvoja. Kuivaaminen taputellen riittää. Ei saa hangata. Pieni kosteus on luonnollinen tila naisen sukupuolielimistä. Kannattaa ottaa virtsatulehduksen estoon 500mg C-vitamiinia aamuin illoin 12 tunnin välein.

Vierailija
57/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkarit pesuun 60 asteessa, vähempi ei riitä. Sama käsittely lakanoille, pyyhkeille ym. 

Mies sisääsi vain puhtaana, käyttäkää liukkaria jos yhtään tuntuu tarpeelliselta. 

Nuku ilman pikkareita. 

Vierailija
58/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään virtsaoireet helpottivat (ei antibioottia), mutta väsyttää ihan tajuttomasti ja selkään sattuu. Nyt pelkään, voisiko tulehdus olla levinnyt? Eikö silloin olisi myös edelleen virtsaoireita?

Ap

Minulla ei ollut enää ollut pariin viikkoon tavanomaisia virtsatieoireita, kun oli mennyt munuaisiin. Mene lääkäriin _heti_, jos tulee kuumetta. Itse olin osastolla viikon. 

Pissalla käynti ja alapesu aina seksin jälkeen ja jokin karpalomehu tai -kapseli päivittäin auttoi minulla kierteeseen. Saan tulehduksen yhä lähes 100% varmuudella seuraavana päivänä, jos olen nukahtanut ennen pissalla käyntiä. 

Eilen illalla oli kuumetta 38 astetta. Menin silti töihin, jossa olen parhaillaan. Ihan naattina.. Meinaa nukahtaa pystyyn.

Ap

Jos ei ole flunssan oireita ja on kuumetta, pitäisi mennä lääkäriin. Kuume viittaa infektioon, ja tietysti se voi johtua muustakin. Kuitenkin ihmiset turhaan pelkäävät niitä antibiootteja. Esim. E. Colin aiheuttamaan virtsatieinfektioon puree todella hyvin. Entisaikaan luultiin, että ab-kuuri lisää riskiä sairastua uudelleen. Uudemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että näin ei ole. Päin vastoin riittävän ajoissa aloitettu ab-kuuri estää, ettei mene munuaisaltaan tulehdukseksi, missä aina omat riskinsä munuaisvaurioille.

Vierailija
59/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, jos vaiva seksistä johtuu. Olen ollut saman miehen kanssa viisi vuotta.

Ap

Vierailija
60/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisnainen kuoli munuaisaltaiden tulehdukseen. Hän oli huonolla hygienialla ptkään alkoholisminsa takia ja selkeesti oli virtsis ongelmaa jonkin aikaa. Hän haisi vahvasti pissalle. Sitten tuli ne selkäkivut.

Käytettiin väkisin saunassa ja lääkärissä, syötettin lääkkeitä ja pestiin vaatteita, kämppää... se sohva vasta ilkeetä löyhkäs, kun siinä kortteeras. Sen mies ei tajunnut mistään mitään ja viisissäkymmenissä olivat.

Taas vietiin selkäkipuinen heikko nainen päivystykseen puoliväkisin ja siitä vuorokausi, hän kuoli.

Voimia ap! Toivottavasti saat apua ja helpottaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä