En saanut apua lääkäristä
Halusin tarkistaa syönkö turhaan lääkettä (tyroksiini), mutta julkisen lääkäri vain kirjasi digikonsultaatiossa, että arvot ovat normaalit ja voidaan ottaa vuosittain kontrollit. Ei edes tavannut minua joten en voinut keskustella siitä tarvitsenko kilpirauhaslääkitystä vai en.
Otatan nyt itse kilpirauhasen vasta-ainekokeet yksityisessä labrassa ja jos ne ovat negatiiviset vähennän lääkitystä itse. Koska kanssani ei edes keskustella enkä saa kyseenalaistaa hoitoani teen sitten asiat itse.
Kaikkihan lähti siitä kun aloin lääkitä raudanpuutostani itse ja sekin kiellettiin, tapaamatta minua tietysti ollenkaan. En ymmärrä miksi tällaisia ihmisiä koulutetaan lääkäreiksi sadoilla tuhansilla euroilla kun he eivät edes osaa työtään.
Kommentit (43)
Joidenkin pää on koko elämän niiden perseessä.
Ap vaikuttaa sellaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näemmä aloitukseni on sekava. Aloin siis kunnolla hoitaa itseäni ja mm. raudanpuutetta omin päin ja se johti siihen, että kyseenalaistan kilpirauhaslääkityksen tarpeen kohdallani. Minulta ei koskaan otettu kilpirauhasen labroja lukuunottamatta TSH- ja T4V-labroja. Ei siis mitään vasta-aineita testattu ja määritelty onko Hashimoto, Basedow tms.
Nyt otan omalla rahalla nuo testit vaikka kallista on. Toisaalta niin maksaa jo tyroksiinilääkityskin tai se, että jos syön turhaan lääkettä kehoni menee lopullisesti sekaisin ajan mittaan. Olen vihainen tästä puoskaroinnista.
ap
Pointti on kuitenkin siinä, että sillä ei ole juuri väliä, mistä syystä kilpirauhanen ei toimi, koska hoito on aina sama. Basedow sulla ei kuitenkaan ole, koska se aiheuttaa liikatoimintaa, ja sen näkeisi myös jo noista TSH- ja TV arvoista. mutta sinä siis haet tietoa, jolla ei ole mitään me
No haen tietoa sille miksi alun perin TSH oli nousussa ja miksi se loppui kun aloin tyroksiinin käytön ohella myös hoitaa raudanpuutetta. Toinen asia on se ettei ylipäänsä kommentoida tätä raudanpuutteen ja kilpirauhasen vajaatoiminnan välistä suhdetta. Korjasin siis itse tuon raudanpuutteen ja sen myötä en ole tarvinnut pitkään aikaan annosnostoa tyroksiiniin. Kun kysyin voiko annostusta vähentää niin ei suostuta asiaa edes kommentoimaan. TÄSSÄ on se ongelma.
ap
Näköjään luulotautiakin voi harrastaa ja sen taustallahan on hoitamaton depressio tai muu psyykkinen.
Olisko elämässäsi mitään muuta sisältöä kuin oma napa?
Vierailija kirjoitti:
Älä sentään kaikkia lääkäreitä ala disauttaa, jos yhden koit epäpätevänä tai henkilökemianne ei kohdannut. Hekin ovat yksilöitä ja ihan vain tuikitavallisia ihmisiä, joilla joskus voi myös olla huono päivä, ja virhedg:jakin tapahtuu.
Toivottavasti ongelmasi ratkeaa.
Mitä tiedän niin en ole edes ainoa jonka kilpirauhasasioita hoidetaan välinpitämättömästi. Toisin kuin palstaurpot luulevat niin se on hyvin yleistä. Joko potilas ei saa annosnostoa tai sitten ei tule kuulluksi ylipäätään, siinä on ne tavanomaiset tilanteet.
ap
Vierailija kirjoitti:
Näköjään luulotautiakin voi harrastaa ja sen taustallahan on hoitamaton depressio tai muu psyykkinen.
Olisko elämässäsi mitään muuta sisältöä kuin oma napa?
shillinki tilillenne, vladislav
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näemmä aloitukseni on sekava. Aloin siis kunnolla hoitaa itseäni ja mm. raudanpuutetta omin päin ja se johti siihen, että kyseenalaistan kilpirauhaslääkityksen tarpeen kohdallani. Minulta ei koskaan otettu kilpirauhasen labroja lukuunottamatta TSH- ja T4V-labroja. Ei siis mitään vasta-aineita testattu ja määritelty onko Hashimoto, Basedow tms.
Nyt otan omalla rahalla nuo testit vaikka kallista on. Toisaalta niin maksaa jo tyroksiinilääkityskin tai se, että jos syön turhaan lääkettä kehoni menee lopullisesti sekaisin ajan mittaan. Olen vihainen tästä puoskaroinnista.
ap
Pointti on kuitenkin siinä, että sillä ei ole juuri väliä, mistä syystä kilpirauhanen ei toimi, koska hoito on aina sama. Basedow sulla ei kuitenkaan ole, koska se aiheuttaa liikatoimintaa, ja sen näkeisi myös jo noista TSH- ja TV arvoista. mu
Jos arvot on viitteissä lääkehoidolla, ei niitä vttu vähennellä. Odota rauhassa seuraavaa kontrollia. Sinuna en haaskaisi rahaa yksityiselle.
Aloittaja, lääkärihän sanoi, että arvosi ovat normaalit, ja että kontrolli vuosittain riittää. Mikä tässä on epäselvää? Olisit iloinen, ettet tarvitse lääkitystä. Raudansyöntikin on usein turhaa, vaikka rauta-arvot olisivat alhaiset. Jos hemoglobiini on hyvä, ihminen ei tarvitse lisärautaa. Vain, jos hemoglobiini ja rauta-arvot molemmat ovat alhaisia, rautaa voidaan tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Teet vastoin lääkärin ohjeita ja kohta valiyat taas.
Toivottavasti on trolli.
En sairasta kilpirauhausen vajaatoimintaa, mutta minun tapauksessa lääkärin ohjeiden noudattamatta jättäminen todennäköisesti pelasti henkeni ja hakeuduin muualle hoitoon. Minulle tehtiin vakava virhediagnoosi. Potilasvahinkoilmoitus ja muistutus on tehty, ja seuraavaksi teen kantelun.
Suomessa oikeasti saa joskus niin huonoa hoitoa, että seuraukset ovat vakavia. Osaaviakin lääkäreitä on paljon, mutta kiireiset ja asiaan perhetymättömät lääkärit tekevät vääjämättä joskus kohtalokkaita virheitä, joten on ymmärrettävää että potilas tämän kyseenalaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja, lääkärihän sanoi, että arvosi ovat normaalit, ja että kontrolli vuosittain riittää. Mikä tässä on epäselvää? Olisit iloinen, ettet tarvitse lääkitystä. Raudansyöntikin on usein turhaa, vaikka rauta-arvot olisivat alhaiset. Jos hemoglobiini on hyvä, ihminen ei tarvitse lisärautaa. Vain, jos hemoglobiini ja rauta-arvot molemmat ovat alhaisia, rautaa voidaan tarvita.
Minulla on lääkitys.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Pointti on kuitenkin siinä, että sillä ei ole juuri väliä, mistä syystä kilpirauhanen ei toimi, koska hoito on aina sama. Basedow sulla ei kuitenkaan ole, koska se aiheuttaa liikatoimintaa, ja
Menee siihen tyroksiiniinkin rahaa. Ei sekään ilmaista ole.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lääkitys.
ap
Mitä ilmeisimmin sinulta vaikuttaa puuttuvan lääkitys varsin merkittävään vaivaasi...
Vierailija kirjoitti:
'Teet vastoin lääkärin ohjeita ja kohta valiyat taas.
Toivottavasti on trolli.'
'Sain silmätulehdukseen peräpukamavoidetta, en käyttänyt. Toimin siis vastoin digilääkärin ohjetta ja uskoin farmaseuttia.'
Aika huonoa trullausta.
On se niin helppoa pilkata ja syyllistää
tukia leikkaavaa OrpoPurraa; tai mitä
tahansa ammattikuntaa, aasta ööhön.
Kiitoksen sanan varmasti haluaisi joskus
kuulla jokainen meistä. Niin laitoshuoltaja,
lähihoitaja, Woltin lähetti, huoltomies kuin
neurokirurgikin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet vastoin lääkärin ohjeita ja kohta valiyat taas.
Toivottavasti on trolli.
En sairasta kilpirauhausen vajaatoimintaa, mutta minun tapauksessa lääkärin ohjeiden noudattamatta jättäminen todennäköisesti pelasti henkeni ja hakeuduin muualle hoitoon. Minulle tehtiin vakava virhediagnoosi. Potilasvahinkoilmoitus ja muistutus on tehty, ja seuraavaksi teen kantelun.
Suomessa oikeasti saa joskus niin huonoa hoitoa, että seuraukset ovat vakavia. Osaaviakin lääkäreitä on paljon, mutta kiireiset ja asiaan perhetymättömät lääkärit tekevät vääjämättä joskus kohtalokkaita virheitä, joten on ymmärrettävää että potilas tämän kyseenalaistaa.
Hyvä, oikein tehty !
Vierailija kirjoitti:
No haen tietoa sille miksi alun perin TSH oli nousussa ja miksi se loppui kun aloin tyroksiinin käytön ohella myös hoitaa raudanpuutetta. Toinen asia on se ettei ylipäänsä kommentoida tätä raudanpuutteen ja kilpirauhasen vajaatoiminnan välistä suhdetta. Korjasin siis itse tuon raudanpuutteen ja sen myötä en ole tarvinnut pitkään aikaan annosnostoa tyroksiiniin. Kun kysyin voiko annostusta vähentää niin ei suostuta asiaa edes kommentoimaan. TÄSSÄ on se ongelma.
ap
TÄmän tiedon (siitä, pitäisikö lääkitystä vähentää tai lisätä tai pitää samana) saa kuitenkin juuri noista TSH ja TV4 kokeista, eikä siitä, miksi hormonituotnto on ollut laskussa. Jos nuo kokeet on viiteraijoissa, lääkitystä ei pidä vähentää. jos laakitystä pitäisi vähentää, sen näkisi noista juuri siinä, että TV4 olisi yli viiterajan ja TSH ali.
On aika tyypllistä, että kilpirauhasen toiminta huononee vähän kerrallaan ja erilaisina aaltoina: välillä huononeminen kiihtyy, jolloin lääkitystä pitää nostaa tihein välein ja välillä se hidastuu, eikä lääkitystä tarvitse nostaa niin usein. Ennen pitkää se pysäähtyy kokonaan sitten kun kilpirauhasesta ei enää ole mitään jäljellä, eikä se käytännössä enää voi mennä huonommaksi. Tämän jälkeen lääkitystä ei tarvitse enää ikinä nostaa - mutta ei sitä silti voi poiskaan jättää.
On myös totta ja tavallista, että se, tunteeko ihminen itsensä terveeksi ja olonsa hyväksi vai ei, on yleensä monen asian summa. Kaikki vaivat korostavat toisiaan ja niiden parantuminen saa olon tuntumaan paremmalta toistenkin kohdalla. Usein myös, se, että olo paranee ja väsymys vähenee päästää ihmisen esim harrastamaan liikuntaa enemmän ja sitten lihaskuntokin kasvaa ja jäsenet vetriintyvät ja niin edelleen ja taas olo paranee. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Varmaan siksi sinun kilpirauhasoireesikin ovat parantuneet korostuneesti silloin kun raudanpuutosoireesikin paranivat. Sekään ei kumminkaan tarkoita, että olisi joku yksi tietty asia, joka parantaisi kaikki vaivat, vaan nimenomaan että yhden vaivan parantuminen johtaa parempaan oloon ja se sinänsä jo saa muitakin vaivoja paranemaan ainakin vähän.
Mene oikeelle lääkärille, äläkä jollekin watun v.. k.......... . Jäätelökauppias ja lääkäri on kaksi ihan eri asiaa.
Menee siihen tyroksiiniinkin rahaa. Ei sekään ilmaista ole.
ap
On se kumminkin lääkkeistä halvimmasta päästä. Ja esim sitä ihan itse valitsemaasi rautaa halvempaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
TÄmän tiedon (siitä, pitäisikö lääkitystä vähentää tai lisätä tai pitää samana) saa kuitenkin juuri noista TSH ja TV4 kokeista, eikä siitä, miksi hormonituotnto on ollut laskussa. Jos nuo kokeet on viiteraijoissa, lääkitystä ei pidä vähentää. jos laakitystä pitäisi vähentää, sen näkisi noista juuri siinä, että TV4 olisi yli viiterajan ja
No minulla TSH oli ennen lääkitystä 4,39 eli raudanpuute on voinut vaikuttaa noin hurjasti varsinkin kun paransin sataprosenttisesti muitakin elintapojani. Kun olin pitkään rautakuurilla TSH laski arvoon 0,46 jolloin oloni huononi sellaiseksi etten saanut nukutuksi. Sen jälkeen olen vähentänyt rautalääkkeen syöntiä.
Ferritiini oli ennen rautakuureja 28 ja nyt viimeksi mitattuna 72. Raudanpuutteen alkuperäinen syy oli verenluovutukset ja se etten tiennyt miten niitä saa itse korjattua (kunnes opin).
ap
Vierailija kirjoitti:
Mene oikeelle lääkärille, äläkä jollekin watun v.. k.......... . Jäätelökauppias ja lääkäri on kaksi ihan eri asiaa.
Miten se, että käyn yksityisellä ja hän laittaa minut noihin vasta-ainekokeisiin poikkeaa siitä, että voin hankkia ne itse? Suomessa on vain kourallinen lääkäreitä jotka ymmärtävät raudanpuutteen ja kilpirauhasasioiden välisen yhteyden ja sen hoidon päälle.
En aio syödä loppuikääni lääkettä sairauteen jota ei välttämättä ole edes minulla. Aion ajaa lääkkeen hiljalleen alas jos tpoab ja tyglab eivät ole selvästi koholla. Jos olen väärässä voin aina jatkaa lääkitystä. Nythän olen joutunut koko ajan syömään varovaisesti rautalääkettä enkä ole voinut sen suhteen täyttää varastoja, koska koen oloni hyvin levottomaksi ja yöunet menevät.
ap
Älä nyt ainakaan sitten ensimmäisenä ala riisua itseäsi jos joskus lääkärin vastaanotolle tämän asian kanssa pääset....
Ja surkea asiakaspalvelu. Itseaiheutettua, väitän.