Persoonallisuushäiriöinen tyttöystävä
Hei, mitenkähän tämän nyt aloittaisi... Olent nyt reilun vuoden ollut naisen kanssa jolla on todettu epävapaa, adhd, ja mitä ilmeisimmin myös kaksisuuntainen(jota ei kuitenkaan ole vielä todettu). Kyseessä on vanha tuttu 15vuoden takaa, ja luulin tuntevani hänet hyvin. Kertoi kyllä heti jopa ennen suhdetta, diagnooseistaan, ja suurin mikä minut sai ihastumaan oli se miten hän kuunteli kun halusin jutella aikasemmista suhteistani ja tuskasta mitä olen kokenut, oli jotenkin yliempaattinen nyt kun mietin tätä.
Alussa kaikki oli yli-ihanaa, hän halusin välttämättä lainata minulle rahaa erinnäisiin asioihin tai straight off osti lahjaksi minulle kalliita asioita mitä saatoin haaveilla netissä, hän myös kertoi samaa kaavaa kaikista edellisistä suhteistaan, olisihan siinä jo jotain pitänyt älytä, kun hän sanoi että kaavamaisesti ollut aina vuosi-ero, vuosi-ero, vuosi, ja ero. Entiset suhteet toisti samaa kaavaa ei itsessään vikaa vaan kaikissa kumppaneissa. Mutta joo.
Alkuhuuman jälkeen alkoi arki, jäin työttömäksi, hän edelleen töissä, ei siitä kyllä ole koskaan metakkaa nostanut vaikka en ole kun hanttihommia tehnyt suhteemme aikana, mutta kun arki alkoi loppui myös seksi, läheisyys kaikki täysin, olin varma käytöksen perusteella että hällä on toinen, noh ei ollut. Alkoi erinnäiset riidat ihan turhista asioista, ja kun ne oli saatu selvitettyä työllä verellä ja hiellä, niin menee päivä ja sama asia puheeksi koska ei ollut hälle sopiva lopputulos, vaan minun oli alennuttava olemaan se "väärässä oleva", se oli helpompaa niin kuin jatkaa sitä riitaa loputtomiin.
Ihan järjetön hylätyksitulemisen pelko hänellä, en saanut enää käydä kavereilla yksin, kaikkialle piti päästä mukaan vahtimaan, jos tuli riitaa, ei päästänyt kotoa pois, vaan ajoi nurkaan jolloin oma ptsdni hyökkäsi, olisin vain hetken tarvinnut omaa aikaa selvittää pääni, no ei hänen on selvitettävä kaikki heti välittömästi tai kun tulee kotiin, yleensä yöllä jolloin olen nukkumassa, joten terve vaan taas menetetyt yöunet, ja vitutus.
Kaikesta on yritetty puhua ja tehä kompromisseja, mutta eipä nuo tunnu ikinä pitävän hänen puoleltaan. Hän haluaa sanojensa mukaan parantua, ja pääsikin psykoterapiaan, kerran viikossa, no ei mennyt pitkään kun muuttuikin minulta kysymättä kerran 2vk, ja nyt onkin jo kerran kk, että näin. Kun aloitti terapian tosissaan häin heti muutoksia parempaan, ja rauhallisuutta, eipä niistäkään ajoista voi kun haaveilla enää, Olen todella tukahdutettu tässä suhteessa, rakastan häntä paljon, mutta ei ole järkeä, että kun olen muualla, niin puhelimeeni on 10min aikana tullut 80+puhelua, ja satakunta viestiä, viestejä /puheluita tulee kokoajan, enkä esim voi enää pitää puhelinta autosoittimena, mut joka puhelu pätkäsee musan... Ei hetken rauhaa, ja minä kun taas tarvitsen rauhaa palautuakseni.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Seurustelua vuosi ja asutte jo yhdessä 🤦
Miksi???
Koska epävakaa. He on sellaisia.
Ja kun suhde vakiintuu, helvetti on irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi???
Ehei, hänellä on oma asunto myös, mutta hän ei suostu poistumaan asunnostani, ja virkavallasta ei ole apua, enkä ala fyysisesti häntä heittämään ulos. Tekee tahallaan. -ap-
Eroat hänestä ja kutsut poliisin koska silloin kyse on kotirauhan rikkomisesta. Jod tulee väkisin ovesta, se on murto.
Kaikki mielellään kirjoittaen ja talkentaen. Kerää todistusaineistoa, tarvitset sitä kun haet lähestymiskieltoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut epävakaan kanssa suhteessa. En usko että tämä on trolli.
Ymmärrätkö ap, että oma mielenterveytesi horjuu tuossa suhteessa? Jokaisella meistä on oikeus pelastaa itsensä.
Kokemuksena voin kertoa että toipuminen voi kestää useamman vuoden. Erosta tulee vaikea mutta mitä nopeammin eroat, sitä nopeammin pääset aloittamaan toipumisen.
Katso youtubesta videoita hakusanoilla bpd divorce. Ne auttoi minua.
Ymmärrän hyvin ajattelin että edes hetkellisesti auttaa kun kerron jossain kokemuksistani. Trolleja riittää, ei ne mua haittaa. Sehän tässä myös on että minulla on samankaltaisesta suhteesta ptsd sillä erotuksella että 10vuotta sitten se edellinen epävakaa(ei diagnoosia ei mitään, kuviteltiin vaan että on ihmisenä vittumainen), oli aivan raivohullu sekopää, tämä taas tällainen laskelmoiva tekijä. Siitä tosiaan kesti toipua vuosia, ja tässä sunteessa on viimeaikoina alkanut olla samoja merkkejä, ja ptsd lyö kovaa tulille pahentaen entisestään. Kiitos sinulle, pitääpä vilkasta -ap-
Suosittelen antamaan tyttöystävälle tupakkaa, se rauhoittaa. Voit polttaa itsekin jos on paha olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi???
Ehei, hänellä on oma asunto myös, mutta hän ei suostu poistumaan asunnostani, ja virkavallasta ei ole apua, enkä ala fyysisesti häntä heittämään ulos. Tekee tahallaan. -ap-
Eroat hänestä ja kutsut poliisin koska silloin kyse on kotirauhan rikkomisesta. Jod tulee väkisin ovesta, se on murto.
Kaikki mielellään kirjoittaen ja talkentaen. Kerää todistusaineistoa, tarvitset sitä kun haet lähestymiskieltoa.
Asunnollani/tiluksillani on kameravalvontajärjestelmä, niin sisällä(ovelle johtavat käytävät, puu-uunille, ja hamsterihäkille) kuin ulkona, mutta ei paikoissa jotka ois jotenki intiimejä, ja aineistoahan on vaikka ja kuin. Tosin nyt kun en ole paikalla niin on kamerat kytketty irti 1kerrallaan myös ulkoa enkä tiedä mitä siellä nyt tapahtuu, eikait siinä -ap-
Vierailijat kirjoittivat:
'Seurustelua vuosi ja asutte jo yhdessä 🤦
Miksi???'
'Ehei, hänellä on oma asunto myös, mutta hän ei suostu poistumaan asunnostani, ja virkavallasta ei ole apua, enkä ala fyysisesti häntä heittämään ulos. Tekee tahallaan. -ap-'
'Eroat hänestä ja kutsut poliisin koska silloin kyse on kotirauhan rikkomisesta. Jod tulee väkisin ovesta, se on murto.
Kaikki mielellään kirjoittaen ja talkentaen. Kerää todistusaineistoa, tarvitset sitä kun haet lähestymiskieltoa.'
🍀
Ei minulta nämä,
mutta viimeistä komppaan.
🍀
Vierailija kirjoitti:
Sinä yllätyit kun epävakaa käyttäytyy kuin epävakaa. En halua siis syyllistää sinua, mutta tuollaisia ne ovat. Kylmää ja kuumaa. Mustavalkoista ajattelua ja manipulointia, osaavat olla myös todella empaattisia. Sinuna sanoisin suhteen irti, sillä valitettavasti kaikki epävakaa eivät tasoitu, vaikka ikää tulisi. Et voi pelastaa häntä, mutta itsesi voit.
Itse asiassa epävakaa persoonallisuushäiriö on niitä helpoimmin terapiassa hoidettavia, ja viiden vuoden seurantajaksolla yli puolet saadaan kokonaan oireettomiksi. Valitettavasti kuulostaa siltä, että ap:n tyttöystävä ei ole kykenevä olemaan rehellinen itselleen tai terapeutilla, saati sitoutumaan hoitoon. Ja tällä hetkellä ap mahdollistaa hulluuden jatkumisen sietämällä asioita, joita kenenkään ei pitäisi parisuhteessaan katsella.
Henkisen väkivallan hyväksyminen ei ole rakkautta. Sen paremmin toista kuin itseäänkään kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä yllätyit kun epävakaa käyttäytyy kuin epävakaa. En halua siis syyllistää sinua, mutta tuollaisia ne ovat. Kylmää ja kuumaa. Mustavalkoista ajattelua ja manipulointia, osaavat olla myös todella empaattisia. Sinuna sanoisin suhteen irti, sillä valitettavasti kaikki epävakaa eivät tasoitu, vaikka ikää tulisi. Et voi pelastaa häntä, mutta itsesi voit.
Itse asiassa epävakaa persoonallisuushäiriö on niitä helpoimmin terapiassa hoidettavia, ja viiden vuoden seurantajaksolla yli puolet saadaan kokonaan oireettomiksi. Valitettavasti kuulostaa siltä, että ap:n tyttöystävä ei ole kykenevä olemaan rehellinen itselleen tai terapeutilla, saati sitoutumaan hoitoon. Ja tällä hetkellä ap mahdollistaa hulluuden jatkumisen sietämällä asioita, joita kenenkään ei pitäisi parisuhteessaan katsella.
Henkisen väkivallan hyväksyminen ei ole rakkautta. Sen paremmin toista ku
Vaikka moni parantuu, kaikki ei. Ja ne jotka ei, jatkaa samaa menoa.
Epävakaa persoonallisuushäriö on samassa klusterissa kuin narsistinen persoonallisuushäiriö. Niissä on joitakin samoja piirteitä, joten voi auttaa myös lueskella vm. liittyviä artikkeleita yms.
Epävakaat haluaa aina kertoa kuinka valtavan tunnekylläisiä ja herkkiä ja välittäviä ihmisiä he ovat. Mutta tosiasia on, että he tuntee empatiaa ainoastaan niitä ihmisiä kohtaan joissa he näkee heijastuvan omat tunteensa ja tilanteensa. Sitä kuinka raskaita ja kuluttavia heidän itsetuhoiset ja aggressiiviset kohtauksensa läheisille on, he ei näe. He näkee vain omat tunnemyrskynsä.
Et saa ap koskaan häneltä tunnustusta siitä mitä hän on tehnyt. Päästä irti toiveesta.
Epävakaat uskottelee muille että tempautuminen mukaan heidän emotionaaliseen vuoristorataan jotenkin auttaa heitä. Ei se auta. Se on vain kuin antaisi viinaa juopolle.
Jätä se. Mitä annettavaa sinulle edes on parisuhteelle? Keskity hankkimaan töitä ja laittamaan taloutesi kuntoon! Eikö sinua yhtään hävetä lokkeilla NAISEN rahoilla? Taidat etsiä äitihahmoa, joka hoitaa kaiken puolestasi. Ja seksiäkin vielä pitäisi saada... Äitifetissi?
Vierailija kirjoitti:
Jätä se. Mitä annettavaa sinulle edes on parisuhteelle? Keskity hankkimaan töitä ja laittamaan taloutesi kuntoon! Eikö sinua yhtään hävetä lokkeilla NAISEN rahoilla? Taidat etsiä äitihahmoa, joka hoitaa kaiken puolestasi. Ja seksiäkin vielä pitäisi saada... Äitifetissi?
trolleja riittää jotka ei kaikkea jaksa edes lukea.
300 000 työtöntä Suomessa ja ihmiset kiljuu täällä "menkää töihin!"
Joskus sitä tosiaan saa sitä, mitä tilaa... Pakottiko joku sinut parisuhteeseen hänen kanssaan? Ja mikä tärkeintä, mikä sinua estää eroamasta hänestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuuko se nainen sun talossa? Vai onko sillä oma kämppä? Ymmärsin, että on. Saat sen ulos ihan vain vaihtamalla lukot, etkä anna naiselle uutta avainta.
Tämä on ollut mielessä, mut uudet lukot on ja hällä avain, ajatus kyllä oli että laittais sisälle välioveen munalukon reikälevyt ja munalukon ja kamat vaan käytävään, mut se ei taas poista sitä turvattomuutta, kun hänellä se avain kuitenkin on, kai se on vaan kyseltävä paljon lukot tekee. -ap-
Ei tee kuin kymppejä, kun irrotat itse lukkopesät ja viet ne liikkeeseen uudelleensarjoitettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi???
Sanot, että hän käy töissä. Sillä aikaa lukkojen vaihto, ja sitten viet kamansa hänelle omaan kämppäänsä tai oven taakse.
Ero, niin ettei toinen tunne turvattomuutta, mutta myös niin ettet lähde toisen draamaan mukaan. Rauhallisesti toteat ettei tämä toimi näin, on eron paikka. Älä näytä tunteita. Olet kuitenkin tukena ja valmis palaamaan yhteen jos tyttöystävä sitoutuu terapiaan ja muuttaa käytöstään. Eli jätät oven raolleen. Vähentää skitsoilua. Todennäköisesti ei tee asialle mitään, kunhan et huomioi myöhemmin sekoilua ja olet rauhallinen sekä johdonmukainen, siirtynee seuraavaan uhriin, kun on aikansa päätellyt höyryjä.