Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokranantaja käy asunnossa tarkastuksella kerran kuukaudessa, käyttää omaa avainta

Vierailija
24.08.2025 |

Onko tämä laillista? 

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu syystä. Jos on tuo on kirjattu vuokrasopimukseen niin voi voi. Jos taas pelmähtää paikalle ilmoittamatta niin rikkoo kotirauhaa.

Ei ole totta.
Sinne vuokrasopimukseen voi kirjoittaa vaikka mitä, mutta ei se tee siitä laillista, jos se rikkoo lakia tai heikentää vuokralaisen asemaa niin, että se on heikompi kuin mitä vuokraamista koskevat säännökset ja lait on.

Vierailija
42/47 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Siellä sopimuksessa voi olla myös "Vuokranantaja tulee tarkistamaan asunnon jokaisen kuukauden ensimmäinen maanantai klo 16-18." Silloin siitä on ilmoitettu etukäteen ja vuokraaja on käynnit hyväksynyt allekirjoituksellaan."

Selvää ennakkotapausta tuskin on olemassa, mutta kaiken järjen mukaan tuo on räikeästi kotirauhan häirintää. Tuossa tapauksessa ei olisi mitään perustetta miksi kotirauhan piiriin tehdään toistuvia "asunnon tarkastuksia". Tämä tilanne rikkoo asukkaan yksityisyyttä ja oikeutta kotirauhaan.

Tuo nimenomaan on kotirauhan häirintää. Jos vuokranantajalla ei ole oleellista syytä käydä asunnossa, vaikka se olisi kirjoitettu vuokrasopimukseen että käy, niin se tulkitaan kotirauhan rikkomiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkillistä.  Asun pankin omistamassa uudehkossa kaksiossa Helsingissä jo 5 vuoden ajan.  Ei ole tarkastajaa näkynyt. Mahtaako johtua siitä että elämme rauhallisesti ja käyn töissä. Entä sinä?

Vierailija
44/47 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkillistä.  Asun pankin omistamassa uudehkossa kaksiossa Helsingissä jo 5 vuoden ajan.  Ei ole tarkastajaa näkynyt. Mahtaako johtua siitä että elämme rauhallisesti ja käyn töissä. Entä sinä?

Olen itse asunut useamamssa asunnossa. Suurimmassa osassa vuokranantajat ihan ok eivätkä käy jatkuvasti tarkastamassa. Sitten on ollut (usein miehiä), jotka tulevat miten sattuu ja kuvittelevat, että voivat tulla ja mennä ilmoittamattakin, koska ovat asunnon omistajia.

Aina olen ollut rauhallinen asukas eikä koskaan mitään ongelmia, paitsi näiden miesvuokranantajien kanssa jotka tulevat ilmoittamatta "tarkistamaan".

Vierailija
45/47 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse asunut useamamssa asunnossa. Suurimmassa osassa vuokranantajat ihan ok eivätkä käy jatkuvasti tarkastamassa. Sitten on ollut (usein miehiä), jotka tulevat miten sattuu ja kuvittelevat, että voivat tulla ja mennä ilmoittamattakin, koska ovat asunnon omistajia. Aina olen ollut rauhallinen asukas eikä koskaan mitään ongelmia, paitsi näiden miesvuokranantajien kanssa jotka tulevat ilmoittamatta "tarkistamaan".

Jos vuokranantaja tunkeutuisi omilla avaimillaan kutsumatta asuntoon niin soittaisin poliisit paikalle. Ei tuollaista tarvitse hyväksyä.

Vierailija
46/47 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu syystä. Jos on tuo on kirjattu vuokrasopimukseen niin voi voi. Jos taas pelmähtää paikalle ilmoittamatta niin rikkoo kotirauhaa.

Vuokrasopimus ei voi kumota lakia. Vaikka olisi mitä ehtoja kirjoitettu niin laki menee aina edelle.

puhut paskaa. 

Yleensäkin Suomessa sopimusvapaus on melkoisen korkea. 

Lisäksi on myös tahdonvaltaista laisäädäntöä, joka on voimassa VAIN JOS EI MUUTA SOVITTU. eli laki ei mene AINA edelle. 

Totta, on kärjistetysti sanoa lain aina menevän edelle. Asunnon vuokraamisessa se kuitenkin menee niin, ettei vuokralaisen oikeuksia voi mitätöidä. Toisena esimerkkinä irtisanomisaika: sopimuksella ei voi lyhentää irtisanomisaikaa lyhyemmäksi kuin mitä laki turvaa vuokralaisell

Käytännössä se menee niin, että jos on sovittu huonommat ehdot, kuin mitä laki sulle turvaa, on sopimusehto tuolloin pätemätön.

Eli sanotaan vaikka että laki sanoo että voit irtisanoa kämpän 1kk irtisanomisajalla. Vuokranantajan kanssa sovitte että se onkin 6kk. Jos asiasta käräjille mennään, niin laki kävelee sopimuksen yli.

Vierailija
47/47 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse asunut useamamssa asunnossa. Suurimmassa osassa vuokranantajat ihan ok eivätkä käy jatkuvasti tarkastamassa. Sitten on ollut (usein miehiä), jotka tulevat miten sattuu ja kuvittelevat, että voivat tulla ja mennä ilmoittamattakin, koska ovat asunnon omistajia. Aina olen ollut rauhallinen asukas eikä koskaan mitään ongelmia, paitsi näiden miesvuokranantajien kanssa jotka tulevat ilmoittamatta "tarkistamaan".

Jos vuokranantaja tunkeutuisi omilla avaimillaan kutsumatta asuntoon niin soittaisin poliisit paikalle. Ei tuollaista tarvitse hyväksyä.

Silloin kun itselleni tutoa tapahtui niin olin 19v enkä tiennyt mitään oikeuksistani, kiitos vanhempieni jotka eivät opettaneet.