Raja tuli vastaan vai olenko tiukkis . Anoppi ja kissa meille, teini ajoi salaa, ja miehellä salatili
Viikon saldo. Maanantaina mies ilmoitti lounaalla että hänen äitinsä muuttaa meille 6 viikoksi lonkkaleikkauksesta toipumaan. Meidän työhuone menee siihen. Anopilla on sisäkissa. Meidän 12 v on allerginen ja astmaatikko. Miehen ratkaisu oli että kissa pysyy makkarissa ja minä voin tehdä Teamsit keittiöstä. Kun ehdotin kotihoitoa tai lyhytaikaista palveluasumista, vastaus oli että perheessä pitää joustaa.
Keskiviikon vastaisena yönä ovikellon kamerassa vilahti 01.32. 16 v poika kävi kaverin kanssa "hakemassa evästä". Oma automaatti, ei korttia. Penkki työnnetty eteen, tankista puuttui bensaa. Kun otin puheeksi, selitys oli että kaikki muutkin treenaa ja ex sanoi puhelimessa että pojat on poikia. Otin avaimet talteen ja laitoin wifin yöajastukselle. Nyt olen kuulemma kontrolloiva.
Perjantaina löysin miehen erillisen tilin. 300 e kuussa kaverikassaan. Sieltä on mennyt padelmailat, e-pyörän huolto ja mökkireissun varaus. Me peruttiin keväällä 9 v kesäleiri koska rahat ei kuulemma riittäneet. Kun kysyin miksi salaa, vastaus oli että jokaisella pitää olla omaa. On, mutta miksi lapsen kustannuksella.
Taloyhtiöltä tuli vielä viesti yörauhasta. Naapuri kuuli myöhäiset ovet ja käynnit. Minulta pyydettiin muistuttamaan perhettä.
Mies ei ole mikään hirviö. Laittaa ruokaa, on lasten kanssa lämmin ja hoitaa paljon käytäntöä. Siksi olen jumissa. Missä kohtaa minun pitää joustaa ja missä vedän rajan.
Kommentit (101)
16-v ei todellakaan saa ajaa ilman korttia, varsinkaan missään julkisilla teillä. Jos teillä on avioliitto, niin periaatteessa saa olla salaisia tilejä, avioliiton purkautuessa nekin lasketaan kuitenkin yhteiseksi. Se kuitenkin luo luottamuspulaa, jos toinen salailee talousasioita. Valehteluahan se on jos on puhuttu että on taloudellisesti tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi anopin pitäisi olla 6 vko teillä? Lonkkaleikkauksen jälkeen 1-2 yötä on hyvä, että joku on paikalla, muutenhan pärjää ihan hyvin (nimimerkillä kokemusta on, 81v äidin lonkka leikattiin ja keppien turvin käveli ihan hyvin heti sairaalasta 3. päivänä kotiuduttuaan), kunhan joku hoitaa kauppa-asiat.
Miehellä on oikeus omaan omaisuuteensa, saa olla julki- ja salatilejä.
Meillä auto ei käynnisty ilman avaimia ja ne ovat minulla, ei teinillä.
Kaikki lonkkaleikkaukset eivät ole samanlaisia. Anoppi asuu yksin, 4. kerros ilman hissiä, portaissa ei kaidetta. Muisti on heikentynyt ja lääkitys pyörryttää. Suihkutuoli ja kotihoito ovat jonossa, mutta eivät heti. Minulla on etätyöt ja astma-allerginen lapsi, ja anopilla on kissa. Siksi ehdotin kotihoitoa tai sitä, että mies olisi osan ajasta äitinsä luona. En ole kieltämässä apua, vaan rajaan sen niin, että
Olet aika oikeassa. Teinin suhteen täysin, samoin rahan käytön.
Anoppi on vähän kinkkinen juttu. Huoneen luovutuksen nielisin Hoitajaksi en rupeaisi, mies hoitakoon, koska selän takana kysymättä asian sopi. Silloin myös sitoutui itse hoitajaksi, toisen puolesta ei voi luvata.
Kissa muualle hoitoon, ei lapsen terveyttä saa vaarantaa.
Ps. Missä portaikossa ei ole kaiteita? Ei liene laillista, rikkoo turvallisuusmäärayksiä.
Mun mielestä kaikissa kohdissa ap teki oikein! Ihanaa lukea, että vielä on tuollaisia vanhempia, jotka toimii kuten vastuullisen aikuisen kuuluu!
Teinille pitää laittaa juuri tuolla tavalla rajat, muuten hyppii silmille jatkossa vielä enemmän. Rikosilmoitusta en lähtisi tekemään, vaikka sii ä tokk rikos on tapahtunut. Kunnon kurinpalautus ja bensat takaisin ym. riittänee.
Salatili sinällään on ok, mutta jos mies kirkkain silmin väittää, että ei ole rahaa lapsen leiriin, niin sitten on törkeää.
Anopin hoitoasiaan voisi eka kysyä pääsisikö hän kuntoutusosastolle aluksi juurikin tuon syyn takia, että asuu neljännessä kerroksessa eikä ole hissiä. Jos ei sovi, niin sitten pitää keksiä muuta. Mutta ei kissaa kotiin. Karkaa kuitenkin pihalle vieraassa ympäristössä.
Miksi helvetissä muistisairas ja lonkkavaivainen vanhus asuu hissittömän talon neljännessä kerroksessa? Kenellekään ei ole tullut mieleen muuttaa häntä esteettömään asuntoon ennen leikkausta? Sitä varten on olemassa senioritaloja.
Ei saatana. Edes minun 88-vuotias äitini ole noin tyhmä. Häneltäkin on leikattu lonkka, mutta olin ylipuhunut vanhempani muuttamaan pois hissittömästä talosta jo vuosia sitä ennen.
Taloyhtiö ei voi estää ihmisten kulkemista kotiin ja pois kotoa, ajalla ei ole väliä.
AP tässä. Hyvä että Sherlockit hereillä. Täsmennän kerralla, koska alkuperäinen teksti oli kiireessä.
Anoppi ja 6 viikkoa
6 viikkoa ei ole lääkärin määräys vaan miehen toive.
Anoppi asuu 70-luvun hissittömässä talossa 4. kerroksessa. Kaide on, mutta portaat ovat jyrkät ja hän pelkää portaissa. Muisti on heikentynyt ja lääkitys väsyttää.
Kotihoidon arvio on varattu maanantaille 25.8. Katsotaan sen jälkeen, onko järkeä tulla meille vai pitäisikö miehen olla osan viikosta äitinsä luona tai etsiä väliaikainen kuntoutuspaikka.
Kissa ei tule meille. Meillä on lääkärintodistus lapsen astmasta ja allergiasta. Kissa menee hoitoon miehen siskolle tai kissahotelliin. Tästä en neuvottele.
Auto ja 16-v
Poika käytti vara-avainta, joka oli miehen repun sivutaskussa. En tiennyt, että avain on siellä.
Ringissä näkyy lähdöt ja paluut. Auto on nyt seisomassa ja avaimet lukossa. Bensat maksaa takaisin.
En tee rikosilmoitusta omaan lapseen, mutta varasin ajan nuorisopuolen keskusteluun tiistaille 26.8, että vakavuus ymmärretään.
Salatili ja rahat
Aikuisella saa olla omaa rahaa. Meillä ongelma on se, että samaan aikaan peruttiin 9-vuotiaan leiri rahanpuutteen takia, kun 300 e kuussa kulki kaverikassaan padelmailoihin ja reissuun.
Meillä on ollut yhteinen budjetti. Läpinäkyvyys kuuluu siihen. Ehdotin selkeää jakoa: yhteiset kulut ensin, omat rahat sen jälkeen. Jos tämä ei käy, mennään kokonaan erillistalouteen.
Taloyhtiön viesti
Kukaan ei kiellä kulkemista, kyse oli yörauhasta. Meille tuli pyyntö muistuttaa perhettä hiljaisuudesta klo 227. Viesti on ymmärretty.
Mitä teen nyt
1. Kissa ulos kuvioista, anopille arvio 25.8 ja miehelle vastuuhoitovuorot, jos anoppi silti meille.
2. Teinille avaimet piiloon, auto seisoo, bensat takaisin ja ammattilaiskeskustelu ti 26.8.
3. Talous läpinäkyväksi. Lapsen leiri maksetaan seuraavasta palkasta ennen yhtään padel-varustetta.
Ja kyllä, olen väsynyt. Silti nämä rajat tuntuvat kohtuullisilta: ei allergiakissaa sisään, ei yöllistä kortitonta ajoa, ei salaisia kassoja silloin kun samaan aikaan sanotaan ettei ole varaa lapsen juttuihin.
Miehetkin saavat vastata rehellisesti: jos toisit äitisi ja kissan kysymättä, hyväksyisitkö vastineeksi sen, että minä päätän yksin meidän työtiloista ja rahoista?
Kysymys teille: jos kotihoidon arvio sanoo maanantaina, että anoppi pärjää kotonaan tuella, onko kohtuutonta vaatia että mies hoitaa äitiään pääosin siellä eikä meillä. Vai pitäisikö minun silti antaa työhuone pois viikoiksi ja toivoa parasta?
Mielestäni miehesi kuuluu hoitaa kotona, hölmöläisten hommaa raahata mummu teille
Eikä sun selän takana ollut fiksua sopia
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni miehesi kuuluu hoitaa kotona, hölmöläisten hommaa raahata mummu teille
Eikä sun selän takana ollut fiksua sopia
*hoitaa anopin omassa kodissa
Olen täysin Ap:n puolella tässä. Miehesi on täysin kohtuuton sekä anoppi-asiassa että raha-asioissa. Lapset tulevat aina ensin.
Ensin portaissa ei ollut kaidetta, mutta nyt sitten onkin :D
Mä lähtisin tuossa kohtaa kuukauden mittaiselle lomamatkalle sinne minne rahat riittää.
Eli neukkukuutioihmisillä on neukkukuutioihmisten ongelmat. Voi voi...
Vierailija kirjoitti:
AP tässä. Hyvä että Sherlockit hereillä. Täsmennän kerralla, koska alkuperäinen teksti oli kiireessä.
Anoppi ja 6 viikkoa
6 viikkoa ei ole lääkärin määräys vaan miehen toive.
Anoppi asuu 70-luvun hissittömässä talossa 4. kerroksessa. Kaide on, mutta portaat ovat jyrkät ja hän pelkää portaissa. Muisti on heikentynyt ja lääkitys väsyttää.
Kotihoidon arvio on varattu maanantaille 25.8. Katsotaan sen jälkeen, onko järkeä tulla meille vai pitäisikö miehen olla osan viikosta äitinsä luona tai etsiä väliaikainen kuntoutuspaikka.
Kissa ei tule meille. Meillä on lääkärintodistus lapsen astmasta ja allergiasta. Kissa menee hoitoon miehen siskolle tai kissahotelliin. Tästä en neuvottele.
Auto ja 16-v
Poika käytti vara-avainta, joka oli miehen repun sivutaskussa. En tiennyt, että avain on siellä.
Ringissä näkyy lähdöt ja paluut. Auto on nyt seis
4.kerros ei ole ongelma. Mummu saa palvelut kotiin ja kotikuntoutus harjoituttaa portaissa kulkemisen. Miehesi hoitaa kauppa-asiat jne. Jatkoon miettisin kyllä muistisairaan ikäihmisen esteettömään asuntoon. Tuo ei ole pitkän ajan ratkaisu. Kotihoidon määräaikainen jakso kestää yleensä n 4-6 viikkoa. Siinä nähdään miten munmeli kuntoutuu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi helvetissä muistisairas ja lonkkavaivainen vanhus asuu hissittömän talon neljännessä kerroksessa? Kenellekään ei ole tullut mieleen muuttaa häntä esteettömään asuntoon ennen leikkausta? Sitä varten on olemassa senioritaloja.
Ei saatana. Edes minun 88-vuotias äitini ole noin tyhmä. Häneltäkin on leikattu lonkka, mutta olin ylipuhunut vanhempani muuttamaan pois hissittömästä talosta jo vuosia sitä ennen.
En tiiä oletko kuullut, mutta niillä vanhuksillakin on aika pitkälle itsemääräämisoikeus joten ne ei aina ole niin vain puhuttavissa sinne minne itse haluaisi, eikä niitä vanhuksen budjettiin sopivia senioritalopaikkoja välttämättä ole tarjolla jonoksi asti. Ehdota nyt vielä, että mies, joka ei maksanut lapsensa suunniteltua kesäleiriä, avustasi anoppia taloudellisestikin.
Tekisin ap näin:
Ottaisin heti vanhustenhuollon konsultoinnin asiassa ja kysyisin neuvoa missä määrin tämä on kohtuullista. Selitä asia perinjuurin ja voivatko auttaa anopin hoidossa. Teillä on molemmilla työ.
Kortitta ajaneen nuoren tapaus: Asia on HYVIN VAKAVA, jos nuori olisi ajanut jonkun yli tai saattanut itsensä ja kaverin loukkaantumaan olisitten isoissa syytteissä. Se nuorisokeskustelu on minimiasia. Asia kuuluu poliisille vaikka sinua kirpaisee. Nyt kuitenkin laistamalla vanhemmuudesta palkitset nuorta tekemään vastaavanlaista myöhemmin. Älä päästä ollenkaan helpolla, hänen on opittava ottamaan vastuu omista teoistaan.
Ilmeisimmin miehesi ja poikasi käyttäytyvät näin koska osaavat manipuloida sinua onnistuneesti. Tee tälle loppu kertakaikkiaan. Ja puhu jonkun ammattilaisen kanssa vaikka anonyymisti. Tai vaikka Chat gpt :n.
Tilanne on teillä nyt se, että voi tapahtua vaikka kuinkakin pahoja ellei miehille rajaa ala löytyä. Joudut katumaan syvästi ettet silloin puuttunut. PUUTU! Tiukat rajat NYT: keskustelkaa miksi ja perustele näin. Toimit näin koska et halua myöhemmin ikävyyksiä tai tunnetta ainakaan siitä että laistoit vanhemmuudesta ja vastuusta äitinä. Elävä poika on parempi kuin kuollut rikollisen teon tehnyt.
Jos teillä on alaikänen poika ja HIENO auto helposti käytettävissä, se ajaa sitä. Piilottakaa ne avaimet kunnolla. Teininä pysty kysyä kaikilta poikakavereilta bileistä kyydin kotiin, kun ajoivat vanhempiensa hienoja autoja. Tietenkin ilman korttia. Helposti ajettiin motarilla/kehällä ylinopeutta. Kuskit ei kuitenkaan koskaan ollut kännissä, onneksi.
Et ole tosissasi. Eikö miehelläsi ole mitään vastuuta mistään, jos SINULLE huomautetaan yörauhasta.
Jos sinunkin nimesi on asunnon vuokrasopimuksessa tai osakekirjassa, ilmoitat kylmästi miehelle, että sinä pidät oman työhuoneesi, kissa tule teille ja teini ei enää saa auton avaimia käsiinsä (jos ymmärsin oikein sen osan tarinastasi).
Kieltämättä erikoinen tarina. On toki olemassa autoja, joitten ovia ei voi lukita, mutta ne ovat sellaista vuosimallia, jotka eivät käynnisty ilman apuvälinettä, joka on yleensä sen auton avain.
38 jatkaa, ei mikään ammattilaispelottelu tuohon auta. Ostakaa sille joku mopo millä saa ajaa laillisesti. Todennäköisesti kaverinsa tekevät samaa. Kulkuvälineet jostain syystä noita poikia kiehtoo, ja no se on iso väline ryhmäytymiseen. Jostain syystä piti itekki teininä hengata bensiksillä, vaikka asuttiin keskellä kaupunkia.
Varmasti ymmärtää ja tietää asian laittomuuden ja vakavuuden, jos jotain liikenteessä tapahtuis, mut se taitaa se koukku ollakkin.
Minä ajoin tuon ikäisenä kortitta, kaljoittelin ja tupakoin. Onneksi ei ollut mitään helvetin kameroita kyttäämässä. 90-luvun alku oli täydellistä aikaa 🥰