Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskustelua äitiysrahasta: Pitäisi se olla kaikilla sama, jos pitää niin miksi?

Vierailija
05.04.2007 |

Mikä on oma ä-rahasi ja koititko vaikuttaa sen suuruuteen ennen ä-lomaa?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä munkin mielestä voisi auttaa äitejä jäämään kotiin nostamalla kodinhoidontukea, koska kun toinen saa työpaikan, niin siinähän on uusi veronmaksaja ja yksi työttömyyskorvauksen nostaja vähemmän.

Ja tämä määräaikainen saa samalla tarvitsemaansa työkokemusta.

Vierailija
22/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajalta ja on mahdollista saada korotettua 6 kuukauden tulojen perusteella. Jos ehdoin tahdoin valitsee sen, että lähtee tekemään lapsia ilman tulotaustaa, äiti itse sen köyhyyden valitsee, ei muut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

26

Vierailija
24/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tuo 29 viesti piti olla jatkoa 26 viestille.

Vierailija
25/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun keski-euroopassa ja olen yliopistossa opiskellut ja ollyt etyjssä töissä. Täällä kaikilla on samansuuruiset äitiyspäivärahat n.400-600EUR/kk. En muista ihan tarkkaan. Siis niin tohtorit kuin työttömät saavat saman rahan. Minusta se on oikein. Samasta työstä sama palkka. Ei korkeasti koulutettu äiti tee kotona lapsensa eteen sen enempää kuin ei koulutettukaan. Korkeasti koulutettu saa sit parempaa palkaa kun on töissä joten kyllä se kouluttautuminen kannattaa. Ylijäävän rahan voi valtio sit käyttää esim lisäämällä tarhapaikkoja, henkilökuntaa ym. Kyllä sille rahalle käyttöä on. Syntyvyys on täällä suht sama kuin suomessa joten siihen ei raha vaikuta.

Vierailija
26/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli systeemi perustuu perheen yhteistuloihin, mies voi tienata enemmän? Ja veroaste kaikkinensa parikymmentä prosenttia vähemmän kuin täällä?

Vierailija
27/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtöntä pitää kehoittaa etsimään työtä, eihän tässä siitä ollut kyse (ihmeellinen johtopäätös?).

Vetoan kuitenkin äitiyden vapaaehtoisuuteen. Jos se äitiysraha ottaa kupoliin, niin kannattaa harkita sitä äitiyttä uudemman kerran.

Työttömyys ei läheskään aina ole vapaaehtoista.

Niissä on vissi ero.

Vierailija:

Susta siis äitiysminimi saa olla työttömyyskorvauksia HUONOMPI? Siis OK että työtöntä ei kehoteta etsiin työtä?? Kyllä pitää korvauksen olla työttömällä kehnompi.

Vierailija
28/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sitä äitiysrahaa (ja vanhempainrahaa) EI MAKSETA lapsen hoidosta, vaan menetetyistä työtuloista! Vrt. Sairauspäiväraha: ei sitäkään makseta sairastamisesta, vaan menetetyistä työtuloista.

Ottakaa nyt asioista selvää, ennen kuin annatte itsestänne naurettavan tietämättömän kuvan vaatimalla " samasta työstä samaa palkkaa" .

Vierailija
29/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

suuret tulot = suuret meno = suurempi äitiyspäiväraha.

Näin sen kuuluu ollakin.

Oma äitiyspäivärahani on 43 euroa/päivä, riittää meidän perheelle hyvin.

Vierailija
30/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisesta sain minimin, kun hän syntyi opiskelujen päätteeksi. Aivan hyvin tulimme toimeen silloin. Pienet tulot ja pienet menot.

Nyt toisella kertaa sain eka 72 päivää palkkaa ja lopuilta päiviltä saan n. 52 euroa/pvä. En voinut muutoin vaikuttaa kuin hankkimalla töitä ;) Siis en voinut tehdä ylitöitä tmv., jos olisin alalla jolla se olisi mahdollista, niin varmasti olisin yrittänyt nostaa päivärahaa sillä tavoin.

Minustakin minimin pitäisi kyllä olla peruspäivärahan kanssa saman suuruinen. Esim. minä " tein" esikoisen tosiaan siten, että valmistuin juuri ennen kuin jäin mammalomalle, enkä ollut voinut olla töissä. Toki tuo oli oma valinta, mutta hassulta tuntuu että jos olisin mammaloman sijaan jäänyt työttömäksi, niin olisin saanut enemmän rahaa... Ja erittäin todennäköisesti olisin työttömäksi jäänyt, sillä omalta alaltani työllistyminen yleensä kestää aina jonkin aikaa, nytkin olin esikoisen jälkeen puolisen vuotta työttömänä (ja tienasin enemmän kuin mammalomalla...) ennen kuin sain töitä.

Vierailija
31/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tekee töitä niin on palkkansa ansainnut.

siitäkin huolimatta että itse olen kahdelta ekalta lapselta saanut palkan mukaan äp-rahan ja kehdelta viimeseltä minimin.

mutta sen minimin vois mielestäni nostaa työttömyyspäivärahan tasolle.