Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskustelua äitiysrahasta: Pitäisi se olla kaikilla sama, jos pitää niin miksi?

Vierailija
05.04.2007 |

Mikä on oma ä-rahasi ja koititko vaikuttaa sen suuruuteen ennen ä-lomaa?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös äitiys ole samanarvoinen kaikille? Itse muinoin sain minimi äitiyspäivärahaa ja en, en yrittänyt vaikuttaa siihen tuloilla, koska siihen ei ollut mahdollisuutta. Rauskaus tuli yllättäen, enkä kerrennyt valmistua opiskeluistani. mutta eipä siinä sen kummempaa... olin vielä kotona että lapsi taytti 3-vuotta.. miehen tuloilla elettiin ja niin on edelleenkin.. vaikka sain mieleisen työharjoittelipaikan, niin ne pari ylimääraistä satasta menee hoitomaksuihin =(

Vierailija
2/31 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nyt on oikein hyvä ja reilu systeemi!

Oma äitiys rahani on ensimmäisiltä 56 päivältä 92e lopuilta 70.50e. Vanheimpainraha on ensimmäisiltä 30 päivältä 77e jalopuilta 77.50e.

Mielestäni vaikutin siihen tekemällä kovasti töitä:). Myös paljon ylitöitä, viimeisen 6kk aikana jonka ajalta tuo raha laskettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisenä.

Oma äitiysraha siis sellainen normaali keskitulosen. Ja kyllä yritin vaikuttaa sen suuruuteen käymällä lasten välissä sen reilun puoli vuotta töissä, joten saan ansioihin sidottua äitiysrahaa.

Köyhempien mielestä sen pitäisi varmaan olla sama kaikille ja rikkaampien mielestä ansioihin sidottu. Eikös se loogisesti ajateltuna noin mene?

Hyvätuloisten työssäolevien naisten kynnys jäädä äitiyslomalle nousisi ennestään jos äitiysloma aiheuttaisi mahdollisen urakehityksen hiipumisen lisäksi vielä ylimääräistä tulotason alenemista. Joten voisin ehkä kallistua siihen, että on hyvä että se on ansiohin sidottu.

Toisaalta tietysti voisi olla niin että hyvätuloisille olisi asetettu päivärahaan jokin yläraja jota isompaa rahaa ei saisi ja tottakai kannatan minimirahan nostamista.

Mitä mieltä itse olet asiasta? Esitit kysymyksen muttet ilmaissut mitään omaa näkemystä asiaan?

Vierailija
4/31 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa kai uni painaa silmiä jo ;)

Vierailija
5/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jonkun sosiaalitapauksen pitäisi saada saman verran kuin sen joka on tehnyt (ehkä jopa vuosia) töitä ennne lapsen hankkimista?

Eikä kyse ole mistään äitiyden tasa-arvoisuudesta vaan siitä miten tekee elämänsä valinnat.

Kaikki tietää miten äp-raha kertyy ja siksi kaikilla on mahdollisuus saada parempaa tai huonompaa äitiyspäivärahaa. Se on useimmiten vain omista valinnoista kiinni miten paljon se on.

Vierailija
6/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi oiva keino vähentää syntyvyyttä :)

Vierailija
7/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse painoin odotusaikana töitä jotta sain mahdollisimman hyvän äippärahan (6kk tulojen mukaan). Eihän kukaan työssäkäyvä ihminen enää " hankkisi" lapsia jos äippäraha olisi kaikille sama kuten esim. kotihoidontuki.

Vierailija
8/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä samaa rahaa kaikille, tietysti sen pitää olla suhteutettuna äidin tuloihin.

Itse olin minimirahalla esikoisesta ja mielestäni tuota minimisummaa pitäisi nostaa työttömyysturvan tasolle, mutta samoja rahoja en kannata. Eihän se kannustaisi työntekoon jne.

Vierailija
9/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä hieman epäreilua!

Ne joilla hyvät tulot ja tehnyt paljon töitä niin on vaan reilua jotta paremmat päivärahat. Kyllä veetuttais jos joku sosiaalitapaus sais samanverran.

Vierailija
10/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista paljon sain, ehkä noin 900¿. Se oli minusta hyvä summa kotona olosta kun olin vasta työuran alkutaipaleella.

En näe syytä miksi rahan pitäisi olla kaikille samansuuruinen.

Vierailija
11/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täällä onkin jo edellä esitetty hyviä perusteluita asialle.

Olin itse minimiäitiysrahalla, mutta miksi olisinkaan ansainnut isompaa?

Vierailija
12/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska eihän siinä olisi mitään järkeä, että ensin reilu 50 päivää saisi minimiä, ja sen jälkeen tuloihin sitoutettua.

Eipä taitaisi myöskään kannustaa miehiä jäämään isyyslomalla tuollainen päätös. Ja ei olisi oikein, että laitetaanpa hienommin, ettei ketään provosoidu, sosiaalisesti rajoittunut, saisi saman, kuin työtä tehnyt äiti.

Tuolla logiikallahan ansiosidonnainen työttömyyspäivärahakin voitaisiin lopettaa, ja tilalle kaikille sama minimikorvaus.

Ei taitasi olla kansantaloudellisesti ajateltuna kovinkaan viisas tuo ratkaisu, toisi säästöjä muutamana ensimmäisenä vuotena, mutta pidemmällä tähtäimellä olisi kyllä katastrofi. Syntyvyys lähtisi laskuun, ja koska on liian pientä jo nyt, niin ketä sitten kolmenkymmenen vuoden päästä tekee työt, maksaa verot ym. kun yhteiskunnassa on yli tuplasti enemmän elätettäviä kuin elättäjiä.

Vierailija
13/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt osittaisella hoitovapaalla ja saan saman kuin mitä sain äitiyslomalla. 300 miinus verot ei tuloina kiinnosta jos meinaa pian pukata uusi lapsi maailmaan..

Töissä olen koska kolmas lapsi on haaveissa. Saa parempaa äitiysrahaa. Aloitan pian kokopäiväset työt ja lasken puolen vuoden palkan.

Olen aina ajatellut että työnteosta pitää saada ihmisen jotain hyötyäkin, köyhänä opiskelijanakin ajattelin niin (mies opiskeli samaan aikaan). Ei ole mitään järkeä laittaa työtöntä vuosikausia kotona olevaa ja töissä rehkivää samalle linjalle.

Kyllä olisin minä vuosia kotona jos siitä saa aina samaa äippärahaa.. Työntekoon pitää kannustaa!

Tosin, alimpia äitiysrahoja pitää mielestäni korottaa. Työttömän kuuluu saada vähemmän palkkaa kuin äidin. Tosin; miten mahtaa sosiaalitapaukset hankkiutuun raskaaksi jos se on yhä kannattavampaa??

Vierailija
14/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Työttömän kuuluu saada vähemmän palkkaa kuin äidin.

Äitiys on vapaaehtoista, työttömyys ei läheskään aina (unohdetaan ne elämäntapatyöttömät).

Vierailija
15/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sitä yläleikkuria voisi nostaa.

Ja juu, nostin molemmilla kerroilla 6 edeltävän kuukauden ansioita, mutta leikkuri leikkasi niin tehokkaasti että päiväraha oli jotain 120 euron luokkaa.

Vierailija
16/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkäänhän ei tarvitse jäädä minimille, vaan siinä on se ansioilla nostamisen mahdollisuus.

Vierailija
17/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susta siis äitiysminimi saa olla työttömyyskorvauksia HUONOMPI? Siis OK että työtöntä ei kehoteta etsiin työtä?? Kyllä pitää korvauksen olla työttömällä kehnompi.

Ymmärrän että joskus joutuu työttömänä olemaan. Itse valmistuin työttömäksi, mutta työt etsin ja eri kuntaan päädyin. Se on taas asia erikseen jos kaikki työ ei kelpaa. Silloin omasta tyhmyydestä saa koko kroppa kärsiä.

Mutta äitiyteen pitää panostaa. Onhan siinä pieni lapsikin huollettavana!

Vierailija
18/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja työnantaja maksoi täyden palkan ekalta kolmelta kuukaudelta. Tämän jälkeen brutto oli noin 3300 euroa.

Nyt hoitovapaan jälkeen olen ollut vuoden työelämässä ja takuulla työurallani maksan verorahoillani muidenkin synnytyksiä ja vanhempainvapaita (brutto 7600 ¿, netto 3800 ¿). Reilu systeemi, joten en lähtisi muuttamaan. Kannustaa työntekoon.

Vierailija
19/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas olisi outoa nostaa sitä, koska se on nimenomaan niitä etuuksia, joiden pitääkin riippua omasta työpanoksesta. Lasketaan työttömyyspäivärahaa, jos niiden pitää olla samalla tasolla.

Vierailija
20/31 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minusta taas olisi outoa nostaa sitä, koska se on nimenomaan niitä etuuksia, joiden pitääkin riippua omasta työpanoksesta. Lasketaan työttömyyspäivärahaa, jos niiden pitää olla samalla tasolla.