Miksi joillain viisikymppisillä ei vaikuta olevan yhtään tunteita?
Kommentit (55)
Jonkilainen taantuma ja tosiasioiden hyväksyminen? Heillä vaikuttaa myös sellainen luterilainen ajattelumalli että elämän pitää olla työtä ja kärsimystä, mitään hedonismiä ei elämässä saa olla. Kukkakimppua ei voi ostaa huvinvuoksi, vaan sekin pitää ansaita.
Kun joutuu itse tarpeeksi monen rikoksen kohteeksi niin empatia muitakin kohtaan vähenee aika tehokkaasti. Kovettuu ja keskittyy enää omiin asiohinsa.
"eivät vilkaisekaan"
Mitä pitäisi vilkaista? Sinuako?
Eli jos ihminen ei ole sinusta kiinnostunut, hänellä ei ole tunteita, niinkö?
Jos heillä on lääkitys joka aiheuttaa tätä?
Kyllästyminen, paatuminen ja vetäytyminen.
Vielä tunnistat itsessäsi.
Se on taito jota kutsutaan tunne-elämän hallinnaksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis masennuslääkitys tms.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä aloittajalla on lääkitys?
Silloin kun mulla oli hormonikierukka niin huomasin että mulla ei ollut tunteita.
Olen 47v. Vanhempani olivat uraohjuksia, äiti johtavassa asemassa valtionyhtiössä, isä kansainvälisesti arvostettu tutkija sekä dosentti Hgin yliopistossa. Heillä ei ollut lainkaan empatiakykyä. Lasten piti hillitä kaikki tunteensa vauvasta aikuisuuteen. Vain vanhemmillani oli oikeus näyttää kaikki tunteensa, erityisesti vihan tunne ja varsinkin öisin.
Kai tuollainen tarttuu.
Elämänkokemus... Ei vaan kiinnosta.
Ikävien elämänkokemusten kasautuminen aiheuttaa tuollaista jäätymistä ja turtumista. Ja kun jäädyttää ikävät tunteet selviytymiskeinonaan, niin kivat tunteet jäätyvät myös. Mikään ei enää tunnu miltään ja se on kuin masennusta, paitsi että pystyt suorittamaan entistä tehokkaammin. Ottamaan asiat asioina, ihmiset etäisyyden päästä ja oma itse... No, et oikein edes tiedä kuka olet, paitsi se suorittaja, mutta eipä uskalla tutustuakaan, koska se voi aiheuttaa tunteita ja se on vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis masennuslääkitys tms.
Kyllä ne on nuoremmat jotka masennuslääkityksissä kulkee, ei viisikymppiset.
Vierailija kirjoitti:
Vilkaista mitä?
Heikkoitsetuntoista joka kaipaa hyväksyntää olemassaololleen huomion muodossa.
Silmiinkö tässä pitäisi sinua alkaa killitellä pää kallellaan? Juuei.
Ei meidän nuoruudessa opittu niin tunteelliseksi.
Se vain näyttää siltä ettei ole.
Huomaat itsekin myöhemmällä iällä.