Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatus on nykyisin todella raskas ala työntekijöille

Vierailija
23.08.2025 |

Meistä jokainen alkaa olla loppu, silti joudumme tekemään yhä enemmän samassa työajassa. Lapset ovat haastavia, esihenkilöiltä ei saa tarpeeksi tukea, ylitöitä ei saisi tehdä eli jätetäänkö työkaveri/-kaverit pulaan ylitysten vuoksi? Tässä vain muutamia epäkohtia.

Kommentit (463)

Vierailija
461/463 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ote eräältä aamulta tällä viikolla, tai oikeastaan ei vain yhdeltä aamulta.

Saavun töihin klo8, aamuvuoroon tullut kollega siellä yksin vastassa, koska ennen minua tuleva olikin sairaana. Lapsia oli 12kpl joista 4 alle 3v. Aloitetaan aamupala ja lapsia tulee tasaiseen tahtiin lisää, kollegan käytävä wc:ssä joten minä hoidan aamupalaa, otan vastaan uusia lapsia, koetan rauhoitella parkuvaa ja paikaltaan toistuvasti karkailevaa 2v lasta etc.

Seur työntekijä saapui sorvin ääreen klo9, tuolloin lapsia oli 20kpl joista 6kpl alle 3v.

Näin on menty koko syksy säännöllisesti, ja iltapäivät samanlaisia, koska aamuvuoro lähtee kotiin viim.klo14. 

Ainiin, tehostetun ja erityisen tuen lapsia aina paikalla 3-6kpl.

Kyllä, väsyttää.

Meillä alle 3 vuotiailla vähän sama: Jokainen lapsi tarvisi auttamista syömisessä, osa lapsista yrittää karata pöydistä (ja on korkeat pöydät ja tuolit), lapsia tuodaan aamupalalle todella myöhään, vanhemmilla on asiaa, kun viimeiset istuu pöytään ensimmäiset lähtee jo pöydästä ja alkaa vaarallinen ralli, mutta kukaan ei ehdi vielä heitä rauhoittamaan. Osa lapsista saa raivareita jos yrittää laittaa pöytään, 2 vuotiaat käyttäytyy niin, että emme voi mitään jos he eivät suostu, koska ei ole aikaa antaa rauhoittua.

Valjaat käyttöön ruokailulla niin meno rauhoittuu kummasti.

Vierailija
462/463 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ote eräältä aamulta tällä viikolla, tai oikeastaan ei vain yhdeltä aamulta.

Saavun töihin klo8, aamuvuoroon tullut kollega siellä yksin vastassa, koska ennen minua tuleva olikin sairaana. Lapsia oli 12kpl joista 4 alle 3v. Aloitetaan aamupala ja lapsia tulee tasaiseen tahtiin lisää, kollegan käytävä wc:ssä joten minä hoidan aamupalaa, otan vastaan uusia lapsia, koetan rauhoitella parkuvaa ja paikaltaan toistuvasti karkailevaa 2v lasta etc.

Seur työntekijä saapui sorvin ääreen klo9, tuolloin lapsia oli 20kpl joista 6kpl alle 3v.

Näin on menty koko syksy säännöllisesti, ja iltapäivät samanlaisia, koska aamuvuoro lähtee kotiin viim.klo14. 

Ainiin, tehostetun ja erityisen tuen lapsia aina paikalla 3-6kpl.

Kyllä, väsyttää.

Meillä alle 3 vuotiailla vähän sama: Jokaine

Ihmettelen eikö saa olla, kun monilla on kotonakin? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/463 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä pienen kunnan pienessä päiväkodissa. Meillä ei päivän aikana vaihdeta ryhmästä toiseen sen mukaan, mikä on vaadittava hoitajamitoitus. Meillä on vakisijaiset ja heidät saa kutsua töihin, kun tarvitaan. Meillä tehdään paljon ja suunnitellaan vähän: joka vuosi ei tarvitse miettiä uudestaan, minne mennään metsäretkelle tai mitä tehdään liikuntahallissa. Meillä viihtyvät lapset ja hoitajat.

Kyse on arvoista: tässä kunnassa panostetaan varhaiskasvatukseen eikä säilytykseen.

Näin toimitaan monissa pienissä päiväkodeissa. Ne isojen kaupunkien laitokset on ongelmallisia... Sama juttu kouluissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi