Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Digitaalinen parisuhdeväkivalta: esimerkiksi sijainnin seuraamista tai viesteillä pommittamista

Vierailija
23.08.2025 |

"Harva tunnistaa väkivallaksi esimerkiksi sitä, jos puoliso kertoo, keitä sinulla saa olla Facebook-kavereina. Jatkuvaa sijainninjakoa (esimerkiksi Snapchat-sovelluksessa) taas voidaan perustella erilaisilla olen huolissani ja haluan vain tietää, ettei sinulle tapahdu mitään tai eihän parisuhteissa ole salaisuuksia -pehmennyksillä, jotta saataisiin vaatimukset näyttämään täysin normaaleilta."

Siis täh? Miten niin harva tunnistaa. En ikinä suostuisi tuollaiseen, esim. seuraamiseen ellei ole tyyliin jokin sairaus, vaikka diabetes, ja olen yksin jollain korpivaelluksella.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011447054.html

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Digitaalista väkivaltaa ovat myös kaikenlainen teknologian välityksellä tapahtuva häirintä, mustamaalaus ja häpäisy. Nämä ovat yleisiä erityisesti eron jälkeen"

Tähän olen törmännyt useasti. Ex-puoliso haukutaan jossain someryhmässä ilman että sillä toisella on mitään mahdollisuutta kertoa omaa versiotaan. 

Vierailija
2/27 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sama ajatus, miten niin harva tunnistaa, päivänselvä asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivalta ei tarkoita nykyään enää mitään. Onhan tommonen törkeää yksityisyyden loukkaamista, mutta väkivallalla tuon asian kanssa ei ole mitään tekemistä.

Vierailija
4/27 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Digitaalista väkivaltaa ovat myös kaikenlainen teknologian välityksellä tapahtuva häirintä, mustamaalaus ja häpäisy. Nämä ovat yleisiä erityisesti eron jälkeen"

Tähän olen törmännyt useasti. Ex-puoliso haukutaan jossain someryhmässä ilman että sillä toisella on mitään mahdollisuutta kertoa omaa versiotaan. 

Tää on kyllä törkeää. Itse kun erosin, niin sain kuulla kavereilta, että minusta levitetään vaikka minkälaista valhetta somessa. Itsellä ei edes ole sometilejä, niin aika vaikea puolustautua. Onneks yhteiset tutut ties kumpi meistä se hullu on. 

Vierailija
5/27 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, nuoriso pitää sijainnit kaveteilleen päällä, ja niille on ihan normaalia, että kaveri näkee, että nyt oot kaupassa.

Vierailija
6/27 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika, jos mun mies puuttuisi mun FB-kavereihin tai alkaisi seurata sijaintia, olisi hyvin äkkiä entinen mies. 

Vierailija
7/27 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkivalta ei tarkoita nykyään enää mitään. Onhan tommonen törkeää yksityisyyden loukkaamista, mutta väkivallalla tuon asian kanssa ei ole mitään tekemistä.

Onko henkinen väkivaltaa mielestäsi väkivaltaa? 

Vierailija
8/27 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävyyssuhteiden rajoittaminen, seuraaminen, solvauksen kirjoittelu netissä yms. ei ole mielestäsi henkistä väkivaltaa? 

Vierailija
9/27 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, nuoriso pitää sijainnit kaveteilleen päällä, ja niille on ihan normaalia, että kaveri näkee, että nyt oot kaupassa.

Kaverit niin, ja se on vapaaehtoista. Vähän eri juttu että seuraa puolisoa vaikkei tämä haluaisi. 

Vierailija
10/27 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta kaveri ei suutu jos laitat sijainnin jaon välillä pois päältä. 

Vierailija
11/27 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"puoliso kertoo, keitä sinulla saa olla Facebook-kavereina"

Mitä helvettiä. Kuka tuollaiseen suostuisi? 

Vierailija
12/27 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli joskus miehen kanssa seuranta päällä. En nyt tiedä mikä siinä on kamalaa. Se oli yhdessä sovittu juttu ja liittyi lähinnä siihen, että näki milloin toinen on tulossa töistä kotiin. Myös teini-ikäisillä lapsillani on seuranta päällä ja näkevät myös missä minä olen. Tsekkaan iltaisin missä ovat ja ovatko jo bussissa. Käyttävät sitä myös itse siten, että pyytävät hakemaan sijainnista.

Ymmärrän kyllä että tuota voisi käyttää myös jonkinlaiseen kontrollointiin, mutta jos kellään ei ole mitään ongelmaa sen suhteen, niin mikä siinä sitten on?

Vierailija
13/27 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverit niin, ja se on vapaaehtoista. Vähän eri juttu että seuraa puolisoa vaikkei tämä haluaisi. 

Miyen se sitten puolisoiden välillä olisi vähemmän vapaaehtoista? Samalla tavallahan minä puolisolle jaan sijainnin vapaaehtoisesti, jos haluan. Ja jos en halua, niin en jaa.

Vierailija
14/27 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan haluaisi seurata koko ajan puolisoa? Jossain erityistilanteissa ymmärrän esim. tuo vaellisreissu, mutta mitä järkeä että seuranta olisi koko ajan päällä? Ymmärrän että lapsia seurataan turvallisuussyistä mutta toista aikuista...? 

Vierailija
15/27 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin juuri. Voihan se puoliso kertoa, mutta ei asia ole hänen päätettävissään.

16/27 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos vaan kattoo wa:sta, joko toinen on heränny?

Vierailija
17/27 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miyen se sitten puolisoiden välillä olisi vähemmän vapaaehtoista? Samalla tavallahan minä puolisolle jaan sijainnin vapaaehtoisesti, jos haluan. Ja jos en halua, niin en jaa.

Tuossa jutussahan puhuttiin painostamlsesta js että aletaan epäillä puolisoa jostain jos ei se koko ajan halua pitää sijaintia päällä. 

Vierailija
18/27 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin juuri. Voihan se puoliso kertoa, mutta ei asia ole hänen päätettävissään.

No kyllä jo pelkkä kertominen olisi perin outoa. Mikä oikeus puolisolla on tuollaista määrittää? 

Vierailija
19/27 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

Entä jos vaan kattoo wa:sta, joko toinen on heränny?

Senhän voi koska tahansa ottaa itse pois päältä ettei muut näe kellonaikaa milloin ollut paikalla. Joten jos se jollain näkyy niin silloin se ei varmaan henkilöä haittaa että muut tietää hereilläolon. 

Vierailija
20/27 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika, jos mun mies puuttuisi mun FB-kavereihin tai alkaisi seurata sijaintia, olisi hyvin äkkiä entinen mies. 

Yhdelle tapaamistutulle tuki kokoajan sinkku -statuksella olevia kavereita, et ainakin alkuvaiheessa ihan hyvä pitää silmät auki

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan