Olen nyt sit vissiin alkoholisti :(
Maksa-arvot koholla. S-Alat 55 (yläraja 35) ja S-Gt 71 (yläraja 40).
Olen 52v nainen. Ennen testiä 2 viikkoa ilman alkoholia. Ennen tätä noin pullo viiniä lauantaisin.
Ennen arvot olleet kunnossa. Onkohan sairastetulla flunssalla osuutta asiaan sekä syödyllä ab-kuurilla (loppui 5päivää ennen testiä)? Entä särkylääkkeet joita menee suht usein? Entä ylipaino (noin 12kg)? Mikä muu voi nostaa?
Kommentit (32)
Eihän tuollaiset arvot vielä tee alkoholistia. Minulla huiteli ALAT-arvo korkeimmillaan jopa yli 100, mutta olen juontia ja rasvaisen ruoan syöntiä vähentämällä saanut sen putoamaan 55.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko rasvamaksasta helppo päästä eroon?
Rasvamaksa paranee, jos rasvoittumista aiheuttavat riskitekijät poistetaan. Jopa tulehtunut ja arpikudosta sisältävä maksa voi parantua täydellisesti. Maksakirroosi on lähtökohtaisesti palautumaton tila, joka paranee ainoastaan maksansiirrolla.
Laihduttaminen on tehokkain maksan rasvaa vähentävä hoito silloin, kun taustalla on vyötärölihavuus. Yli 10 %:n painonlasku parantaa rasvamaksan lähes kaikilta. 510 %:n painonlasku vähentää rasvoittumista tehokkaasti, jolloin myös tulehdus sekä arpikudos maksassa yleensä vähenevät. Kuitenkin jo muutaman prosentin painonlasku voi vähentää maksan rasvaa useita kymmeniä prosentteja ja estää vakavan tautimuodon kehittymisen.
Ruokavaliomuutokset ovat rasvamaksan hoidossa keskeisiä erityisesti laihtumiseen yhdistettynä. Kovia rasvoja sisältäviä tuotteita suositellaan välttämään ja vaihtamaan ne kasviperäisiä, pehmeitä rasvoja sisältäviin tuotteisiin. Vähäkuituisten hiilihydraattien saantia tulisi vähentää. Tutkimuksissa maksan kannalta suotuisimmalta vaikuttaa ruokavalio, jossa vähäinen punaisen ja prosessoidun lihan saanti yhdistyy korkeaan kasviöljyjen, vihannesten, palkokasvien, hedelmien, pähkinöiden, kalan ja merenelävien saantiin.
Joo, tällä ruokavaliolla sain itselleni anemian. Älkää nyt ihan mitä vaan uskoko.
Vierailija kirjoitti:
Onko rasvamaksasta helppo päästä eroon?
Ei kai.
Mut kai voi puhdistua, kun mömmöjen suodatus vähenee.
Maksa on meidän puhdistuslaitos.
Ehkä Aapee syö jotain luontaistuotteita, joissa myrkkyjä.
Yksi dokumentti kertoi miehestä- Jonka maksa oli tosi huonossa kunnossa juurikin niitten luonnontuotteiden takia.
Ai niin. Yksi paha on vihreä tee!
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuollaiset arvot vielä tee alkoholistia. Minulla huiteli ALAT-arvo korkeimmillaan jopa yli 100, mutta olen juontia ja rasvaisen ruoan syöntiä vähentämällä saanut sen putoamaan 55.
Rasva ei nosta maksa-arvoja vaan sokeri ja hiilihydraatit.
Olen ihmetellyt miksi ennen jotain verikokeita muutetaan ruokavaliota tms että saataisi parempi tulos ja sitten taas palataan entiseen. Eikös totuudenmukainen tulos ole viisaampaa tietää?
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt miksi ennen jotain verikokeita muutetaan ruokavaliota tms että saataisi parempi tulos ja sitten taas palataan entiseen. Eikös totuudenmukainen tulos ole viisaampaa tietää?
SIllä lailla voi nähdä suoraan onko ruokavalion muutoksella vaikutusta arvoihin. Jos on, niin se näkyy kokeissa ja sitten voi jatkaa sillä tiellä.
Ennen testiä käytin vain Precosaa ja muutamana päivänä probiootteja ab-kuurin aikana. Noin kolme viikkoa ennen testiä käytin noin viikon verran buranaa, panadolia sekä voltarenia niskajumiin.
Huolettaa et on jokin syöpä tmv sairaus. Ihan kun tässä ei muuten ois tarpeeksi stressiä (sairas iäkäs muistiongelmainen isä, työttömyyttä perheessä jne), niin nyt tämäkin vielä. Olen pidättänyt itkua koko päivän ja mietin jo et pitääkö tässä testamenttia tehdä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ennen testiä käytin vain Precosaa ja muutamana päivänä probiootteja ab-kuurin aikana. Noin kolme viikkoa ennen testiä käytin noin viikon verran buranaa, panadolia sekä voltarenia niskajumiin.
Huolettaa et on jokin syöpä tmv sairaus. Ihan kun tässä ei muuten ois tarpeeksi stressiä (sairas iäkäs muistiongelmainen isä, työttömyyttä perheessä jne), niin nyt tämäkin vielä. Olen pidättänyt itkua koko päivän ja mietin jo et pitääkö tässä testamenttia tehdä.
Ap
jätä nyt ensin se alkoholi pois kokonaan
Vierailija kirjoitti:
--> kannattaa huomioida että runsas siemenöljyjen (rypsi, rapsi) joita käytetään mm salaatinkastikkeissa, lisää nykytietämyksen mukaan kehossa matala-asteista tulehdusta. Ne ovat erittäin (huom erittäin) pitkälle prosessoituja, kuumennettuja ym ym eivätkä siis ole enää millään muotoa elimistöömme sopivia. Kannattaa käyttää luomu kylmäpuristettua oliiviöljyä.
Kun vaihdat sanan "nykytietämyksen" tilalle "meemien ja nettihuijareiden", olet täysin oikeassa.
Monesti alkoholistit ilmoittavat määrät rajusti alakanttiin. No niin tai näin, rajat paukkuu.
Jännä ettei ole tehty B-Peth-mittausta, koska se on 100% erehtymätön testi alkoholin kulutusta seuramaan. Pyydä tekemään tämä mittaus, todennäköisesti saat normaalikulutuksen tuloksen.
Sokerit ja varsinkin hedelmäsokeri pois myös - nostavat maksa-arvoja. Arvot korjaantuvat kun lopetat myös HH-mättämisen.