Marrasmasut viikkoon 39
Enpäs nähnyt meillä vielä olevan uutta pinoa tälle viikolle, joten tässä siis.
Minä nyt ajattelin tulla ilmoittelemaan, että lähdemme ihan pian sairaalaan. Supistellut on yön ja aamun ja äsken lorahti lapsivettä pöksyihin
Kerkisin jo edelliseenkin pinoon hieman valottamaan tilannetta eli kohdallamme vauvan synytmää ei estellä enään kun on kerran kortisonit saanut.
Hieman jännittää, mutta eiköhän tuo hyvin mene.
Mukavaa viikkoa kaikille!
Kommentit (29)
Onnen toivotukset täältäkin! Odottelemme jahka tulet kertoilemaan uutisia :-)
Sirilii 33+2
Katoin mitä Hope4 oli kirjoitellut edelliseen pinoon ja kopsasin sen tähän:
"Kun tulin kotiin niin oli posti tuonut keskiviikkoiselta äitipolikäynniltä lääkärin sanelun. Hui mitä siinä lukikaan eli tilanne on siis tämä: kohdunkaulaa jäljellä 5,5mm ja ulkosuu sormelle auki. Oli ihan pakko soittaa synnärille ja kysäistä, että onko kyseessä virhe jne. mutta ihan vaan vahvistivat sen mitä paperissa lukee ja sanoivat, että jos synnytys alkaa niin sit ei kohdallani enään estetä ja kehoitti vaan otamaan rennosti."
Voi jösses, mulla oli kaulaa näköjään papereitten mukaan jäljellä paljon vähemmän (3+) + sama tilanne suun suhteen n. 6 vkoa sitten... Mulle lääkäri ei siis ä-polilla kirjoittanut ees saikkua. Vähätteli, kun sanoin, että tiedän mitä harjoitussupistukset ja nää on jotain ihan muuta. Onneksi sain saikkua sit neuvolalääkäriltä ja olen itse huolehtinut siitä, että paikallaan on oltava. Mitähän jos oisin menny töihin, juossu viikot palaverista toiseen, matkustanut (jopa lentänyt) kuten työni vaatii jne... ??? Siis mä oon raivoissani noitten lääkäreiden lausuntojen kanssa, kieltämättä välillä on ollut tunne, että mistä sitä sitten tietää, mitä ja ketä tässä uskoa. Eli tää nainen kyllä nostaa pari kysymystä äippäpolin suuntaan, jos lapsonen syntyy ennen aikojaan... Että pitäsköhän ihan keskittyä töihinsä ja olla vähättelemättä odottavien äitien tuntemuksia. En todella olisi sairaslomalla, jos ei ois pakko (oma järki onneksi välillä edes raksuttaa...).
JA... mulla on ollut enteilevästi maha löysällä muutamia päiviä, ei enää juuri närästä, supistukset koventuneet ja painontunne alhaalla. Öisin erityisesti. Että silleen. Onneksi olen ollut suht paikallaan tähän asti, sillä näillä viikoilla vaavit pärjää jo masun ulkopuolella ihan hyvin. Tosin eipä vielä tarviis syntyä, jos vain mahdollista valita...
Sirilii 33+2
Tuuhan sitten kertomaan että miten meni.
Tänään oli taas neuvola. Kaikki hyvin. Painoa oli tullut vähän lisää, mut muistin äsken että multa ei mitattu hemppaa tänään. Ei taida olla vaarallista.
Millähän perusteella ne lekurit siellä ä-polilla päättelee että potilas valehtelee/vähättelee omia tuntemuksia? Joskus tuntuu että ne tietää paremmin miltä minusta tuntuu. Kehtaavatakin! Onneks me osataan pitää puoliamme, eikös?!
Omaa napaa... Odotus on mennyt ihan normaalisti. Mitään vuotoja tai kipuaj ei ole ollut. Viikonloppuna olin täissäkin. Hei muuten, jokos täällä on jo ä-lomalaisia?? Mulla se alkaa TASAN viikon päästä! Jihuu!
Tänään päätin repästä ja ajattelin leipoa pullaa ja sämpylää. Josko niistä pullista sais tällä kertaa vähän pienempiä kuin viimeksi. Mä kun en ikinä muista että se kohoa siellä uunissakin.... :D Varsinainen suurtalouskokki. Pitäs vielä keksii että mitähän sitä tekis tänään ruokaa, ehdotuksia kellään? Mulla on taikina kohoomassa ollu joten lähen paisteleen pullia.
crabu-87 33+6
Mä huomasin että toi viesti oli tullu ja pelästyin että juuri kirjoitttamani teksti on hävinnyt, muta onneksi ei ollut kun painoin edelliseen. Muistakaa tekin kopioida tksti heti kirjoittelun jälkeen että jää talteen. Mulla tää ei nyt jostain syystä suostu lähettämään tätä. Kolmas kerta toden sanoo...?
mä en oo kirjotellu aikoihin, viimeksi joskus rv 7, lueskellut kyllä. Kylläpäs oli hopella aikainen lähtö, toivottavasti kaikki menee hyvin.
Omaa napaa sen verran että tää 3. raskaus on ollut ihan kamala, pahoinvoinnit jatkuu taas ja nyt jäin lonkkien ja särkyjen takia sairaslomalla loppuajaksi sitten. kohdunkaulaa jäljellä vielä n.2cm, ulkosuu auki ja paikat ihan pehmeenä, harjotus supistuksista tullut voimakkaampia. ihan en edes tunnista että onko kyseessä harjotus supistus vaiko lievempi supistus, kipeitä ovat kuitenkin. Mulla on kanssa ollu maha löysällä lähiaikoina, sitä tuntuu olevan liikkeellä- siis täälä, enteileekö jotain synnytykseen valmistumista..en tiä? . keskiviikkona olis aika sypelle, nyt ainakin näytttää siltä että kotona ollessa onnistun kerryttämään synnytys pelkoa, kun on aikaa ajatella asiaa enempi. Mies vahtaa jonkun verran, ei anna mun touhuta liikoja, omena piirakkaa saan kyllä leipoa :)
minttuliini ja pallo rv 32+2
Jospa sitä sais taas aikaiseksi jotain kirjoittaa... Mä aloitin "lomat" viime keskiviikkona, ensin pidän vanhoja lomia ja sitten 20.10 alkaa äippäloma! En muista koska viimeksi kirjoitin tänne, enkä jaksa lähteä ettimään, joten voipi olla että tulee "vanhan kertausta" anteeksi!!!
Mä joudun nyt sitten pistämään insuliinia, oon nyt 1½viikkoo pistänyt aina iltaisin, ja hyvin se loppujen lopuksi on lähtenyt onnistumaan (onneksi on tuota kokemusta... "kiitos" lapsettomuushoitojen...) Ruokavaliotani oon kanssa joutunut karsimaan, siis ei karkkia, suklaata, sipsejä, limua yms herkkuja, mutta hienosti on senkin asian suhteen lähtenyt, ja viime viikolla vaikka oltiin laivalla, niin ei tehny mieli ollenkaan herkkuja vaikka mies ja esikko niitä lappo suuhunsa. Pistämisen aloittamisen jälkeen oon nyt kerran soittanut sisätautilääkärille ja sain vähän helpotusta tuohon sokerin mittaamiseen, kerran viikossa enää joka ruoan jälkeen ja joka toinen päivä ennen aamupalaa + jälkeen, joten ei enää oo niin hellänä sormen päät! Viime torstaina kävin neuvolassa, hemppa oli laskenut 113, mutten saanut vielä määräystä syödä rautaa, kattellaan seuraavalla kerralla. Vauva oli kääntynyt perätilaan ja nojailee nyt vasemmalle puolelle kohtua, mistä taitaa johtua nää ihme kipuilut juuri tuolla vasemman lonkan kohdalla. Ja sf-mittakin oli pompsahtanut 6,5cm ollen nyt 29,5cm, tosin terkka sano, ettei koskaan saa niin tarkkaa mittaa, kun vauva on perätilassa, joten ens maanantaina meen sitten jännityksellä kuunteleen miten päin hän siellä on! Terkan kanssa aateltiin, että taitaa vaan pyöriskellä siellä, kun potkuja tuntuu siellä ja täällä! Joten menee aika jännäksi tää loppu raskausaika... No, onneksi oon nyt kotona, eikä tartte ressata töistä, ja noita ultria kun on muutenkin monta (raskausdiabeteksen takia) niin siellä sitten saadaan myös selvyys miten päin eemeli on... Niin ja paino oli tippunut edellisestä 2,5kg, joten ilmeisesti mun ruokavaliostani on ollut jotain hyötyä...
Mutta se omasta navasta.
Hope4 on ottanut varaslähdön! Hui!!! Toivottavasti kaikki menee hyvin! Ja täällä kanssa ootellaan kovasti kuulumisia!
Sirilii, mulla kävi juuri tuolla lailla esikon kohdalla, että äippäpolin lääkäri ei olis jatkanut saikkua, mutta sain puhuttua VIIKON jatkoa (olin sillon rv 28+) ja kävin vielä kokeilemassa töitä yhen viikon, mutta sitten neuvolan lääkäri onneksi kirjoitti loppuajaksi saikkua... Jotkut lääkärit on vaan p....
Jepulista, täytys varmaan mennä herättelemään tuo esikoinen, nukahti eilen illalla klo 22 jälkeen ja heräs aamulla klo6!!! Mä en kyllä olis ollut vielä valmis siihen aikaan heräämään... Lähetään esikon kanssa kaupunkiin, mies tulee sinne ja käydään kaupassa. Mä hain tänä aamuna esikon kanssa äippäpakkauksen, enkä oo vielä aukaissut sitä, täytyy se aukasta kun päästään takas kotiin... Ihanaa pääsee hiplaamaan pieniä vaatteita...
Muuten te joilla ikäeroksi on tulossa noin 3vuotta tai alle (meillä n 2v9kk), ootteko miettineet tuplarattaita? Ja hommaatteko sellaiset? Mä oon vissiin jo aikaisemminkin kyselly, mutta aattelin nyt lähempänä h-hetkee kysellä. Me ollaan miehen kanssa mietitty, että yritetään päästä pelkillä yhdistelmillä eteenpäin, mutta tuo meidän isovauva (=esikko) on kyllä sellainen jääräpää, että jos päättää ettei kävele, niin sitten ei kävele! Ja kun meillä on vielä tuo koiruli, niin ei oikein riittäis kädet moneen suuntaan... Mutta hommataan ne sitten joulu-tammikuussa jos näyttää tarpeen...
Jaahas, nyt kyllä eemeli potkii siihen malliin ylävattaa, että taitaa olla "oikein päin".
napero ja eemeli 30+6 sekä esikko 2v7kk
Hopelle pidetään peukkuja! Toivottavasti kaikki menee hyvin. Aika aikaisin kyllä ensimmäinen marraskuinen päätti syntyä.
Oma vointini on vielä hyvä. Ajoittaiset selkä- ja vatsakivutkin ovat menneet ohitse ja olen saanut taas nauttia raskaudesta. Supisteluja ei ole vielä ollut ollenkaan. Ainoa vaiva on takaisin tullut pahoinvointi. Jollain muulla oli muistaakseni samaa. Usein aamulla on huono olo ja välillä olen oksennellutkin ihan kunnolla.
Tänään kävin neuvolassa. Jännitin vähän etukäteen, mitä kaikkea on ehtinyt tapahtua tässä viikkojen aikana, koska edellisestä käynnistä oli ehtinyt kulua jo yli 5 viikkoa. Meillä on siis ollut käyntejä vielä tässäkin vaiheessa näin harvoin. Verenpaine oli 90/60 eli jälleen matala, hemoglobiini oli onneksi jo noussut yli sadan (se kävikin pahimmillaan 90:ssä). Painoa on tullut nyt yhteensä melkein 9 kg. Sf-mitta oli 29, eli keskikäyrällä mennään edelleen. Vauva istui edelleen sitkeästi perätilassa kuten ennenkin, mutta näytti kuulemma siltä, että mahtuisi vielä kääntymään. Välillä kyllä tuntuukin siltä, että vauva heittää voltteja kovastikin, koska liikkeet tuntuvat milloin missäkin. Pää tuntuu kyllä usein olevan tässä heti kylkiluitten alapuolella.
Tiitikkä rv 31+3
Toivottavasti kaikki menee hyvin...
Mulla oli neuvola tänään ja terkka sanoi, että vauvan pää on jo ihan alhaalla... Jotain sellaista olin epäillytkin kun aina välillä on tuntunut kovia vihlaisuja virtsarakon tienoilla. Ei ole kiinnittynyt vielä kuitenkaan. Kai se nyt siellä vielä pysyy, alkoi jo pelottaa. Terkka vielä sano, että saapa nähdä ehdinkö siihen synnytystapa-arvioonkaan viikolle 36. Hui, ja sehän on jo 3 viikon päästä. Pysyis nyt ees siihen ett mies tulee reissusta...Muuten kaikki ok. Tuo toinen sääri on vielä ihan mustelmilla ja nyt pitää seurata ettei vaan tule veritulppa, mutta saan elää ihan normaalisti ei tartte varoa.
joku kyseli tuplarattaista? Meille tulossa ikäeroa n. 2,5v ja ajattelin kyllä tuplat hankkia. Käytetyt varmaan, koska uskoisin että käyttöaika jää siihen puoleen vuoteen. Kovasti oon nyt sopivia yrittänyt löytää.
murunmamma ja vilpertti rv 33
Onpä hopella jännät paikat! Tosiaan aikamoinen varaslähtö marraskuiselle! Eilisen illan mietin hopea ja sitä ettei tosiaan tiedä milloin meidänkin vauva syntyy.
Eilinen päivä oli ihmeellinen, ei kamalasti kipuja niin lähdin heti aamusta cirtymarkettiin ja sit kaveribn luo, kotona touhusin ja illalla kävi toinen kaveri kylässä. Mutta sitten tekeminen kostautu ja yöllä ei hirveesti saanut nukutuksi. Oli jo vähällä etten miestä herättänyt auttamaan, kun koski piurusti etten meinannut päästä sängystä pois (vaikka on liukulakana ja revin patjasta apua tapani mukaan) ottamaan särkylääkettä. Yö sit meni miten meni. Tänään sit synfyseolyysi kivut ovat jotain aivan kamalat!! Liikkua en oikein pysty mutta paikoillaankaan ei oo hyvä. Sit tänään on lasten puheterapia (3 kerros hissitön talo) ja illallaheillä on jumppa, joten pitää liikkua. Tään kivun takia on mieliala taas jossain lattialla. Just kun olin iloinen että pystyin jotain tekemäänkin. Näköjään ei pitäis.
Joo, tälläistä tänne... Napero on ollut kaks päivää normaalia vilkkaampi mutta ei suostu ei kääntymään. On silti rauhallinen tapaus edelleen. Tänään sit on vaan ollut vauva.
Täällä oli muitakin joilla oli vauva perätilassa... Oletteko miettineet kääntämistä? Lääkäri vaan sanoi että rv 35+0 käännetään, mutta mua on alkanut se pelottamaan. Mut pelottaa sectiokin tai perätilasynnytys.
ellenlelli ja 32+1
Toivotaan että kaikki menee hyvin.
Ite kävin eilen neuvolassa ja verenpaineet oli laskeneet (112/69) taisi viimeksi olla vain joku "stressi" piikki kun oli vähän yläkantissa. sf- mitta oli kasvanut 4cm eli nyt on 28 ja painoa on tullut nyt jo tuo 12kg. Justiinsa vertasin noita lukemia edellisiin raskauksiin niin tämän verran painoin kun lähdin poikaa synnyttämään ja esikoisen (tyttö) raskaus kiloihin on vielä jonkun verran matkaan. Että oiskohan se tyttö sitten tulossa painon mukaan....en tiedä kunhan arvailen.
Sain sitten ajan ensiviikon keskiviikolle lääkärineuvolaan kun tahtoo supistella, ne ei suoranaisesti ole kipeitä, mutta pitkiä ja niihin täytyy oikein keskittyä. pitää hengittää kunnolla ja ei voi liikkua. Mulla oli jo viikolla 28 paikat pehmeät ja sisäsuu oli sormelle auki.
Muuten olen yrittänyt hieman ulkoilla ja liikkua että ei aivan muutu sohvaperunaksi.
Mutta tämmöstä omanapa asiaa sitten tällä kertaan.
Aamupetteri 31+3
kun päässä pyörii Kauhajoen tapahtumat. Ja kun tekee kuitenkin tietokoneella töitä niin jatkuvasti voi olla vilkuilemassa eri medioiden nettisivuja. Lainaan Mark Levengoodia: sucka mitt hjärta men brist dock ej.
Noin off tragediat niin juniori on ottanut jonkinmoisen kasvuspurtin ja tuntuu, ettei saa jalkojaan enää kunnolla ojennettua mahassa, mikä aiheuttaa tiukkoja ja kiukkuisia vääntöjä mun kylkiluiden alle. Jonkinmoisia supistuksia tulee tiheämmin nykyään ja alkavat välillä olla aika tiukkojakin, mutta vielä kuitenkin enimmäkseen kivuttomia.
Tämä plus neljä työpäivää jäljellä, sitten alkaa äippäloma. Jonka tosin keskeyttää yks opetuspäivä, jonne toivon vielä kykeneväni. Vetämäni puolen vuoden mittaisen kurssin viimeinen kokoontuminen, ois harmillista jos opiskelijat joutuis olemaan siellä aivan keskenään ilman opettajaa..
Eilen oli esikoisen päiväkodin vanhempainilta ja siellä puhuttiin lasten kanssa puhumisesta. Keskimäärin kuulema suomalainen vanhempi keskustelee lapsensa kanssa noin 3,5 minuuttia päivässä. Siis 3 pilkku 5, ei 35. Tämä johtuu kuulema paljolti siitä, että vanhemmat kuvittelevat keskustelevansa lasten kanssa kun he varsinaisesti vain puhuvat itse ja muotoilevat kysymyksensä niin, että lapsen on helppo vastata ilman suurempaa omaa panosta: "No, oliko tarhassa kivaa?" "Joo." "Leikitkö sä pihalla" "Joo" "Söittekö te jotain?" "Joo." Mitä te söitte?" "Makaronilaatikkoa" "Oliko hyvää?" "Joo." "Onko sulla nyt nälkä?" "Ei" ja niin edespäin.
Luennoitsija kehotti kysymään lapsilta enemmän kysymyksiä muodossa "Mitä sä teit? Ja mitä sen jälkeen? Ja sitten?" Siis rohkaisemaan lasta panemaan ajatuksensa kertomuksen muotoon, järjestämään asiat aikajärjestykseen ja kertomaan itse, ilman etukäteismäärittelyjä. Kuulostaa itsestään selvältä, mutta kun mietin tarkemmin ja kuuntelin itseäni hetken niin kummallisen usein ne valmiit joo-ei -kysymykset vilahtelee munkin puheessa.. Kokeilin sitten bussissa aamulla tätä ensin-sitten -kyselyä kolmevuotiaan kanssa ja kas, se toimi! Ja lapsi oli riemuissaan kun tajusi osaavansa kertoa vaikka mitä, välillä ihan uskottavalta kuulostavia asioita ja välillä jotain aivan muuta. Kanssamatkustajia tosin näytti välillä suuresti naurattavan tyypin jutut..
Keskustelut jatkukoon, ja Hopelta uutisia odotellessa...
zel & z, 34+4
Vettä lorahteli vielä koko maanantain siellä sairaalassakin ollessa ja supisteli 10 min. välein.
Vauvalla kuitenkin oli lapsivettä ihan hyvä määrä ja kyseessä oli siis ns. korkea lapsiveden meno. Minut otettiin osastolle sisään ja tilannetta seurattiin. Illalla lääkäri tuli huoneeseen ja tutki kohdunsuuta uudelleen. Koska supistelusta huolimatta muutosta ei tapahtunut niin suosittelivat ottamaan estolääkkeen jotta saisin kivuilta nukutuksi.
Estolääke kun ei kuulemma estä mikäli synnytys on käynnissä.
Nooh, minä otin sen piikin ja se helpotti oloa hieman ja nukahtamislääkkeen kera nukuin oikein hyvin koko yön, lukuunottamatta kertaa kun heräsin siihen kun lapsivettä lorahti lisää.
Mitään edistystä ei siis muuta tapahtunut ja pääsin nyt kotiin kun tulehdusarvoni pysyy matalalla. Lääkäri vannoi ja vakuutti, että korkeassa lapsiveden menossa tulehdusriski on samaa luokkaa kuin loppuraskaudessa jossa sellaista ei ole tapahtunut eli kalvo on ehjä.. Crp:tä vaan nyt seurataan ja mikäli kuume nousee niin minun pitää mennä näytille heti. Seurailen liikkeitä jne.
Huhhuh, sanon minä! Synnäri oli aivan tupaten täynnä ja kiire näkyi olevan sairaalassa kova. Itsekseni vannoin, että uudestaan en sinne mene ellei pää jo ole näkyvissä. ;) Oli meinaan kovin ynseä se kätilö mikä meidät otti vastaan. Kysyi ensimmäisenä, että "Mitäs te täällä teette"?" Ihan vaan tultiin hengailemaan... =/
Pääasia on, että vauvalla vointi hyvä ja ihanaa, että saatiin vielä lisäaikaa ja saa vauva kehittyä kohdun suojissa vielä jokusen aikaa, jokainen päivä on plussaa. =)
Hieman kerkisin jo selata tämän viikon jutusteluja ja palailen huomenna kommentoimaan sillä nyt vaan kaipaan nauttia kodin rauhasta ja henkäistä hieman. Supistellut ei ole paljoakaan tänään ja toivottavasti ei yöksi alakaan niin saa nukuttua. :)
Hope4 rv 33+5
vaikka asia ei minulle mitenkään kuulukaan. Eli, neuvolalääkäri "mittaa" kohdunkaulakanavan sormituntumalla, ja kun se on normaali, eli kanava kokonaan jäljellä, on mitta 3 tai 3+. Kun se siitä sitten lyhenee, voi se olla kaikkea olemattomasta 2,5cm:iin. Kun taas gynekologi arvioi kohdunkaulakanavaa, arvioi hän sitä ultralla (ei tietenkään aina) ja tällöin mitta voi olla esim 5,5cm, koska ultralla näkee myös miten kohdunkaulakanava jatkuu myös siellä, mitä sormella ei enää tunne. Se, että sanelussa oli, että kohdunkaulakanavaa on jäljellä 5,5mm kuulostaa oudolta, ei sitä ihan 0.5mm tarkkuudella yleensä mainita, yleensä kokonaisissa milleissä pysytään. En kuitenkaan sano etteikö sanelussa nöin lukisi, voi tosin olla sanelu/kirjoitusvirhekin... Ja se, että ulkosuu on sormelle auki, on ihan normaalia, etenkin uudelleensynnyttäjällä, jos sisäsuu on kiinni ja kohdunkaula kiinteä. Ja loppuvaiheessa siis kohdunkaula saa myös olla pehmeä, koska luonnollisestikin alkaa kypsymään.
Tarkoitus ei ole pahoittaa kenenkään mieltä "viisastelemalla", halusin vaan selventää selvästikin hieman epäselvää asiaa. Anteeksi...
Onsku: Tuo asia on minulle täysin selkeä juttu. Nykyisin kohdunkaulakanavan mitta ilmoitetaan millimetreissä, ei senteissä. Tuo mitta mitattiin ultralla ja tiedän sen, että mitta voi olla ihan mitä vaan ja kohdunkaulakanava voi olla hävöksissäkin eikä se takoita että synnytys alkaisi pian, MUTTA se, että se lyhenee hyvin nopeaa tahtia niin kertoo toki jotain oli kyseessä uudelleensynnyttäjä tai ensisynnyttäjä. Kohdunsuun ulkosuu on sormelle auki ja se onkin ihan normaalia uudelleensynnyttäjälle, muuta ei kaiketi kukaan ole edes väittänyt, MUTTA minulla on lisäksi myös tuo Funneling eli kohdunkaulakanava on tunneloitunut ja pehmeä. Ja ovat tulkinneet, että minulla on riski saada vauva ennenaikaisesti ja sen vuoksi sain kortisonit ja estolääkkeen, Turhaan niitä ei anneta kenellekään. Paperissani todellakin lukee, että 5,5MM ja asian olen tarkistanut nyt 2 eri lääkäriltä sen jälkeen ja mitta VOI vaihdella myöskin riippuen siitä kuinka paljon anturilla painetaan kohdunsuuta mitattaessa (minullakin hitusen vaihdellut).
Mutta yksinään noita mittoja tuijottamalla ei tokikaan voi päätellä asioita suuntaan eikä toiseen vaan aina otetaan myös muut asiat huomioon.
Mutta viisasteluksi en toki kirjoitustasi koe. Selvensit vain ennestäänkin selvää asiaa ja ehkäpä se lohdutti jonkun tilannetta, en tiedä. Kuitenkin jokaiseen lääkäin tekemään arvioon vaikuttaa taustat ja niihin tuleekin perehtyä huolella ennen kuin lähtee spekuloimaan tilanteen vakavuutta sen enempää. Onhan kuitenkin myös niin, että lääkäritkin yrittävät tehdä asiasta vaan mahdollisimman läheltä mnevän arvion sillä edelleenkään ei tiedetä mikä synnytyksen käynnistää vai onko se vaan monien yhteensattumien summa.
Jokaisella äidillä on varmasti huoli pienokaisestaan eikä siihen paljoa tarvita, mutta kukaan ei voi mennä sanomaan, että huoli olisi aiheeton. Olisi epänormaalia jos asioihin ei etsisi vastauksia ja yrittäisi tehdä kaikkensa lapsen parhaaksi. Vastauksien etsimiseen on joskus todella tärkeää saada vertaistukea ja sitä varten nämä palstat ovatkin erinomainen paikka. Joskus löytämänsä asiat säikäyttää ja joskus rauhoittaa, sellaista se vaan on.
Nyt kahveen keittoon. =)
Tänään soittaa lääkäri tulehdusarvoista, toivottavasti ne on kunnossa. Ainakin olo ihan ok ja ainakaan vielä ei ole tälle päivälle lorahdellut.
Hope4 rv 33+6
tervetuloa kotiin, Hope, lienee ihan positiivista että juniori päätti vielä hetken kehittyä ennen maailmaantuloaan. Jokainen päivä tuo kuitenkin aina vähän lisää rasvakerrosta ja kehittyneemmät keuhkot.. Toivottavasti tulehdusarvot ok.
Mutta hohhoi mitä kommenttia sait synnytyssairaalasta.. Joo, toki on kiire, mutta ei sinne kyllä ihmiset käsittääkseni ihan turhanpäiten yleensä mene, varsinkaan viikolla 33+.
Meiltä esikoisen kohdalla kun soitin että mitäs tehdään, tullaanko sinne, supistuksia on säännöllisesti ja ovat kivuliaita, niin vastaanottovirkailija tivasi että "Onko synnytys käynnistynyt? Siis synnytättekö te nyt? Siis onko siellä synnytys käynnissä?" No mistä minä tai vaimo ensikertalaisina voidaan tietää onko synnytys käynnistynyt... Ei me osata muuta kuin kuvailla mitä tapahtuu ja sitäkin hyvin subjektiivisesti. No, sen 30 h aikana minkä siitä vielä kesti että juniori oli ulkona niin ehti kyllä tavata niin monenmoista vipeltäjää noin henkilökunnan puolesta, että en kyllä enää ihmettele mitään.
Nyt taas töihin.. huoh..
-zel & z, 34+5
Huh, Hopella ollut jännät paikat, mutta onneksi pieni vielä saa jatkaa kasvuaan masussa!
Mulla on huomenna äitiysloman virallinen ensimmäinen päivä!!!! Kotonahan oon kyllä ollut supistusten vuoksi jo viimeiset pari viikkoa ja muutenkin enemmän ja vähemmän koko alkusyksyn, mutta jotenkin tuntuu silti erilaiselta , että se ihan oikea äippäloma alkaa nyt =)
Masu kasvaa hirveetä vauhtia ja vauvakin taitaa alkaa olla jo aika alhaalla, kun kävellessä alavatsaan painaa ja sattuu ja jotenkin se painaa tuonne suolistoonkin niin, että koko ajan on sellainen olo kuin olisi vessahätä vaikkei olekaan. Onko teillä muilla tällaista? Tiedättekö osaako se neuvolatäti kokeilla onko vauvan pää kiinnittynyt vai tekeekö sen arvion lääkäri? Pää alas päinhän mun pieni on ollut jo viikkokausia, mutta kiinnostaisi tietää johtuuko nää uudet paineen tunetumukset alhaalla siitä kiinnittymisestä. Neuvola on kyllä vasta viikon päästä.
Nyt ulos aurinkoon kävelylle!
iippulainen 34+5
...Mutta hyvä, että vauva vielä saa kasvaa! Sairaalan kommentit taas kyllä ihmetyttävät. Meillä oli esikoisen synnytyksessä vähän samat kommentit kuin Zelillä. Noh, ehkä tämä julkisen sektorin terveydenhuoltotilanne lopulta johtaa säästöineen ja johtajuusongelmineen siihen, että saamme kuulkaa vielä hoitaa nettivälitteisesti tai peräti yhteisöllisesti synnytyksemme. Pakko eksyä aiheesta, mutta tuo sana yhteisöllisyys on viime päivien tapahtumien myötä alkanut tulla korvista ulos. Yhteisöllisyys joo-o, mutta entä kun palvelujen rakenteet ympäriltä ovat kaatuneet vähä vähältä... Ei ole ihme, että sairaaloiden henkilökunta on ihan piipussa ja äksyilee kiireissään.
Päivän politiikasta pönttöarkeen: täällä pakki on ollut sikäli sekaisin, että jouduin käymään lääkärissä (yksityisellä muuten, koska aikaa ei saanut terveyskeskukseen...). Päivät menneet vessassa istumiseen, mikään ei pysy kovin kauaa sisällä. Kaikki mahdolliset kokeet otettiin salmonellasta alkaen, mutta eipä tuolta mitään löytynyt. Paino näyttää putoavan, vaikka kuinka yritän tankata, että jotain ravintoaineita imeytyisi matkalla. Noh, ehkä tää sit kuuluu "taudin" kuvaan. Supistelee melko rankasti myös nääs.
Mutta: huomasittekos ainakin etelässä asujat, että ulkona on vallan mainio syyssää. Nyt mars mammat pihalle! Mutta Zelille polkupyöräkielto mikäli on vielä pyöräillyt.
Sirilii 33+5 (nappula muuten pylly alaspäin ja osittain poikittain, eikä aikomustakaan kääntyä.)
muutto on hoidettu, konetta ei vielä ole uudessa kodissa ja nyt ollaan siis täällä vanhalla hakemassa viimosia tavaroita..
ohhoh ku hopella ollu jännät paikat..
lapin kansassa tänään luki että lapin läänin äitien olisi suotavaa synnyttää virka-aikaan!!!!mikäeli vauva kuitenki tahtoo tulla neljän jälkeen maailmaan niin synnytyspaikasta ei tietoa:D:D:D:D:D
mikä juttu!kyllä olen muutamat rumat sanat päästäny!toivottavasti si8tte syntyy päiväsaikaan..
sypen aika on 10.10. klo 9 ja sitte alan kyllä käynnistellä synnytystä ihan omin luvin..sen verran huonoksi on olo menny..selkä on kipeä, supistelee pienestäki ja vatsa on ihan hirmu kipeä kokoajan.. joten kyllähän tämä tyttö ottaa kolmen ässän systeemin käyttöön rv 36+2:D
sori ku en taas ehtiny lukea kaikkien juttuja.. vähän kiirus meinaa olla..
palaan taas kuhan pääsen koneelle..
kaikille hyvät voinnit ja älkää synnyttäkö ihan vielä:D
simppu rv 34+1
Hopen uutiset lähes säikäytti, nytkö jo?! Onneksi vauveli ei vielä ihan syntynytkään, olishan se kai hyvä, jos vielä hetken masussa pysyttelisi. Vaikka oothan sä toki mua viikoissa kovasti edellä, mulla tänään tasan 31+0.
Minä kävin eilen äitipolilla sokeriasioissa. Totesivat, että mun vähähiilihydraattinen ruokavalio on purenut, sokerit pysyneet aisoissa, joten saan jatkaan ruokavaliotani eikä tarvii insuliinia. Jatkokontrollit neuvolassa, polille ei tarvii enää mennä. Sokerimittauksia jatkan parina päivänä viikossa. Mukava näin. Ultrattiin kans ja oli ihana nähdä pikkuvesseli, 1540g oli painoarvio, eli ei tosiaankaan ole kasvanut liikaa. Pojalta näytti edelleen :)
Tänään kävin synnärillä miehen kans tutustumassa, meillä ku esikoinen synty eri sairaalas aikanaan nii halusin tututua tämän sairaalan tiloihin. Oli hyvä juttu ja nähtiin 2 päivän pari vanhaa tyttövauvaakin siellä, ihania olivat! :)
Mulla alkaa ä-loma 20.10. Syyslomaviikko siinä ennen sitä (opehan mä oon). Kohdunkaulaa hyvin jäljellä eilises äitipolis ku sekin tsekattiin, joten sinnittelen nämä pari viikkoa vielä töissä. Eiköhän se suju.
Yöt on sekalaisia, välillä ihan surkeita, heräilen lonkkasärkyyn ja napsin särkylääkettä, välillä ravaan vessassa, välillä herään ihan muuten vaan. Viime yönä kävin kerran vessas, ja sit heräsin kai ihan muuten vaan, tai no oli mul kuuma, riisuin itteni alasti, vaikka meillä on aika viileet huoneet. Kai tuo sisäinen patteri kuumentaa.
Mut onneks enää pari viikkoa ja sit saa jäädä kotiin lepäilemään. Esikoinen jatkaa täyspäiväisesti hoidossa vauvan syntymään asti. Sit vauvan syntymän jälkeen ehkä käy n.10 pv/kk hoidos, jos saadaan se järjestymään. Haluaisin että sais jatkaa kumminki kavereittensa tapaamista. Täyttää vuodenvaihtees jo kumminki 5 vuotta, niin voipi tulla vähän aika pitkäks pelkästään kotona. Noh, katsotaan miten tuo saadaan järjestymään.
Mukavaa syksyn jatkoa kaikille!
Koralli & Potkuri 31+0
En siis tarkoittanut kommenttiani lainkaan sinulle! En ole perehtynyt tilanteeseesi ja selvästi olit oikealla asialla kun sairaalaan menit! Tarkoitin vaan, kun tuossa aikaisemmin oli kommentti että 5,5mm ja 3+ olisi sama tilanne kohdunkaulan suhteen, ja sitähän ne ei ole. Toinen ultrattu, toinen "näppituntuma" jne. Mutta ei siitä sen enempää.
Hyvää vointia kaikille marraskuisille loppuviikoiksi ja tietty onnea sit synnytykseen!
Onnea matkaan sitten vaan! Elämme jännittäviä aikoja....