Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset aina sanoo et mene lääkäriin jos epäilyttää jokin sairaus

Vierailija
22.08.2025 |

Mut ainakun menee lääkärille niin eivät osaa diagnosoida. En muista ainoatakaan kertaa että lääkäri olisi antanut oikean diagnoosin. Aina vähintään ekoiksi viikoiksi tulee ihan väärä. Esim lapselle diagnosoitiin munuaistulehdus, olikin salmonella selvis parin päivän päästä. Vakavia ihottumia ei ole saatu selville ollenkaan, määrätty vaan erivahvuisia kortisoneja ja luovutettu ja kroppa täynnä näppyjä 4kk kunnes yhtäkkiä katosi. Esimerkkejä on satoja oman, lasten ja sukulaisten osalta. Pahin ehkä tällä hetkellä läheisen pitkälle edennyt syöpä kun ei välitetty ettei juurikaan voi kävellä tai puhua. Odoteltiin puoli vuotta ja nyt tilanne todella huono, levinnyt joka paikkaan ja pitkään vietiin päivystykseen, lääkäriin, soitettiin lääkäriin jne. Vielä viime hetkilläkin sanoivat että ei ongelmaa, kun jalat ei enää kantaneet ollenkaan niin vielä koitettiin siirtää asiaa et varataan terveyskeskuslääkärille kolmen viikon päähän aikaa mut kun olis jäänyt heitteille niin alkoivat sentään tutkia. Tällaisia esimerkkejä lähipiiristä valtavasti mut silti moni sanoo et lääkäriin niin asia selviää jos joku fb ryhmässä kysyy vaikka ihottumasta. Kyllä itse uskon ennemmin et fb ryhmästä löytyy saman kokenut kuin että lääkäri osais arvata mistä kyse.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Itse pitää aika paljon miettiä ja ihmetellä. Ellei sitten sattumalta tule diagnoosi ajoissa tai jos kiire. Jos rahaa niin yksityinen välillä, mutta eihän sitä välttämättä ole. Samoin ei tule ehkä hoitoa heti julkisella (paitsi resepti voi onneksi olla), ellei tilanne pahene tai pitkity. Ja tilanne voi olla jo vuosia pitkä. 

Vierailija
2/35 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin totta. Minunkin hampaasta johtuvaa hermosärkyä hoidettiin puoli vuotta mielialalääkkeillä. Nytkin on ikäviä vaivoja ja pitäis mennä lääkäriin, mutta mietin että miksi menisin, kun ei siellä kukaan mitään tiedä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Itse pitää aika paljon miettiä ja ihmetellä. Ellei sitten sattumalta tule diagnoosi ajoissa tai jos kiire. Jos rahaa niin yksityinen välillä, mutta eihän sitä välttämättä ole. Samoin ei tule ehkä hoitoa heti julkisella (paitsi resepti voi onneksi olla), ellei tilanne pahene tai pitkity. Ja tilanne voi olla jo vuosia pitkä. 

Tuo on totta et ihmiset ovat aivan eri asemassa jos on rahaa tai ei ole. Yksityisellä voit itse vaatia tutkimuksia vaikkei lääkäri tietäiskään mitään. Samat lääkärit pitkälti yksityisellä ja julkisella mut tosiaan julkiselle ei pääse enää millään esim. päivystykseen. Aina ohjataan kotiin. Nuori vetänyt parikyt diapamia + alkoa niin ei ole tämän päivän asia vaan arkena olette sittne yhteydessä tarveyskeskukseen Jalat lähtee alta yhtäkkiä niin ei sekään ole päivystysasia muuten urheilullisella hyväkuntoisella ihmisellä. Päivystykseen tuntuu et otetaan hetkeksi sisään vaan jos tulehdusarvot hipoo kolmea sataa. Silloinkin äkkiä keksitään joku dg et voidaan lähettää kotiin mahd. nopeasti. Olen todella pettynyt tän hetkiseen tilanteeseen.

Vierailija
4/35 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en mene lääkäriin ennen kuin syy on varsin selvä. Ei ole mahdollista "arvata" väärin siinä kohtaan tai jos on ei ole pätevä toimimaan lääkärinä.

Vierailija
5/35 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta. Minunkin hampaasta johtuvaa hermosärkyä hoidettiin puoli vuotta mielialalääkkeillä. Nytkin on ikäviä vaivoja ja pitäis mennä lääkäriin, mutta mietin että miksi menisin, kun ei siellä kukaan mitään tiedä. 

Kyllä, jos joka päivä esim. migreeni niin mielialalääkitystä vaan vaikka olis kasvain päässä. Tai mitä tahansa kipua missä päin kroppaa vaan tai tajunnanmenetyksiä niin masennuslääkettä naamariin vaan jotta turtuu kivut.

Vierailija
6/35 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en mene lääkäriin ennen kuin syy on varsin selvä. Ei ole mahdollista "arvata" väärin siinä kohtaan tai jos on ei ole pätevä toimimaan lääkärinä.

Totta, sun pitää itse tietää mistä kyse niin saatat saada avun. Enää lääkärit ei edes pahastu kuten ennen vanhaan jos olit googletellut. Nyt googlaavat ite (jos ylipäätään pääset lääkärin huoneeseen asti). Tekoäly sitten kertoo mistä voisi olla kyse. Saman voi jokainen tehdä kotona ja vaan hakea lääkkeet.

Vierailija
7/35 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas olen aivan eri mieltä. Kyllä mun kaikki vakavat oireet on aina otettu vakavasti ja olen päässyt hyvin nopeasti eteen päin, leikkaukseen asti. Ainut missä möhlittiin pahasti oli mun aivolisäkekasvain, mutta itsekin ymmärsin, että oireet sopivat myös niin moneen muuhun ja arvot eivät olleet niin "hälyttävät" kuin osalla on. 

Vierailija
8/35 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas olen aivan eri mieltä. Kyllä mun kaikki vakavat oireet on aina otettu vakavasti ja olen päässyt hyvin nopeasti eteen päin, leikkaukseen asti. Ainut missä möhlittiin pahasti oli mun aivolisäkekasvain, mutta itsekin ymmärsin, että oireet sopivat myös niin moneen muuhun ja arvot eivät olleet niin "hälyttävät" kuin osalla on. 

Tiedän satoja ihmisiä joiden aivokasvainoireita ei oteta vakavaksi. Pääsärkee jatkuvasti ja näköhäiriöitä yms. Ei kuulemma johdu kasvaimesta joten masennuslääkettä vaan. Ei ole edes todettu hyvälaatuiseksi vaan poikkeavaksi kuvausten perusteella. Ei kuitenkaan oteta näytettäkään joten sitten vaan pois työelämästä ja kotona kivuissa. Tämä tilanne itsellä ja sadoilla muilla. 

Vierailija
9/35 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi viet arvauskeskukseen etkä lääkäriin

Vierailija
10/35 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, jos joka päivä esim. migreeni niin mielialalääkitystä vaan vaikka olis kasvain päässä. Tai mitä tahansa kipua missä päin kroppaa vaan tai tajunnanmenetyksiä niin masennuslääkettä naamariin vaan jotta turtuu kivut.

Mulla määrättiin selkäkipuun noita.  Sitten vasta otettiin tosissaan kun oikea jalka petti alta.  Kipu häviää kun pää on sekaisin.

Vierailija
11/35 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla määrättiin selkäkipuun noita.  Sitten vasta otettiin tosissaan kun oikea jalka petti alta.  Kipu häviää kun pää on sekaisin.

Mulla napsahti alaselässä pahasti, 3 viikkoa sohvalla ja raahautumista vessaan. Henkisiä oireita vaan kyseltiin, onko stressiä, masennusta jne. Toivoin vaan kipulääkettä et pääsisin vessaan edes kontaten, kamala yrittää raahautua lattialla kylppärin kaivon kohdalle. Kipulääkkeellä pääsis edes pöntölle.

Vierailija
12/35 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selkäkipua hoidetaan vasta kun kuset allesi.

Vierailija
13/35 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vaikkapa siksi, koska se on Suomen terveydenhoitojärjestelmä. Käyn työssä ja maksan verot. Miksen voisi olettaa saavani apua virallisesta terveyshuollosta? 

Vierailija
14/35 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Mulla on vahva epäilys sepelvaltimotaudista, ja koska siihen kuoli puolet perheestäni, olisi mielestäni aiheellista tutkia miksi rasituksessa hengästyttää. Omalääkäri ei millään halua päästää rasitus-ekg:hen, kyttää vaan maanisesti kolesterolia, verensokeria ja verenpainetta- ihan kiva, mutta mitä hyötyä siitä on ilman diagnoosia? Astmatesteihinkin lähetti, vaikka mikään ei viitannut siihen, ja keuhkokuvakin (joka otettiin päivystyksessä) oli puhdas.

Vierailija
15/35 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mentiin suoraan sairaalaan baaritaksilla magneettikuvaan.  Sitten aamulla leikkaukseen, kolme nikamaa jäykistettiin.

Vierailija
16/35 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta tämä itselläni on jaloissa ollut pahoja kipuja monta vuotta. Sain vain jumppaohjeita joista ei ollut mitään hyötyä. Muutenkin harrastan paljon liikuntaa lenkkeilyä, kuntosalia, pyöräilyä ja venyttelen. Kivut tuntuu vain pahenevan. Lääkärillä käynti tuntuu turhalta kunnohjattaisiin vain fyssarille joka ei osaa auttaa. 

Vierailija
17/35 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvaustalo on vielä pahempi kuin Arvauskeskus.

Vierailija
18/35 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni puhkesi ilmeisesti siitepölyallergia vaihdevuosien myötä. Oireet olivat klassiset; keväällä väsytti ja nukutti hulluna, silmät alkoivat vuotaa alkukesästä ja lopulta loppukesästä alkoi oireilu tyypillisistä ristiallergia-kasviksista ja -hedelmistä (porkkana, omena jne.). Histamiinikutinaa, huulioireita, sierainten ja korvakäytävien kutinaa, iholla kuivia läiskiä. Lääkäri toisensa perään päivystyksessä: töh täh häh? Mikähän vois olla? 

Joskus tuntuu että osuvat oikeaan paljon vaikeampien juttujen suhteen (sisäelinongelmat yms.), mutta tämmöiset jokapäiväiset vaivat jäävät tunnistamatta. 

Ps. Mun kaveri alkoi kärsimään migreenistä ollessaan 19. Meni lähes 10 vuotta, että julkinen löysi nimen tämän oireille. 

Vierailija
19/35 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä

Juu, näin juuri sanoin, sit saa hoitoa selkäkipuun kun kusi valuu tahtomati.

Vierailija
20/35 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin joskus keskustelua siitä, miksi etenkään itärajalla miehet eivät mene lääkäriin ajoissa. Kaikkea arveltiin juntista luonteesta fatalistiseen elämänasenteeseen. Sitten keskusteluun eksyi joku, joka oli toiminut pitkään idässä sairaanhoitajana.

Hänen kokemuksensa oli, että nuo miehet ovat kyllä käyneet aiemmin lääkärissä, vaan hoitoa/apua eivät ole saaneet. Eivät enää jaksa tai halua edes yrittää, mielummin kaatuvat saappaat jalassa viisikymppisinä kuin anelevat apua. Idässä on kuulemma ollut tapana kärsiä resurssipulasta, jonka myötä lähetteet "unohtuvat" jonnekin, luvattu tuki jää saamatta jne. eikä kukaan ota vastuuta, koska sikäläiseen tapaan ei uskalleta sanoa suoraan, mistä on kyse. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme