Rakastatteko puolisoanne?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ensin miten rakastaminen määritellään?
"Rakkaus on muinaisten neuropeptidien ja välittäjäaineiden cocktailin esiin nostava ominaisuus". Lähde: "The neuroendocrinology of love" https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4911849/
Realistille käsite "rakkaus" on sievistelevä/häveliäs kiertoilmaus/peiteilmaus vaihtokaupalle, joka on jokaisen parisuhteen perusta. Se materialisoituu sitten siten, että nainen selittää miehelle "rakastan sinua", kun mies on esim. ostanut naiselle uuden bemarin tai 100 karaatin kaulakoristeen.
Mielenkiintoinen abstrakti tuossa tutkimuksessa:
Romanttista rakkautta voidaan pitää joukkona toimintoja, jotka liittyvät selviytymiseen ja lisääntymiseen tarvittavien tunteiden hankkimiseen ja säilyttämiseen. Nämä tunteet muuttavat yksilön käyttäytymisstrategioita tavalla, joka lisää todennäköisyyttä saavuttaa nämä tavoitteet.
Rakkaus voidaan määritellä neuropeptidien ja välittäjäaineiden cocktailin esiin nostavaksi ominaisuudeksi. Näyttää siltä, että himo, kiintymys ja vetovoima näyttävät olevan erillisiä, mutta toisiinsa kietoutuneita prosesseja aivoissa, joista jokainen välittää omat välittäjäaineensa ja piirinsä. Nämä piirit ruokkivat ja vahvistavat toisiaan. Seksuaalista himoa välittävät [miehillä] testosteroni ja [naisilla] estrogeeni, ja sen tärkeä keskus on mantelitumake. Vetovoimaa välittävät stressi- ja palkitsemishormonit, mukaan lukien dopamiini, noradrenaliinikortisoli ja serotinerginen järjestelmä.
Tottakai rakastan! Hyvin paljon. Hänet olen valinnut ja hän minut. Läheisyyttä paljon ja hyvä arki meillä. Seksin suhteen omat haasteet, mutta sitäkin on toki. Kaunis ja ihana ihminen, jonka kanssa saan jakaa elämäni.
N36
Vierailija kirjoitti:
Tottakai rakastan! Hyvin paljon. Hänet olen valinnut ja hän minut. Läheisyyttä paljon ja hyvä arki meillä. Seksin suhteen omat haasteet, mutta sitäkin on toki. Kaunis ja ihana ihminen, jonka kanssa saan jakaa elämäni.
N36
Saakos kysyä mitä haasteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N36
Minulla alkoi vaihdevuodet varhain, siksi en enää voi rakastella normaalisti, mutta otan suuhun ja takapuoleen aina kun mies haluaa.
N36
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N36
Minulla alkoi vaihdevuodet varhain, siksi en enää voi rakastella normaalisti, mutta otan suuhun ja takapuoleen aina kun mies haluaa.
N36
No eihän vaihdevuodet ole este seksille, mitenkään! Mutta zemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Rakastan edelleen entistä puolisoani. Yli 20 vuotta aviossa, erosta nyt 2v. Monet syyt veivät tilanteeseen, ettei meillä ollut aikaa tai jaksamista parisuhteelle. Seksi loppui kokonaan joskus viisi vuotta ennen eroa. Ei kolmansia osapuolia, väkivaltaa tai mitään sellaista, ulkoisesti kaikki oli hyvin.
Mikään ei kuitenkaan muuta sitä, että hän on elämäni rakkaus, one true love, ja silti itse hain eroa.
Nykyisestä puolisostani pidän ja välitän todella paljon ja rakastun häneen aina uudelleen ja uudelleen, mutta en rakasta häntä samalla tavoin kuin entistä puolisoani
V*tun luuseri.
En. Joskus monta monta vuotta sitten ehkä vähän, sillai kädenlämpöisen haaleasti.
En. Enkä pysty rakastamaan ketään muutakaan sillä tavalla, kuin romanttista rakkautta esitetään. En tiedä, oonko vain vanha ja kyyninen, mutta ensisijaisesti ajattelen seksiä ja toiseksi sitä, että kumppani kohtelee mua hyvin. Toisaalta olen valmis nostamaan kytkintä heti, jos tulen huonosti kohdelluksi ja niin olen tehnytkin.
Rakastan intohimoisesti, ja hänkin minua. Vuoskymmenet yhdessä jo. Näinkin voi olla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N36
N36
🤔 Mielisairaus
Rakastan miesystävääni/ystävämiestäni, omalla tavalla ja tyylillä. Heilastelemme ystävyyden ohessa. Välillä käydään kuumempana ja välillä on neutraalimpaa. Tämä koskee molempia.
Vierailija kirjoitti:
En rakasta, ja mieheni ei rakasta mua. Ei ainakaan näy missään arjessa mitenkään. Silti se ei halua päästää mua pois. Ei kestä olla yksin. Varmaan häpeäksi myös, niiddn suvussa ei ole kukaan muu eronnut.
Ethän sinä ole hänen sukulaisensa. Voit lähteä, jos oikeasti tahdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N36
N36
Kuka lie vastasi puolestani muka tuon.. Mutta meillä haasteina on halujen eri määrä. Puolisoni haluaisi seksiä pari kertaa kuussa ja minä mieluiten joka päivä. Tyydytä itseni päivittäin, niin eipä tuo sinällään iso ongelma ole. Hyvää seksiä meillä on, silloin kun sitä on.
Alkuperäinen N36
"Rakkaus on muinaisten neuropeptidien ja välittäjäaineiden cocktailin esiin nostava ominaisuus". Lähde: "The neuroendocrinology of love" https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4911849/
Realistille käsite "rakkaus" on sievistelevä/häveliäs kiertoilmaus/peiteilmaus vaihtokaupalle, joka on jokaisen parisuhteen perusta. Se materialisoituu sitten siten, että nainen selittää miehelle "rakastan sinua", kun mies on esim. ostanut naiselle uuden bemarin tai 100 karaatin kaulakoristeen.