Mistähän johtuu se, että todelliset nerot eivät tiedä mitään, vain yksinkertaiset tietävät jotain?
Antiikin viisain ihminen, Sokrates, sanoi, että olen viisas, koska ymmärrän, etten tiedä mitään. En ole itse kuullut kenestäkään nerosta, joka väittäisi tietävänsä jotain.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Olemme kuitenkin saaneet tarpeeksi älymystöstä ja älykkäiden ihmisten älyttömistä keksinnöistä.
Muovi, ydinpommi, auto, älypuhelin, netti ja kaikki paska. Olemme täynnä tätä paskaa.
Alkaa riittää jo.
Tietenkin älykkäimmät hallitsee koko maailmaa, koska heillä on kaikki omaisuus hallussaan.
Gandhilla oli kuitenkin lääke tähänkin. Älä tee mitään. Yritä tehdä älä tee mitäättää.
Ala älä mitättämään. He haluavat meistä tuottavuutta ja osta osta osta.
Miksi sitten käytät älypuhelinta, nettiä, modernia lääketiedettä, autoja, busseja, polttoaineita ja vaihtovirtaa?
Eikö ole tekopyhää haukkua älykkäiden keksintöjä ja kuitenkin nauttia niistä?
en käytäkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Drunning-Kruger-efekti.
Dunning-Kruger. Ylivertaisuusvinouma. Typerä ihminen kuvittelee tietävänsä jotain jostain, koska ei hahmota tietämättömyytensä syvyyttä ja laajuutta. Persut, rokotevastaiset ja ilmastonmuutosdenialistit sekä seksuaalipakkomielteiset hihhelitheterot on tyyppiesimerkkejä.
Tuo kuvaus kyllä pätee noin 95%:iin neurotyypillisistä ihmisistä. Olen kohdannut ainoastaan korkeasti funktioivia autisteja tai aspergereja jotka suostuvat ottamaan laajasti muidenkin näkökulmia huomioon ja jopa muuttamaan mielipiteitään niiden perusteella.
Perusihminen on todella heimoutuva ja saattaa jopa tappaa henkilön joka haastaa tämän maailmankuvaa (ääriesimerkkinä uskovaiset kuten muslimit jotka ovat käyneet käsiksi debatin vastapuoleen jos tämä on ateisti).
Miksi pitäisi muuttaa mieltä? Aina ei tarvitse.
Olet sinä minuakin tavannut palstalla asiaketjuissa aika paljon mutta et ilmeisesti näe sitä kuinka paljon otan muita huomioon ja kuuntelen alentamatta muita. Ja olen ihan normaali ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Drunning-Kruger-efekti.
Ironinen viesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Olemme kuitenkin saaneet tarpeeksi älymystöstä ja älykkäiden ihmisten älyttömistä keksinnöistä.
Muovi, ydinpommi, auto, älypuhelin, netti ja kaikki paska. Olemme täynnä tätä paskaa.
Alkaa riittää jo.
Tietenkin älykkäimmät hallitsee koko maailmaa, koska heillä on kaikki omaisuus hallussaan.
Gandhilla oli kuitenkin lääke tähänkin. Älä tee mitään. Yritä tehdä älä tee mitäättää.
Miksi sitten käytät älypuhelinta, nettiä, modernia lääketiedettä, autoja, busseja, polttoaineita ja vaihtovirtaa?
en käytäkään
Postaat siis savumerkeillä ja pyhällä hengellä tälle palstalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Drunning-Kruger-efekti.
Dunning-Kruger. Ylivertaisuusvinouma. Typerä ihminen kuvittelee tietävänsä jotain jostain, koska ei hahmota tietämättömyytensä syvyyttä ja laajuutta. Persut, rokotevastaiset ja ilmastonmuutosdenialistit sekä seksuaalipakkomielteiset hihhelitheterot on tyyppiesimerkkejä.
Minulla ei ainakaan ole hirveästi absoluuttisia mielipiteitä, minä kyllä vaihdan mielipidettä jos pystyt antamaan riiittävän hyvät lähteet väittämillesi ja saan rauhassa lukea ne läpi ja tutustua niihin. Mielipiteeni eivät ole kytkeytyneitä egooni eivätkä mitään kiveen hakattuja asioita.
Eri asia on arvot ja periaatteet. Ne voivat olla muuttumattomia. Esimerkiksi se, että lapsia tai eläimiä ei saa kaltoinkohdella. Monella ihmisellä ei näitäkään perusarvoja ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Drunning-Kruger-efekti.
Minulla ei ainakaan ole hirveästi absoluuttisia mielipiteitä, minä kyllä vaihdan mielipidettä jos pystyt antamaan riiittävän hyvät lähteet väittämillesi ja saan rauhassa lukea ne läpi ja tutustua niihin. Mielipiteeni eivät ole kytkeytyneitä egooni eivätkä mitään kivee
Mielipiteitä saa olla mutta faktatieto ei muutu vaikka vastassa olisi kuka. Täytyisi hieman ymmärtää muitakin ihmisiä.
Nyt on taas ihan ihme yleistystä. Esimerkiksi neroksi tituleerattu fyysikko Steven Hawking kirjoutti omasta neroudestaan useamman kirjan. Ei kyllä vaikuttanut olevan hirveän fiksu oman oppialansa ulkopuolisissa asioissa. Vaan mistäs minä tiedän, kun en ole mikään huippulahjakas. Mutta vaikutti kauhean itserakkaalta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Tää kone on mun äidin ostama vuodelta 2007 tyyliin vista oli, mut korvasin sen ubuntulla. En osta mitään ja osaan kyl savumerkit siis. Mulla on erikoistyyppien koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on taas ihan ihme yleistystä. Esimerkiksi neroksi tituleerattu fyysikko Steven Hawking kirjoutti omasta neroudestaan useamman kirjan. Ei kyllä vaikuttanut olevan hirveän fiksu oman oppialansa ulkopuolisissa asioissa. Vaan mistäs minä tiedän, kun en ole mikään huippulahjakas. Mutta vaikutti kauhean itserakkaalta ihmiseltä.
Siis älykkäät on pahoja. Ne verhoo sen ja niitä palvotaan ja kaikki haluaa olla sellaisia. Kyseessä on sama juttu kuin se tarina vaatteettomasta kuninkaasta.
Sokrates oli aikansa idoli. Moni hänen sanomansa asia oli muiden keksimää, mutta kun puhuttiin hänen nimissään sai painoarvoa. Hän kai painotti järjen käyttöä. Oppilaat ja heidän oppilaansa ja inspiroimansa ihmiset lopulta kehittivät länsimaisen tieteen. Ihan hyvä saavutus ilman yksittäisiä lauseita.
Olen expertti muinaisessa kreikan kielessä. Osaan sitä paremmin kuin omaa alkuperäistä lapsuuden kieltäni.
Koko sanonta on ymmärretty väärin. Idea on siinä että asioita pitää ensin tutkia. Sitten tietää. Tieteen perusta tulee tässä. Tieteellisesti tutkitaan ja etsitään todisteita luuloille asioista mitä meillä kaikilla on. Tässä tulee kuitenkin ongelma, kun maapallo on pyöreä ja todistettu sellaiseksi, niin ihmiset kyllä uskoo sen. Ne uskoo auktoriteettejä, mutteivät ymmärrä asiaa lopulta lainkaan. Jättävät hyväksy painikkeen maapallo on pyöreä kohdalle jatkaen elämäänsä. Kaikkien älykkyys ei riitä ymmärtämään maapallon pyöreyttä. Heillä ei vain naksaa sen kohdalla, paitsi tyhjää.
Vierailija kirjoitti:
Sokrates oli aikansa idoli. Moni hänen sanomansa asia oli muiden keksimää, mutta kun puhuttiin hänen nimissään sai painoarvoa. Hän kai painotti järjen käyttöä. Oppilaat ja heidän oppilaansa ja inspiroimansa ihmiset lopulta kehittivät länsimaisen tieteen. Ihan hyvä saavutus ilman yksittäisiä lauseita.
En tiedä onko tämäkään alunperin häneltä: "Se mikä on totta, on oikein." Kirkko kai muutti oppejaan Sokrateksen vuoksi, niin suosittu oli antiikissa. Kuolemansa jälkeenkin.
Aapeli novellissa Siunattu Hulluus Rummukaisen veljekset totesivat tavanneensa oikein viisaan miehen, yläkansakoulun opettaja W. Horsman. Minä en ole niin viisasta miestä koskaan tavannut. Oletko Sinä?
Vierailija kirjoitti:
Alkaa riittää jo.
Tuota, nuo "maailmaa hallitsevat" eivät ole lähelläkään niitä älykkäimpiä. Keskivertoa useimmat. Enintään. Massiivinen ego tosin aika monella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Drunning-Kruger-efekti.
Reippaasti yli puolet ihmisistä on tuollaisia. Alan uskoa Björn Wahlroosin väitteeseen jonka mukaan 80% ihmisistä on idíootteja.
Walrus kuuluu itse niihin idiootteihin...
Ei vaan ole sitä vielä tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa riittää jo.
en käytäkään
Käytät nettiä nyt....🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää kone on mun äidin ostama vuodelta 2007 tyyliin vista oli, mut korvasin sen ubuntulla. En osta mitään ja osaan kyl savumerkit siis. Mulla on erikoistyyppien koulutus.
Erityisluokan...sulla kävi harmillinen kirjoitusvirhe
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa riittää jo.
Tuota, nuo "maailmaa hallitsevat" eivät ole lähelläkään niitä älykkäimpiä. Keskivertoa useimmat. Enintään. Massiivinen ego tosin aika monella.
Olet vain kateellinen heille. On tyypillistä että jokainen haluaisi olla älykäs, mutta siihen on tullut muutos. Nykyään älykkyyttä halveksitaan.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa riittää jo.
Älykkäät toivat ihmisille tasa-arvon ja kommunismin.
Aseiden kehityttyä lapset ja naiset asettuivat tasa-arvoiseen suhteeseen miehiin nähden. Vain yksi liipaisu riitti siihen.
Coltin ja Remingtonin tehtaat tuottivat ennätyspaljon moderneja käsiasieta, joita markkinoitiin niin helppoina käyttää että nainen tai lapsikin oppisi hetkessä niiden käytön.
Pian tämän jälkeen alkoi yleistyä naisten äänioikeus.
Lasten äänioikeutta ei ole vielä saatu, mutta toisaalta käsiaseiden saatavuuttakin on rajoitettu niistä ajoista näihin päiviin asti.
Reippaasti yli puolet ihmisistä on tuollaisia. Alan uskoa Björn Wahlroosin väitteeseen jonka mukaan 80% ihmisistä on idíootteja.
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2015050919654966