Hämmentävät koirankasvattajat
Kertokaa hyviä ja huonoja kokemuksia koiran hankinnasta kasvattajalta!
Itse olen hankkimassa ensikoiraa tietystä rodusta. Olen ohjeiden mukaan ottanut yhteyttä kasvattajiin asiallisella viestillä, jossa ilmaisen kiinnostukseni ja kerron itsestäni ja siitä millaista koiraa etsin, mitä tahtoisin harrastaa.
Tähän mennessä olen saanut vastaukseksi pelkän vihaisen hymiön ja ihmettelen, mitä oikein teen väärin. Tämäkin kyseinen henkilö kehotti sivuillaan ottamaan yhteyttä rohkeasti, väitti vastaavansa mieluusti kaikenlaisiin kysymyksiin. Omilla sivuillaan vaikutti ystävälliseltä.
Tästä koiran etsimisestä taitaakin tulla aikamoinen savotta. Ymmärrän, että kyselyitä tulee paljon ja osa on epäasiallisia. Itse en kuitenkaan sellainen ole, vaan hyvinkin asiallinen, enkä utele hintaa edes, koska kyllä se selviää sitten myöhemmin (tiedän tyypillisen hintahaarukan tälle rodulle). Toivottavasti löydän vielä itselleni sopivan kasvattajan, joka on ystävällinen ja asiallinen.
Millaisia kokemuksia teillä on? Onko antaa vinkkejä koiran hankintaan? Miten toimia kasvattajien kanssa?
Kommentit (29)
Toki itse olen saanut ystävällisiä vastauksia kasvattajilta, silloin kun etsin pentua. Kerroin itsestäni ja kyllä kyselin koiran vanhempien luonteista ja pennun luonteesta. Oikein mukavia ihmisiä tuntuivat olevan.
Me ollaan hankittu kaikki (yhteensä neljä) koiraamme myydään-ilmoitusten perusteella. Kaikki ovat rekisteröityjä rotukoiria ns. oikeilta kasvattajilta, eli mitään peräkonttipentuja ei tosiaan olla ostettu.
Osalle soitettiin, yhdelle laitettiin viestiä FB:n kautta, koska ilmoituskin oli siellä. Joka paikkaan päästiin pentuja katsomaan parin viikon sisällä ja joka pentueesta myös saatiin pentu.
Me ollaan etsitty lähinnä kotikoiraa aina ja sanottu tämä kasvattajille suoraan. Rotu on sellainen, ettei sen kanssa ole pakko isommin mitään harrastaa, eli ihan seurakoira. Aktiivisia liikkujia ovat kyllä ja paljon me näiden kanssa lenkkeillään ja muutakin puuhataan, mutta ihan kotioloissa omaksi ja koirien iloksi. Ollaan sitten myös hyväksytty se, että emme saa pentueen lupaavinta yksilöä, vaan meille tulee se, jolla ei ole potentiaalia jalostuskäyttöön. Käytännössä tämä on omalla rodulla tarkoittanut väärin asettuvaa häntää ja ei-niin-hyvää turkkia, ei mitään isoja asioita siis, eikä sellaisia, jotka vaikuttaisivat mihinkään kotikoiran elämässä.
Tämä on siis yksi tie pennun saamiseen, jos muuten tuntuu vaikealta. Tosin jos ap:n haluama rotu on harvinaisempi ja pentueet varataan loppuun jo ennen kuin syntyvät, konsti ei toimi.
Löysin lopulta ystävällisen, asiantuntevan, asiallisen ja itselleni sopivan kasvattajan. Joka osasi myös vastata sähköpostiin (ja vieläpä nopeasti) ;D Kaikki tämä on näemmä siis saatavissa samassa paketissa, kun vain jaksaa seuloa. Hänellä suunnitteilla noin vuoden kuluttua pentuja, jolloin toivottavasti saan oman rakkauspakkaukseni. Hyvää jaksaa odottaa!
Ap
Koirien kasvattajat ovat koirafanaatikkoja. Koirafanaatikot ovat sekaisin kuin savutuvan seinäkello. Do the math.
Vierailija kirjoitti:
Koirien kasvattajat ovat koirafanaatikkoja. Koirafanaatikot ovat sekaisin kuin savutuvan seinäkello. Do the math.
Ei kaikki. Meillä on oikein hyviä kokemuksia kasvattajista, heitä on kaksi. Mutta kuuluu hulluksi menneen tuo koira-maailma näyttelyineen sun muineen. Ihmiset ovat liian tosissaan, ilkeitä, ylpeitä ja riidanhaluisia. Tästä syystä jätämme näyttelyt väliin vaikka koiramme luultavasti pärjäisivätkin. Liikumme mieluummin luonnon rauhassa. Ymmärrän kasvattajia joidenka on melkeimpä pakko käydä näyttelyissä pennuttamisen ollessa kyseessä.
Jotkut kasvattajat kuulemma myyvät pentuja vain tutuille tai max. tutun tutuille. Eivät luota ulkopuolisiin mikä mielestäni on todella harmillinen juttu. Eikös siinä jossain vaiheessa tule seinä vastaan kun kumminkaimat loppuvat kesken.
Aivan yhtä pimeää vinttiä löytyy kissan kasvattajienkin piireistä. Kokemuksesta sanon. Huhhuh, mitä kyräilyä ja kieroilua. Hyi.
Nimim. kasvatuksen lopettanut
Vierailija kirjoitti:
Aivan yhtä pimeää vinttiä löytyy kissan kasvattajienkin piireistä. Kokemuksesta sanon. Huhhuh, mitä kyräilyä ja kieroilua. Hyi.
Nimim. kasvatuksen lopettanut
Uskon tämän. Näin koiraihmisenä kuuntelin kun työkaveri kertoi rotukissan ostaneena mitä vääntöä oli vielä senkin jälkeen.
"Oikeissa koirapiireissä" saattaa olla ihan käsittämätöntä riitaa ja kahnausta sekä typerää blokkiutumista.
Hyviä käytänteitä ovat esimerkiksi syyttää toisen kasvattajan koiria sisäsiittoisiksi, lonkkavikaisiksi ja aggressiivisiksi ilman perusteita selän takana.
Samoin jalostustoimikunta yrittää jatkuvasti antaa ohjeita ja määräyksiä yksittäisille kasvattajille perustuen edellä mainittuun "tietoon". Esimerkiksi sukupuut, geenitestit tai vaikkapa lonkkakuvat eivät tahdo heitä vakuuttaa.
Toki samalla muutama kasvattaja koukkasi kattojärjestön kautta estämässä sisäsiittoisuuden esto-ohjelman ja tiukemmat koirien terveyden minimivaatimukset jalostukseen, kun ne omassa järjestössä meni muutaminen kasvattavien ankarasta panettelusta ja kiukuttelusta huolimatta lävitse.
Osa yrittää allekirjoituttaa täysin tolkuttomia sopimuksia laittomuuksineen koiran ostajalla.
Että osta vaan koirasi "edesvastuulliselta kasvattajalta", hyvin menee.