Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhtäkkiä alkanut ihottuma

Vierailija
22.08.2025 |

Mistähän voisi johtua että yhtäkkiä aikuisiällä alkanut ihottuma kasvoissa silmien ympärillä ja poskessa? On siis kuiva ja kutiseva iho. En ole syönyt tai tehnyt mitään aiemmasta poikkeavaa. 

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö nikkeliä? Sitähän on mm. kultadubleisissa rannekelloissa, hopeassa yms. Itselläni tuntuu että se vain pahenee iän myötä, vaikken koruja käytäkään. Ihottumaa voi tulla ties minne ja otankin nykyisin ebastiinin joka päivä. Sain näet keski-ikäisenä DM1 -diagnoosin ja tietenkin pistän itseäni monta kertaa päivässä. Piikit ovat ruostumatonta terästä, joka sisältää aina nikkeliä. Tuon nikkeliriesan takia olen hylännyt rintaliivienkin käytön, niiden jäljiltä kun selkä oli aina ruvella.

En käytä nikkeliä, enkä edes rintaliivejä jossa olisi kaaritukia tai muuta metallia.

Vierailija
22/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö nikkeliä? Sitähän on mm. kultadubleisissa rannekelloissa, hopeassa yms. Itselläni tuntuu että se vain pahenee iän myötä, vaikken koruja käytäkään. Ihottumaa voi tulla ties minne ja otankin nykyisin ebastiinin joka päivä. Sain näet keski-ikäisenä DM1 -diagnoosin ja tietenkin pistän itseäni monta kertaa päivässä. Piikit ovat ruostumatonta terästä, joka sisältää aina nikkeliä. Tuon nikkeliriesan takia olen hylännyt rintaliivienkin käytön, niiden jäljiltä kun selkä oli aina ruvella.

En käytä nikkeliä, enkä edes rintaliivejä jossa olisi kaaritukia tai muuta metallia.

Hakaset ovat metallia. Euroopassahan nikkeli on kielletty, mutta vaateteollisuus käyttää kumminkin aasialaisia osia, joten niissä voi olla ties mitä metallia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni myös on silmänympärysihottuma vaivannut kovasti nyt kesällä. Luultavasti alkoi koivun siitepölykaudella, kun toivoin sen allergian jo hiipuvan iän myötä (tyhmää) ja aloitin lääkityksen vasta kun oli ihan pakko. Olen ollut atoopikko koko ikäni, joten ihottumat sinällään tuttuja ja aktivoituvat aika ajoin (edellisestä pahasta kaudesta on yli 10 vuotta). Tämä silmäjuttu on kyllä ikävä, kun sitten menee silmätkin punaisiksi ja vetisiksi ja poskikin ärtyy tuosta valumisesta. Meikkejä en käytä juuri koskaan.

Olen ollut lääkäriin pari kertaa yhteydessä asian tiimoilta ja saanut Ultracortenol-voidetta, mutta kun sitä ei saa käyttää kuin viikon ja sitten ongelma taas hiipii takaisin - kolme-neljä kertaa nyt kuitenkin näitä jaksoja pitänyt laittaa. Varmaan pitää yrittää saada ihotautilääkärille aika, jos vielä pahenee.

Vierailija
24/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee tuollaisia oireita sisäilmaongelmaisessa talossa.

Vierailija
25/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atooppinen ihottuma voi johtua monesta syystä. Itsellä oli pahana, kun kotona oli tietämättäni vuosien ajan kosteusvaurio ja sisäilmassa hometta. Myös antibioottien syönti voi olla syynä tai muu suolisto-ongelma. Ihan stressikin voi vaikuttaa. Voi olla monisyinen ongelma, harvoin yhtä helppoa syytä löytyy. 

Vierailija
26/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perioraalidermatiitti

Vierailija
27/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla johtui aikoinaan silmänympärysvoiteesta.

Itse en käytä juurikaan mitään voiteita, enkä ole ottanut mitään uusia tuotteita käyttöön. 

Mä en ollut alkujaan yliherkkä voiteelle, jota käytin. Jostain syystä sitten herkistyin voiteelle myöhemmin.

Vierailija
28/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla puhkesi atooppinen ihottuma raajoihin, ihottuma huuliin sekä periokulaaridermatiitti silmien ympärille, kun imetin vauvaa eli ihosairauden ilmaantuminen liittyi todennäköisesti hormonimuutoksiin. Ihotautilääkäri sanoi, että hormonaaliset muutokset ja stressi ovat tyypillisiä syitä ihottuman ilmaantumisen taustalla, mutta aina erityistä syytä ei löydy.

Kasvojen ihottuman sain rauhoittumaan käyttämällä kosteuttavia probioottisia ihonhoitotuotteita (mm. Erisan+-sarja ja FlowCosmeticsin kamomillavesi). Huulien ihottuma on erityisen ärhäkkä kesällä/auringossa oleskellessa, eikä se rauhoitu kuin kortisonivoiteella (kaikki huulivoiteet puhdasta vaseliinia lukuunottamatta pahentavat ihottumaa). Raajojen atooppinen ihottumakin vaatii säännöllisen epäsäännöllisesti kortisonikuurin, ja esim. käsisaippuan on oltava hajusteeton.

Toivottavasti ap löydät sopivat ihonhoitotuotteet kasvoillesi ja ihottuma rauhoittuisi pian!

Vierailija
29/29 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allerginen kosketusihottuma (tyypillinen että tulee silmien alle/ympärille) tai atopia puhjennut. Lääkäriin ennen kuin menee pahemmaksi. Jos se on allergiaa niin syy voi olla veemäisen vaikea selvittää. Käytätkö mitään lääkkeitä? 

En käytä myöskään mitään lääkkeitä. Allergiseksi tai atooppiseksi ihottumaksi tämän miellän, mitta sitä ihmettelen miksi näin yllättäen on alkanut. Lääkäriin en ole jaksanut vielä vaivautua koska luulen että määräävät vain kortisonivoidetta ja sitä osaan käyttää ominkin päin. Toki jos vielä pahenee eikä ala helpottamaan niin täytyy vaivautua lääkärille. Onko muilla kokemuksia tällaisesta? Ja mistä ootte saanut apua?

Oletko käyttänyt kortisonivoidetta?

Joo muutamia ker

Mitä tapahtuu kun lopetat kortisonivoiteen käytön?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän