Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masennuslääkkeet nukkumiseen

Vierailija
21.08.2025 |

Hesarissa taas joku lääkäri jyrää ihmisten kokemukset ja väittää, ettei tule haittoja eikä vieroitusoireita.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytin pari vuotta mirtazapiinia puolikkaan tabletin iltaisin. Aloituksessa oli aamuisin pari tuntia sellainen hölmö olo noin viikon verran.

lopetuksessa oli pari päivää vieroitusoireita. Painoa tuli 10-15kg lisää 80->95kg

Hyvin sen kanssa nukkui, reilu 8h yössä.

Minulla se toimi hyvin, taustalla vuosikausien uniongelmat ja uniapnea.

Oman kokemuksen mukaan en suosittele otettavaksi silloin tällöin tarvittaessa, vaan ajateltava pidemmällä aikavälillä.

M40

Vierailija
22/60 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketipinorin valmistaja ei hyväksy lääkkeenkäyttöä unilääkkeenä.

Euroopan lääkevirasto ei ole antanut lupaa ketipinorin käyttöön unilääkkeeksi.

Tästä huolimatta lääkärit määräävät ketipinoria unilääkkeeksi.

Suomalaiset lääkärit ovat tietävinään paremmin. Piip puoskarit...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei taaskaan tiedä mistä kirjoittava. Ei ne lääkkeet ole masennuslääkkeitä vaan neuroleptejä eli psykoosilääkkeitä. 

Vierailija
24/60 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ei taaskaan tiedä mistä kirjoittava. Ei ne lääkkeet ole masennuslääkkeitä vaan neuroleptejä eli psykoosilääkkeitä. 

Kyllä monet masennuslääkket väsyttävät. Esim. Triptyl.

Vierailija
25/60 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mirtazapin on masennuslääke, mutta pienellä annostuksella unilääke. Myös psykoosilääkkeitä kuten Ketipinoria käytetään pienellä annostuksella unilääkkeenä.

26/60 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin tunnet kovin suurta ylemmyyttä, huomautan että Mirtazapin EI ole neurolepti vaan masennuslääke.

Vierailija
27/60 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, että täällä kirjoittavat lähinnä ne, joilla ei ole omakohtaista kokemusta. Käytän mirtazapiinia nukahtamiseen ja hyvin toimii.

Vierailija
28/60 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä hoidetaan psykooseja ensisijaisesti.

Eli jos sulla puhkee psykoosi unettomuudesta, tai olet alkoholistina saanut juoppohulluuskohtauksen. Todellisus on vähän harhainen ja saatat kuullakin ja luulla omiasi, niin silloin mirtzapiini ja ketipinooria voidaan kokeilla.

Todennäköisesti kannabispsykoosiinkin tarjotaan näitä.

Auttaa psykoosiin. Niin söisitkö terveenä näitä lääkkeitä, jos on kyse unettomuudesta?

Vierailija
29/60 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on kyllä ketipinori sopinut. Ei ole ollut mitään sivuoireita. Aamulla herään suht virkeänä. Hyvin kyllä nukkuu.

Sama täällä. Annos on pieni 25 Mg eli pienin mahdollinen ja antaa hyvät unet 8-tunniksi , eikä mitään vaikutuksia / väsynysoloja tai muuta ikävää aamuisin. 

Suoraan salille puntille kello 06:00..ja hyvin kulkee. 

Kelle sopii, kelle ei. Minulla pelittää , kuin junan vessa. 

Vierailija
30/60 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi, että täällä kirjoittavat lähinnä ne, joilla ei ole omakohtaista kokemusta. Käytän mirtazapiinia nukahtamiseen ja hyvin toimii.

Juuri näin. Osuit niin ytimeen. Ja kaikki sitten joukolla vielä komppaavat vaikka ei hajuakaan koko asiasta . 

Vierailija
31/60 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla määrättiin ketipinoria, koska mulla oli ahdistuksen takia nukahtamisvaikeuksia, mm. säpsähtelin nukahtamishetkellä hereille paniikissa. Ketipinor pahensi ko. oiretta niin, että saatoin säpsähtää kymmeniä kertoja. Lisäksi aiemmin täydellisesti toiminut kilpirauhanen meni mystisesti vajaatoiminnan puolelle (t4v laski) ja yhtä mystisesti alkoi taas toimia muutama kuukausi ketipinorin lopetuksen jälkeen, mutta lääkäri sanoi ettei ole koskaan kuullutkaan, että ketipinor voisi vaikuttaa kilpirauhasarvoihin. Vaikka pakkausselosteessakin lukee veriarvojen muutokset mahdollisena haittana ja vaikka ihan googlaamalla "quetiapine hypothyroidism" löytyy runsaasti lääketieteellisiä tutkimuksia, joissa todetaan ketipinorin aiheuttavan vajaatoimintaa. Jouduin todella monelle lääkärille jankuttamaan tuosta kokemastani, ennen kuin vihdoin sain papereihini merkinnän, että ketipinor ei sovi minulle.

Omalla kohdalla ärsytti eniten se, että tuo kilpparin vajaatoimintakin selvisi ihan sattumalta eikä suinkaan lääkärille valittamalla: olin kyllä huomannut väsymyksen lisääntyvän omituisesti, tukkaa lähti ja kolesteroli oli yhtäkkiä koholla, ja mm. painonpudotus, jota olin ennen Ketipinoria menestyksekkäästi jatkanut monta kuukautta, kävi yhtäkkiä mahdottomaksi, vaikka söin alle 1000 kaloria päivässä. Yksi lääkäri suostui ottamaan TSH-kokeen (joka oli normaalin rajoissa), kun sanoin epäileväni vajaatoimintaa. Se toinen kilpirauhashormoni T4V mitattiin vasta kuukausi myöhemmin eräässä tutkimuksessa, johon osallistuin ihan tutkittavan roolissa ilman mitään ns. lääketieteellistä syytä. Ketipinoria aloittaessahan pitäisi potilaalle määrätä aina seurantaverikokeet, joihin kuuluu sokeri-, rasva- ja kilpirauhasarvot, mutta valtaosa lääkäreistä ei taida näitä vieläkään määrätä, ellei potilas vaadi. Ja silloinkin kun määrätään, määrätään suppeimmat mahdolliset, esim. kilpirauhasesta pelkkä TSH, vaikka se ei aina nouse vajaatoiminnassa.

SSRI-lääkkeet eivät minulle sovi, koska niistä tulee minulle hypomaniaa. Korjaa kyllä sikäli uniongelman, että vuorokauden-kahden sisään lääkkeen aloittamisesta ei tarvitse unta mihinkään. Minulla ei ole kaksisuuntaisen diagnoosia, enkä ole koskaan saanut hypomaniaa muutoin kuin SSRI-lääkkeestä. Rapakon takana vissiin kaksisuuntaisen diagnoosin voi saada pelkillä SSRI-lääkkeiden laukaisemilla hypomanioilla, Suomessa ainakaan aiemmin ei ole saanut. En kuitenkaan suostu koskemaan SSRI-lääkkeisiinkään enää, koska en halua ottaa riskiä hypomaniasta enkä varsinkaan siitä, että yksikin uusi hypomania laukaisee kaksisuuntaisen jotenkin pysyvästi. En tiedä, voiko näin käydä, mutta selvästi se jokin altistava tekijä minulla on olemassa, enkä suostu tässä asiassa uskomaan lääkärin sanaa, kun lääkäri ei siinä riskeeraa loppuelämäänsä.

Toistaiseksi olen saanut lääkärit määräämään minulle bentsoja, kun olen saanut tuon kaiken lukemaan Kannassa. Käyttöni on hyvin pientä, yksi 30kpl purkki riittää vuodeksi, joten toivon, että jatkossakaan kohdalle ei satu jotain "mutta antihistamiinejahan sinä et vielä olekaan kokeillut" -pelleä. 

Vierailija
32/60 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos sulla puhkee psykoosi unettomuudesta, tai olet alkoholistina saanut juoppohulluuskohtauksen. Todellisus on vähän harhainen ja saatat kuullakin ja luulla omiasi, niin silloin mirtzapiini ja ketipinooria voidaan kokeilla.

Auttaa psykoosiin. Niin söisitkö terveenä näitä lääkkeitä, jos on kyse unettomuudesta?

Unettomuudesta voi joutua psykoosiin, joten mielummin kyllä kokeilisin ensin noita lääkkeitä.

Vierailija
33/60 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinor on loistava nukkumiseen pienellä annoksella 👍👍👍

Vierailija
34/60 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän siinä mitään jos ei tarvitse herätä töihin. Mirtsapiinit ja ketipinorit tahtoo olla sellaisia että otat pillerin ja nukut noin kaksi päivää. Puolikkaalla nukut päivän verran ja jos puolitat puolikkaan niin myöhästyt töistä silti ja olet ihan tokkurassa.

Lääkkeiden vaikutus on hyvin yksilöllinen. Otin eilisiltana sekä Mirtazapiinia sekä Ketipinoria. Nukuin hyvin, olin tänään töissä 7 - 15, enkä myöhästynyt.

Vierailija
35/60 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamuyön unta parantamaan / vaihdevuodet. Paitsi syöpötyttää kaiken kaapeista. 

Vierailija
36/60 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtazapin toimi jonkin aikaa, sitten tehot hävisi. Ei myöskään toimi, jos on yhtään stressiä. Aamusta monta tuntia tokkuraa. Ketiä en halua ottaa, koska ei ole virallista suositusta sen käytössä unettomuuteen ja pitkäaikaisvaikutuksia ei ole tutkittu. Käypä Hoito suosituskaan en sitä muuten unettomuuteen suosittele paitsi, jos on psykoosisairaus. 

Vierailija
37/60 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unettomuudesta voi joutua psykoosiin, joten mielummin kyllä kokeilisin ensin noita lääkkeitä.

Mä vaatisin ihan oikeinta virallisia unilääkkeitä  kuten zopinoxia esimerkiksi.

Vierailija
38/60 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Penny Lame kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paino nousee.

Joo, tosi kiva kun ensin makaat tajuttomana ilman unen tuomaa virkistymistä, sitten heräät zombina ja opettelet uudelleen sitomaan kengännauhoja, ja samalla haluat SYÖDÄ koko maailman.

Yhden kerran joskus sata vuotta sitten sain ihan aidon nukahtamislääkkeen, uni tuli heti ilman haittavaikutuksia. Kysyin sen perään kerran ja lääkäri sanoi ettei sellaisia riippuvuutta aiheuttavia lääkkeitä määrätä. Harmi. Sitä kun on unestakin melkoisen "riippuvainen".

Zopinox on tosi hyvä unilääke. Oli varmasti sellainen.

Jaa, ni ei mulla... se joka kinusi seksiä ja kummallisuuksia. :)

Vierailija
39/60 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän sama kun kannabiskeskusteluissa. Vastustajat vastustaa kun ei ymmärrrä.

Miksi unettomuuteen ei saa lääkekannabista Suomessa?

Vierailija
40/60 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä et tiedä mistä kirjoitat. Masennuslääkkeistä.mirtazapiinia, doxepiinia ja triptyliä käytetään uneen. Täällä vain puhuttiin, myös neuroleptistä eli tuosta ketipinorista myös. Noista mirtazapiini on se, joka lisää monella todella paljon painoa.