Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suola-akku tulee, oletko valmis?

Vierailija
21.08.2025 |

Paljon on puhetta ollut suola-akuista, mutta nyt löi maaiman suurin akkujen valmistaja CATL kovat teesit pöytään.

Heidän tuoretta suola-akkua Nextraa aletaan massatuottamaan joulukuussa, eli noin kolmen kuukauden päästä.

Akulle luvtaan yli 5 miljoonan kilometrin akun kestoa, -40 asteen pakkasen kestoa yli 500 kw:n lataustehoa ja likimain nykyisten LFP akkujen energiatiheyttä ja hinta tulee laskemaan 10% nykyisten akkukennojen hinnoista.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen vähän turhan kiireellä tuli tehtyä tuo aloitus, kun palsta oli juuri sulkeutumassa.

Akun nimi on siis Naxtra eikä Nextra. Tuosta saa myös sen käsityksen, että akun hinta tulisi laskemaan kymmenellä prosentilla nykyakuista, vaikka siis CATL lupailee akun hinnan tippuvan kymmeneen prosenttiin nykyisestä.

No tietenkään se hinnan romahdus ei toteudu heti ensi alkuun kun homma lähtee käyntiin, mutta jatkossa suola-akun pitäisi kyllä romahduttaa akkujen hinnat, mikä tietenkin johtuu pääasiassa raaka-aineen hinnasta, suolaa kun on saatavana lähes rajattomasti ja  se on todella halpaa.

Jos akun hinta tulee tippumaan edes puoleen nykyisestä ja energiatiheyttä saadaan nostettua vielä hieman, eli olisi rapiat 200 Wh/kg (tämä nyt julkaistu Naxtra 175 Wh/kg) ja muut ominaisuudet olisi sitä mitä on lupailtu, niin se tulisi kyllä mullistamaan markkinat totaalisesti. Jossain näin mainitun, että tästä akusta olisi kakkosversio tulossa jo parin vuoden päästä ja siinä tosiaan energiatiheys olisi jo 200 wh/kg huitteissa. Esimerkiksi BYD:n paljon kehutuissa Blade LFP akuissa energiatiheys on vain 160 wh/kg luokkaa, tosin siitäkin on jo julkaistu kakkosversio, jota on kaiketi jo alettu valmistaa, mutta myynnissä olevissa autoissa sitä vielä ei ole saatavilla. Sen energiatiheys on juurikin rapiat 200 Wh/kg luokkaa.

Vierailija
2/5 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos todella toteutuisi tuo akkujen hintojen putoaminen kymmenesosaan nykyisestä, niin se ei pelkästään mullistaisi sähköautomarkkinoita, vaan se mullistaisi sähkön varastoinnin ylipäätään. Esimerkiksi aurinkosähköstä tulisi todella kannattavaa ja halpa suola-akku olisi hyvä vaihtoehto maaseudulla myös agrekaatille sähkökatkojen varalle. Myös tuulivoimalle voitaisiin suola-akuista rakentaa massiivisia sähkövarastoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

500kw:n latausteho? Mahtaa olla paksut latauskaapelit..

Lisäksi,

kw=kiloleveys(sellaista ei olekaan)

kW=kilowatti

Että semmoinen asiantuntija.

Vierailija
4/5 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos suola räjähtää jos kuumenee koko toosa? Ja ihmisillä suolaa ihossa, silmissä. Ei kai. Mitä turvallisuusnäkökulmia on tähän?

Vierailija
5/5 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

500kw:n latausteho? Mahtaa olla paksut latauskaapelit..

Lisäksi,

kw=kiloleveys(sellaista ei olekaan)

kW=kilowatti

Että semmoinen asiantuntija.

Eli yhden kirjaimen kirjoitusvirhe ja bensalenkkari alkaa kyseenalaistamaan "asiantuntijuuden" :D

Siellähän se watti oli moneen kertaan ihan oikein ilmaistuna, joten naapurin kuurosokee kissakin ymmärsi, että kyseessä oli kirjoitusvirhe.

 

Näyttääkö paksulta?

 

 

5C lataus on ollut kiinassa arkipäivää jo liki pari vuotta. Jos mistään mitään tietäisit, niin ei olisi tarvinut tuotakaan ihmetellä.

Että semmonen "asiantuntija".

 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi