Autisteille räätälöidään oma asevelvollisuus
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000011443544.html
"Jos ajatellaan, että on ihminen, joka on autismin kirjolla, ja hänellä on suuria vaikeuksia toimia ryhmässä tai nukkua tuvassa ison ryhmän kanssa, niin hän ei voi asialle mitään, vaikka maanpuolustustahtoa olisikin. On olemassa kyberpuolta, dronepuolta ja niin edelleen. Kaikkien ei tarvitse tehdä kaikkia asioita, Kiuru sanoo."
Kommentit (87)
Armeija ei nyt oikein ymmärrä ettei autisti tai ahdistunut halua palveluksia. Ellei ole oikeasti ihminen joka kestää töissä tai koulussa. Kaikki eivät kestä melua, valoa, yhtään mitään määräilyjä, kyttäyksiä. Osa viihtyy mökissä ja ovi kiinni, lähiluonnossa. Mutta siitä sitten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten voi ihan antaa vapautuksen.
Kaikki tarvitaan sotaan. Myös naiset.
Persees tarvitaan. Nyt oikeasti.
Ei ketään kiinnota sotiminen tai puolustaminen oikeesti nyt.
Minulla on autisminkirjolla oleva poika ja enpä ole sairaampaa ideaa kuullut, kuin että tällainen ihminen laitetaan armeijaan. Ei hyvää päivää nyt sentään näitä juttuja taas.
Eipä ole häävisti Suomen puolustusasiat, kun vammaisetkin halutaan palvelukseen.
Rattoisaa se on, ja kun sota koittaa niin jokainen meistä sinne pääsee, halusi tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Armeija ei nyt oikein ymmärrä ettei autisti tai ahdistunut halua palveluksia. Ellei ole oikeasti ihminen joka kestää töissä tai koulussa. Kaikki eivät kestä melua, valoa, yhtään mitään määräilyjä, kyttäyksiä. Osa viihtyy mökissä ja ovi kiinni, lähiluonnossa. Mutta siitä sitten vaan.
Mä olen autisti.. mua ahdistaisi aseen käyttö ja koska kompastun ja loukkaan itseäni siviilissä niin minusta todennäköisesti olisi vain harmia lisäksi pelkään kaikkea maailmassa ja olen pasifisti.
Minusta kenenkään ei pitäisi joutua pakolla tappamaan ketään tai vaarantaa omaa henkeä vaan siksi että nyt on vaan sattunut syntymään tähän maahan.. kun poiskaan ei valitettavasti pääse kun on autisti ja ei ole rahaa.
Mitä seuraavaksi? Vammaiset ja sokeat armeijaan. Minä en suostu tykin ruuaksi tämä maa ei muutenkaan koskaan ole juuri antanut minulle mitään tukea miksi minun pitäisi tukea maata jolle olen luuseri enkä saa edes tehdä omaa rahaa koska mihinkään en riitä vain siksi että minä olen minä..
Tappaminen on aina väärin aina eikä minun uskonnossa Raamatussa sanota että käsky 5 älä tapa paitsi jos on sota
Vierailija kirjoitti:
Rattoisaa se on, ja kun sota koittaa niin jokainen meistä sinne pääsee, halusi tai ei.
Tullaaks mua hakee Tanskasta asti sinne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tarvitaan sotaan. Myös naiset.
Ei tarvita. Tyttö on aina uhri.
Kaikki ne jotka tappaa se on synti muistakaa se ei poikkeuksia . Minusta kaikki sotilaat on psykopaatteja ja persoonallisuushäiriöstä kärsiviä jotka ihannoi väkivaltaa ja haluaa itselleen tai samankaltaisilleen sankari viitan.. tappaja on tappaja ei sankari
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ne jotka tappaa se on synti muistakaa se ei poikkeuksia . Minusta kaikki sotilaat on psykopaatteja ja persoonallisuushäiriöstä kärsiviä jotka ihannoi väkivaltaa ja haluaa itselleen tai samankaltaisilleen sankari viitan.. tappaja on tappaja ei sankari
Tämä. Minusta on aina ollut _naurettavaa_ perustella tappamista sodalla. Joku sanoi sotaveteraania murhaajaksi, ja hirveä haloo että täysin asiatonta. No kun ei ole vaan totta!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on autisminkirjolla oleva poika ja enpä ole sairaampaa ideaa kuullut, kuin että tällainen ihminen laitetaan armeijaan. Ei hyvää päivää nyt sentään näitä juttuja taas.
Ei tarvitse kun yksi meltdown nii.. kyllä sä tiedät mitä siitä seuraa ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin on että Suomen valtio etsii jokaisen suomalaisen ihmisen ja hakee heidät rintamalle. Ei ole sellaista kiveä jonka alle pystyisi piiloutumaan kun Suomi ja sota kutsuvat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aspergerille pitäisi vapautus olla.
Suututtaa muutenkin neuropätyypilliaten liika hyysäys. Ennen vanhaan kulkivat muiden mukana samoja polkuja.
Tässä maassa ei ole ketään tai mitään puolustettavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin on että Suomen valtio etsii jokaisen suomalaisen ihmisen ja hakee heidät rintamalle. Ei ole sellaista kiveä jonka alle pystyisi piiloutumaan kun Suomi ja sota kutsuvat.
Mut mulla on töitä ja perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen autisti.. mua ahdistaisi aseen käyttö ja koska kompastun ja loukkaan itseäni siviilissä niin minusta todennäköisesti olisi vain harmia lisäksi pelkään kaikkea maailmassa ja olen pasifisti.
Minusta kenenkään ei pitäisi joutua pakolla tappamaan ketään tai vaarantaa omaa henkeä vaan siksi että nyt on vaan sattunut syntymään tähän maahan.. kun poiskaan ei valitettavasti pääse kun on autisti ja ei ole rahaa.
Mitä seuraavaksi? Vammaiset ja sokeat armeijaan. Minä en suostu tykin ruuaksi tämä maa ei muutenkaan koskaan ole juuri antanut minulle mitään tu
Miksi muiden pitää vaarantaa henkensä, jotta sinä et joudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Minusta on aina ollut _naurettavaa_ perustella tappamista sodalla. Joku sanoi sotaveteraania murhaajaksi, ja hirveä haloo että täysin asiatonta. No kun ei ole vaan totta!
No siihen aikaan se on muutenkin ollut niin, että aseista kieltäytyä on ammuttu tai vankilaan laitettu.. ei sitä voi sinänsä verrata siksi nykypäivään ja luulis , että niistä asioista olis jo kasvettu, että ihmisellä on oikeus omiin periaatteisiin ja uskontoon ilman pelkoa siitä, että menettää vapauden tai kuolee.
Minä esim voisin kyllä auttaa haavoittuneita tai tehdä jotain muuta sellaista missä ei kenenkään henki ole vaarassa, mutta aseeseen en suostu tarttumaan . Onneks ei tarvitse kun olen nainen, mutta hiukan pelottaa se aika milloin se on pakollista myös naisilla..