Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin juhlissa ja toisten hygieniataso triggeröi suunnattomasti

Vierailija
21.08.2025 |

Juhlien vieraat minua lukuunottamatta eivät päässeet käsiään tullessaan vaan alkoivat siitä suoraan syömään.

Emäntä ei myöskään käsiään pessyt, vaan kävi välillä avaamassa ovea, luki puhelimelta ohjetta ja samalla laittoi hedelmiä (joita ei ollut pessyt) tikun nokkaan. Karkit hän myös asetteli pieniin kuppeihin omilla käsillään, vaikka lusiikkaakin olisi voinut käyttää. Shamppanjalaseihin hän pyöritteli hattarasta palloja koristeiksi.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse sairastan silloin tällöin lieviä tauteja, mutta kyllä hysteerinen muiden kyttäys, hanskojen käyttö ja steriilin ympäristön edellytys kertoo ennemmin neuroottisuudesta kuin erinomaisesta hygieniasta. Immuniteetti kehittyy vain viruksille ja bakteereille altistumalla ja steriilissä ympäristössä immuniteetti tutkitusti heikkenee. Eli suo siellä, vetelä täällä.

Mieluummin lievä, parin päivän tauti kerran vuodessa tai kahdessa, kuin elämän jatkuva rajoittaminen ja vakavat, pitkät taudit viiden vuoden välein.

Vierailija
42/57 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muiden sotkut ja epäsiisteys ällöttää. Katson tarkkaan mitä syön jos jotain syön. Kahviloissa ja ravintoloissa astiat ovat yleensä likaisia tai epäsiistejä. 

Ravintolaa tai kahvilaa valitessa käyn ensin vessassa. Jos vessa on epäsiisti, en jää syömään. Yllättävän monessa kalliissa ja päällisin puolin hienossa paikassa, on törkyiset vessat. Jos hygieniataso on tuo, niin se yltää varmasti keittiöön asti.

Mikä logiikka tässä on? Ei mua asiakkaana päästetä keittiöön paskomaan, vaikka kävisin raflan vessassa vääntämässä kunnon jarrutusjäljet.

No se logiikka, että jos vessa on huonosti siivottu, niin ei sitä keittiötäkään siivota hyvin. Kertoo koko paikan siisteystasosta kuin likaisen ja epäsiistin vessan kehtaa tarjota asiakkailleen. Niin tai ei vaan välitetä tai olla vastuullisia ammattilaisia.

Aika yleistä on, että ravintolan oma henkilökunta huolehtii keittiön siivouksen, ja asiakastilat (vessat mukaanlukien) siivoaa siivousfirma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi kyllä häissä mieleen tälläisia juttuja, vaikka pitäisikin. Tahmatassuja olemme kaikki paikassa jos toisessa ilman käsien pesua tai käsidesiä. 

Vierailija
44/57 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkään en syö enää muitten leipomuksia yms. Varsinkin jos sanottu että lasten kanssa leivottu niin sehän tarkoittaa että siellä on sitte kuolaa, aivastuksia, ysköksiä ja räkää. Paistopisteiltä en osta mitään koska olen nähnyt että asiakkaat nakkoo pudottamansa tuotteet takasin pisteisiin ja irtokarkkimyynnistä ostan vain paperipäällysteisiä karkkeja koska olen nähnyt että pennut kahmii niitä paljain käsin, maistelee ja heittää sinne takasin jos maku ei miellytä. Terveenä olen ollut, suosittelen.

Tarkoitatko, että virukset ja bakteerit eivät kuole uunissa? Osaatko mainita, mitä esimerkiksi tällaiset ovat?

Tiedätkö, minä syön niitä paistopistetuotteita enkä juuri sairasta. Sinun tapasi kuulostaa vähän samalta, kuin jos sanoisin että minä en syö jäätelöä enkä juuri sairasta. Asioilla ei ole yhteyttä.

Vierailija
45/57 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muiden sotkut ja epäsiisteys ällöttää. Katson tarkkaan mitä syön jos jotain syön. Kahviloissa ja ravintoloissa astiat ovat yleensä likaisia tai epäsiistejä. 

Ravintolaa tai kahvilaa valitessa käyn ensin vessassa. Jos vessa on epäsiisti, en jää syömään. Yllättävän monessa kalliissa ja päällisin puolin hienossa paikassa, on törkyiset vessat. Jos hygieniataso on tuo, niin se yltää varmasti keittiöön asti.

Yhdessä entisessä työpaikassani vessat oli aina kuin oppikirjasta, mutta keittiö oli kuin normivessa muualla. Mitään vihanneksia ei koskaan pesty/huuhdeltu, koska työnantajan linjaus oli se, että se ei ole tuottavaa työtä. Käsiä ei periaatteessa pesty milloinkaan ja se näkyi hyvin mm. sellaisessa pikkuasiassa, että mukaan myytäviin paikanpäällä leivottuihin leipiin homehtui päivässä kämmenien kuvat. Pullat, täytetyt sämpylät ja muuta vastaavat kasvoivat homeisia sormenjälkiä nekin.

Vierailija
46/57 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnitättekö huomiota tällaisiin asioihin? 

Kyllä. Ikä +65, norovirustartuntoja tähän mennessä 0, en sairastu flunssiin enkä saanut koronatautia, viimeksi olen oksentanut 20 vuotta sitten syötyäni liikaa. En koske sormin ovenkahvoihin kaupungilla, en syö ulkona buffeteissa enkä toisten tekemiä salaatteja enkä mitään mitä pitäisi syödä käsin ilman haarukkaa ruokapaikoissa tai on valmistanut joku epämääräinen tummien pizzeria tms. Pesen kädet aina kun tulen kotiin, käytyäni vessassa tai alan laittaa ruokaa. 

Vierailija
47/57 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisissa ravintoloissa te käytte jossa siivousfirma siivoaa vessat? ABC? 

Mä oon ollut monessa ravintolassa ja baarissa töissä ja kyllä siellä ne tarjoilijat/baarihenkilökunta (ehkei kokit) kans siivoaa niitä vessoja. Jos nyt ei ihan ala lattioita pesemään niin kyllä ainakin vessapaperia pitää laittaa lisää, roskista tyhjentää, varmistaa että saippuaa on riittävästi ja muutenkin yleisesti siistiä. Ja monessa paikassa ei ole henkilökunnalle omaa vessaa, eli jos siellä yleisessä vessassa ei ole saippuaa niin kyllähän sitä väkisinkin miettii että onko kokit pessyt käsiä. 

Ja noista hanskoista sen verran, että mua ne ällöttää jopa enemmän kun paljaat kädet, koska suurin osa pitää niitä ihan liian kauan. Ne kiiltää rasvasta ja suurin piirtein käydään vessassa tai tupakalla niitä hanskoja vaihtamatta. 🤢

Vierailija
48/57 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on elänyt 60-luvulla maaseudulla pohjoisessa, ei pelästy mitään. Tämän kirjoittaja olisi pyörtynyt joissain taloissa kahvilla käydessään. Yhdessä muistan olleen maalattian vielä. Emäntä voiteli peukalolla leipää. Mutta ihan terveenä väki kyllä eleli, vastustuskyky oli kai huima.

Mutta niinkuin esimerkkinå tosiaan ne miehetkin, puuseessä kävivät joissa ei edes mitään käsienpesumahdollisuutta eikä niitä mitenkään siivottu, sieltä työvaatteilla ja mustilla käsillä pullaa lautaselta ottamaan. Maatiloilla kärpäsiä keittiöt täynnä, koirat ja kissat siellä seassa, lapsetkaan olleet kuulleetkaan, että käsiä voisi pestä joskus, semmoista se vaan oli. 

Kaikilla helikobakteeri ja lapamato.

Vierailija
49/57 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia en syö koskaan töissä toisten kotona leipomia kakkuja tai muita vastaavia.

Niistä voi tarttua vaikka kihomato. Yksi muna riittää ja se elää pinnoilla viikkokausia. Jos ostaisin kuivakakkuja jostain myyjäisistä, kuumentaisin sen uunissa kokonaan tulikuumaksi, se ei siitä mene miksikään mutta kun on tekijä lähminyt sitä paljain käsin niin siihen tarttuneet bakteerit ja mahdolliset virukset kuolevat.

Vierailija
50/57 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisissa ravintoloissa te käytte jossa siivousfirma siivoaa vessat? ABC? 

Mä oon ollut monessa ravintolassa ja baarissa töissä ja kyllä siellä ne tarjoilijat/baarihenkilökunta (ehkei kokit) kans siivoaa niitä vessoja. Jos nyt ei ihan ala lattioita pesemään niin kyllä ainakin vessapaperia pitää laittaa lisää, roskista tyhjentää, varmistaa että saippuaa on riittävästi ja muutenkin yleisesti siistiä. Ja monessa paikassa ei ole henkilökunnalle omaa vessaa, eli jos siellä yleisessä vessassa ei ole saippuaa niin kyllähän sitä väkisinkin miettii että onko kokit pessyt käsiä. 

Ja noista hanskoista sen verran, että mua ne ällöttää jopa enemmän kun paljaat kädet, koska suurin osa pitää niitä ihan liian kauan. Ne kiiltää rasvasta ja suurin piirtein käydään vessassa tai tupakalla niitä hanskoja vaihtamatta. 🤢

Hanskojen kanssa tuhertaessa on hyvä tuudittautua siihen uskomukseen että ne kädet ovat puhtaat siellä kumikuoressaan.

Vierailija
51/57 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onneksi olet muodikas kirjoittaja. Minua triggeröi ton verbin huvittava käyttö.

Voisiko tuon sanan suomentaa, jotta mummokin ymmärtäisi.

Mutta vastaus aloittajalla: en kiinnitä huomiota tuollaiseen, kun tavallisen siistien kansalaisten juhlissa käyn. 

Vierailija
52/57 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on elänyt 60-luvulla maaseudulla pohjoisessa, ei pelästy mitään. Tämän kirjoittaja olisi pyörtynyt joissain taloissa kahvilla käydessään. Yhdessä muistan olleen maalattian vielä. Emäntä voiteli peukalolla leipää. Mutta ihan terveenä väki kyllä eleli, vastustuskyky oli kai huima.

Mutta niinkuin esimerkkinå tosiaan ne miehetkin, puuseessä kävivät joissa ei edes mitään käsienpesumahdollisuutta eikä niitä mitenkään siivottu, sieltä työvaatteilla ja mustilla käsillä pullaa lautaselta ottamaan. Maatiloilla kärpäsiä keittiöt täynnä, koirat ja kissat siellä seassa, lapsetkaan olleet kuulleetkaan, että käsiä voisi pestä joskus, semmoista se vaan oli. 

Kaikilla helikobakteeri ja lapamato.

Ei ollut kumpaakaan. Eikä edes kihomatoja, vaikka sekin joskus tutkittiin. Matoja oli sellaisilla vanhoilla miehillä , jotka söivät huonosti kypsennettyä kalaa.

Vierailija
53/57 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulit kylppäristä sormi perseessä suoraan kahvipöytään.

Vierailija
54/57 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia en syö koskaan töissä toisten kotona leipomia kakkuja tai muita vastaavia.

Sama!

Vierailija
55/57 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putoan aina porukasta syömään mennessä. Kukaan muu ei tule pesemään käsiään.

Samoin saunaan mennessä, kukaan muu ei pesedy.

Vierailija
56/57 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onneksi olet muodikas kirjoittaja. Minua triggeröi ton verbin huvittava käyttö.

Tuntuu siltä, ettö ap hienostelee sanoilla, joita hän ei edes ymmärrä.

Vierailija
57/57 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Al on neuroottinen idiootti.