Kävin juhlissa ja toisten hygieniataso triggeröi suunnattomasti
Juhlien vieraat minua lukuunottamatta eivät päässeet käsiään tullessaan vaan alkoivat siitä suoraan syömään.
Emäntä ei myöskään käsiään pessyt, vaan kävi välillä avaamassa ovea, luki puhelimelta ohjetta ja samalla laittoi hedelmiä (joita ei ollut pessyt) tikun nokkaan. Karkit hän myös asetteli pieniin kuppeihin omilla käsillään, vaikka lusiikkaakin olisi voinut käyttää. Shamppanjalaseihin hän pyöritteli hattarasta palloja koristeiksi.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään niin vaarallista tautia tuosta ei saa ettäkö se voittaisi sosiaalisen yhdessä syömisen ilon. TS. Ei kiinnosta käsien pesemättömyydet minua
Niin mitäpä siitä noroviruksesta, koronasta tai influenssasta. Itse olet levittämässä niitä saman tien hyvillä mielin eteenpäin, jos asenne on tuo.
En ole tuo ketä lainasit mutta ajattelen samoin kuin hän. En vouhkaa käsien pesemisestä enkä ole muutenkaan kovin tarkka hygieniasta. Viimeisen viiden vuoden aikana minulla on ollut kerran korona, kerran noro ja kerran flunssa. Jos rupeaisin oikein kyttäämään ravintoloiden vessojen siisteyttä tai karttelemaan ruokapaikkoja kotka näyttävät epähygienisilta niin saattaisin ehkä välttyä yhdeltä flunssalta. Mutta miksi ihmeessä rajoittaisin elämääni ja tekisin siitä vaikeaa? En näe mitään syytä tehdä niin.
Ei ole ihme, että ihmisten luonnollinen vastustuskyky katoaa.
Ihan perus käsien pesu vessassa käynnin jälkeen puuttuu monilta. Ihan sama käytkö p*asialla vai k*sella kädet kuuluu pestä!! Ja saippualla ei pelkällä vedellä. Eikö ihmisille opeteta lapsesta saakka tätä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään niin vaarallista tautia tuosta ei saa ettäkö se voittaisi sosiaalisen yhdessä syömisen ilon. TS. Ei kiinnosta käsien pesemättömyydet minua
Niin mitäpä siitä noroviruksesta, koronasta tai influenssasta. Itse olet levittämässä niitä saman tien hyvillä mielin eteenpäin, jos asenne on tuo.
En ole tuo ketä lainasit mutta ajattelen samoin kuin hän. En vouhkaa käsien pesemisestä enkä ole muutenkaan kovin tarkka hygieniasta. Viimeisen viiden vuoden aikana minulla on ollut kerran korona, kerran noro ja kerran flunssa. Jos rupeaisin oikein kyttäämään ravintoloiden vessojen siisteyttä tai karttelemaan ruokapaikkoja kotka näyttävät epähygienisilta niin saattaisin ehkä välttyä yhdeltä flunssalta. Mutta miksi ihmeessä rajoittaisin elämääni ja tekisin siitä vaikeaa? En näe mitään syytä teh
Minulla on viimeisen viiden vuoden aikana ollut kerran korona ja pesen käsiä koko aika. Olen ollut muuten terve, mutta sukulaiseni jotka eivät pese käsiä on koko aika kipeänä.
Kun on elänyt 60-luvulla maaseudulla pohjoisessa, ei pelästy mitään. Tämän kirjoittaja olisi pyörtynyt joissain taloissa kahvilla käydessään. Yhdessä muistan olleen maalattian vielä. Emäntä voiteli peukalolla leipää. Mutta ihan terveenä väki kyllä eleli, vastustuskyky oli kai huima.
Mutta niinkuin esimerkkinå tosiaan ne miehetkin, puuseessä kävivät joissa ei edes mitään käsienpesumahdollisuutta eikä niitä mitenkään siivottu, sieltä työvaatteilla ja mustilla käsillä pullaa lautaselta ottamaan. Maatiloilla kärpäsiä keittiöt täynnä, koirat ja kissat siellä seassa, lapsetkaan olleet kuulleetkaan, että käsiä voisi pestä joskus, semmoista se vaan oli.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitättekö huomiota tällaisiin asioihin?
Kyllä. Jos ei pese tuollaisessa tilanteessa käsiään, niin ainakin mä alan ajatella, että missä muualla ne kädet ovat jääneet pesemättä.. ei pese vessakäynnin jälkeen jne.
Vierailija kirjoitti:
Olet niin oikeassa. Ja hyvin huomattu! Ihme ettei muut nähneet samaa tai ehkä joku salaa katsoi. Nimetön palaute? Bakteerien levittely ei ole mikään ihmisoikeus tai lian levittäminen, olkoot vaikka kotona juhlat. Siitä voi tulla ikäviä seurauksia muille jälkikäteen pahimmillaan.
Tämä. Nimimerkillä koko perhe norossa, kun juhlien passari ja kakuntekijä oli ollut itse norossa, mutta kakut leipoi ja kahvit keitteli passarina. Kivaa..not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muiden sotkut ja epäsiisteys ällöttää. Katson tarkkaan mitä syön jos jotain syön. Kahviloissa ja ravintoloissa astiat ovat yleensä likaisia tai epäsiistejä.
Ravintolaa tai kahvilaa valitessa käyn ensin vessassa. Jos vessa on epäsiisti, en jää syömään. Yllättävän monessa kalliissa ja päällisin puolin hienossa paikassa, on törkyiset vessat. Jos hygieniataso on tuo, niin se yltää varmasti keittiöön asti.
Mikä logiikka tässä on? Ei mua asiakkaana päästetä keittiöön paskomaan, vaikka kävisin raflan vessassa vääntämässä kunnon jarrutusjäljet.
Niinpä. Usein myös keittiön siivoaa keittiöhenkilökunta. Vessan taas saattaa siivota jonkun siivousfirman työntekijä jonka työn jälki voi olla mitä vaan.
Jos jollakin on kumihanskat, ne pitäisi olla elintarvikekäyttöön tehdyt ja virallinen standardi. Lisäksi hanskoihin ei saa koskea käsillä, vain yläreunat, kun ne laittaa puhtaisiin käsiin. Puhtaat välineet, astiat ja pöydät - joita ei likaisin käsin ropelleta. Ei kosketella hanskoilla välillä edes valonkatkaisijaa. Hyönteisiä tai hiiriä ei saa olla tiloissa ja pitää olla tuuletettu. Myös tuotteiden pakkausten pinta voi olla likainen ja sakset joka pitää miettiä erikseen. Entä paperin säilytys tai hanskojen pakkaustapa, minkälainen. Aivastaa ei saa tilassa ja hiukset kiinni, suojavaatteet.