Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö paikkansa, että jos ei-adhd ottaa adhd-lääkettä, niin se ei vaikuta toivotusti?

Vierailija
20.08.2025 |

Kysyn siis, että voiko itseään testata niin, että ottaa yhden lääkkeen, ja jos se ei paranna keskittymiskykyä tai oma-aloitteisuutta, niin se tarkoittaa, ettei minulla ole adhd:ta?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
22/36 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ajatellaan että adhdeella dopamiinitasot on ihan alhaalla aina, lääke nostaa ne normaalille tasolle.

Sitten sillä jolla ei adhdoota, dopamiinti on normaalilla tasolla,lääke nostaa ne siitä vielä taivaisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no ajatellaan että adhdeella dopamiinitasot on ihan alhaalla aina, lääke nostaa ne normaalille tasolle.

Sitten sillä jolla ei adhdoota, dopamiinti on normaalilla tasolla,lääke nostaa ne siitä vielä taivaisiin.

miten dopamiinin taso näkyy?

Vierailija
24/36 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd lääke voi aiheuttaa alussa euforian jopa ihan aidosti ADHD:lle, kun aivot huojentuvat siitä, että pitkästä aikaa dopamiinit kunnossa. Vaihtuu kyllä aika pian tasaiseksi. 

Vierailija
25/36 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen läheiseni ADHD-diagnoosia, kun se ei mielestäni sovi häneen yhtään. Toki olen 100% keittiöpsykologi, mutta aiempi kaksisuuntaisen mielialahäiriön epäily olisi mielestäni osunut oikeaan.

Nyt hän syö ADHD-lääkkeitä ja on aivan sekaisin päästään. Totaalisen hyperaktiivinen, ei nuku, touhottaa ympäriinsä kuin maanikko. Soittelee läheisilleen kymmeniä kertoja päivässä ahdistuneena, myös öisin. Ei kuulemma nuku eikä pysty olemaan paikallaan. Puhe on nopeaa ja poukkoilevaa, mitään asiaa ei useinkaan ole. Luulee yhdessä päivässä saavansa koko elämänsä kuntoon mutta ei kuitenkaan saa tehtyä mitään asioiden eteen. Räpättää vaan suu vaahdossa että aikoo tehdä sitä sun tätä ja tuotakin vielä, muutamassa tunnissa kun on energiaa.

Olen miettinyt että kertookohan tuo siitä ettei diagnoosi osunut oikeaan. Ainakin lääkitys on täysin väärä.

Vierailija
26/36 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen läheiseni ADHD-diagnoosia, kun se ei mielestäni sovi häneen yhtään. Toki olen 100% keittiöpsykologi, mutta aiempi kaksisuuntaisen mielialahäiriön epäily olisi mielestäni osunut oikeaan.

Nyt hän syö ADHD-lääkkeitä ja on aivan sekaisin päästään. Totaalisen hyperaktiivinen, ei nuku, touhottaa ympäriinsä kuin maanikko. Soittelee läheisilleen kymmeniä kertoja päivässä ahdistuneena, myös öisin. Ei kuulemma nuku eikä pysty olemaan paikallaan. Puhe on nopeaa ja poukkoilevaa, mitään asiaa ei useinkaan ole. Luulee yhdessä päivässä saavansa koko elämänsä kuntoon mutta ei kuitenkaan saa tehtyä mitään asioiden eteen. Räpättää vaan suu vaahdossa että aikoo tehdä sitä sun tätä ja tuotakin vielä, muutamassa tunnissa kun on energiaa.

Olen miettinyt että kertookohan tuo siitä ettei diagnoosi osunut oikeaan. Ainakin lääkitys on täysin väärä.

Tai lääkeannos on liian korkea.

Minun aikuisen poikani annosta nostettiin vähitellen. Itse halusi jossain vaiheessa alentaa annostusta, koska tuli ahdistuneeksi.

Vierailija
27/36 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD-potilailla ei ole mitään tunnistettua systemaattista poikkeamaa dopaminenergisessä järjestelmässä, eivätkä kaikki lääkkeet edes vaikuta dopamiinia kautta. Niiden vaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä. Käsitys ADHDn neurobiologista pohjautuu epäjohdonmukaisiin tutkimustuloksiin, joissa osassa on löydetty tilastollisia, ei yksilötason poikkeamia. Koska suuri osa ihmisistä on ÄOlta jotain vasemman jalan saappaan luokkaa, heitä on helppo aivopestä uskomaan, että haastatteluilla voidaan diagnosoida neurologisia erityispiirteitä, joita ei oikeasti tutkimuksissa ole löydetty kuin ryhmätasolla yksittäisissä tutkimuksissa.

Analogiana et voi sanoa, että jos on olemassa kaksi sadan omenan koria jossa toisessa on 30 mätää omenaa ja toisessa 25, että toisessa korissa kaikki omenat  ovat mätiä ja toisessa tuoreita, koska on löydetty yksittäisistä 10 omenan otoksista tilastollisesti merkitse ä ero. Etenkään, kun korista yleensä poimitaan epäedustavia otoksia, ja tutkimuksista julkaistaan paljon todennäköisemmin ne, joissa koeryhmän korissa mädät omenat huomattavasti ylikorostuvat ja kontrolliryhmän korista otetut alikorostuvat.

Vierailija
28/36 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kokemuksia?

Vierailija
29/36 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
30/36 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuttuu motivaatio, puuttuu keskittymiskyky, puuttuu mielihyvä tehdyistä asioista, puuttuu aloitekyky yhtään ponnistelua vaativiin asioihin. 

Olen entinen hyvinkin urallani menestynyt ihminen. Nyt en jaksa edes tietokonetta avata, kun dopamiinijärjestelmäni romahti. Eivätkä tekemättömät asiat edes ahdista. Ei ole mitään mielenkiintoa edes muistaa niitä. Lisäksi älykkyys ei toimi normaalisti.

Jos olo olisi ollut tällainen koululaisena, ei siitä olisi tullut yhtään mitään. 

Oman kokemukseni perusteella olen ADHD stimulanttien puolestapuhuja ja alentaisin kynnystä niiden koekäyttöön ja saatavuudelle. Kansantalous nousisi ja inhimillinen kärsimys vähenisi. Oma elämäni romahti täysin. Aiemmasta tahdonvoimasta ei ole jäljellä mitään. 

Vierailija
31/36 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

adhd:hen ei oo mitään fysiologista/neurologista testiä. se on ihan pelkkä mutu-diagnoosi aina

Vierailija
32/36 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

adhd:hen ei oo mitään fysiologista/neurologista testiä. se on ihan pelkkä mutu-diagnoosi aina

Aika paljon voi päätellä fysiologisista reaktioista. SSRI tekee apaattiseksi. Dopamiinin takaisinotto parantaa, samoin noradrenaliinin. 

Vierailija
33/36 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten hänellä on ADHD:n lisäksi kaksi suuntainen häiriö. 

Vierailija
34/36 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuttuu motivaatio, puuttuu keskittymiskyky, puuttuu mielihyvä tehdyistä asioista, puuttuu aloitekyky yhtään ponnistelua vaativiin asioihin. 

Olen entinen hyvinkin urallani menestynyt ihminen. Nyt en jaksa edes tietokonetta avata, kun dopamiinijärjestelmäni romahti. Eivätkä tekemättömät asiat edes ahdista. Ei ole mitään mielenkiintoa edes muistaa niitä. Lisäksi älykkyys ei toimi normaalisti.

Jos olo olisi ollut tällainen koululaisena, ei siitä olisi tullut yhtään mitään. 

Oman kokemuk

Eikö dopamiinia voi nostaa luomusti?

Vierailija
35/36 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olo olisi ollut tällainen koululaisena, ei siitä olisi tu

Eikö dopamiinia voi nostaa luomusti?

Voi ja ei voi. Riippuu tilanteesta ja ihmisestä. Neurotyypillisen aivot korjaavat dopamiinikatastrofeja tehokkaammin eivätkä ne edes ole yhtä pahoja. 

Kun dopamiinijärjestelmä menee ihan lamaan, se käynnistyy sieltä tsägällä jollain, stimulantilla tms lääkkeellä tai ei millään. 

Ystäväni oli lamassa vuosia. Sitten vahingossa aloitti golfin ja pelasi sitä lähes joka pv alusta iltaan. Kahden vuoden kuluttua hän alkoi rakentaa elämäänsä uudelleen. En usko, että ihan vaan normaaleilla keinoilla olisi noussut ilman lääkettä. Eikä ainakaan siihen mennessä ollut noussut vuosiin. 

Vierailija
36/36 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dopamiinivaje ADHD:n selityksenä on typerä ja epätieteellinen.

Stimulantit auttavat KAIKKIA keskittymään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme