Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunteeko joku oikeasti Ruotsin sosiaaliturvajärjestelmää?

Vierailija
20.08.2025 |

Oikeistopellet hehkuttavat, miten tukia saa vain pienen ajan. Sitten on asuttava siellä, minne käsketään ja tehtävä töitä tukia vastaan. 

Noinko Ruotsissa käy vaikka kuusikymppiselle, jolla on korkeakoulututkinto, ammattitutkinto ja monen kymmenen vuoden työkokemus, mutta ei vain enää kelpaa työnantajille?

Vaikea uskoa.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa pitää myydä oikeasti omaisuus jos haluaa sosiaalitukia. Jos omistat auton niin se pitää myydä. Tai jos seurustelet niin kumppanin pitää elättää sinua jos sillä on rahaa tai säästöjä. Siellä on paljon tiukempaa kuin suomessa.

Suomessa saa 595 työmarkkinatuen. 

Asumistukeen ja tuo vaikuttaa puolison tulot. 

Suomessa omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. 

Sosiaaliturvauudistuksen, eli yleistuen myötä ei saa edes ttuota 595 työmarkkinatukea jos on mitään myytävää.

Vierailija
62/73 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku laittaa linkin vaikka ruotsalaisille sivuille, joissa järjestelmästä kerrottaisiin?

Tuolta voi lähteä etsimään tietoa sosiaaliturvasta: Yksityishenkilö - Försäkringskassan

https://www.forsakringskassan.se/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku laittaa linkin vaikka ruotsalaisille sivuille, joissa järjestelmästä kerrottaisiin?

Tuolta voi lähteä etsimään tietoa sosiaaliturvasta: Yksityishenkilö - Försäkringskassan

https://www.forsakringskassan.se/

Työmarkkinatuki on 308 kruunua päivässä 5 päivää viikossa jos pitää työnhaun voimassa ja osallistuu ohjelmaan. Lisäksi saa asumistukea myös omistusasuntoon. Aika samansuuruiset korvaukset, mutta Ruotsissa kaikki on halvempaa, kuten bensa, tupakka ja alkoholijuomat.

Vierailija
64/73 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä Ruotsissa annetaan avustuksia vain ulkomaalaisille etelän maista . Ei tavallinen ruotsalainen saa apua hädässäkään. 

Itsekin tehnyt töitä yli 50 vuotta ja nyt eka kertaa kun sairastuon asketaan kassaraha kolmen viimeisen kk tulojen mukaan.Ennen laskettiin edellisen vuoden mukaan. Penniäkään en ole saanut vaikka käävin läpi vaikean leikkauksen. Ja töitä tehnyt aina tähän päivään asti. 

No ethän sä ole ruotsalainen.

Vierailija
65/73 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni Ruotsissakin on ansiosidonnakinen työttömyyskorvaus jota saavat kaikki töissä olleet. En laske mukaan marginaalia joka ei ole koskaan ollut työelämässä. Tavallisilla ruotsalaisilla ja niillä ulkomaalaisilla jotka pystyvät elämään tavallisen työtätekevän ruotsalaisen arkea. Ei ymmärtääkseni ole sen vaikeampaa kuin Suomessakaan. Työttömyys on Ruotsissa korkea mutta olen lukenut lukuja vääristävän kehitysmaamamut joilla työelämä ei tee mitään. Olen käsityksessä työllisyystilanteen olevan Ruotsissa huomattavasti parempi kuin Suomessa.

Vierailija
66/73 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni Ruotsissakin on ansiosidonnakinen työttömyyskorvaus jota saavat kaikki töissä olleet. En laske mukaan marginaalia joka ei ole koskaan ollut työelämässä. Tavallisilla ruotsalaisilla ja niillä ulkomaalaisilla jotka pystyvät elämään tavallisen työtätekevän ruotsalaisen arkea. Ei ymmärtääkseni ole sen vaikeampaa kuin Suomessakaan. Työttömyys on Ruotsissa korkea mutta olen lukenut lukuja vääristävän kehitysmaamamut joilla työelämä ei tee mitään. Olen käsityksessä työllisyystilanteen olevan Ruotsissa huomattavasti parempi kuin Suomessa.

Edellisellä sivulla oli linkki: https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/arbetslos---vad-hander-…

Ruotsissakin ansiosidonnainen työttömyys(vakuutus)korvaus on haettava työttömyyskassasta.

Vierailija
67/73 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt asiaa suomen ruotsin välillä kevät ja syysmuuttoja tekeviltä Hava Hoplaa-sakilta. Ne tavoittaa kesällä vermosta. Niillä on tiedot!

Vierailija
68/73 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellisellä sivulla oli linkki: https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/arbetslos---vad-hander-…

Ruotsissakin ansiosidonnainen työttömyys(vakuutus)korvaus on haettava työttömyyskassasta.

Jos täytä työssäoloehdon tai mitä siellä vaaditaankin ei ole ongelmaa. Mä olen ymmärtänyt että jos Ruotsiin lähtee niin sinne lähdetään tekemään töitä.

Vierailija
69/73 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos täytä työssäoloehdon tai mitä siellä vaaditaankin ei ole ongelmaa. Mä olen ymmärtänyt että jos Ruotsiin lähtee niin sinne lähdetään tekemään töitä.

Kyse taitaa olla lähinnä siitä, että yritetään todistaa suomen sosiaaliturvaa korkeammaksi kuin muissa maissa. Suomessahan kopioidaan muiden maiden kepit, mutta sivutetaan muiden maiden porkkanat.

Suomessa yritetään aina todistella, että kun kaikkien tukien maksimit yhdistetään, niin summaksi saadaan todella suuri summa. Jätetään huomioimatta, että toinen tuki leikkaa toista tukea.

Miksi suomessa ei koskaan väitetä, että töissä käyvät saavat omakotitalon, kesämökin, kaikki kodinkoneet, autot, veneet, älypuhelimet, viihdekanavat, lehtitilaukset, vaatteet, harrastukset ja siihen päälle ylimääräistä viihderahaa palkan verran? Miksi köyhien kohdalla pitää esittää tuon kaltainen vääristelty tulkinta?

Vierailija
70/73 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella Ruotsin sosiaaliturvan olevan kovinkaan huono kun hiljattain katsoin TV ohjelmaa jossa nämä kolmannen maan asukin leikkautui Ruotsissa koukkuneniään suoriksi ja paranteli hammaskalustoaan plastiikkakirurgeilla ihan yhteiskunnan laskuun .

Vierailija
71/73 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella Ruotsin sosiaaliturvan olevan kovinkaan huono kun hiljattain katsoin TV ohjelmaa jossa nämä kolmannen maan asukin leikkautui Ruotsissa koukkuneniään suoriksi ja paranteli hammaskalustoaan plastiikkakirurgeilla ihan yhteiskunnan laskuun .

Ei se raha tule niille virallisia kanavia myöten vaan aivan jostain muusta.

Vierailija
72/73 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa on parempi sosiaaliturva kuin Suomessa . Työttömyys etuutta saadakseen ei tarvitse mennä ilmaisiin työkokeiluihin  ja toimeentulotuki on vastikkeetonta samoiten toimeentulotuki .vuokrat ovat halvemmat ja eläminen yleensä .

Vierailija
73/73 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa on parempi sosiaaliturva kuin Suomessa . Työttömyys etuutta saadakseen ei tarvitse mennä ilmaisiin työkokeiluihin  ja toimeentulotuki on vastikkeetonta samoiten toimeentulotuki .vuokrat ovat halvemmat ja eläminen yleensä .. asumistuki vastikkeetonta .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi