HS opettaa meille, että suomalaiset eivät edes halua suomenkielistä palvelua. Samaan aikaan jokaisen pitää opiskella pakkoruotsia, jotta
5 %:n ruotsinkielisen vähemmistön ruotsinkieliset palvelut turvataan, ja HS on yksi pahimpia pakkoruotsittajia.
Melkoinen kaksoisstandardi.
"Yli puolet suomalaisista hyväksyisi hoitoa lääkäriltä, joka vasta opettelee kieltä"
"ilman muualta tulevaa hoitohenkilöstöä ei enää selvitä."
https://www.hs.fi/tiede/art-2000011435556.html
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
"Epäilen myös hyvin vahvasti miten hyvin kouluruotsilla edes pärjäisi jossain Tanskassa tai Islannissa."
Ei mitenkään. Natiivit tanskalaiset ja islantilaiset käyttävät englantia ruotsalaisten kanssa. Mutta suomalaispoliitikkojen mielestä pakkoruotsilla käydään sujuvasti bisnesneuvotteluja Reykjavikissa.
Kun savolaisen ja juutalaisen yhdistää, tulee suomalainen poliitikko, kieroja kuin korkkiruuvit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen todella iloinen, ettei minun kouluaikoinani länkytetty pakkoruotsista. Tuli sitten opiskeltua ruotsia huolella kuten muitakin aineita. Keväällä sain potkut ja syyskuussa aloitan työt Ruotsissa ja ikää on yli 50. Ei tarvitse jäädä tänne työttömänä. Suomen puolella en muuten päässyt yhteenkään haastatteluun edes.
MInkä hel.etin takia EU-Suomessa pitää pakottaa kaikki opiskelemaan mahdollisimman tarpeetonta ruotsia eikä voi valita esim. isoja EU-kieliä sen tilalle? Selitäpä nyt tämä. Kun se viimenenkin muka-argumentti on nyt vesitetty, kun palvelut näköjään kelpaavat, vaikka lääkäri tms. ei osaa mitään kieltä.
En kannata pakolla opiskelua, mutta onneksi itse opiskelin. Suomalaisten kannattaisi osata muita pohjoismaisia kieliä, s
Muitakin vaihtoehtoja on, mutta Espanjassa on työttömyyttä sekä Saksassa on niin paljon ukrainalaisia tällä hetkellä, että siellä ei ehkä paras ilmapiiri. Kielitaito aktivoituu, kun kieltä alkaa käyttämään. Jokainen tietysti valitsee itselleen sopivan vaihtoehdon. Minä pidän Ruotsista ja sen positiivisesta ilmapiiristä. Monet suomalaiset toki rakastavat negatiivisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en hyväksy huonosti suomea osaavia lääkäreitä enkä vain englanniksi solkkaavia tarjoilijoita.
Sitten sun pitää muuttaa pois suomesta, tai ehkä tuo vielä hetken onnistuu jossain syrjäistäkin syrjemmässä maalaiskylässä?
Syrjäisissä maalaiskylissä nimenomaan on työvoimapula, mikä tarkoittaa sitä että ainoat työntekijät joita sinne saadaan tarjoilijaksi tulee todennäköisimmin Aasiasta. Lääkäriksi taas ei saada edes ulkomaalaisia.
Käykää lukemassa juttu. Jutun mukaan suomen ja ruotsin kieliset toivovat että palveluammateissa työskentelevät oppisivat suomea.
"Jokainen tietysti valitsee itselleen sopivan vaihtoehdon."
Ei miten, kun jokainen pakotetaan opiskelemaan pakkoruotsia ala-asteella, yläasteella, lukiossa, ammattikoulussa, AMK:ssa ja yliopistossa?
Pakkoruotsi on koko suomalaisen koulujärjestelmän pakollisin oppiaine. Mikään muu aine ei ole ehdottoman pakollista JOKAISELLA opintojen tasolla ala-asteelta yliopistoon saakka.
Miten tämä voi oikeasti olla mahdollista ja miten suomenkieliset päättäjät ovat voineet tämän hyväksyä?
"Epäilen myös hyvin vahvasti miten hyvin kouluruotsilla edes pärjäisi jossain Tanskassa tai Islannissa."
Ei mitenkään. Natiivit tanskalaiset ja islantilaiset käyttävät englantia ruotsalaisten kanssa. Mutta suomalaispoliitikkojen mielestä pakkoruotsilla käydään sujuvasti bisnesneuvotteluja Reykjavikissa.